Laitoin vahingossa isovanhemmalleni äitienpäivä toivotuksen, koska en ajatellut sen olevan ’kielletty’ jehovan todistajilta. Vasta viestin lähetettyä, googletin asian ja tajusin etteivät he vietä äitienpäivää.
En ole toivottanut hyvää syntymäpäivää tai joulua, koska olen halunnut kunnioittaa hänen päätöstään olla jehovan todistaja. En ajatallut äitienpäivässä olevan mitään kiellettyä.
Hän ei ole vastannut mitään :/
Jehovan todistajat ja äitienpäivä
24
441
Vastaukset
- Anonyymi
Jehovan todistajat erottautuvat muista kaikenlaisilla tavoilla, mm. tavallisia juhlapäiviä boikotoimalla.
- Anonyymi
"pakanallinen tausta" sopii kiellon perusteeksi silloin kun se palvelee lahkon etua, mutta on paljon asioita jolloin sillä ei ole väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pakanallinen tausta" sopii kiellon perusteeksi silloin kun se palvelee lahkon etua, mutta on paljon asioita jolloin sillä ei ole väliä.
En usko, että juhlien viettokielto kenenkään on etu. Onnistuisihan viettämättä jättäminen hyvin ilman kieltojakin, jollei jokin juhla kiinnosta. Mutta, kun on kerran keksitty sääntöjä, pitäähän niille myös keksiä perusteluita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, että juhlien viettokielto kenenkään on etu. Onnistuisihan viettämättä jättäminen hyvin ilman kieltojakin, jollei jokin juhla kiinnosta. Mutta, kun on kerran keksitty sääntöjä, pitäähän niille myös keksiä perusteluita.
Voisiko se etu olla sosiaalinen eristäminen? Jäsen hankkii ihmissuhteet lahkosta ja sitoutuu enemmän, kun juhlat ja "maailmalliset" ihmiset kielletään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisiko se etu olla sosiaalinen eristäminen? Jäsen hankkii ihmissuhteet lahkosta ja sitoutuu enemmän, kun juhlat ja "maailmalliset" ihmiset kielletään.
Siitä juuri on kysymys. Jehovan todistajille saadaan aikaan ulkopuolisuuden tunne "maailman" suhteen ja he käpertyvät yhä enemmän omiin porukoihinsa, jolloin järjestön kontrolli on voimakkaampi ja myös lähteminen on vaikeampaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä juuri on kysymys. Jehovan todistajille saadaan aikaan ulkopuolisuuden tunne "maailman" suhteen ja he käpertyvät yhä enemmän omiin porukoihinsa, jolloin järjestön kontrolli on voimakkaampi ja myös lähteminen on vaikeampaa.
Juhlakielto onkin siis suurenmoinen etu!
- Anonyymi
Kylähullut on laatinut omat säännöt.
- Anonyymi
Kyllä mummosi oli iloinen toivotuksestasi mutta ei voi kiittää kun ei vietä äitienpäivää.
- Anonyymi
Kyllä. Mummoa harmittaa, kun joutuu tottelemaan Jehovaa tällä.tavalla.
- Anonyymi
Minun tietääkseni voi kiittää, mutta ei saa vastata kiitos samoin. Pelkkä kiitos riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun tietääkseni voi kiittää, mutta ei saa vastata kiitos samoin. Pelkkä kiitos riittää.
Parempi kun ei vastaa mitään. Mummeli haluaa tavoitella uutta asiainjärjestelmää. Miksi pilata ikuisuus yhden tekstiviestin takia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi kun ei vastaa mitään. Mummeli haluaa tavoitella uutta asiainjärjestelmää. Miksi pilata ikuisuus yhden tekstiviestin takia?
Kiitos samoin on kielletty, mutta jotkut vastaa Kiitos sanoin. Kun vaihdat ämmän ännäksi, niin Jehova antaa sulle lipun paratiisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos samoin on kielletty, mutta jotkut vastaa Kiitos sanoin. Kun vaihdat ämmän ännäksi, niin Jehova antaa sulle lipun paratiisiin.
Kun vastaa "kiitos sanoin", Jehova ei pahoita mieltään.
- Anonyymi
Uskoisin että trollin mummo nyt viisastuu ja hakee postilaatikostaan valokopiot, jonne palstan reipas ne on toimittanut, lukee ne ja vie naapurin roskapussin, sen jälkeen päättää luopua järjestöstä ja tulee tänne palstalle trollailemaan kanssasi
- Anonyymi
Tosi surullista on tuo teidän aivopesu. https://www.is.fi/viihde/art-2000006503611.html itse tunnen myös erään tytön,joka elää ilman perheen yhteyttä. Miten voitte aivopestä ihmisiä hylkäämään omat lapsensa.
