Palstalla on outo negatiivinen sävy raskaana olevia tai jo lapsen saaneita naisia kohtaan. Sana äiti on mielestäni lähes pyhä. Tila jossa joutuu antautumaan toisen puolesta tahtomattaankin myös kivulle, huolelle ja surulle. Harvat miehet uhrautuvat toisen ihmisen puolesta mitä äidit lapsiensa puolesta tekevät.
Lähetän nyt virtuaaliset kukat oman äitini haudalle seuraavan laulun saattelemana.
https://www.youtube.com/watch?v=IigxQawA7no
AsianVierestä
Äideistä parhain sä olit
55
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Negatiiviset kommentit tulevat varmasti miehiltä joilla ei ole kokemusta oman lapsen uneen tuudittamisesta. Moniko teistä pystyisi pitämään sitä pientä nyyttiään sylissä hiljaa keinuen ja laulaen seuraavan laulun? Ei teistä taida olla vielä siihen, puuttuuko sielukkuus? Kasvakaahan ihmisinä vielä muutama vuosi.
https://www.youtube.com/watch?v=CCMI91DCTRg
AsianVierestä Mamma
Eilen tuli tuossa talon edessä suojatiellä vastaan vatsa.
En oikein ymmärrä aina itseäni, mutta näin sen vatsan maapallona.
Kantajasta en muista juuri mitään.
(hihitystä)- Anonyymi
Ei se ole maapallo, se on jotain suurempaa, se on koko maailma.
AsianVierestä Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole maapallo, se on jotain suurempaa, se on koko maailma.
AsianVierestäYleensä mä en korjaa itseäni, mutta nyt on hyvä syy, sillä tarjottu näkemys on laajempi.
(hihitystä)
Outo negatiivinen sävy taitaa koskea suurimmaksi osaksi tietyntyyppisiä raskaana olevia naisia ja tai tietyn tyyppisiä jo lapsia saaneita naisia kohtaan. Tietenkin vähäisellä tiedolla saa puolestani moni arvioida ja kyseenalaistaa joitakin äitejä ja raskaana olevia. Kaikki äidit, saati vanhemmat eivät aina ole sieltä parhaimmasta päästä, siksi meillä on huostaanottoja ja traumatisoituneita lapsia.
Sana isä ei ilmeisesti ole mielestäsi lähes pyhä? Isät eivät antaudu toisen puolesta kivulle, surulle ja huolelle? Sana tahtomattaan on melko mielenkiintoinen, monet vanhemmat tahtovat antautua kivulle, surulle ja huolelle. Ainoa kipu, suru ja huoli mitä vanhemmat eivät halua kokea, siis jos on kyse normaaleista vanhemmista on oman lapsen menetys. 🖖- Anonyymi
Helppoa on ihmisiä syyllistää, varsinkin jos on vain niitä vähäisiä tietoja.
Perinteisesti Suomessa sanalla mies on oma merkityksensä.
Itse olen monelle lapselle isä enkä pidä itseäni mitenkään pyhänä, enkä pidä omaa isääni pyhänä miehenä vaikka hyvä isä olikin. Äitienpäivä on ollut Suomessa aina suurempi juttu mitä isäinpäivä. Toki miellyttää kun lapset muistavat isäinpäivän, ei sitä minun lapsuudessa paljon juhlittu. Meidän perheessä palvottiin äitiä, myös isä teki niin.
Äidit varmasti haluavat ne odotusajan virtsarakkoon painamiset, selkäsäryt ja synnytyskivut?
Jaahas, tuota en tiennyt. Luoja on tehnyt tepposen. Valmistaa äitiä lapsen syntymään paremmin mitä isää. Tunneside äidin ja lapsen välillä on usein jo tuosta syystä syvällisempi.
Onhan nainen antanut lapsen kasvualustaksi kehostaan sen oman yksiön. Syönyt tietoisesti terveellistä ja ravitsevaa ruokaa jotta siellä yksiössä asuva voisi hyvin. Ottanut raskausarvet rintoihinsa ja vatsaansa kuin muistomerkiksi ja vieläpä ihan mielellään.
Ihmisillä on erilainen lähtökohta elämään, en voi paljon arvostella niitäkään jotka tekevät harkitsemattomia ja pahoja tekoja. He ovat kasvaneet ajattelemaan ja käsittelemään eri tavoin mitä ihmiset yleensä. Aina se ei ole oma valinta.
Helppoa on ihmisiä syyllistää, varsinkin jos on vain niitä vähäisiä tietoja.
Perinteisesti Suomessa sanalla mies on oma merkityksensä.
