Ootteko juoneet kombuchaa?

On ilmeisesti aika suosittua terveysintoilijoiden parissa:

http://uuttaja.fi/mika-ihmeen-kombucha/

Kaupallisena voisi sanoa hinnakkaaksikin, mutta voi tehdä myös ihan itse:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/03/nain-teet-trendijuoma-kombuchaa-puhu-sienelle-lempeasti

Täällä palstallahan taisi olla semmoisia joilla noita vatsavaivoja niin saattaisi semmoisten ainakin kannattaa kokeilla. itseäkin vähän kiinnostaisi ihan testimielessä mutta se sieni maksaisi kolmisenkymppiä ostettuna, jos ei olekaan hyvää niin tulisi turha ostos.

47

229

Vastaukset 47

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

kyllä sitä juo, mutta ei kovin suurta herkkua siltikään,

• Anonyymi

Olen juonut siloin tällöin...vaikka en ole edes mikään "terveysintoilija" varsinaisesti. Mutta se on hyvää, riipppuu toki mausta. Ohan se hinnakasta mutta harvemmin ostan mitään muita juomia paitsi kahvimaitoa.

-pihis-

• Anonyymi

Mitlä se suunnilleen maistuu?

• Eikös sun kannattais harkita tuon sienen hommaamista ja itse tekemistä? jos jotain 3-4e puteli sieni tienaisi melko nopsaan hintansa.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Eikös sun kannattais harkita tuon sienen hommaamista ja itse tekemistä? jos jotain 3-4e puteli sieni tienaisi melko nopsaan hintansa.

En mä sitä itse ala tehdä.

Edelliselle kysyjälle. Sitruuna-inkivääri on hyvä, maistuu vähän kuin simalle. Ja vadelma on kans hyvä. Ihan naturelliä en ole edes maistanut.

• Mua häiritsee tuo hiilihappopitoisuus tuossa. Vatsavaivasille ei välttämättä edistä suoliston paranemista.

Sitruuna-inkivääri-sekoitus voisi ollakin ihan kiva. Ainakin itse tykkään siitä shottina. Mutta jotenkin tuo sienen käyttö hieman hirvittää. Jos se menee pilalle, niin räjähdys on varmasti taattu.

• Anonyymi

Olen kuullut pelkkää huonoa ja jopa varoiteltu, koska raaka-aine on elävä organismi ja juurikin tuo pilaantuminen. Sienen pitäisi elää ja jos se ei eläkään ja sitä käytetään. Itse en ottaisi omaan elimistööni.

• Anonyymi

Eikös tämä ole peruja Venäjältä?

• Anonyymi kirjoitti:

Hapankaali tuli mieleen. Käymisellä sekin on valmistettu. Mutta taatusti terveellinen.

• elisakettu kirjoitti:

Hapankaali tuli mieleen. Käymisellä sekin on valmistettu. Mutta taatusti terveellinen.

Sitä en kyllä ainakaan tee :D

• Harmaaritari kirjoitti:

Sitä en kyllä ainakaan tee :D

Sitäkin saa valmiina. Eikä maksa paljon :-D

*näyttää kieltä*

• Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

Hapankaali on suurinta terveysruokaa, kaikki vitamiinit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä tehdään suurissa saaveissa. Ruisleipäpalat pohjalle ja sammio alkaa pulputtamaan. Mutta työläs!

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä hyötyjä tuosta hapankaalista muuten on?

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toiselta nimeltään Volgan sieni.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hapankaaliin liittyy joku karsinogeeninen vaikutus muistaakseni, että sitäkään ei ihan älyttömiä määriä kannata syödä.

Asetaldehydi. Sitä on kyllä jogurteissakin.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Pitäis olla just valtavan hyvä vatsalle ja suolistolle, korjaa masennuksenkin:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/parantaa-suoliston-terveytta-ja-auttaa-laihtumaan-toimittaja-joi-viikon-ajan-terveysvaikutuksista-tunnettua-hittijuomaa-nain-kavi/7312984#gs.3iklu9