- Anonyymi
Jehovissa uskotellaan opin olevan ainoa oikea totuus ja se saa ihmiset tottelemaan. Tulkintoja Raamatusta tehdään lahkon etu silmällä pitäen. Jäsenistä pidetään paremmin kiinni kun uhataan karttamisella, jos lähtee.
- Anonyymi
Ajattele millaisia hömppäsatuja uskovien jutut on usein ihan kiistattomasti. Moni ei voi aivopesuissaan mitään sille että uskoo siitä huolimatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattele millaisia hömppäsatuja uskovien jutut on usein ihan kiistattomasti. Moni ei voi aivopesuissaan mitään sille että uskoo siitä huolimatta.
Luopiona olo on toista, ei mitään huolta ja me kun ei valehdella eikä trollailla, me ollaan aina oikeassa, pikku jeesuksia kun ollaan me. Petosta emme edes tunne.
TERVEISIN TROLLI MUMMO
hei lasenlapseni mitä sulle kuuluu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luopiona olo on toista, ei mitään huolta ja me kun ei valehdella eikä trollailla, me ollaan aina oikeassa, pikku jeesuksia kun ollaan me. Petosta emme edes tunne.
TERVEISIN TROLLI MUMMO
hei lasenlapseni mitä sulle kuuluu?Moi mummo joo, täällä Erkki oon 13 vee ja aika kova epäilee, mun kaveri on Veikko mut se on ihan heikko sillä on jopo, mut mulla on ihan oikea mopo.
Mitä mummo muuta onko sulla vielä se noita luuta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jehovissa uskotellaan opin olevan ainoa oikea totuus ja se saa ihmiset tottelemaan. Tulkintoja Raamatusta tehdään lahkon etu silmällä pitäen. Jäsenistä pidetään paremmin kiinni kun uhataan karttamisella, jos lähtee.
Tunnen erään nuoren naisen,jonka omat vanhemmat ja sisarukset hylkäsi täysin. Syynä,että tämä tytär halua pyöriä jehovissa. Minusta on sairasta,en pystyisi ikinä omista vanhemmista olemaan tuolla tavalla välit poikki. Minun vanhemmat on uskovia,helluntailaisia,eikä he hylkää meitä aikuisia lapsiaan,vaikkemme ole seurakunnassa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnen erään nuoren naisen,jonka omat vanhemmat ja sisarukset hylkäsi täysin. Syynä,että tämä tytär halua pyöriä jehovissa. Minusta on sairasta,en pystyisi ikinä omista vanhemmista olemaan tuolla tavalla välit poikki. Minun vanhemmat on uskovia,helluntailaisia,eikä he hylkää meitä aikuisia lapsiaan,vaikkemme ole seurakunnassa!
USA:ssa on tutkittu ja osoittautui että todistajien piirissä avioerot ovat yleisempiä kuin muun väestön.
Tutkimukseen innoitti vartiotornin päinvastainen kirjoitus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaiset kyllä karttavat mutta vain siihen asti kun synninharjoittaja on seurakunnassa. Kun heidät on erotettu, he ovat kuin kansojen ihmisiä. Ei kansojen ihmisille mökötetä.
- Anonyymi
Jos totuuskomissiomme löytää aloittajan rikoksesta lieventäviä asianhaaroja, niin hän saattaa selvitä yhden vuoden ja kahden kuukauden pituisella mökötystuomiolla. Toivotuksen vastaanottaneide isovanhempien tuomitseminen riippuu siitä, miten he ovat suhtautuneet saamaansa onnentoivotukseen, ovatko poistaneet sen lukemattomana heti saadessaan, vai lukeneet ja kiittäneet, tai sitten ovat lukeneet sen ja jättäneet puhelimeensa poistamatta sitä. No oli niin tai näin, hekin ovat osaltaan kuitenkin mukana rikoksessa ja näinollen heillekin on tulossa jonkinlaisia sanktioita.
- Anonyymi
Etkös sinä Jehova ymmärrä vai mikä liiraa, lukutaidossako mättää, minä mummo lähdin jo pois teistä enkä ole tulossa takaisin. Me luopiot ollaan niin iloista, ystävällistä rehtiä toinen toisistamme huolehtivaa porukkaa, eli en ymmärrä kommenttiasi, ette mitään tuomioita mulle voi antaa.
terveisin TROLLI MUMMO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875