Jos koronasta voi jotain hyvää löytää, se on lähentänyt monia perheitä. Ollaan yhdessä , kun harrastuspaikat on kiinni ja kouluunkaan ei ole päässyt. Alkaa koulukin olla arvossaan, kun on kotona yksin joutunut opiskelemaan.
Presidentti Niinistöllä oli hyvä viesti äitienpäivä puheessaan.
Äitienpäivä on hyvä hetki muistuttaa perhe- ja lähiyhteisöjen tärkeydestä. Perheiden merkitys kirkastuu juuri nyt, mutta muistetaan äitienpäivän perusviesti välittämisestä, ja kohdellaan toisiamme läheisinä myös äitienpäivän ja poikkeustilan jälkeen.
Perhearvojen paluu
51
89
Vastaukset
- Anonyymi
Ja ne loput harrastavat lisääntynyttä perheväkivaltaa ja lasten hakkaamista, eroja tulee vauhdilla, kaikki eivät kestä tiivistä perhe-elämää.
- Anonyymi
Kylläpä olet positiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä olet positiivinen.
Uutisista nuo tiedot löytyvät.
Paljon mahdollista sekin.
Varmaan suuri osa ihmisiä kaipaa välillä sellaista omaa aikaa tai viettää joskus aikaansa muittenkin kuin oman perheen jäsenten kanssa vaikka kuinka perhettään rakastaisi.
Riippuu tietysti siitäkin minkä luonteinen on ja miten asuu.
Sanovathan, että pelkästään kesälomat ottavat monien avioliiton päälle.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Paljon mahdollista sekin.
Varmaan suuri osa ihmisiä kaipaa välillä sellaista omaa aikaa tai viettää joskus aikaansa muittenkin kuin oman perheen jäsenten kanssa vaikka kuinka perhettään rakastaisi.
Riippuu tietysti siitäkin minkä luonteinen on ja miten asuu.
Sanovathan, että pelkästään kesälomat ottavat monien avioliiton päälle.Vielä jos aikuiset keskenään, mutta kun lapsia tapetaan, äskettäin parivuotias ja nyt 4 kuukauden ikäinen. Se on järkyttävää.
Anonyymi kirjoitti:
Vielä jos aikuiset keskenään, mutta kun lapsia tapetaan, äskettäin parivuotias ja nyt 4 kuukauden ikäinen. Se on järkyttävää.
Useinhan niissä lapsimurhissa on takana juuri vanhempien välinen konflikti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä jos aikuiset keskenään, mutta kun lapsia tapetaan, äskettäin parivuotias ja nyt 4 kuukauden ikäinen. Se on järkyttävää.
Järkyttävää on että neljänkuukauden vanha tapetaan.
- Anonyymi
Kyllä ihmiset ovat etupäässä perhettään kunnioittavia, mikä muoto sen parempi.
Ei se minua ainakaan ole lähentänyt ,
päin vastoin, etäännyttänyt,
yksi porukka nököttää yhtäällä ja toinen toisaalla j kolmas vielä omassa kuplassaan,
saa siitä yhteisöllisyyttä hakea jos huvittaa.- Anonyymi
Montako henkeä taloudessasi asuu, kun saa kolme porukkaa omiin kupliinsa?
Anonyymi kirjoitti:
Montako henkeä taloudessasi asuu, kun saa kolme porukkaa omiin kupliinsa?
Itse asiassa niitä kuplia on paljon enemmän...
Muodostan yhden kuplan ja jokainen lapsistani perheineen ja läheisimmistä sukulaisistani muodostavat tahollaan oman kuplansa.
Jonkun mielestä se, että soitellaan ja pyöritään somessa on oikeaa ja riittävää yhteisöllisyyttä.
He varmasti ovat hyvin yhteisöllisiä ja perhearvot kohdillaan.
voin vain olla iloinen heidän yhteisösllisyydestään.