Itse olen monelle lapselle isä enkä pidä itseäni mitenkään pyhänä, enkä pidä omaa isääni pyhänä miehenä vaikka hyvä isä olikin. Äitienpäivä on ollut Suomessa aina suurempi juttu mitä isäinpäivä. Toki miellyttää kun lapset muistavat isäinpäivän, ei sitä minun lapsuudessa paljon juhlittu. Meidän perheessä palvottiin äitiä, myös isä teki niin.
Äidit varmasti haluavat ne odotusajan virtsarakkoon painamiset, selkäsäryt ja synnytyskivut?
Jaahas, tuota en tiennyt. Luoja on tehnyt tepposen. Valmistaa äitiä lapsen syntymään paremmin mitä isää. Tunneside äidin ja lapsen välillä on usein jo tuosta syystä syvällisempi.
Onhan nainen antanut lapsen kasvualustaksi kehostaan sen oman yksiön. Syönyt tietoisesti terveellistä ja ravitsevaa ruokaa jotta siellä yksiössä asuva voisi hyvin. Ottanut raskausarvet rintoihinsa ja vatsaansa kuin muistomerkiksi ja vieläpä ihan mielellään.
Ihmisillä on erilainen lähtökohta elämään, en voi paljon arvostella niitäkään jotka tekevät harkitsemattomia ja pahoja tekoja. He ovat kasvaneet ajattelemaan ja käsittelemään eri tavoin mitä ihmiset yleensä. Aina se ei ole oma valinta.
AsianVierestäSyyllistäminen ja rikkominen on aina se helpoin tie, ihan kuin se olisi autonomisesti ohjelmoitu.
Jotenkin se merkitys sanalle mies vaikuttaa hyvin negatiiviselta. 😂 Onkohan se ansaittu tai kasvatettu malli? Saattaa olla että monet isät maanläheisesti olevat eikä korosta itseään, mutta korostavat äitiään/puolisoaan. Tietenkin äidit korostavat omia poikiaan ehkä tyttäriään enemmän.
Miksi ei äiti haluaisi virtsarakon painamiset, selkäsäryt ja synnytyskivut? Joidenkin odotusaika ja synnytys on helpompi kuin toisilla, mutta eihän sitä jälkikasvua haluta niiden arpien ja kipujen vuoksi. Lapsella saattaa olla isompi tunneside äitiinsä, ellei äiti ole lapsellensa tehnyt jotain tunnesiden katoamiseksi.
Sinäkin olet lapset halunnut, valvoa öitä, laittaa oman terveytesi ja hyvinvointisi kumppanisi ja lastesi hyväksi. Vaatimattoma ehkä sivuutat itsesi ja panoksesi, etkä välttämättä edes uhraa niille ajatusta. Sinuakin voi hyvin nostaa ja arvostaa, varmasti olet ja teet kaikkesi sinulle tärkeiden eteen. Saunaillat, sporttibaarit yms. on jäänyt tärkeämpien asioiden vuoksi. Ihan vielä vähän kiusallaan, jotkut lapset kutsuvat isäänsä äidiksi.
Syönyt tietoisesti terveellistä ruokaa? Samalla polttanut tupakkaa, juonut viinaa, käyttänyt huumeita. On monenlaisia äitejä, kaikki äidit, kuten isätkään eivät ole toistensa kopioita.Jascal kirjoitti:
Syyllistäminen ja rikkominen on aina se helpoin tie, ihan kuin se olisi autonomisesti ohjelmoitu.
Jotenkin se merkitys sanalle mies vaikuttaa hyvin negatiiviselta. 😂 Onkohan se ansaittu tai kasvatettu malli? Saattaa olla että monet isät maanläheisesti olevat eikä korosta itseään, mutta korostavat äitiään/puolisoaan. Tietenkin äidit korostavat omia poikiaan ehkä tyttäriään enemmän.
Miksi ei äiti haluaisi virtsarakon painamiset, selkäsäryt ja synnytyskivut? Joidenkin odotusaika ja synnytys on helpompi kuin toisilla, mutta eihän sitä jälkikasvua haluta niiden arpien ja kipujen vuoksi. Lapsella saattaa olla isompi tunneside äitiinsä, ellei äiti ole lapsellensa tehnyt jotain tunnesiden katoamiseksi.
