Kannattaisko lähtä kerään mansikoita?

Anonyymi

Miksi olla laiskana kun pellolla on töitä pilvin pimein. Heti hus aamulla manskikan poimintaan!
Seillä saa 90 senttiä kilon korista, joten ahkreana kun olette saatte jo kolmesta kilosta 2,70 e. Jos ei muuten niin taksilla vaan huristatte mansikkatilalle. Se kannattaa. 5 e päivässä on jo hyvä tienesti.

57

384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei ole vielä vielä mansikka poimittavissa.

• Anonyymi

1.25e litra palkka hyvällä palkalle pääsee

• Anonyymi

Saan sugar daddylta enempi.

• Anonyymi

15 vanhana olin mansikanpoiminnassa niin heh ei tän mahan kanssa enään viitsi mennä.

• Anonyymi

Virosta ja ruottist tuovat taas myyntiin kotimaisia mansikoita!😝😝😝😝

• Anonyymi

Nehän on kotimaisia, nimittäin virolaisille ja ruotsalaisille.

• Anonyymi

Tällä hetkellä on mansikkatiloilla surkean kova tarve saada taimet istutettua, tai muuten mansikoita ei saada. Eiköhän jokaiselle halukkaalle löydy töitä vaikka heti. Nyt mennään ilmeisesti sopimusten mukaisella tuntipalkalla (vähän päälle 8 €) ja vaatimaton asuntokin voi löytyä tilalta.

• Anonyymi

En tajuu miksi suomalaiset haluu kalliita suomalaisia mansikoita? Itse olen AINA ostanut ulkolaisia joko tuoreina ja myö pakatettuina.

Suomalaine tuote on NIIN kallista, että huh huh... muuta eroa ei ole kuin hinta.
      Yleensä ihmiset katsoo ensin hintaa, ja niin mä teen.
      En osta koskaan suomalaista tuoetta mitään, jos ulkolaista on tarjolla. Jos ei ole en osta sitä suomlaista, niin paljon en tarvi että ostaisin ylihintaista.

• Anonyymi

rinteen ana vie teidät hullut sinne bussilla kun nyt on yhteinen suunta :-)

• Anonyymi

Ja se ihme rajoitemuija😂👍

• Anonyymi

Onneksi ei ole mikään pakottava tarve ostaa mansikoita niin ihan vapaasti voi pyytää kovaa hintaa. Täytyykö niitä viljelyksiä nyt sitten olla niin perhanasti. Kotimaista tomaattia kyllä ostan ja kurkkua,tomaatti oli alle 1.50eur kg.

• Anonyymi

Ainakin mansikan hinta nousee pilviin, jos sinne suomalaisia palkataan töihin. Hinta pysyy vielä kohtuullisena halvempien ulkomaalaisten työntekijöiden ansiosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin mansikan hinta nousee pilviin, jos sinne suomalaisia palkataan töihin. Hinta pysyy vielä kohtuullisena halvempien ulkomaalaisten työntekijöiden ansiosta.

Mansikan hinta ei ole suomalaiseta poimijasta sidonnainen. Poimijat ei saa juurikaan mitään vaan se mansikkatila vetää ne voitot. Poimijat ovat orjia.

Mansikan hinta on ollut aina kallis, paitsi markka aikana. 5 kg laatikko maksoi sillon 25 markkaa.
        Nyt euroaikana se on 30 euroa, eli 180 markkaa!!!!! Mieti sitä, miten euro jo sinällään on nostanut mansikan hintaa, mutta ei palkkoja.

Olin yhden kesän keräämässä, sain 5 markkaa ydestä laatikosta kun keräsin. ja nyt ne maksaa 1 € yhdestä kilosta! Mietippä sitäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mansikan hinta ei ole suomalaiseta poimijasta sidonnainen. Poimijat ei saa juurikaan mitään vaan se mansikkatila vetää ne voitot. Poimijat ovat orjia.

Mansikan hinta on ollut aina kallis, paitsi markka aikana. 5 kg laatikko maksoi sillon 25 markkaa.
        Nyt euroaikana se on 30 euroa, eli 180 markkaa!!!!! Mieti sitä, miten euro jo sinällään on nostanut mansikan hintaa, mutta ei palkkoja.

Olin yhden kesän keräämässä, sain 5 markkaa ydestä laatikosta kun keräsin. ja nyt ne maksaa 1 € yhdestä kilosta! Mietippä sitäkin.