- Anonyymi
Tai sitten ei.... https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006460559.html
Suomi on EU:n kärkimaa perheväkivallassa ja siitä tittelistä ei luovuta;)- Anonyymi
Monissa Muissa maissa naisia ei edes lasketa ihmisiksi, ja jo uskonto sallii naisten alistamisen ja väkivallan.
Mietin minne perhearvot ovat kadonneet. En usko, että minnekään. Palaan ruuhkavuosiin, aikaa ei ollut paljoa antaa isovanhemmille, mutta heillä oli minulle. Aina he ovat olleet lähellä sydäntäni kuten lastenkin hyvinvointi.
- Anonyymi
Outo yhtälö. Jos isovanhemmat antoivat sinulle aikaa, etkö ollut paikalla, koska sanot ettet sinä antanut omaa aikaasi ?
Omien lasten hyvinvoinnista on jo lain mukaan huolehdittava, muuten otetaan huostaan. Anonyymi kirjoitti:
Outo yhtälö. Jos isovanhemmat antoivat sinulle aikaa, etkö ollut paikalla, koska sanot ettet sinä antanut omaa aikaasi ?
Omien lasten hyvinvoinnista on jo lain mukaan huolehdittava, muuten otetaan huostaan.Kirjoitin ruuhkavuodista jolloin poikien isän vanhemmat antoivat aikaa minulle hoitamalla tarvittaessa poikia. Oma äitini ei kyennyt enää lastenhoitoon, mutta vietimme aikaa lasteni kanssa hänen luonaan.
- Anonyymi
korppis kirjoitti:
Kirjoitin ruuhkavuodista jolloin poikien isän vanhemmat antoivat aikaa minulle hoitamalla tarvittaessa poikia. Oma äitini ei kyennyt enää lastenhoitoon, mutta vietimme aikaa lasteni kanssa hänen luonaan.
Kun minä hoidan lastenlapsiani , annan aikaa nimenomaan heille, en ex-miniälle.
Anonyymi kirjoitti:
Kun minä hoidan lastenlapsiani , annan aikaa nimenomaan heille, en ex-miniälle.
No, niinhän sinä luulet, mutta x-miniä on hyvillään saadusta omasta ajasta ; )
Minä tässä juuri kommentoin ystävättäreni kanssa sitä miten onnekkaita olemme että vaikka olemme karanteenissa molemmat, niin emme kuitenkaan ole yksin. Hänellä on mies ja kaksi koiraa, minulla mies ja poika kotona ja vaikka ikävöinkin tytärtäni ja lapsenlapsiani niin siteemme on kuitenkin niin läheinen ja vahva että kyllä me tästä selviydymme, jos vain terveyttä riittää.
Minulla ei todellakaan ole mitään hätää, ei tarvitse yksinään ja peloissaan seurata koko ajan lööppejä ja miten tilanne etenee missäkin ja kuinka monta vähemmän meitä taas on. Seuraamme toki tilannetta, olemme pääasiassa kotona koko ajan, poikani on etäisopetuksessa tekemässä lopputyötään, me eläkeläisiä, joiden eläke ainakin vielä rapsahtaa säännöllisesti tilille, alueellamme on vähän sairautta ja mitään suurempaa elämänmuutosta, lukuun ottamatta kaupassakäyntien harventumista ja että mitään turhia vierailuja ostoskeskuksiin tai suurempiin liikkeisiin ei tehdä ja matkat ja tapaamiset peruttu kokonaan, tillsvidare.
Ai niin, perhearvoista piti mainita:
nyt olemme me isovanhemmat tulleet vahvasti kuvaan lapsiperheissäkin, kun meitä ei SAA tavata, karanteeni on tavallaan lisännyt kaipuuta ja yhteenkuuluvaisuutta. Kuitenkin on myös totta että pitemmällä juoksulla voi olla perheväkivalta lisääntyy ja myös alkoholinkäyttö kotona ja ne nyt ei mitenkään vahvista perinteisiä perhearvoja.