Sinäkin olet lapset halunnut, valvoa öitä, laittaa oman terveytesi ja hyvinvointisi kumppanisi ja lastesi hyväksi. Vaatimattoma ehkä sivuutat itsesi ja panoksesi, etkä välttämättä edes uhraa niille ajatusta. Sinuakin voi hyvin nostaa ja arvostaa, varmasti olet ja teet kaikkesi sinulle tärkeiden eteen. Saunaillat, sporttibaarit yms. on jäänyt tärkeämpien asioiden vuoksi. Ihan vielä vähän kiusallaan, jotkut lapset kutsuvat isäänsä äidiksi.
Syönyt tietoisesti terveellistä ruokaa? Samalla polttanut tupakkaa, juonut viinaa, käyttänyt huumeita. On monenlaisia äitejä, kaikki äidit, kuten isätkään eivät ole toistensa kopioita.Minäkin arvostan joitakin äitejä, mutta en kaikki äitejä. Tunnen monia äitejä jotka ovat olleet vuoden lapsen kanssa kotona ja palaneet normaaliin arkeen hoitaen lapsen ohella uraansa tms. Sitten on niitä äitejä jotka saavat toisen kulmakarvan pystyyn kun ovat maksimiajan, ehkä sopivasti pyöräyttää toisen vuoden tai kahden sisään. Nainen kun on kotona, perhepäivähoitaja, tarha tai lapsen isovanhemmat huolehtivat lapsesta. Mies kun tulee töistä kotiin, hän on ollut lomalla ja huolehtii lapsesta loppupäivän koska äiti on "hoitanut" lastaan koko 8h ajan. Isä sitten valvoo yöt ja menee lähes nukkumatta uuteen työpäivään. Äiti sen työpäivän aikana ehkä huolehtii lapsestaan sen 2h. 😂 Edellä olevasta voisin luetella 50 yksilöä etu- sukunimellä, paikkakunnalla ja nykyisellä parisuhdestatuksella. On isiä ja äitejä jotka saavat arvostuksen ja sellaisia jotka eivät saa.
No joutavaa provoilua, mutta sitähän palsta on usein.
Mutta itse toivoisin, ettei kukaan äiti uhraisi itseään lasten puolesta. Tai isä...
Ja miksikö?
Koska siitä tulee juuri sille lapselle ikuisia traumoja.
Täällä maailmassa eletään jokainen oma elämämme, eikä lapset ole siitä sen kummmempia eläjiä, he ovat vaan nuorempia. Lisäksi he ovat lojaaleja ja ottavat esimerkistä oppia. Ja uhrautuminen ei ole hyvä esimerkki. Tukeminen ja vierellä pysyminen vaikeinakin hetkinä on vanhemman hommaa ja antaa hyvän esimerkin läheisen tärkeydestä. Sympatiasta ja empatiasta.- Anonyymi
Tartut pilkkuihin ja unohdat sanat niiden ympärillä.
AsianVierestäMjoo
Minäkään en ymmärtänyt tuota "oma elämä" -osiota tai heittoa.
Timo Similän kanssa hengaillessa ei tullut mieleenkkään mikään "oma".
(hirn)Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäNo minusta joskus uhrautuminen toisen edestä oli ritarillisen kaunista, mutta nykyisen elämänkokemuksen perusteella karhunpalvelus.
Oma äitinikin on uhrautunit paljon meidän vuoksi. Ja minua itseäni ainakin harmittaa, että hän saa vanhana siitä kärsiä itse... mutta kärsinhän minäkin siitä, että hän ei voi hyvin, koska on uhrautunut monella tapaa. Lisäksi minulta jäi monta kokemusta, ehkä pettymystä kokematta ja lopulta ne tulee kuitenkin vastaan.
Mutta se on jotenkin loogista, että vanhempi epävarmuudessaan itseään kohtaan suojelee liikaa. Minusta äitini on maailman paras äiti. Minun ajatukset ei vie hänestä ja hänen halustaan meidän saada hyvä elämä, mitään pois. Se on ollut hänen elämä.... jokaisella oma. 😊Funeau kirjoitti:
Mjoo
Minäkään en ymmärtänyt tuota "oma elämä" -osiota tai heittoa.
Timo Similän kanssa hengaillessa ei tullut mieleenkkään mikään "oma".
(hirn)Sä katsotkin omasta perspektiivistä.... kysäseppäs Timpalta...😁
- Anonyymi
Disse kirjoitti:
No minusta joskus uhrautuminen toisen edestä oli ritarillisen kaunista, mutta nykyisen elämänkokemuksen perusteella karhunpalvelus.
