Finlandia on plagiaatti

Anonyymi

Sibeliuksen finlandia hymnin 9 ensimmäistä säveltä soinnutusta ja sävellajia myöten on plagioitu emil genetzin herää suomi kuorolaulusta vaikkei Sibelius sitä koskaan myöntänytkään.

7

487

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lisäksi kyseinen melodia muistuttaa hämmästyttävästi beethovenin kolmoiskonserton hitaan osan teemaa.

• Anonyymi

Eihän Sibelius lainkaan huono säveltäjä ollut teknisessä suhteessa, ei sitä voi väittää, mutta en ole tavoittanut koskaan hänen musiikkinsa syvintä olemusta sikäli kuin sellaista edes on ja tästä syystä epäilen piileekö sen musiikin konservatiivisen pinnan alla lainkaan minkäänlaisia metafyysisiä syvyyksiä kuten muilla suurilla mestareilla. Schubert, Beethoven, Mozart, Haydn, Melartin ym. ovat kaikki vaikuttaneet joskus väkevästi tunteisiini muttei Sibelius koskaan. Siksi epäilen vahvasti hänen meriittejään säveltäjänä. Kertokaa te oletteko koskaan saaneet sibeliuksen musiikista suuria emotionaalisia kokemuksia kun minulle ne ovat hänen musiikista puheen ollen täysin vieraita. Minulle jää hänen musiikistaan kovin ulkokohtainen kuva. Sibeliuksessa on liikaa pintakiiltoa. Jään kaipaamaan Sibeliuksessa ekspressiivisiä ominaisuuksia.

• Anonyymi

Niin, ja se Finlandia muistuttaa kovasti Kitteläisen jouhikanteleen mestaripelimannin Timppa Pimsloorikuisen sottiisia Sikaa teurastamassa vuodelta 1875.

• Anonyymi

Sibelius tähtäsi eläkkeeseen jonka myös sai.

• Anonyymi

Niin että sai tarpeeksi rahaa viinaan valtiolta alkoholisti kun oli jonka kädet vapisivat ilman rohkaisuryyppyä eikä säveltämisestä tahtonut siksi tulla mitään ja 8. sinfonia joutui Ainolan uuninpesään vastineeksi saaduista rahoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin että sai tarpeeksi rahaa viinaan valtiolta alkoholisti kun oli jonka kädet vapisivat ilman rohkaisuryyppyä eikä säveltämisestä tahtonut siksi tulla mitään ja 8. sinfonia joutui Ainolan uuninpesään vastineeksi saaduista rahoista.

Joskus ennen jopa kyynelehdin Finlandiaa kuunnellessa mutta en enää aikoihin eikä se silti missään tapauksessa saanut haukkomaan henkeä ja pakahtumaan suuren ja kompleksisemman sinfoniamusiikin tavoin joka vaatii musiikilta hieman enemmän mihin sentimentaalinen Finlandia muodoltaan jaksottaisena sävellyksenä pystyy vaikka sen on kansallistunnettakin väitetty kohottavan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      36
      2022
    2. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      41
      630
    3. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      38
      584
    4. Mitä oikeasti haluat?

🥹
      Ikävä
      42
      470
    5. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      60
      460
    6. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      61
      459
    7. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      44
      438
    8. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      6
      417
    9. Pientä pintaremonttia

Mistä löytää kirves sähkö putkimiestä tai lasin asentajaa rässä hyrynsalmen pitäjässä, kun eiole puhelinluetteloa eikä k
      Hyrynsalmi
      14
      413
    10. Hyvää yötä mies

Kulta söpöliini 🥺❤️
      Ikävä
      40
      401
    Aihe