Kerros nyt Harmis; onko kysymyksessä ehkä juoma jota kutsutaan myös Volgansieneksi.
        90-luvulla Emo valmisti volgansieni mehua ja minäkin olen sitä juonut, ihan mukiin menevää maultaan se oli. Ja pitää paikkaansa vatsa tykkää siitä, se sieni kun siivilöidään aina pois, ja siirretään seuraavaan astiaan käyttämään mehua, kunnes mehu pullotetaan ja osa sienestä siirtyy... seuraavaan valmistukseen jne.
        Tällä hetkellä volgansientä ei ainakaan meillä ole... ihan mielenkiinnosta sen vois taas hankkiakin ja tehdä erilaisia makukokeluita.
        anomuumi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerros nyt Harmis; onko kysymyksessä ehkä juoma jota kutsutaan myös Volgansieneksi.
        90-luvulla Emo valmisti volgansieni mehua ja minäkin olen sitä juonut, ihan mukiin menevää maultaan se oli. Ja pitää paikkaansa vatsa tykkää siitä, se sieni kun siivilöidään aina pois, ja siirretään seuraavaan astiaan käyttämään mehua, kunnes mehu pullotetaan ja osa sienestä siirtyy... seuraavaan valmistukseen jne.
        Tällä hetkellä volgansientä ei ainakaan meillä ole... ihan mielenkiinnosta sen vois taas hankkiakin ja tehdä erilaisia makukokeluita.
        anomuumi

On Volgansieni, tästähän täällä on juuri puhuttu. Sama juttu kysymyksessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

anomuumi

Juuret menevät Venäjälle ja Kiinaan. Ei tosiaan mikään ihan uusi juttu.

• Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

Mitä hyötyjä tuosta hapankaalista muuten on?

Se vaihtaa maitohappo bakteerien avulla suoliston flooraa, terveempään suuntaan, hiljalleen. Itse tehty hapankaali käydessään haisee vauvan pa Skalle. Jotenkin ne saavat tuosta kaupassa myydystä tuotteestä sen märäntyneen hajun veks.
        Eikä se kotitekoinen ole sen huonompaa eikä varsinkaan märäntynyttä, hajusta huolimatta. Mutt kuvittele nyt ett sulla ois kasa lemuavaa hapankaalia lautasellasi, oisko ruokahaluja?

Hapankaali ja piimä korjaavat suoliston omia bakteereita luonnollisesti, eikä ehkä tarvita läheisen ihmisen uutettua jätettä istuttaa oireilevaan suoleen.
        No löytyy tälle aiheelle ihan lääketieteellisetkin selitykset, mutt mä en jaksa nyt lähteä vääntämään niitä. Tarpeeksi kun ei ole mulla fakta tietoa asiasta.
        Mutt joku fiksumpi yksilö ehkä oaa kaivaa asian netistä!
        Hyvää yötä, kaikille palstalaisille!
        anomuumi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se vaihtaa maitohappo bakteerien avulla suoliston flooraa, terveempään suuntaan, hiljalleen. Itse tehty hapankaali käydessään haisee vauvan pa Skalle. Jotenkin ne saavat tuosta kaupassa myydystä tuotteestä sen märäntyneen hajun veks.
        Eikä se kotitekoinen ole sen huonompaa eikä varsinkaan märäntynyttä, hajusta huolimatta. Mutt kuvittele nyt ett sulla ois kasa lemuavaa hapankaalia lautasellasi, oisko ruokahaluja?

Hapankaali ja piimä korjaavat suoliston omia bakteereita luonnollisesti, eikä ehkä tarvita läheisen ihmisen uutettua jätettä istuttaa oireilevaan suoleen.
        No löytyy tälle aiheelle ihan lääketieteellisetkin selitykset, mutt mä en jaksa nyt lähteä vääntämään niitä. Tarpeeksi kun ei ole mulla fakta tietoa asiasta.
        anomuumi

Jotkut väittää että noita pitäisi syödä älyttömästi että ne vaikuttaisi suoliston bakteerikantaan mitenkään...

• Anonyymi kirjoitti:

anomuumi

Okei, kiitos! Se siis todella korjaa suoliston flooraa... Toimii siis eräänlaisena ulosteensiirteenä.

Mutta kantasolusiirron saaneet ei saisi käyttää tuota, muistaakseni, ainakaan ensimmäiseen vuoteen.

Joo, se haju voi (kulemma) olla toisaan hirveä. No, meillä on ostettu valmista.

Hyvää yötä T.