Oma äitinikin on uhrautunit paljon meidän vuoksi. Ja minua itseäni ainakin harmittaa, että hän saa vanhana siitä kärsiä itse... mutta kärsinhän minäkin siitä, että hän ei voi hyvin, koska on uhrautunut monella tapaa. Lisäksi minulta jäi monta kokemusta, ehkä pettymystä kokematta ja lopulta ne tulee kuitenkin vastaan.
Mutta se on jotenkin loogista, että vanhempi epävarmuudessaan itseään kohtaan suojelee liikaa. Minusta äitini on maailman paras äiti. Minun ajatukset ei vie hänestä ja hänen halustaan meidän saada hyvä elämä, mitään pois. Se on ollut hänen elämä.... jokaisella oma. 😊En tiedä omaa tapaustasi mutta luulen usein eron johtuvan siitä ettei nainen katso miehen tekevän tarpeeksi perheen eteen, jostain syystä.
Se henkilö jolle lapset jää joutuu tekemään valintoja elämässään toisella tavalla mitä se joka olisi lapseton. Työelämän suhteen ainakin. Elämässä mahdollisuudet tehdää valintoja kapenevat. Äiti jolla olisi lapsia joutuu miettimään eron jälkeen jopa uutta miessuhdetta peilaten siihen että omaa lapsia toisen miehen kanssa.
Äitiys ja lapsi, tietysti äiti asettaa lapset usein muiden asioiden edelle. Tuo voi tarkoittaa joskus omien unelmien toteuttamatta jättämistä. Jos tuollainen ei olisi tavallaan uhrautumista joka on samalla äidillistä niin en tiedä miten elämästä ajattelet.
Suomessa ainakin 90 % äideistä suoriutuu äiteydestään hyvin, provoilua olisi lähestyä asiaa sen alle 5 % kautta jotka jollain tavalla olisivat epäonnistuneet. Epäonnistuneita isiä kun on moninkertainen määrä.
En tiedä omaa tapaustasi mutta luulen usein eron johtuvan siitä ettei nainen katso miehen tekevän tarpeeksi perheen eteen, jostain syystä.
Se henkilö jolle lapset jää joutuu tekemään valintoja elämässään toisella tavalla mitä se joka olisi lapseton. Työelämän suhteen ainakin. Elämässä mahdollisuudet tehdää valintoja kapenevat. Äiti jolla olisi lapsia joutuu miettimään eron jälkeen jopa uutta miessuhdetta peilaten siihen että omaa lapsia toisen miehen kanssa.
Äitiys ja lapsi, tietysti äiti asettaa lapset usein muiden asioiden edelle. Tuo voi tarkoittaa joskus omien unelmien toteuttamatta jättämistä. Jos tuollainen ei olisi tavallaan uhrautumista joka on samalla äidillistä niin en tiedä miten elämästä ajattelet.
Suomessa ainakin 90 % äideistä suoriutuu äiteydestään hyvin, provoilua olisi lähestyä asiaa sen alle 5 % kautta jotka jollain tavalla olisivat epäonnistuneet. Epäonnistuneita isiä kun on moninkertainen määrä.
AsianVierestäNo oikeastaan ei mun tapaus ole mikään poikkeus.
Joku voisi pitää vaikka mun exää sitten vastuuttomana äitinä tai lapsista välittämättömänä, kun toteuttaakin omia haaveitaan ja joskus lapset siinä jää kakkoseksi. Minä mietin lähinnä vaan mun muksuja. Kyllä ne on oikeastaan vaan onnellisia äitinsä puolesta, vaikka olis kuinka mones mies menossa. Toisaalta he ovat myös huolissaan äitistään, ettei särkis sydäntään. Mutta se on heidän ja äitinsä välinen asia.... mä hoidan mun ja lasten välisen elämän.
Mutta mä tiedän monia yh-äippiä. He uhrautuvat kyllä lasten puolesta... mutta en silti näe siinä vain hyvää. Pitäisi osata huomioida itsensä, eikä vain itsensä puolesta. Siinä jää monesti lapsilta isäsuhde kapeaksi. Monesta miehestä on oikeasti isäksi, mutta he viskaavat vastuun äidille, joka uhrautuessaan hyväksyt sen.
Itse halusin tasan puolet vanhemmuudesta. Tosin jotain juttuja teen jopa enemmän, vaan koska voin. Mutta en vie myöskään muksuilta mahdollisuutta rakentaa suhdettaan äitiinsä. Olkoot se minkälainen suhde onkaan.- Anonyymi
Disse kirjoitti:
No oikeastaan ei mun tapaus ole mikään poikkeus.