Kuitenkin jonkinlainen tasa-arvoisuusprinsiippi on vahvistunut: olemme kaikki samassa asemassa ja yhteiskuntaa kannattavat arvot ovat vahvistuneet ja niiden merkitys on tullut tärkeämmäksi. Myös yhteiskunnalle merkitykselliset palvelut ja ammattiryhmät ovat tulleet tärkeiksi: terveydenhoito, lastenhoito, opetus ja yleensäkin peruspalvelut."""Minulla ei todellakaan ole mitään hätää, ei tarvitse yksinään ja peloissaan seurata koko ajan lööppejä ja miten tilanne etenee missäkin ja kuinka monta vähemmän meitä taas on. Seuraamme toki tilannetta ..."""
Jos noin huonosti on, että yksin ollessasi et keksisi mitään muuta tekemistä kuin seurata lööppejä koko ajan ja olla peloissasi, niin on todella hyvä, että sinulla on toinen siinä vieressä rauhoittelemassa sinua, kun seuraatte tilannetta.P.n nuorin tytär on juuri tykönämme. Aluksi keskustellessamme kasvomaskit oli kaikilla, mutta jouduimme luopumaan kahvituokion ajaksi pitäen riittävät turvavälit. Tytär asustaa vierailunsa aikana serkkunsa luona.
Poikani ja miniä ovat tulossa loppukuusta. He ottavat asuttavakseen kesämökkini.
Ihana kun uskaltaa jo lähestyä läheisiään.
Nyt isä ja tytär keskustelevat yläkerrassa keskenään, minä vetäydyin alakertaan.; )
Antaen heille omaa yhteistä aikaa.Tellukka kirjoitti:
"""Minulla ei todellakaan ole mitään hätää, ei tarvitse yksinään ja peloissaan seurata koko ajan lööppejä ja miten tilanne etenee missäkin ja kuinka monta vähemmän meitä taas on. Seuraamme toki tilannetta ..."""
Jos noin huonosti on, että yksin ollessasi et keksisi mitään muuta tekemistä kuin seurata lööppejä koko ajan ja olla peloissasi, niin on todella hyvä, että sinulla on toinen siinä vieressä rauhoittelemassa sinua, kun seuraatte tilannetta.Mihinkähän sinäkin joutuisit ilman Palomaa🤣
- Anonyymi
Tapasin eilen lapsenlapseni. Oli aivan ihanaa. Onneksi he eivät asu niin kaukana, etteikö voi piipahtaa autolla tänne. Olimme ulkona (loistava sää) ja muistimme turvavälin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tapasin eilen lapsenlapseni. Oli aivan ihanaa. Onneksi he eivät asu niin kaukana, etteikö voi piipahtaa autolla tänne. Olimme ulkona (loistava sää) ja muistimme turvavälin.
Lastenlasten tapaaminen on kuin keidas tässä ikävässä ajassa. Kyllä sen voi järjestää ketään vaarantamatta, paljon hyviä vinkkejä on liikkeellä. Ulkona onnistuu, kiva yhdessä aistia kevättä ja nähdä nuoria kauniita hymyileviä kasvoja.
😊❤️🌼🌷🐞🦋🍀 korppis kirjoitti:
P.n nuorin tytär on juuri tykönämme. Aluksi keskustellessamme kasvomaskit oli kaikilla, mutta jouduimme luopumaan kahvituokion ajaksi pitäen riittävät turvavälit. Tytär asustaa vierailunsa aikana serkkunsa luona.
Poikani ja miniä ovat tulossa loppukuusta. He ottavat asuttavakseen kesämökkini.
Nyt isä ja tytär keskustelevat yläkerrassa keskenään, minä vetäydyin alakertaan.; )
Antaen heille omaa yhteistä aikaa.Se on oikein.
Olen minä tavannut tytärtäni aina silloin tällöin vaikkakin vain tuolla ulkona. Hyvinhän sinnekin saa kahvit vietyä, jos haluaa. Kauniit ilmat kun on.