Ne on ne valmistus kustannukset. Aurinko vuokra, kosminensäteilyvero, vesirajoitukset, ympäristöministerille kuuluva osuus ja työntekijöistä johtuva rasite elinkeinolle sekä makeantyönverotus. Kolmannella kvarttaalilla voimme vasta nähdä indeksi korotusten vaikutuksen juuritasolla joka taas pintaheiastuu kuluttajan kukkaroon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko joku vielä niin takapajunen, että laskee hintoja markoiss? Siitähän on jo 20 vuotta, kun markat hävisi. Tervetuloa nykyaikaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai markka aikana mansikka oli halpaa, Silloin kaikki poimijatkin oli Suomalaisia. Et taatusti nähnyt silloin ulkomaalaista ja jos näit niin henkilö asui Suomessa vakituisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaisille maksetaan mansikan poiminnasta aivan sama palkka, kuin ulkomaalaisillekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä jauha asioista, mistä et mitään tiedä. Laskepa tuohon huuhaa-laskelmaasi elinkustannusindeksi mukaan, niin huomaat puhuvasi höpöjä. Jos pikkasen osaisit ajatella, niin esim. eläkkeet, palkat ja sossun tuet ovat tuosta nousseet hiton paljon. Vai väitätkö, että ne ovat samalla tasolla, kuin silloin vuosikymmeniä sitten? Netistä löydät kaavan, joten kokeilepa.

Oikeesti huomioi se, että tuosta ajasta on kulunut vuosikymmeniä, kun sinä mansikkamaalla möyrit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Leikitään, että olit markka-aikaan vuonna 1995 mansikkapellolla töissä. Vertailuksi laitoin tilanteen vuonna 2000 ennen markan vaihtumista euroon. Mä laitoin laskuriin ja sain tällaiset luvut:

"""""Vuoden 1995 rahamäärää 1,00 markka vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 0,24 euroa.

Elinkustannusindeksi vuonna 1995 oli 168 410.

Elinkustannusindeksi vuonna 2019 oli 238 475.

Muutos vuodesta 1995 vuoteen 2019 oli 1,42-kertainen eli 41,60 %.

Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,46."""""""""""

"""""""""Vuoden 2000 rahamäärää 1,00 markka vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 0,22 euroa.

Elinkustannusindeksi vuonna 2000 oli 181 842.

Muutos vuodesta 2000 vuoteen 2019 oli 1,31-kertainen eli 31,14 %.

Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,44."""""""""

Mulla on mielikuva, mutta en ole varma, että tuolloin markka-aikaan ne siniset mansikkakopat olivat 4 kg:n koppia, mutta en ala siitä kiistelemään, mutta mainitsen, että silloinhan sinä olet saanut huonompaa palkkaa silloin markka-aikaan, kuin nykyään euroaaikaan maksetaan.

Tuon virallisen laskelman mukaan nykyään maksetaan samantasoita, jos ei suurempaakin, palkkaa mansikanpoimijoille, kuin sinun niin kovin ihailemallasi markka-aikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Leikitään, että olit markka-aikaan vuonna 1995 mansikkapellolla töissä. Vertailuksi laitoin tilanteen vuonna 2000 ennen markan vaihtumista euroon. Mä laitoin laskuriin ja sain tällaiset luvut:

"""""Vuoden 1995 rahamäärää 1,00 markka vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 0,24 euroa.

Elinkustannusindeksi vuonna 1995 oli 168 410.

Muutos vuodesta 1995 vuoteen 2019 oli 1,42-kertainen eli 41,60 %.

Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,46."""""""""""

"""""""""Vuoden 2000 rahamäärää 1,00 markka vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 0,22 euroa.

Elinkustannusindeksi vuonna 2000 oli 181 842.

Muutos vuodesta 2000 vuoteen 2019 oli 1,31-kertainen eli 31,14 %.

Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,44."""""""""

Mulla on mielikuva, mutta en ole varma, että tuolloin markka-aikaan ne siniset mansikkakopat olivat 4 kg:n koppia, mutta en ala siitä kiistelemään, mutta mainitsen, että silloinhan sinä olet saanut huonompaa palkkaa silloin markka-aikaan, kuin nykyään euroaaikaan maksetaan.

Tuon virallisen laskelman mukaan nykyään maksetaan samantasoita, jos ei suurempaakin, palkkaa mansikanpoimijoille, kuin sinun niin kovin ihailemallasi markka-aikana.