Joku voisi pitää vaikka mun exää sitten vastuuttomana äitinä tai lapsista välittämättömänä, kun toteuttaakin omia haaveitaan ja joskus lapset siinä jää kakkoseksi. Minä mietin lähinnä vaan mun muksuja. Kyllä ne on oikeastaan vaan onnellisia äitinsä puolesta, vaikka olis kuinka mones mies menossa. Toisaalta he ovat myös huolissaan äitistään, ettei särkis sydäntään. Mutta se on heidän ja äitinsä välinen asia.... mä hoidan mun ja lasten välisen elämän.
Mutta mä tiedän monia yh-äippiä. He uhrautuvat kyllä lasten puolesta... mutta en silti näe siinä vain hyvää. Pitäisi osata huomioida itsensä, eikä vain itsensä puolesta. Siinä jää monesti lapsilta isäsuhde kapeaksi. Monesta miehestä on oikeasti isäksi, mutta he viskaavat vastuun äidille, joka uhrautuessaan hyväksyt sen.
Itse halusin tasan puolet vanhemmuudesta. Tosin jotain juttuja teen jopa enemmän, vaan koska voin. Mutta en vie myöskään muksuilta mahdollisuutta rakentaa suhdettaan äitiinsä. Olkoot se minkälainen suhde onkaan.Nyt sinä voit sitten uhriutua ja uhrautua :D
Anonyymi kirjoitti:
Nyt sinä voit sitten uhriutua ja uhrautua :D
No onneksi ei tarvitse kumpaakaan tehdä. Mulla ja muksuilla menee hyvin. Ja mommollakin, kun pääsi pitkästä aikaa takaisin maalle. Saa myllertää kukkapenkkejään surutta. 😀
- Anonyymi
Disse kirjoitti:
No onneksi ei tarvitse kumpaakaan tehdä. Mulla ja muksuilla menee hyvin. Ja mommollakin, kun pääsi pitkästä aikaa takaisin maalle. Saa myllertää kukkapenkkejään surutta. 😀
Teet sitä jo: ”Minä mietin lähinnä vaan mun muksuja”
Anonyymi kirjoitti:
Teet sitä jo: ”Minä mietin lähinnä vaan mun muksuja”
Lueppas koko teksti, eläkä vaan osaa välistä....
”Joku voisi pitää vaikka mun exää sitten vastuuttomana äitinä tai lapsista välittämättömänä, kun toteuttaakin omia haaveitaan ja joskus lapset siinä jää kakkoseksi. Minä mietin lähinnä vaan mun muksuja.”
En siis mieti lasten äitin ja lasten suhdetta, vaan vain lapsia... He kyllä sanovat jod joku ri ole hyvin ja huolettaa. Eikä mun tarvitse sitä osaa heidän elämästään kytätä.
Ei tuossa ole mitään uhriutumista tai uhrautumista?
Ja sjattelen heitä vaikka olisivatkin äitinsä luona, olen mä niiden isä silloinkin.
- Anonyymi
Ai jaa mitenkäs äidit sitten uhrautuvat?
Jos äitiys olisi primaarinen motiivi seksuaaliseen kanssakäymiseen, olisimme todennäköisesti jo kuolleet sukupuuttoon.
Muut eläimet eivät edes tiedä, että seksin seurauksena on lapsi. On erittäin epävarmaa, tiesikö edes varhainen ihminen. Edelleen tapahtuu, että halu seksiin ajaa myös vähätietoisia, mutta syntymä onkin sitten yllätys.
Evoluutio on toiminut niin, että seksihalu on voittamaton. Sen sivutuotteena seuraa lapsi, ja näin suku jatkuu.- Anonyymi
Naisten välinen seksi on mutaatio?
- Anonyymi
"Muut eläimet eivät edes tiedä, että seksin seurauksena on lapsi"
Olen tuosta eri mieltä, heikot yksilöt eivät parittele eivätkä geeniperimäänsä jatka.
Alfaurokset ovat etusijalla koska naaraat haluavat terveitä, voimakkaita jälkeläisiä.
Uroksien pitää tehdä töitä saadakseen naaraan kiinnostuksen, linnuillakin on soidinmenot ja parhaat sulat omaava vie parhaat päältä.
Naisten välinen seksi on mutaatio?
Emme tiedä. Taipumus siihen joka tapauksessa on synnynnäinen.
Identtiset kaksoisparikit ovat äärimmäisen harvoin seksuaalisesti erilaisia. Joskus kuitenkin toinen tytöistä on hetero, toinen lesbo. Syy voi olla geneettinen, jolloin olisi siis tapahtunut mutaatio, mutta se voi olla myös epigeneettinen, jolloin tarkeä geeni jäisi toimimatta sen toisella metyloituessa.
