Minulla on kirjoitettu työsopimukseeni työehtosopimus, jota noudatetaan. Olen ymmärtänyt, että se, mitä työehtosopimuksessa lukee, on minimi. Paremminkin voi sopia. Onko tosiaan näin? Nyt työnantajani ei noudata tätä työehtosopimusta. Lienee riita-asia, jos haluaa pitää puolensa. Tietysti voi tyytyä kohtaloonsa, mutta onko se järkevää?
Työehtosopimus
14
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Alle tessin ei saa maksaa. Kysy työnantajaltasi miksi maksavat alle sen. Luultavasti niillä käynyt moka ja korjaavat sen. Aika harva työnantaja tahallaan maksaa alle tessin. Tosin on niitäkin.
Jos ei auta, niin liittoon ilmoitusta.- Anonyymi
Tuo alle tesin ei tarvitse maksaa on harhaa. Kysyin asiasta oikeustradenomilta. Hänen mukaansa palkka pitää olla kohtuullinen tai tavanomainen, työsopimuslaki, 2. luku, 10§. Kuulemma alle tesin mukainen palkka voi olla kohtuullinen, ja joissain firmoissa tällainen palkka on myös tavanomainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo alle tesin ei tarvitse maksaa on harhaa. Kysyin asiasta oikeustradenomilta. Hänen mukaansa palkka pitää olla kohtuullinen tai tavanomainen, työsopimuslaki, 2. luku, 10§. Kuulemma alle tesin mukainen palkka voi olla kohtuullinen, ja joissain firmoissa tällainen palkka on myös tavanomainen.
Jos työsopimukseen on kirjattu mitä tessiä käytetään, niin alle sen ei voi maksaa.
Kannattaa ottaa asian tiimoilta yhteyttä luottamusmieheen ja liittoon. Aivan kylmiltään ei käräjille kannata lähteä.
Riippunee sopimusrikkomuksen olennaisuudesta, että mitä vaikutuksia sillä on mahdollisen kanteen menestymiselle.
Lähtökohtaisesti tietysti työsopimukseen on kirjattu sovitut työehdot. Mikäli siinä mainitaan, että työehtoihin sovelletaan työehtosopimusta, pidetään siitä myös kiinni.- Anonyymi
Nyt kyse ei ole peruspalkasta vaan työehtosopimuksessa mainitusta eräästä lisästä sekä päivärahasta matkatyössä. Näitä minulle ei makseta. Työnantajani väittää näiden sisältyvän palkkaan. Ymmärtääkseni lisä tarkoittaa palkan päälle tulevaa korvausta. Ja päiväraha on lakisääteinen asia. Sopimusta tehtäessä näistä ei ollut mitään puhetta. Suuntaan tai toiseen. Tästä lisästä ja päivärahasta meillä on riita-asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kyse ei ole peruspalkasta vaan työehtosopimuksessa mainitusta eräästä lisästä sekä päivärahasta matkatyössä. Näitä minulle ei makseta. Työnantajani väittää näiden sisältyvän palkkaan. Ymmärtääkseni lisä tarkoittaa palkan päälle tulevaa korvausta. Ja päiväraha on lakisääteinen asia. Sopimusta tehtäessä näistä ei ollut mitään puhetta. Suuntaan tai toiseen. Tästä lisästä ja päivärahasta meillä on riita-asia.
Päivärahat eivät ole lakisääteisiä. Niitä maksetaan sen mukaan kuin työehtosopimuksessa on sovittu. Jos ei ole sovittu, niin ei makseta, tai maksetaan firman vakiintuneen käytännön mukaan.
Soita liittoon. Jos olet liittynyt YTK-yhdistykseen, voit saada neuvoja heidän jäsenille suunnatusta palvelusta. Jos et ole liittynyt kumpaankaan, laita työnantajalle menemään kirjallinen palkkasaatavavaatimus tai kysele neuvoa tyosuojelu.fi -> puhelinneuvonta.
Ennen kuin teet mitään, lue työehtosopimuksen määräykset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkista, mitä työsopimuksessa on kirjattu palkasta. Jos siellä lukee kokonaispalkka tai kiinteä palkka, niin rupea selvittämään, oletko tietämättäsi sopinut, että lisät sisältyvät, eikä niitä makseta erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkista, mitä työsopimuksessa on kirjattu palkasta. Jos siellä lukee kokonaispalkka tai kiinteä palkka, niin rupea selvittämään, oletko tietämättäsi sopinut, että lisät sisältyvät, eikä niitä makseta erikseen.
Lukee, että kiinteä kk- palkka. Olen kysynyt sekä sopimusasiantuntijalta että asianajalta. Kumpikin sanoo, että lisä ja päiväraha pitää maksaa. Luulisi heidän tietävän. Jos eivät heti tiedä, ottavat selvää, ennen kuin menevät antamaan minulle lausuntonsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukee, että kiinteä kk- palkka. Olen kysynyt sekä sopimusasiantuntijalta että asianajalta. Kumpikin sanoo, että lisä ja päiväraha pitää maksaa. Luulisi heidän tietävän. Jos eivät heti tiedä, ottavat selvää, ennen kuin menevät antamaan minulle lausuntonsa.
Päiväraha ei voi sisältyä palkkaan. Muutenhan maksaisit päivärahasta veroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päivärahat eivät ole lakisääteisiä. Niitä maksetaan sen mukaan kuin työehtosopimuksessa on sovittu. Jos ei ole sovittu, niin ei makseta, tai maksetaan firman vakiintuneen käytännön mukaan.
Soita liittoon. Jos olet liittynyt YTK-yhdistykseen, voit saada neuvoja heidän jäsenille suunnatusta palvelusta. Jos et ole liittynyt kumpaankaan, laita työnantajalle menemään kirjallinen palkkasaatavavaatimus tai kysele neuvoa tyosuojelu.fi -> puhelinneuvonta.
Ennen kuin teet mitään, lue työehtosopimuksen määräykset.Kumpi menee edelle? Työehtosopimus vai firman vakiintunut käytäntö. Päiväraha-asiassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpi menee edelle? Työehtosopimus vai firman vakiintunut käytäntö. Päiväraha-asiassa.
Jos työehtosopimuksessa on määrätty päivärahojen euromäärät, niin vähintään ne on maksettava. Firman vakiintuneella käytännöllä/matkustussäännöllä ei voi alittaa niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et voi saada palstan anonyymeiltä parempaa vastausta kuin asiantuntijoilta, kun et kerro, minkä työehtosopimuksen määräyksistä teillä on työnantajan kanssa riita koskien lisää ja päivärahaa. Lisäksi pitäisi tietää, mistä lisästä on kyse, ja mitä sinulle on kerrottu kiinteän palkan tarkoittavan silloin, kun allekirjoitit työsopimuksen.
Työnantajalla on erimielisyystapauksissa tulkintaetuoikeus eli työnantaja on oikeassa kunnes toisin todistetaan.
Taitaa pomo kiskoa sua huolella anneliin
- Anonyymi
No sit, Sherlock.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811