Entä EU:ta edeltävältä ajalta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko joku vielä niin takapajunen, että laskee hintoja markoiss? Siitähän on jo 20 vuotta, kun markat hävisi. Tervetuloa nykyaikaan!

Kannattaisi sinunkin laskea kaikki markoiksi, niin huomaiset miten kaikki on kallistunut.
        Vaihdon alkessssa kaikki markka hinnat muutettiin euroiski, näin ne pompsahtivat yhdessä yössä kuusin kertaiseksi kalllimmaksi.

100 mk tavara maksoi seuraavana päivänä 100 e eli 600 markkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä EU:ta edeltävältä ajalta?

Oikeestaan noita on hankala vertailla, koska ne heittelevät vuodesta toiseen ja puolelta toiseen.

Laitoin laskuriin vuoden 1991 eli ennen EU:ta.

Laskuri kertoo tällaista:

""""Laskennan tulos
        Vuoden 1991 rahamäärää 1,00 markka vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 0,25 euroa.

Elinkustannusindeksi vuonna 1991 oli 157 487.

Muutos vuodesta 1991 vuoteen 2019 oli 1,51-kertainen eli 51,43 %.

Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,49.""""

Tästä linkistä pääsette laskuriin ja voitte vertailla eri vuosia ja syitä siihen, että miksi toinen vuosi on niin hyvä ja toinen on ihan pa&%¤ka.

https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisi sinunkin laskea kaikki markoiksi, niin huomaiset miten kaikki on kallistunut.
        Vaihdon alkessssa kaikki markka hinnat muutettiin euroiski, näin ne pompsahtivat yhdessä yössä kuusin kertaiseksi kalllimmaksi.

100 mk tavara maksoi seuraavana päivänä 100 e eli 600 markkaa.

Kauppiaat tekivät tuota siksi, että ehtivät netota hyvin, ennen kuin kansa ymmärtää yskän. Mä muistan hyvin sen, kun silloin kahvikupillinen maksoi markka-aikaan 6 markkaa ja heti euron tultua kauppiaat laittoivat kahvikupin hinnaksi 6 euroa. He kusettivat noin, eikä se johtunut eurosta tai EU:hun liittymisestä. Hyvin pian kuitenkin hinnat palasivat oikeisiin uomiinsa. Esim. ihan tavallinen ruokahan on meillä Suomessa edullista. Se ei olisi noin edullista, jos meillä olisi valuuttana markka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauppiaat tekivät tuota siksi, että ehtivät netota hyvin, ennen kuin kansa ymmärtää yskän. Mä muistan hyvin sen, kun silloin kahvikupillinen maksoi markka-aikaan 6 markkaa ja heti euron tultua kauppiaat laittoivat kahvikupin hinnaksi 6 euroa. He kusettivat noin, eikä se johtunut eurosta tai EU:hun liittymisestä. Hyvin pian kuitenkin hinnat palasivat oikeisiin uomiinsa. Esim. ihan tavallinen ruokahan on meillä Suomessa edullista. Se ei olisi noin edullista, jos meillä olisi valuuttana markka.

Vastaavasti asunnot ovat kallistuneet hurjasti ja 90 luvun lama aikaan ei edes valmistunut mitään. Muistan vieläkin kun keskustan lähelle valmistui kerrostalo 1983 ja siitä myytin ns kovan rahan asuntoja ja yksiön hinta oli 150 000 mk nyt vastaavasti kun uusia kerrostaloja nousee myös keskustan tuntumaan , niin vastaavan kokoisen yksiön hinta on 285 000 €.

• Anonyymi

Mene itse. En todellakaan ole peltoalan ihmisiä. Enkä mansikoista niin pidä. Mun elämä on mun ja täällä fiktiivisessa virtuaalitodellisuudessa saa länkyttää kuka vaan mitä vaan.

• Anonyymi

Mitä tapahtuu siinä kohdassa, kun tarttee tulla sieltä pois, oikeaan elämään? - Nm. Miten syvälle putoat

• Anonyymi

Jos nyt se vaihe että mansikan taimia istutetaan niin eipä tekijälle varmaankaan mitään rahakasta.Nythän opiskelijatkin rutisevat ettei rahoja niin mutta ketä kiinnostaa lähteä johonki marjatilalle kun mielummin sellaiseen missä maksetaan tuntipalkka. Tottakai ulkomaalaisia tulee töihin kun saavat hyvin rahoja oman maan tulotasoon nähden.