• Anonyymi kirjoitti:

Jotkut väittää että noita pitäisi syödä älyttömästi että ne vaikuttaisi suoliston bakteerikantaan mitenkään...

Syöpä nyt sitä hapankaaliakaan kilotolkulla.... öyh..

Mutta eikös useimpien terveysvaikutteisten ruokien/ravintoaineiden kohdalla väitetä myös, että vähempi on parempi? Aloitetaan pienestä ja pidetään vain hieman yllä?

• Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

Syöpä nyt sitä hapankaaliakaan kilotolkulla.... öyh..

Mutta eikös useimpien terveysvaikutteisten ruokien/ravintoaineiden kohdalla väitetä myös, että vähempi on parempi? Aloitetaan pienestä ja pidetään vain hieman yllä?

1dl päivässä, esim perunoiden ja lihapullien kanssa, niin puolet päivän c-vitamiini tarpeesta tuli jo siinä samassa tyydytetyksi... ja niitä hyviä maitohappo bakteereja on sen päivän osalta syöty. Tosin saa sitä syödä enemmänkin jos maisttuu vaikka paistetun brakvurstin kanssa, sopivat yhteen kuin nyrkki silmään.

Minäkin syön sitä hajutonta hapankaalia, ostan kaupasta, kaalikeiton joukossa tai hapankaalijauheliha piirakkana, tehdään samoin kuin pellillinen avallista kaalipiirakkaa.
        Tosin se C.vitamiini pitoisuus alenee siinä uunin tai soppakattilan kuumuudessa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kombutsa, eli volgansieni on.

"Japanissa juotavalla kombucha-juomalla on kombutsan kanssa yhteistä vain nimi. Japanissa kombucha on merihaurasta (kombu) valmistettua uutejuomaa (cha). Teesienijuoma on saanut nimensä kombuchasta luultavimmin väärinkäsityksenä.[3]"

• Anonyymi

Kyllä teen sitä itse kotona :)

• Onko hyvää ja sellaista ettei siihen kyllästy? jos tuo semmoista että sitä voisi juoda sitten ihan melkeinpä jatkuvaan sienen hommaaminen ehkä kannattaisi.

• Tarkoitan noin niin kuin siis ihan janojuomana vaikka, että jääkaapissa olisi pullo josta aina hörppäilisi.

• Anonyymi

Sanoisin sinulle(kin) varovaiseksi neuvoksi, että älä...

• Joo, voi se olla viisainta että ensin jos ostaa valmista, sitten jos maistuu voi harkita tekemistä.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Joo, voi se olla viisainta että ensin jos ostaa valmista, sitten jos maistuu voi harkita tekemistä.

Ystävä ei ole voinut hyvin sen jälkeen..

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin tuon saman kirjoituksen ja siksi ei ole mieli tehnyt maistaa kombuchaa. Jogurtin lisäksi voi syödä hapankaalia.

Varovainen kannattaa olla. On nähty ihan konkretiaa kun ei ole mennyt putkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varovainen kannattaa olla. On nähty ihan konkretiaa kun ei ole mennyt putkeen.

Olen hyvin ennakkoluuloinen tuntemattomia ruokia ja juomia kohtaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen hyvin ennakkoluuloinen tuntemattomia ruokia ja juomia kohtaan.

Ei pahitteeksi.

• Anonyymi

Vois kokeilla jotain kaupan valmista.

• Anonyymi

En ole maistanut. Syön joka päivä maustamatonta jogurttia, missä on mukana hyviä bakteereja.

• Anonyymi

Luin jonkun aika kriittisen lehtijutun joskus, en muista mistä siinä nyrpisteltiin.

En ole maistanut. Syön ennemmin hapatettuja maitoruotteita, ruisleipää ja hapankaalia.

Hyvä janojuoma on vähähiilihappollinen vishy johon lorautetaan hiukan täysmehua.

xLiner

• Anonyymi

Mihin tulokseen tulit?

• Anonyymi

Heh, se selittääkin. Nyt tiedetään, kuka on menny maistamaan :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      373
      1441
    2. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      65
      961
    3. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      116
      915
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      89
      901
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      69
      875
    6. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      701
    7. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      681
    8. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      609
    9. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      56
      604
    10. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      112
      585
    Aihe