Meillä on isot nurmikot talon kahta puolta, joissa on kaukana toisistaan leveät pöydät ja penkit pöytien kahta puolta. Siinä pystyy pitämään pitemmänkin kuin kahden metrin etäisyyden, enkä usko perillisestäni saavan sen helpommin tartuntaa kuin siellä istuvista naapureista.
Ne tavanomaiset halailut aina tavatessa on tosin jääneet paussille.
Vanhempi likka tuskin olisi kaupungista tänne malttanut tulla muutenkaan. Tuntuu olleen kiireinen kevät hänellä, kun on tehnyt kokoaikaisesti etätyötään samalla, kun on kirjoittanut spec.ped. lopputyötään oman työnsä ulkopuolella.
Kovasti vannoi, että kun tämän saa valmiiksi, niin ei koskaan opiskele enää mitään.
Saas nähdä. Minkä häntä tunnen, niin aina hänellä on työnsä lisäksi joku opiskelu meneillään, milloin vieraita kieliä, millon jotain IT-alaan liittyvää, milloin mitäkin. Mistä hänelle sellaiset opiskeligeenit lie tulleet, kun ei ainakaan minulta, eikä mielestäni isänsä suvun puolelta sitäkään vertaa.korppis kirjoitti:
Mihinkähän sinäkin joutuisit ilman Palomaa🤣
Olenhan selvinnyt ilman häntä jo melkein 72 vuotta, niin eiköhän tästä vielä jotenkuten selviä eteenpäinkin vaikka aika tärkeä ihminen, maailma napa, vaikuttaa olevankin.
- Anonyymi
korppis kirjoitti:
P.n nuorin tytär on juuri tykönämme. Aluksi keskustellessamme kasvomaskit oli kaikilla, mutta jouduimme luopumaan kahvituokion ajaksi pitäen riittävät turvavälit. Tytär asustaa vierailunsa aikana serkkunsa luona.
Antaen heille omaa yhteistä aikaa.Mikä jalomielisyys ! Varmaan ovat tyytyväisiä kun saavat puhua keskenään äidinkieltään.
Etkö sinä näppäränä voisi tehdä maskeja, joissa on reikä imupillille. Ja viritellä pleksimuoveja ympäri poikakaverisi asuntoa . korppis kirjoitti:
Mihinkähän sinäkin joutuisit ilman Palomaa🤣
:) :) :)
Jäisihän sille vielä Aftonbladet ja lööpit.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
:) :) :)
Jäisihän sille vielä Aftonbladet ja lööpit.Sinuna olisin jättänyt tuon kirjoittamatta. Sinun lukemista kun saatiin todellinen näyttö eilen.
Anonyymi kirjoitti:
Sinuna olisin jättänyt tuon kirjoittamatta. Sinun lukemista kun saatiin todellinen näyttö eilen.
Paljon on kommentteja jotka olisin voinut jättää kirjoittamatta. Tuota edellistä tosin en. Jos koko maailmankuvani perustuisi iltapäivälehdistön paisutteluihin ja kauhuskenarioihin niin olisin todella, todella pelokas ja yksinäinen ihminen. Onneksi luen monipuolisesti. Joskus tuntuu että useat ikäluokkamme ihmiset ovat median ja ja lakkaamattoman uutisvirran aiheuttaman pelontunteen vankina. Mistään muusta ei puhuta, mistään muusta ei yksinkertaisesti saa puhua, ei ole ajankohtaista mikään muu kuin sairaudet ja kuoleman odottaminen.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Paljon on kommentteja jotka olisin voinut jättää kirjoittamatta. Tuota edellistä tosin en. Jos koko maailmankuvani perustuisi iltapäivälehdistön paisutteluihin ja kauhuskenarioihin niin olisin todella, todella pelokas ja yksinäinen ihminen. Onneksi luen monipuolisesti. Joskus tuntuu että useat ikäluokkamme ihmiset ovat median ja ja lakkaamattoman uutisvirran aiheuttaman pelontunteen vankina. Mistään muusta ei puhuta, mistään muusta ei yksinkertaisesti saa puhua, ei ole ajankohtaista mikään muu kuin sairaudet ja kuoleman odottaminen.
