Hei! Olen pitkäaikainen ykköstyypin diabeetikko, ja minulla on ollut alusta lähtien monipistoshoito (Novorapid, Levemir).
Olen yleensä hyvin tarkka laittamistani insuliiniannoksista sekä siitä, mitä insuliinia laitan milloinkin. Olen kuitenkin viime aikoina miettinyt ja pelännyt, että esim. Levemir-kynässä saattaa olla vääränlaista insuliinia, joka voisi viedä henkeni.
Voiko tällaista sattua insuliinitehtaassa, että väärään kynään päätyy väärää insuliinia? Ja jos sellaista on sattunut, onko siitä koskaan uutisoitu? Pelkäänkö täysin turhaan?
Väärää insuliinia väärässä kynässä
4
273
Vastaukset
Sanoisin, että pelko on aika turha. Lääketehtaissa on moninkertaiset varmistukset asiasta.
- Anonyymi
En haluaisi uskoa, että pitkävaikutteinen voisikin olla lyhytvaikutteista. Se minkä olen pitkän 1-tyypin 'urani' aikana havainnut, on ollut että joskus jokin erä insuliinia on ollut mielestäni tehottomampaa. Epäilen tässä toki myös säilytystä ja kylmäketjun katkeamista tehtaalta apteekkiin. Onko muilla tällaisia kokemuksia?
- Anonyymi
Usein todennäköisempää on kylmäketjun katkeaminen apteekista kotiin jääkaappiin. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä ymmärrä että kun on ostanut kynäpakkauksen apteekista (siellä jääkaapissa), se on kuljetettava myös kotiin yhtä kylmänä. Joko nopeasti että kynien pahvipakkaus riittää pitämään kylmyyden, tai sitten pakata ne apteekissa lämpöeristettyyn kuljetuspussiin. Olen joskus saanut lääketehtaan mainosrepun ja siinä on sisällä lämpöeristetty ja foliolla sisältä päälystetty iso tasku jossa insuliinit pystyy kuljettamaan kylmänä kotiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein todennäköisempää on kylmäketjun katkeaminen apteekista kotiin jääkaappiin. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä ymmärrä että kun on ostanut kynäpakkauksen apteekista (siellä jääkaapissa), se on kuljetettava myös kotiin yhtä kylmänä. Joko nopeasti että kynien pahvipakkaus riittää pitämään kylmyyden, tai sitten pakata ne apteekissa lämpöeristettyyn kuljetuspussiin. Olen joskus saanut lääketehtaan mainosrepun ja siinä on sisällä lämpöeristetty ja foliolla sisältä päälystetty iso tasku jossa insuliinit pystyy kuljettamaan kylmänä kotiin.
Olen ollut tarkkana hakiessani insuliinikynät apteekista kotiin. Kesällä käytän pientä kylmälaukkua, ja nopeasti kotona jääkaappiin. Vaarallisinta muuten on talvella insuliinin jäätyminen. Silloin ei toimi ollenkaan.
Palatakseni aloittajan kysymykseen, olen minäkin joskus miettinyt, voiko pitkävaikutteisen insuliinin, joka vapautuu hitaasti esim. vuorokauden (lantus), rakenteessa tai säilytyksessä sattua jokin virhe, ettei pitkävaikutteinen imeydykään vaikutus profiilin mukaisesti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873665
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813290Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683122On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702750Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli502292- 651842
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,271809- 361779
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181719- 601678