Työehtosopimus

Anonyymi

Minulla on kirjoitettu työsopimukseeni työehtosopimus, jota noudatetaan. Olen ymmärtänyt, että se, mitä työehtosopimuksessa lukee, on minimi. Paremminkin voi sopia. Onko tosiaan näin? Nyt työnantajani ei noudata tätä työehtosopimusta. Lienee riita-asia, jos haluaa pitää puolensa. Tietysti voi tyytyä kohtaloonsa, mutta onko se järkevää?

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alle tessin ei saa maksaa. Kysy työnantajaltasi miksi maksavat alle sen. Luultavasti niillä käynyt moka ja korjaavat sen. Aika harva työnantaja tahallaan maksaa alle tessin. Tosin on niitäkin.

      Jos ei auta, niin liittoon ilmoitusta.

      • Anonyymi

        Tuo alle tesin ei tarvitse maksaa on harhaa. Kysyin asiasta oikeustradenomilta. Hänen mukaansa palkka pitää olla kohtuullinen tai tavanomainen, työsopimuslaki, 2. luku, 10§. Kuulemma alle tesin mukainen palkka voi olla kohtuullinen, ja joissain firmoissa tällainen palkka on myös tavanomainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo alle tesin ei tarvitse maksaa on harhaa. Kysyin asiasta oikeustradenomilta. Hänen mukaansa palkka pitää olla kohtuullinen tai tavanomainen, työsopimuslaki, 2. luku, 10§. Kuulemma alle tesin mukainen palkka voi olla kohtuullinen, ja joissain firmoissa tällainen palkka on myös tavanomainen.

        Jos työsopimukseen on kirjattu mitä tessiä käytetään, niin alle sen ei voi maksaa.


    • Kannattaa ottaa asian tiimoilta yhteyttä luottamusmieheen ja liittoon. Aivan kylmiltään ei käräjille kannata lähteä.

      Riippunee sopimusrikkomuksen olennaisuudesta, että mitä vaikutuksia sillä on mahdollisen kanteen menestymiselle.

      Lähtökohtaisesti tietysti työsopimukseen on kirjattu sovitut työehdot. Mikäli siinä mainitaan, että työehtoihin sovelletaan työehtosopimusta, pidetään siitä myös kiinni.

      • Anonyymi

        Nyt kyse ei ole peruspalkasta vaan työehtosopimuksessa mainitusta eräästä lisästä sekä päivärahasta matkatyössä. Näitä minulle ei makseta. Työnantajani väittää näiden sisältyvän palkkaan. Ymmärtääkseni lisä tarkoittaa palkan päälle tulevaa korvausta. Ja päiväraha on lakisääteinen asia. Sopimusta tehtäessä näistä ei ollut mitään puhetta. Suuntaan tai toiseen. Tästä lisästä ja päivärahasta meillä on riita-asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyse ei ole peruspalkasta vaan työehtosopimuksessa mainitusta eräästä lisästä sekä päivärahasta matkatyössä. Näitä minulle ei makseta. Työnantajani väittää näiden sisältyvän palkkaan. Ymmärtääkseni lisä tarkoittaa palkan päälle tulevaa korvausta. Ja päiväraha on lakisääteinen asia. Sopimusta tehtäessä näistä ei ollut mitään puhetta. Suuntaan tai toiseen. Tästä lisästä ja päivärahasta meillä on riita-asia.

        Päivärahat eivät ole lakisääteisiä. Niitä maksetaan sen mukaan kuin työehtosopimuksessa on sovittu. Jos ei ole sovittu, niin ei makseta, tai maksetaan firman vakiintuneen käytännön mukaan.

        Soita liittoon. Jos olet liittynyt YTK-yhdistykseen, voit saada neuvoja heidän jäsenille suunnatusta palvelusta. Jos et ole liittynyt kumpaankaan, laita työnantajalle menemään kirjallinen palkkasaatavavaatimus tai kysele neuvoa tyosuojelu.fi -> puhelinneuvonta.