On sulla sitten onnettomia ystäviä ja tuttavia.
- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Se on oikein.
Olen minä tavannut tytärtäni aina silloin tällöin vaikkakin vain tuolla ulkona. Hyvinhän sinnekin saa kahvit vietyä, jos haluaa. Kauniit ilmat kun on.
Meillä on isot nurmikot talon kahta puolta, joissa on kaukana toisistaan leveät pöydät ja penkit pöytien kahta puolta. Siinä pystyy pitämään pitemmänkin kuin kahden metrin etäisyyden, enkä usko perillisestäni saavan sen helpommin tartuntaa kuin siellä istuvista naapureista.
Ne tavanomaiset halailut aina tavatessa on tosin jääneet paussille.
Vanhempi likka tuskin olisi kaupungista tänne malttanut tulla muutenkaan. Tuntuu olleen kiireinen kevät hänellä, kun on tehnyt kokoaikaisesti etätyötään samalla, kun on kirjoittanut spec.ped. lopputyötään oman työnsä ulkopuolella.
Kovasti vannoi, että kun tämän saa valmiiksi, niin ei koskaan opiskele enää mitään.
Saas nähdä. Minkä häntä tunnen, niin aina hänellä on työnsä lisäksi joku opiskelu meneillään, milloin vieraita kieliä, millon jotain IT-alaan liittyvää, milloin mitäkin. Mistä hänelle sellaiset opiskeligeenit lie tulleet, kun ei ainakaan minulta, eikä mielestäni isänsä suvun puolelta sitäkään vertaa.No, me emme pitäneet nyt kahden metrin etäisyyksiä sillä täällä satoi räntää ja lunta, joten istumme yläkerran isossa olohuoneessa noin 1.5 m etäisyydellä toisistamme. Lopetimme juuri päivällisen, jonka katoin kuten päiväkahvinkin keskelle olohuonetta pieneen pöytään. Täyteläistä kasvissosekeittoa, paahtoleipää ja savulohta.
Jälkkäriksi hedelmäsalaattia.
P.n Tytär opiskelee Rovaniemen yliopistossa. Hän valmistuu aikanaan kuvataideopettajaksi.
No, omena ei kauas puusta putoa, P.n veli on kuvataiteilija. Minä taas ; ) ilkeä äitipuoli ( ; olen jos minkä alan taiteilija ilman päteviä diblomeja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä jalomielisyys ! Varmaan ovat tyytyväisiä kun saavat puhua keskenään äidinkieltään.
Etkö sinä näppäränä voisi tehdä maskeja, joissa on reikä imupillille. Ja viritellä pleksimuoveja ympäri poikakaverisi asuntoa .No, meillä oli minun tekemät maskit alkuun, mutta kuten totesit päivän tarjoilun myötä otimme ne pois koska tarjottavat eivät olisi menneet pillillä läpi ; )
Isänkieltä he nytkin tuolla yläkerrassa puhuvat.
Puhumme yhdessä suomea, englantia ja isä ja tytär hollantia.
Minä olen viritellyt kertakäyttänenäliinoja ympäri "poika"ystäväni asuntoa.
Todennäköisesti vain ohimenevä ilmiö, siis tämä perheiden lähentyminen ja perheyhteisön arvostaminen. Kunhan Itämeri avautuu ja koneet ovat taas ilmassa niin sitten sitä taas mennään, usein ja lujaa!
Olisihan se kuitenkin somaa jos lapsenlapset ja isovanhemmat taas löytäisivät toisensa pitemmälläkin juoksulla. Yhteisiä harrastuksia, piknikkejä, retkiä, loma-matkoja...sitten kun saa taas kokoontua.- Anonyymi
Pari kuukautta on ollut tapaamisia välimatkan päästä, mitä se muuttaa ? Kun on läheiset välit aina ollut , ei pieni eikä isompikaan tauko muuta mitään. Nämä ovat verisiteitä, niin suurta yhteenkuuluvuutta, ei se ole kiinni puuhasteluista.