On sekin mahdollisuus, että sikiönkehityksessä on vain tapahtunut satunnainen poikkeama.Anonyymi kirjoitti:
Olen tuosta eri mieltä, heikot yksilöt eivät parittele eivätkä geeniperimäänsä jatka.
Alfaurokset ovat etusijalla koska naaraat haluavat terveitä, voimakkaita jälkeläisiä.
Uroksien pitää tehdä töitä saadakseen naaraan kiinnostuksen, linnuillakin on soidinmenot ja parhaat sulat omaava vie parhaat päältä.
AsianVierestäGeenien ohjaama käyttäytyminen on tiedotonta. Henkilö, joka ei ole perehtynyt tieteelliseen biologiaan, luulee että kulttuurin tuoma tieto tai päämäärähakuinen toiminta ohjaa häntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AsianVierestäKannattaisi joskus perehtyä alle sata vuotta vanhaan informaatioon.Tuo vain vahvin jatkaa perimäänsä ja alfailu muutenkin on vanhentunutta tarinaa.
- Anonyymi
kynä.M kirjoitti:
Geenien ohjaama käyttäytyminen on tiedotonta. Henkilö, joka ei ole perehtynyt tieteelliseen biologiaan, luulee että kulttuurin tuoma tieto tai päämäärähakuinen toiminta ohjaa häntä.
Geenit eivät ole mitään "kiveen hakattuja" vaan mm. kulttuuri muokkaa myöskin geenejä. Sitäpaitsi esimerkiksi aivokemia ohjaa enemmän käytöstä kuin perimä.
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi joskus perehtyä alle sata vuotta vanhaan informaatioon.Tuo vain vahvin jatkaa perimäänsä ja alfailu muutenkin on vanhentunutta tarinaa.
Alfauros jatkaa perimäänsä ENEMMÄN kuin muut urokset, esimerkiksi kolminkertaisesti, joten muu perimä koko ajan vähenee ja lopulta sammuu. Alfauroksen perimä taas tulee lähes ainoksi. Biologinen tieto ei ole muuttunut, vain täydentynyt.
- Anonyymi
kynä.M kirjoitti:
Alfauros jatkaa perimäänsä ENEMMÄN kuin muut urokset, esimerkiksi kolminkertaisesti, joten muu perimä koko ajan vähenee ja lopulta sammuu. Alfauroksen perimä taas tulee lähes ainoksi. Biologinen tieto ei ole muuttunut, vain täydentynyt.
Alfailu on vanhentunutta teoriaa.
Anonyymi kirjoitti:
Geenit eivät ole mitään "kiveen hakattuja" vaan mm. kulttuuri muokkaa myöskin geenejä. Sitäpaitsi esimerkiksi aivokemia ohjaa enemmän käytöstä kuin perimä.
Kulttuuri muokkaa ekolokeroamme, joka taas valinnan ja sopeutumisen kautta muuttaa geenistöämme, mutta hyvin, hyvin hitaasti. Ainakaan 50 000 vuoteen ei ole tapahtunut geenistössä merkittävää muutosta, ei myöskään aivokemiassa.
Uskosi perustuu oletukseen, että kulttuuri voimakkaasti vaikuttaa aivokemiaan. Tästä ei ole näyttöä.Anonyymi kirjoitti:
Geenit eivät ole kiveen hakattuja, vaan periytyvät lähes muuttumattomina vuosimiljoonien ja kymmenien tuhansien vuosien takaa. Harvinaisia muutoksia geeneissä nimitetään mutaatioiksi.
Anonyymi kirjoitti:
Alfailu on vanhentunutta teoriaa.
Olet luullut ideologisia oppeja tiedoksi. Näin ei katsota tieteellisessä biologiassa.
- Anonyymi
kynä.M kirjoitti:
Olet luullut ideologisia oppeja tiedoksi. Näin ei katsota tieteellisessä biologiassa.
Alfailu ei ole tieteellinen teoria, vaan vanhentunut teoria.
Anonyymi kirjoitti:
Alfailu ei ole tieteellinen teoria, vaan vanhentunut teoria.
Ei aihetta enempään. Hyvää kesää sinulle. 🌹
Näin muuten viime yönä kamalaa unta mutsista ( taas) Unessa toivottelin mutsille että se kuolisi pian..☹
Jaa, täytyykin huomenna soittaa sille, kortin lähetinkin jo..Funeau kirjoitti:
Sä et ole terve.