• Anonyymi

Samaa mieltä, tötä tehdään rahan takia, ei siksi että oet jossain töissä. Ei kukaan huvikseen mene.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä, tötä tehdään rahan takia, ei siksi että oet jossain töissä. Ei kukaan huvikseen mene.

Suuri osa eritoten julkisella puolella saa palkkaa siitä ,että on ns.töissä.

Tarpeettomaksi nuo "työt" osoittautuvat nyt kun monet ovat muka etätöissä päivät pitkät leikkien läppäreilla joutavia sähköposteja väsäillen joita kukaan ei ikinä edes tule lukemaan.

• Anonyymi

Ottaa selkään ensimmäisen viikon ja sitten tottuu,kerran olin suonenjoella viikon ja tilalla oli tullut sukupolvenvaihdos ja voi vittu olivat kusipäitä kaksi nuorta veljestä etsi mun mansikoista aina vikaa,muista ei piitattu mitään,vanhemmat oli kivoja ja kaikkein nuorin kolmas veljes ja nehän oli neljän kilon muovikoreja mihin kerättiin ja kyllä meni aikaa ennen kuin oli täynnä,ainakaan suonenjoelle en mene ikinä T:hiihtäjä 47 härmästä

• Anonyymi

Mee mehtään/soille keräämään marjoja jatai sieniä. Tuut paljon rikkaampana himaan. Tuoreesta kalastakin saattaa moni tykätä. Miks käyttäisit kallista aikaasi muitten kukkaron kasvattamisseen.

• Anonyymi

Märäntyköön mun puolesta mansikat peltoon prkl kun aletaan reteileen.

• Anonyymi

Niin joutaa. Ostan kaupasta pakasteesta ne mustikat mitä puuroon joskus laitan.

• Anonyymi

Kauhea haloo mansikoista. Ihminen ei todellisuudessa tarvitse mansikoita elääkseen. Ilmankin tulee hyvin toimeen. Ei ole mansikkatilat huoltovarmuuden kannalta tärkeitä.

• Anonyymi

Niin senkun ihmiset muistaisivat.
        Ihminen ei tarvi älypuhelinta, ei tietokonetta, ei kahvinkeittimiä eikä paljon muutakaan ylellistä ja tarpeetonta tavaraa.
        Toimeen tullaan kuitenkin, Ei tarvi edes työtä, täm aika on sen osoittanut.

Mutta tavaroita ja asioita haalitaan sen vuoksi että ne on kivoja. Miten rikkaita me oltaisikaan kaikki, jos säästäisimme ne rahat mitkä heitämme turhuuteen, ostaisimme vain sen mitä tarvitsee. Ei olisi käyhyyttä.
        Itsellä ei ole älupuhelinta, ei ole pyykkikonetta, ei astianpesukonetta, eikä uusita telkkua, ja hyvin tullaan toimeen ja arki rullaa. En halua uutta tekniikkaa siksi että muillakin on ja pitäisi ostaa. Pyykit pesen talonkoneessa ja astiat siksaan, puhelin on näppäin känny 10 v vanha ja toimii hyvin eikä ollut koskaan vielä rikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin senkun ihmiset muistaisivat.
        Ihminen ei tarvi älypuhelinta, ei tietokonetta, ei kahvinkeittimiä eikä paljon muutakaan ylellistä ja tarpeetonta tavaraa.
        Toimeen tullaan kuitenkin, Ei tarvi edes työtä, täm aika on sen osoittanut.

Mutta tavaroita ja asioita haalitaan sen vuoksi että ne on kivoja. Miten rikkaita me oltaisikaan kaikki, jos säästäisimme ne rahat mitkä heitämme turhuuteen, ostaisimme vain sen mitä tarvitsee. Ei olisi käyhyyttä.
        Itsellä ei ole älupuhelinta, ei ole pyykkikonetta, ei astianpesukonetta, eikä uusita telkkua, ja hyvin tullaan toimeen ja arki rullaa. En halua uutta tekniikkaa siksi että muillakin on ja pitäisi ostaa. Pyykit pesen talonkoneessa ja astiat siksaan, puhelin on näppäin känny 10 v vanha ja toimii hyvin eikä ollut koskaan vielä rikki.