Anonyymi kirjoitti:
Pari kuukautta on ollut tapaamisia välimatkan päästä, mitä se muuttaa ? Kun on läheiset välit aina ollut , ei pieni eikä isompikaan tauko muuta mitään. Nämä ovat verisiteitä, niin suurta yhteenkuuluvuutta, ei se ole kiinni puuhasteluista.
Niinpä, mutta ajattelin lähinnä isovanhempien ja pienempien lastenlasten kohtaamisia, fyysistä kontaktia joka on niin tärkeää, halailut ja kädestä pitäminen. Aikuisten välillä voi vaihtaa kuulumiset vaikka aidan toiselle puolelle, facetimella, puhelimessa, mutta lasten kanssa ei kahvikekkerit tai grillaaminen tahdo oikein riittää täysivaltaisesti.
Välimatka kasvattaa ikävää ja perhesiteet kun ne ovat vahvat eivät katkea eivätkä tuhoudu. Pienten lasten ollessa kyseessä ajankäsitys on tosin erilainen ja kuukausikin on pitkä aika. Onneksi on messenger ja whats app ja älypuhelimet, joiden välityksellä voimme seurustella, mutta fyysistä kontaktia ei korvaa mikään.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Niinpä, mutta ajattelin lähinnä isovanhempien ja pienempien lastenlasten kohtaamisia, fyysistä kontaktia joka on niin tärkeää, halailut ja kädestä pitäminen. Aikuisten välillä voi vaihtaa kuulumiset vaikka aidan toiselle puolelle, facetimella, puhelimessa, mutta lasten kanssa ei kahvikekkerit tai grillaaminen tahdo oikein riittää täysivaltaisesti.
Välimatka kasvattaa ikävää ja perhesiteet kun ne ovat vahvat eivät katkea eivätkä tuhoudu. Pienten lasten ollessa kyseessä ajankäsitys on tosin erilainen ja kuukausikin on pitkä aika. Onneksi on messenger ja whats app ja älypuhelimet, joiden välityksellä voimme seurustella, mutta fyysistä kontaktia ei korvaa mikään.Minä en oikeastaan tuntenutkaam isovanhempiani ja muutaman kerran kättelin. Ei minun lapsetkaan kovin usein tavanneet minun vanhempiani, oli monta sataa km matkaa. Omia lapsenlapsiamne kyllä halitaan kun nähdään. Onneksi heillä on läheiset välit vanhempiinsa, saavat hellyyttä ja rakkautta, suukkoja ja haleja, sylissä pidetään kotona. Ei tule haittaa vaikka on tauko meidän isovanhempien haleissa.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Välimatka kasvattaa ikävää ja perhesiteet kun ne ovat vahvat eivät katkea eivätkä tuhoudu. Pienten lasten ollessa kyseessä ajankäsitys on tosin erilainen ja kuukausikin on pitkä aika. Onneksi on messenger ja whats app ja älypuhelimet, joiden välityksellä voimme seurustella, mutta fyysistä kontaktia ei korvaa mikään.Lapsiparat, mummonko pitää lapsen läheisyyden tarve tyydyttää ? Eikö ole omia vanhempia vai ovatko kylmiä ja etäisiä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsiparat, mummonko pitää lapsen läheisyyden tarve tyydyttää ? Eikö ole omia vanhempia vai ovatko kylmiä ja etäisiä ?
Itseasiassa olen näinkin kommenteista tulkinnut, että lapsenlapset ovat onnettomia koska eivät saa tyydyttää läheisyydentarvetta mummon kainalossa.
Se on kuules niin, jotta kirjoitimmepa paloman kanssa niin tai näin aina se tulkitaan aina väärin päin. Vika ei ole meissä kummassakaan vaan kierosilmäisiessä lukijassa.