(hihitystä)Tässä voisi listata asioita, joista EN ole nähnyt unia
- Vanhemmat (porukat)
- lemmikit (kissa)
- palstatodellisuus (tämä)
- Närpiö (jokin paikka länsirannikolla).
(naurua)Minkälaisessa kunnossa äitisi on?
Niin kamalaa, kun se onkin ääneen sanoa, niin viimeisinä vuosina olimme kumpikin isän kanssa sitä mieltä että olisi kaikille parempi jos äiti pääsisi jo pois. (Alzheimer) Äiti oli tainnut olla sitä mieltä jo kauemmin.Funeau kirjoitti:
Tässä voisi listata asioita, joista EN ole nähnyt unia
- Vanhemmat (porukat)
- lemmikit (kissa)
- palstatodellisuus (tämä)
- Närpiö (jokin paikka länsirannikolla).
(naurua)Närpiöstä en ole unia nähnyt...vielä. Nyt kun tiedän että semmonen paikka on olemassa, niin eiköhän sekin uniin putkahda jollain tapaa. Esim että nenässä kasvaa hirveä närpiö..
Wwuwuw kirjoitti:
Närpiöstä en ole unia nähnyt...vielä. Nyt kun tiedän että semmonen paikka on olemassa, niin eiköhän sekin uniin putkahda jollain tapaa. Esim että nenässä kasvaa hirveä närpiö..
Mä kävin kerran lääkärissä sen vuoksi kun en voinut oikein istua kunnolla tai normaalisti.
(hirn)Thymallus kirjoitti:
Minkälaisessa kunnossa äitisi on?
Niin kamalaa, kun se onkin ääneen sanoa, niin viimeisinä vuosina olimme kumpikin isän kanssa sitä mieltä että olisi kaikille parempi jos äiti pääsisi jo pois. (Alzheimer) Äiti oli tainnut olla sitä mieltä jo kauemmin.Sama juttu, eli alzheimer ilmeisesti vaivaa. Kaikenlaisia harhoja sillä oli ja niistä johtuvia poliisijuttujakin.. syyllistämistä yms.. Siitä nuo unetkin juontuu. Nyt on hoidossa ja voi fyysisesti hyvin, mutta ei muista yhtä hetkeä pidemmälle. Ei tiedä kuka mä esim olen.. mutta ainakin viimeksi käydessämme ( jouluna) vaikutti oikein pirteältä ja iloiselta. Täyttää nyt 81v.
Funeau kirjoitti:
Mä kävin kerran lääkärissä sen vuoksi kun en voinut oikein istua kunnolla tai normaalisti.
(hirn)Oliko isokin närpiö? Puhkastiinko se?
Wwuwuw kirjoitti:
Sama juttu, eli alzheimer ilmeisesti vaivaa. Kaikenlaisia harhoja sillä oli ja niistä johtuvia poliisijuttujakin.. syyllistämistä yms.. Siitä nuo unetkin juontuu. Nyt on hoidossa ja voi fyysisesti hyvin, mutta ei muista yhtä hetkeä pidemmälle. Ei tiedä kuka mä esim olen.. mutta ainakin viimeksi käydessämme ( jouluna) vaikutti oikein pirteältä ja iloiselta. Täyttää nyt 81v.
Lisäksi mutsi alkoi vanhempana juopottelemaan, joten ei aina tiennyt mikä juttu johtui mistäkin.. ja sitäkään oikein näin jälkikäteen tiedä johtuiko se juopottelu dementiasta, vai päinvastoin, vai oliko siinä mitään yhteyttä.. Kerranhan jouduin Pasilaan poliisikuulusteluun kun mutsi oli tehnyt musta rikosilmoituksen, kun hänen mielestään olin jotenkin vienyt hänen tililtään rahaa.. Olin kuulemma mennyt pankkiin ja esiintynyt hänenä. 🙄
Rasittavia aikoja.Wwuwuw kirjoitti:
Sama juttu, eli alzheimer ilmeisesti vaivaa. Kaikenlaisia harhoja sillä oli ja niistä johtuvia poliisijuttujakin.. syyllistämistä yms.. Siitä nuo unetkin juontuu. Nyt on hoidossa ja voi fyysisesti hyvin, mutta ei muista yhtä hetkeä pidemmälle. Ei tiedä kuka mä esim olen.. mutta ainakin viimeksi käydessämme ( jouluna) vaikutti oikein pirteältä ja iloiselta. Täyttää nyt 81v.
