Sibeliuksen finlandia hymnin 9 ensimmäistä säveltä soinnutusta ja sävellajia myöten on plagioitu emil genetzin herää suomi kuorolaulusta vaikkei Sibelius sitä koskaan myöntänytkään.
Finlandia on plagiaatti
7
262
Vastaukset
- Anonyymi
Lisäksi kyseinen melodia muistuttaa hämmästyttävästi beethovenin kolmoiskonserton hitaan osan teemaa.
- Anonyymi
Eihän Sibelius lainkaan huono säveltäjä ollut teknisessä suhteessa, ei sitä voi väittää, mutta en ole tavoittanut koskaan hänen musiikkinsa syvintä olemusta sikäli kuin sellaista edes on ja tästä syystä epäilen piileekö sen musiikin konservatiivisen pinnan alla lainkaan minkäänlaisia metafyysisiä syvyyksiä kuten muilla suurilla mestareilla. Schubert, Beethoven, Mozart, Haydn, Melartin ym. ovat kaikki vaikuttaneet joskus väkevästi tunteisiini muttei Sibelius koskaan. Siksi epäilen vahvasti hänen meriittejään säveltäjänä. Kertokaa te oletteko koskaan saaneet sibeliuksen musiikista suuria emotionaalisia kokemuksia kun minulle ne ovat hänen musiikista puheen ollen täysin vieraita. Minulle jää hänen musiikistaan kovin ulkokohtainen kuva. Sibeliuksessa on liikaa pintakiiltoa. Jään kaipaamaan Sibeliuksessa ekspressiivisiä ominaisuuksia.
- Anonyymi
Niin, ja se Finlandia muistuttaa kovasti Kitteläisen jouhikanteleen mestaripelimannin Timppa Pimsloorikuisen sottiisia Sikaa teurastamassa vuodelta 1875.
- Anonyymi
Kaleva vuonna 2003...
https://www.kaleva.fi/uutiset/kulttuuri/finlandian-alkutahdit-ovat-kopio/548944/ - Anonyymi
Sibelius tähtäsi eläkkeeseen jonka myös sai.
- Anonyymi
Niin että sai tarpeeksi rahaa viinaan valtiolta alkoholisti kun oli jonka kädet vapisivat ilman rohkaisuryyppyä eikä säveltämisestä tahtonut siksi tulla mitään ja 8. sinfonia joutui Ainolan uuninpesään vastineeksi saaduista rahoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin että sai tarpeeksi rahaa viinaan valtiolta alkoholisti kun oli jonka kädet vapisivat ilman rohkaisuryyppyä eikä säveltämisestä tahtonut siksi tulla mitään ja 8. sinfonia joutui Ainolan uuninpesään vastineeksi saaduista rahoista.
Joskus ennen jopa kyynelehdin Finlandiaa kuunnellessa mutta en enää aikoihin eikä se silti missään tapauksessa saanut haukkomaan henkeä ja pakahtumaan suuren ja kompleksisemman sinfoniamusiikin tavoin joka vaatii musiikilta hieman enemmän mihin sentimentaalinen Finlandia muodoltaan jaksottaisena sävellyksenä pystyy vaikka sen on kansallistunnettakin väitetty kohottavan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 438168
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 724696
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon373420Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483136Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella482858Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262825- 392659
- 412106
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731817