Korppis Anonyymi kirjoitti:
Lapsiparat, mummonko pitää lapsen läheisyyden tarve tyydyttää ? Eikö ole omia vanhempia vai ovatko kylmiä ja etäisiä ?
Ja eihän Palomalla edes ole enää pieniä lapsenlapsia, mutta hänen muistinsa nyt heittää muutenkin ja elää jossain kymmenen vuoden takaisessa maailmassa.
Murrosikäisiä pojankoltiaisia, jotka kaipaavat mummon syliin saadakseen läheisyyttä? Häh?Tellukka kirjoitti:
Ja eihän Palomalla edes ole enää pieniä lapsenlapsia, mutta hänen muistinsa nyt heittää muutenkin ja elää jossain kymmenen vuoden takaisessa maailmassa.
Murrosikäisiä pojankoltiaisia, jotka kaipaavat mummon syliin saadakseen läheisyyttä? Häh?Pojat ovat 11- ja 13-vuotiaita ja halaavat mielellään mormoria, tulevat ovelle vastaan ja se on mormor joka ikävöi heidän halejaan ja ottaa niitä vastaan niin kauan kuin heistä tuntuu luentavalta vielä halata. Tiedän että se aika tulee pian että he eivät enää anna rutistaa ja sitä on sitten pakko kunnioittaa.
Minkäs ikäisiä ne sinun lapsenlapsesi taas olivatkaan?Paloma.se01 kirjoitti:
Pojat ovat 11- ja 13-vuotiaita ja halaavat mielellään mormoria, tulevat ovelle vastaan ja se on mormor joka ikävöi heidän halejaan ja ottaa niitä vastaan niin kauan kuin heistä tuntuu luentavalta vielä halata. Tiedän että se aika tulee pian että he eivät enää anna rutistaa ja sitä on sitten pakko kunnioittaa.
Minkäs ikäisiä ne sinun lapsenlapsesi taas olivatkaan?Mutta onhan heillä sinun puutteessasi aftonbladet ja lööpit.
Ei kai maailmassa muuta ...
Minun lapsenlapseni eivät kaipaa mummon syliä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseasiassa olen näinkin kommenteista tulkinnut, että lapsenlapset ovat onnettomia koska eivät saa tyydyttää läheisyydentarvetta mummon kainalossa.
Se on kuules niin, jotta kirjoitimmepa paloman kanssa niin tai näin aina se tulkitaan aina väärin päin. Vika ei ole meissä kummassakaan vaan kierosilmäisiessä lukijassa.
KorppisJa sinunko lapsenlapset tyydyttävät itseään kainalossasi?
Hyi helevetti...
- Anonyymi
Presidentti toivotti äitienpäivätervehdyksessään voimia, ja niitä koetellaan näissä poikkeusoloissa. Jos voimavarat ovat jo muutenkin vähissä, ongelmat syvenevät, kun normaalit tukiverkot eivät ole samalla tavoin saavutettavissa. Ehkä on yllättävää, että lastensuojeluilmoitukset ovat vähentyneet, mutta se taas kertoo siitä, että kouluissa havaitaan lasten oireilu siitä, että kotona asiat eivät ole hyvin. Koulu ei ole vain opinahjo, vaan moninaista sosiaalista kanssakäymistä ja tukea antava paikka. Joillekin etäkoulu on antanut hengähdystauon koulukiusaamiselta. Joillekin puuttuva kouluruokailu on ollut tuntuvin haitta. Yleensäkin koulussa heijastuvat nopeasti yhteiskunnan tilanteet ja ongelmat. Kriisit koettelevat aina pahiten ennestäänkin heikoilla olevia, vahvat selviävät paremmin. Lapset ja nuoret ovat kuitenkin sopeutuvia, kunhan on perusturvallisuus .