        Ennen kuin teet mitään, lue työehtosopimuksen määräykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyse ei ole peruspalkasta vaan työehtosopimuksessa mainitusta eräästä lisästä sekä päivärahasta matkatyössä. Näitä minulle ei makseta. Työnantajani väittää näiden sisältyvän palkkaan. Ymmärtääkseni lisä tarkoittaa palkan päälle tulevaa korvausta. Ja päiväraha on lakisääteinen asia. Sopimusta tehtäessä näistä ei ollut mitään puhetta. Suuntaan tai toiseen. Tästä lisästä ja päivärahasta meillä on riita-asia.

        Tarkista, mitä työsopimuksessa on kirjattu palkasta. Jos siellä lukee kokonaispalkka tai kiinteä palkka, niin rupea selvittämään, oletko tietämättäsi sopinut, että lisät sisältyvät, eikä niitä makseta erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista, mitä työsopimuksessa on kirjattu palkasta. Jos siellä lukee kokonaispalkka tai kiinteä palkka, niin rupea selvittämään, oletko tietämättäsi sopinut, että lisät sisältyvät, eikä niitä makseta erikseen.

        Lukee, että kiinteä kk- palkka. Olen kysynyt sekä sopimusasiantuntijalta että asianajalta. Kumpikin sanoo, että lisä ja päiväraha pitää maksaa. Luulisi heidän tietävän. Jos eivät heti tiedä, ottavat selvää, ennen kuin menevät antamaan minulle lausuntonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukee, että kiinteä kk- palkka. Olen kysynyt sekä sopimusasiantuntijalta että asianajalta. Kumpikin sanoo, että lisä ja päiväraha pitää maksaa. Luulisi heidän tietävän. Jos eivät heti tiedä, ottavat selvää, ennen kuin menevät antamaan minulle lausuntonsa.

        Päiväraha ei voi sisältyä palkkaan. Muutenhan maksaisit päivärahasta veroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivärahat eivät ole lakisääteisiä. Niitä maksetaan sen mukaan kuin työehtosopimuksessa on sovittu. Jos ei ole sovittu, niin ei makseta, tai maksetaan firman vakiintuneen käytännön mukaan.

        Soita liittoon. Jos olet liittynyt YTK-yhdistykseen, voit saada neuvoja heidän jäsenille suunnatusta palvelusta. Jos et ole liittynyt kumpaankaan, laita työnantajalle menemään kirjallinen palkkasaatavavaatimus tai kysele neuvoa tyosuojelu.fi -> puhelinneuvonta.

        Ennen kuin teet mitään, lue työehtosopimuksen määräykset.

        Kumpi menee edelle? Työehtosopimus vai firman vakiintunut käytäntö. Päiväraha-asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpi menee edelle? Työehtosopimus vai firman vakiintunut käytäntö. Päiväraha-asiassa.

        Jos työehtosopimuksessa on määrätty päivärahojen euromäärät, niin vähintään ne on maksettava. Firman vakiintuneella käytännöllä/matkustussäännöllä ei voi alittaa niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukee, että kiinteä kk- palkka. Olen kysynyt sekä sopimusasiantuntijalta että asianajalta. Kumpikin sanoo, että lisä ja päiväraha pitää maksaa. Luulisi heidän tietävän. Jos eivät heti tiedä, ottavat selvää, ennen kuin menevät antamaan minulle lausuntonsa.

        Et voi saada palstan anonyymeiltä parempaa vastausta kuin asiantuntijoilta, kun et kerro, minkä työehtosopimuksen määräyksistä teillä on työnantajan kanssa riita koskien lisää ja päivärahaa. Lisäksi pitäisi tietää, mistä lisästä on kyse, ja mitä sinulle on kerrottu kiinteän palkan tarkoittavan silloin, kun allekirjoitit työsopimuksen.

        Työnantajalla on erimielisyystapauksissa tulkintaetuoikeus eli työnantaja on oikeassa kunnes toisin todistetaan.


    • Taitaa pomo kiskoa sua huolella anneliin

      • Anonyymi

        No sit, Sherlock.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe