Sähköauton latausasema omakotitaloon

Anonyymi

Pieni sähköauto perheen kakkosautoksi vakavasti harkinnassa. Ja hyvin todennäköistä että toinen auto tulee seuraavaksi olemaan ladattaava hybridi, työmatkat pääosin sähköllä ja mökki ym matkat sitten bensalla.

Mutta laturin asennukseen kysymysiä "for dummys". Niitä näyttää olevan type 2 ja type 3 versioita. Laturi tulisi 1 vaiheisena ja 3,6 -7,2 kW riittäisi aivan hyvin. Jos asentaa type 2 laturin niin onko siinä mitään haittapuolia? Ladattavat hybridit näyttävät olevan sillä liitänällä, sähköautot sitten molemmilla.

Ja tärkein, onko kenelläkään heittää omakohtaista toteutunutta hintaa? Oma kohde kohtuu uusi omakotitalo ja laturi tulisi autokatokseen lämmityspistorasian tilalle eli ei kaapelointitarvetta.

17

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huomaa kuitenkin, että sähköasennuksia varten sinun pitää pestata siihen ammattitaitoinen, asennusoikeudet omaava henkilö.

    • Anonyymi

      Autokatoksen lämmityspistorasia on todennäköisesti kaapeloitu maksimissaan 3,6 kW tehoa varten. Senkin tehon jatkuva käyttäminen edellyttää tavallisen Shukopistorasian vaihtamisen CEE pistorasiaksi joka kestää paremmin suurta jatkuvaa virtaa.

      Jos hybridiä tai sähköautoa aikoo ladata suuremmilla tehoilla, se edellyttää yleensä kaapeloinnin uusimista pääkeskukselle tai riitävän vahvalla syöttökaapelilla varustettuun ryhmäkeskukseen saakka.
      Yleensä kotona latausaika on pidempi, tyypillisesti yön yli. Silloin riittää alempikin teho, kunhan riittävä virrankesto usean tunnin käyttöön on varmistettu.

      Käytännössä kannattaa aina pyytää sähköalan ammattilaisen paikalle arvioimaan mitä kaikkea tarvitaan latausmahdollisuuden toteuttamiseksi.

      • Anonyymi

        Latausaseman hankkiminen kotiin tällä hetkellä on aika kyseenalainen investointi. Aika iso osa ladattavista ja jopa sähköautoista käyttää vain yhtä vaihetta, ja loputkin pääosin vain kahta. ja yhtä vaihetta käytettäessä tulee taas vastaan useimmiten 25A:n pääsulake.

        Nykyaikaisesta schuko-rasiasta saa 13 kW jatkuvasti, jos autossa on tällainen laturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausaseman hankkiminen kotiin tällä hetkellä on aika kyseenalainen investointi. Aika iso osa ladattavista ja jopa sähköautoista käyttää vain yhtä vaihetta, ja loputkin pääosin vain kahta. ja yhtä vaihetta käytettäessä tulee taas vastaan useimmiten 25A:n pääsulake.

        Nykyaikaisesta schuko-rasiasta saa 13 kW jatkuvasti, jos autossa on tällainen laturi.

        Anteeksi 13 A eli 3 kW.


    • Olen käyttänyt auton mukana tullutta 10A laturia ihan normi topselissä. Latautuu tuolla ~11h aikana täyteen, ja jos tulee paniikki niin aina voi mennä pikalaturille.

    • Anonyymi

      Minulla on -85 rakennettuun omakotilon autotalliin vedetty 3-vaihekaapeli, silloin ei tiedetty sähköautoista mitään mutta viksut osaa varautua.

      • Anonyymi

        Silloin on ollut ajatuksena, että voi laittaa kolmivaiheisen sähköhitsauskoneen ja räkiä sillä auton peltejä.


    • Anonyymi

      " Laturi tulisi 1 vaiheisena ja 3,6 -7,2 kW riittäisi aivan hyvin. Jos asentaa type 2 laturin niin onko siinä mitään haittapuolia? Ladattavat hybridit näyttävät olevan sillä liitänällä, sähköautot sitten molemmilla."

      Kotiin asennetaan pelkästään shuko, tai type 2 latausasema. CCS pikalaturi syöttää tasasähköä täyssähköautoon ja maksaa 20 000€ ja vaatii järeän liittymän, näitä löytyy vain pääteiden varsilta julkisina matkalataukseen
      On otettava huomioon että 7.2kW 1-vaiheeella ottaa 31A virtaa. Talon pääsulakkeet ovat usein vain 25 tai 35A jotka eivät tuolle teholle riitä.
      Kannattaakin asentaa saman tien uusi 3-vaiheinen kaapeli ja type 2 laturi koska tulevaisuudessa kuitenkin ostat oikean sähköauton, ja mikset ostaisi heti? Kyllä kunnollisella sähköautolla mökillekin pääsee.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos on 3-vaihe töpseli valmiina niin ostaa siihen sopivan matkalaturin noin 600€.


    • Anonyymi

      Ostimme tällaisen goe laturin ja pelittää hyvin tallissa suoraan voimavirtapistokkeesta. Eikä vie siellä turhaa tilaa kun on melko pienikokoinen
      Siitä saa säädettyä tehoa tarpeen mukaan, niin ei sulakkeetkaan mene.

      https://evasema.fi/tuote/go-echarger-home-11kw/

      • Anonyymi

        Mihin se kaapeli kiinnitetään tuossa?

        Olisivat voineet edes yhden kuvan pistää missä auton on latauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin se kaapeli kiinnitetään tuossa?

        Olisivat voineet edes yhden kuvan pistää missä auton on latauksessa.

        Tuon mustan kannen alle.


      • Anonyymi

        "Ostimme tällaisen goe laturin ja pelittää hyvin tallissa suoraan"

        -Äkkiseltään vaikuttaa järkipelille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ostimme tällaisen goe laturin ja pelittää hyvin tallissa suoraan"

        -Äkkiseltään vaikuttaa järkipelille!

        Kotilatauksen rakentaminen ei vaadi mitään muuta kuin kolmivaihe-pistorasian. Sama pätee myös taloyhtiöihin. Mitään muuta ei taloyhtiön tarvitse eikä kannata rakentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilatauksen rakentaminen ei vaadi mitään muuta kuin kolmivaihe-pistorasian. Sama pätee myös taloyhtiöihin. Mitään muuta ei taloyhtiön tarvitse eikä kannata rakentaa.

        Kun useaa autoa yritetään ladata samanaikaisesti, tulee hyvin äkkiä eteen tarve kuormanhallinnalle eli tehon rajoittamiselle niin, ettei sulakkeet pala.


    • Millaset pääsulakkeet; jos 25A, niin kovin kummosilla tehoilla ei kahta autoa ladata. Itse olen ladannut ladattavaa hybridiä mukana tulleella laturilla (oletettavasti 8A) syksystä 2018 lähtien ilman ongelmia. Mutta kun kylävieras pisti oman autonsa (polttis) pelkästään lohkolämmittimeen, niin sulake paloi.
      Jos lataat vaikka pikkuauto Peugeot 208 10%-90%, niin se kestää 8A 20 tuntia.
      16A kesto 10 h ja jos haluaa 7,2kW latauksen, niin vaatii sitten jo 32A pääsulakkeet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3215
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2921
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2739
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1837
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1091
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      991
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      830
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      829
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      822
    Aihe