Tässä vaiheessa on mahdotonta arvioida, ollaanko kriisin jälkeen yhteisöllisempiä, ollaanko tässä kriisin kestäessäkään. Miten kauan tämä kestää, sitä spekoloidaan kovin eri tavoin, enää ei puhuta toiveikkaasti, että syksyllä tai viimeistään jouluna kaikki on jo normaalisti. Itsekin ajattelin, että tämä alkuperäinen karanteeniraja yli 70-vuotiaille olisi näinä päivinä ohi, nyt on asennoiduttava uudelleen. Tosin joidenkin mielestä ei ole ongelmallista, vaikka ei saakaan halia ja olla fyysisesti lähellä lapsiaan ja lastenlapsiaan. Minulle se ei ehkä ole niinkään vaikeaa kuin haikeaa, varsinkin jos tästä tulee uusi normaali. Meidän nuorimmatkin lastenlapset , 12- ja 13-vuotiaat serkukset, ovat jo syli-iän kauan sitten ohittaneet, mutta ollaan sohvalla kylkikyljessä luettu ja katseltu telkkaria, retkeilty samalla autolla, kaikkia on halittu tavatessa ja erotessa. Luovuus kukkii, kun järjestellään juhlahetkiä ja arkisia tapaamisia, onneksi kevät ja kesä mahdollistaa ulkonaolon.
Presidentti kehottaa kohtelemaan toisiamme läheisinä, antamaan perusviestiä välittämisestä. Näihin raameihin sopii monenlaista tapaa osoittaa , käytännön avusta sähköiseen yhteydenpitoon ja tapaamisiin turvajärjestelyin.
Ajan antaminen vanhemmille on arvokkaimpia lahjoja. Vaikka olisi miten harmoninen ydinperhe, oman ajan saaminen on jaksamisen edellytys. Itsellä oli mahdollisuus viedä lapset mummolaan lomilla viikoksi, ja molemmat isovanhemmat saattoivat eläkkeelle päästyään käydä meillä kotimiehinä, vaikka satoja kilometrejä matkaa olikin. Omiin harratuksiin olen aina varannut aikaa, olen luottanut lastenhoidossa muihinkin kuin itseeni. Olemme tätä lahjaa antaneet eteenpäin nuorille perheille, tosin lähellä asuvina se on ollut yksinkertaista ja antanut hyvin paljon meille isovanhemmille. Vauvasta asti alkanut läheisyys ja luottamus kantaa koko elämän, vaikka luonnon järjestyksen mukaan nuoret kokeilevat omia siipiään ja alkavat pärjätä omillaan. Pitää luottaa myös omiin lapsiinsa kasvattajina, ja mikäs on luottaessa !
Ramoona- Anonyymi
Kyllä koti on se tärkein!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä koti on se tärkein!
Luin jostain tutkimuksesta, jossa kerrottiin isovanhempien jotka ovat laiminlyöneet omia lapsiaan elostelevat eniten isovanhemmuudella. Tutkimus tulee mieleen palstaa lukiessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin jostain tutkimuksesta, jossa kerrottiin isovanhempien jotka ovat laiminlyöneet omia lapsiaan elostelevat eniten isovanhemmuudella. Tutkimus tulee mieleen palstaa lukiessa.
No johan on paksua! Vai että elostelua puhua kauniisti lastenlapsistaan ! Ja että ihan tutkittu ! Tutkituta pääsi !
- Anonyymi
Kuulin uskomattoman jutun.13vuotias poika jolla jo äänenmurros pyytää äidiltään että saako hyväillä rintoja ja äiti suostuu.
- Anonyymi
Vaikka on läheinen suhde lapsiin ja mieheensä ....niin ei se silti edellytä aivan kaikkea läheisyyttä....enää ainakaan murrosikäiseltä ..
mimmimum-..mi- Anonyymi
Turha tuollaiseen provoon vastata mimmimummonkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha tuollaiseen provoon vastata mimmimummonkaan.
Mistä sitä tietää vaikka totta olis ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131434Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2531354- 1051105
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1211061- 71708
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168681- 52562
- 107552
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368548Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52505