En ymmärrä miten tämä tehtävä tulisi ratkaista...
” Kuinka moninkertainen Maan tilavuus on verrattuna Kuun tilavuuteen. Ilmoita vastaus kahden merkitsevän numeron perusteella. ”
Tehtävässä on annettu Maan säde: 6,3781x10^6 m ja Kuun säde: 1,7382x10^6 m, joista olen laskenut jo halkaisijat (M:6,3781x10^6 m , ja K: 1,7382x10^6 m) ja tiedän että oikea vastaus kysymykseen on ”49”.
Olen varmaan tosi tyhmä, mutta en ymmärrä miten tämä tehtävä ratkaistaan, ja mitä kaavaa siihen käytetään. Kiitos avusta!
Kuun tilavuus Maan tilavuuteen verrattuna
6
1860
Vastaukset
- Anonyymi
Harjoittele ensin pienemmillä luvuilla. Jos maan säde olisi 3 m ja kuun säde olisi1 m, niin mikä olisi vastaus ihan arviolta?
Sinun ei tarvitse laskea halkaisijaa, tilavuutta tai tietää piin arvoa. Pitää oikeastaan vain tietää kaikkien maailman pallojen olevan yhdenmuotoisia kolmiulotteisia kappaleita. Eikä sillä muodollakaan ole mitään merkitystä. Voisivat hyvin olla kuutioitakin joiden sivut olivat 3 m ja 1 m. Aina sama vastaus. - Anonyymi
Pallon tilavuus V = 4/3 pii r^3
V(maa) / V(kuu) =( r(maa) / r(kuu))^3 = (63781/17382)^3 = 49,4054... =~49.- Anonyymi
Kysymys liittyi melkoisella varmuudella geometrian opetukseen.
Eli kolmiulotteisissa kappaleissa aina suoraan suhteen kolmas potenssi. Tasokuvioissa vastaavasti toinen potenssi. Näin opetettiin varmasti edellisella tunnilla.
- Anonyymi
Vaikuttaako asiaan kuun pimeällä puolella asuvat kuunatsit joita ei maapallolla ole.
- Anonyymi
Minulle on opetettu monta, monta vuosikymmentä sitten: "yhdenmuotoisten kappaleiden tilavuudet suhtautuvat kuten kappaleiden vastinmittojen kuutiot".
Tämä totuus saattaa olla voimassa vieläkin? - Anonyymi
Vaikka tuota tilavuuksien suhteen potenssisääntöä ei olisi ollut, niin tehtävä opettaa, että kannattaa laskea kirjainsymboleilla tehtävä mahdollisimman pitkälle, eikä ratkaista maan ja kuun tilavuuden numeroarvoja. Silloin päädytään supistaen lausekkeeseen (R/r)^3.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t907286- 353851
- 453460
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2192518
- 402393
- 1292309
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292209Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191943- 451902