Tuolla tavallahan voi olla ihan siedettävää elämää vielä jos fysiikka pelaa eikä muista vanhoja murheita :)
Sitten ku mennään siihen pelkkä sänky- / rullatuolipotilas ja käytännössä vihannes -vaiheeseen, niin se on karua. Karu tauti kaikenkaikkiaan. Omaisten taudiksihan ne sitä sanoo.
Olin vieressä kun äiti kuoli, samoin oli isä. Isä kiitti heti yläkertaa, kun viimeinen henkäys oli ohi.Wwuwuw kirjoitti:
Oliko isokin närpiö? Puhkastiinko se?
En päässyt näkemään, mutta kaikki päättyi hyvin.
Olin kuulemma vain istahtanut reissuillani väärään paikkaan.
(hirn)Wwuwuw kirjoitti:
Lisäksi mutsi alkoi vanhempana juopottelemaan, joten ei aina tiennyt mikä juttu johtui mistäkin.. ja sitäkään oikein näin jälkikäteen tiedä johtuiko se juopottelu dementiasta, vai päinvastoin, vai oliko siinä mitään yhteyttä.. Kerranhan jouduin Pasilaan poliisikuulusteluun kun mutsi oli tehnyt musta rikosilmoituksen, kun hänen mielestään olin jotenkin vienyt hänen tililtään rahaa.. Olin kuulemma mennyt pankkiin ja esiintynyt hänenä. 🙄
Rasittavia aikoja.wtf
Ihan tosi?
(huh huh)Funeau kirjoitti:
wtf
Ihan tosi?
(huh huh)Todellakin.. Poliisi ei tarkista onko mitäön rikosta edes tapahtunut, kun kutsuu kuulusteluun. Pisti kiukuksi.. Aiemmin oli riittänyt kun olin puhelimessa selittänyt poliiseille missä mennään, kun mutsi niille soitteli ja väitti mun murtautuneen sen kotiin ja vieneen mitä tavaroita nyt milloinkin..Tai sitten oli joku muu hätä.. Mutta nyt oli kuulemma er asia kun mutsi oli mennyt paikan päälle tekemään rikosilmoituksen.
Ja me muuten tultiin ihan hyvin aiemmin toimeen..Wwuwuw kirjoitti:
Todellakin.. Poliisi ei tarkista onko mitäön rikosta edes tapahtunut, kun kutsuu kuulusteluun. Pisti kiukuksi.. Aiemmin oli riittänyt kun olin puhelimessa selittänyt poliiseille missä mennään, kun mutsi niille soitteli ja väitti mun murtautuneen sen kotiin ja vieneen mitä tavaroita nyt milloinkin..Tai sitten oli joku muu hätä.. Mutta nyt oli kuulemma er asia kun mutsi oli mennyt paikan päälle tekemään rikosilmoituksen.
Ja me muuten tultiin ihan hyvin aiemmin toimeen..Hyvin harvoin täällä voi lukea sellaisia juttuja, joissa olisi jokin deeppi pohajvirta päällä.
Katsos kun minä (ich) asun keskellä tuhansien ja taas tuhansien tarinoiden kaupunkia, niin osaan erottaa hyvän jutun huonosta ja keksitystä.
Se tekee elämästä elämisen arvoista.
(hihitystä)
- Anonyymi
Vielä kummallisempaa on palstalla olevien äitien inho naisellista kehoaan kohtaan, halu poistaa munasarjat, kohtu, rintansa. Luulisi - jos lapsiaan rakastaisi - että rakastaisi ja kunnioittaisi yli kaiken sitä kehoa joka nuo lapset mahdollisti.
- Anonyymi
Äidille lapsi on tärkein, ei tekovälineet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äidille lapsi on tärkein, ei tekovälineet.
Ei olisi lapsia ilman tekovälineitä
- Anonyymi
Hei, tuo on pelkkää trollailua ja ilkeilyä nyt. Lopeta. Tiedät itsekin ettei nuo kaksi asiaa liity nyt toisiinsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei, tuo on pelkkää trollailua ja ilkeilyä nyt. Lopeta. Tiedät itsekin ettei nuo kaksi asiaa liity nyt toisiinsa.
Miten niin ei liity toisiinsa? Ei tekovälineitä, ei lapsia.
Lapset tehty, välineet täyttäneet tehtävänsä. Ei niille välineille tarvitse kiitollisuuden velkaa maksaa.
Noin muutenkaan ihan turha väittää ettei rakasta lapsiaan, jos kehonosia poistetaan. Älä ole älytön.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 28111153
- 1336990
- 955663
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa385048- 524241
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303889- 613504
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323452Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru222985- 782894