Minä elän hometalossa. Siis perintö ok talo maalla. Tule kokeileen näitä oloja. Taitaa tulla ikävä kaupunkiin. En pääse tästä tönöstä eroon. En tosin ole myymäskään kun ei kannata. Mikäpä täs ollessa. Tulee kesä. Voisin jatkaa mut en viitti. Olkoon näin.

• Anonyymi

Vois hyvin lopettaa koko mansikkaviljelmät.

• Anonyymi

Mansikka on turhake.

• Anonyymi

Samaa mieltä ja veikkaan ettei ihmiset paljonkaan mansikkaa osta. Entäpäs uusiperuna heh heh älkää naurattako kotimaisen hinnoilla.

• Anonyymi

Kumma kun on rahaa kännyköihin, tietokoneisiin, autoihin ja matkoihin mutta ei mansikkaan. Liian halpaa on että viitsisivät rikkaat arvostaa suomalaista mansikkaa.

• Anonyymi

Kyllä kotimaiset mansikat ja muutkin marjat viljelijöiltä yleensä loppuvat. Sekä valmiiksi kerätyt, mutta ihmisethän käyvät pelloilla keräämässä itsekin tarpeensa, Silloin marjat saa hieman halvemmalla.

Ne, joille on älliä päähän kehittynyt, keksivät miksi marjan ja perunan hinta on se, mikä se on. - Nm. Kerää sinä sitä; älliä

• Anonyymi

Ainut peruna mitä syön on eu perunamuussi.

• Anonyymi

Joo en osta uusia perunoita enkä nykyään mansikoitakaan mansikoiden hinnat on nousseet älyttömyyksiin markka-ajoista ja siksi en osta.

• Anonyymi

Miks ei kukaan kysy mansikalta et miltä siltä tuntuu? Kaikki vaan odottaa et se hehkuu punasena ja sit se laitetaan pakastimeen!!

• Anonyymi

Jos se viljelijä maksaa sen normi tuntipalkan eli 90eur/tunti.

• Anonyymi

Mitä sellaista osaat, että olet € 90,- / h arvoinen ? - Nm. Käy koulusi paremmin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sellaista osaat, että olet € 90,- / h arvoinen ? - Nm. Käy koulusi paremmin

Käy itse. Ei kasikyt luvun sairaanhoito opit auta tänä päivänä. Muhahah.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käy itse. Ei kasikyt luvun sairaanhoito opit auta tänä päivänä. Muhahah.

Koulutukseni on 2000-luvulta, mutta ko. aiheen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, joten lienet kouluttamaton. - Nm. Kehity

• Anonyymi

Mä en tykkää mansikoista.

• Anonyymi

Mansikat on turhia.

• Anonyymi

Mansikka pellot joutaa kylvää perunaa täyteen. Koneella pyyhkäisee laariin eikä tarvita kitiseviä poimijoita.

• Anonyymi

No mene. Jokainen päättää omista asioistaan. Itseä ei mansikat eikä pellot kiinnosta. Hehehee vaikka Porvoosta tuo aloitus taas.

• Anonyymi

Ei kannata, jos ei ole ahkera ja sitkeä luonteeltaan, näppäräsorminen ja säänkestävä. - Nm. Vastaus otsikon kymysykseen

• Anonyymi

Ei innosta mansikan poiminnat ja noin muutenkaan en osta. Mansikka ei mikään välttämättömyys. Päin persettä suomessa tuollaiset maataloustyöt.

• Anonyymi

Tämä maa on tunnettu marjoistaan ja marjatilallinen on yrittäjä siinä missä kuka muu yrittäjä tahansa. Mansikka on kotimainen vitamiini- yms. ravinnepommi, ei tarvitse tuoda muualta. - Nm. Onneksi sulta ei kysytä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä maa on tunnettu marjoistaan ja marjatilallinen on yrittäjä siinä missä kuka muu yrittäjä tahansa. Mansikka on kotimainen vitamiini- yms. ravinnepommi, ei tarvitse tuoda muualta. - Nm. Onneksi sulta ei kysytä

Niin,ja voihan olla,että niistä poimijoista löytää uuden emännän,jos entinen alkaa tympimään. Näköjään usein on käynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin,ja voihan olla,että niistä poimijoista löytää uuden emännän,jos entinen alkaa tympimään. Näköjään usein on käynyt.

Ainakin Pyhäjärvellä,taitaa olla jo toinen virolainen kierrossa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      99
      2567
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2355
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      2138
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1694
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      113
      1560
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1297
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      265
      1095
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1004
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      79
      956
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe