Sähköauton latausasema omakotitaloon

Anonyymi

Pieni sähköauto perheen kakkosautoksi vakavasti harkinnassa. Ja hyvin todennäköistä että toinen auto tulee seuraavaksi olemaan ladattaava hybridi, työmatkat pääosin sähköllä ja mökki ym matkat sitten bensalla.

Mutta laturin asennukseen kysymysiä "for dummys". Niitä näyttää olevan type 2 ja type 3 versioita. Laturi tulisi 1 vaiheisena ja 3,6 -7,2 kW riittäisi aivan hyvin. Jos asentaa type 2 laturin niin onko siinä mitään haittapuolia? Ladattavat hybridit näyttävät olevan sillä liitänällä, sähköautot sitten molemmilla.

Ja tärkein, onko kenelläkään heittää omakohtaista toteutunutta hintaa? Oma kohde kohtuu uusi omakotitalo ja laturi tulisi autokatokseen lämmityspistorasian tilalle eli ei kaapelointitarvetta.

17

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huomaa kuitenkin, että sähköasennuksia varten sinun pitää pestata siihen ammattitaitoinen, asennusoikeudet omaava henkilö.

    • Anonyymi

      Autokatoksen lämmityspistorasia on todennäköisesti kaapeloitu maksimissaan 3,6 kW tehoa varten. Senkin tehon jatkuva käyttäminen edellyttää tavallisen Shukopistorasian vaihtamisen CEE pistorasiaksi joka kestää paremmin suurta jatkuvaa virtaa.

      Jos hybridiä tai sähköautoa aikoo ladata suuremmilla tehoilla, se edellyttää yleensä kaapeloinnin uusimista pääkeskukselle tai riitävän vahvalla syöttökaapelilla varustettuun ryhmäkeskukseen saakka.
      Yleensä kotona latausaika on pidempi, tyypillisesti yön yli. Silloin riittää alempikin teho, kunhan riittävä virrankesto usean tunnin käyttöön on varmistettu.

      Käytännössä kannattaa aina pyytää sähköalan ammattilaisen paikalle arvioimaan mitä kaikkea tarvitaan latausmahdollisuuden toteuttamiseksi.

      • Anonyymi

        Latausaseman hankkiminen kotiin tällä hetkellä on aika kyseenalainen investointi. Aika iso osa ladattavista ja jopa sähköautoista käyttää vain yhtä vaihetta, ja loputkin pääosin vain kahta. ja yhtä vaihetta käytettäessä tulee taas vastaan useimmiten 25A:n pääsulake.

        Nykyaikaisesta schuko-rasiasta saa 13 kW jatkuvasti, jos autossa on tällainen laturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausaseman hankkiminen kotiin tällä hetkellä on aika kyseenalainen investointi. Aika iso osa ladattavista ja jopa sähköautoista käyttää vain yhtä vaihetta, ja loputkin pääosin vain kahta. ja yhtä vaihetta käytettäessä tulee taas vastaan useimmiten 25A:n pääsulake.

        Nykyaikaisesta schuko-rasiasta saa 13 kW jatkuvasti, jos autossa on tällainen laturi.

        Anteeksi 13 A eli 3 kW.


    • Olen käyttänyt auton mukana tullutta 10A laturia ihan normi topselissä. Latautuu tuolla ~11h aikana täyteen, ja jos tulee paniikki niin aina voi mennä pikalaturille.

    • Anonyymi

      Minulla on -85 rakennettuun omakotilon autotalliin vedetty 3-vaihekaapeli, silloin ei tiedetty sähköautoista mitään mutta viksut osaa varautua.

      • Anonyymi

        Silloin on ollut ajatuksena, että voi laittaa kolmivaiheisen sähköhitsauskoneen ja räkiä sillä auton peltejä.


    • Anonyymi

      " Laturi tulisi 1 vaiheisena ja 3,6 -7,2 kW riittäisi aivan hyvin. Jos asentaa type 2 laturin niin onko siinä mitään haittapuolia? Ladattavat hybridit näyttävät olevan sillä liitänällä, sähköautot sitten molemmilla."

      Kotiin asennetaan pelkästään shuko, tai type 2 latausasema. CCS pikalaturi syöttää tasasähköä täyssähköautoon ja maksaa 20 000€ ja vaatii järeän liittymän, näitä löytyy vain pääteiden varsilta julkisina matkalataukseen
      On otettava huomioon että 7.2kW 1-vaiheeella ottaa 31A virtaa. Talon pääsulakkeet ovat usein vain 25 tai 35A jotka eivät tuolle teholle riitä.
      Kannattaakin asentaa saman tien uusi 3-vaiheinen kaapeli ja type 2 laturi koska tulevaisuudessa kuitenkin ostat oikean sähköauton, ja mikset ostaisi heti? Kyllä kunnollisella sähköautolla mökillekin pääsee.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos on 3-vaihe töpseli valmiina niin ostaa siihen sopivan matkalaturin noin 600€.


    • Anonyymi

      Ostimme tällaisen goe laturin ja pelittää hyvin tallissa suoraan voimavirtapistokkeesta. Eikä vie siellä turhaa tilaa kun on melko pienikokoinen
      Siitä saa säädettyä tehoa tarpeen mukaan, niin ei sulakkeetkaan mene.

      https://evasema.fi/tuote/go-echarger-home-11kw/

      • Anonyymi

        Mihin se kaapeli kiinnitetään tuossa?

        Olisivat voineet edes yhden kuvan pistää missä auton on latauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin se kaapeli kiinnitetään tuossa?

        Olisivat voineet edes yhden kuvan pistää missä auton on latauksessa.

        Tuon mustan kannen alle.


      • Anonyymi

        "Ostimme tällaisen goe laturin ja pelittää hyvin tallissa suoraan"

        -Äkkiseltään vaikuttaa järkipelille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ostimme tällaisen goe laturin ja pelittää hyvin tallissa suoraan"

        -Äkkiseltään vaikuttaa järkipelille!

        Kotilatauksen rakentaminen ei vaadi mitään muuta kuin kolmivaihe-pistorasian. Sama pätee myös taloyhtiöihin. Mitään muuta ei taloyhtiön tarvitse eikä kannata rakentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilatauksen rakentaminen ei vaadi mitään muuta kuin kolmivaihe-pistorasian. Sama pätee myös taloyhtiöihin. Mitään muuta ei taloyhtiön tarvitse eikä kannata rakentaa.

        Kun useaa autoa yritetään ladata samanaikaisesti, tulee hyvin äkkiä eteen tarve kuormanhallinnalle eli tehon rajoittamiselle niin, ettei sulakkeet pala.


    • Millaset pääsulakkeet; jos 25A, niin kovin kummosilla tehoilla ei kahta autoa ladata. Itse olen ladannut ladattavaa hybridiä mukana tulleella laturilla (oletettavasti 8A) syksystä 2018 lähtien ilman ongelmia. Mutta kun kylävieras pisti oman autonsa (polttis) pelkästään lohkolämmittimeen, niin sulake paloi.
      Jos lataat vaikka pikkuauto Peugeot 208 10%-90%, niin se kestää 8A 20 tuntia.
      16A kesto 10 h ja jos haluaa 7,2kW latauksen, niin vaatii sitten jo 32A pääsulakkeet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      249
      4514
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1695
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1538
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      16
      1421
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1261
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      91
      1201
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1064
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1035
    Aihe