Hammaslääkärikammo = häpeä

hirveää

Minulla on suuri ongelma..
Varasin ajan hampilääkärille viiden vuoden hammaslääkärin välttelyn jälkeen. Joistakin hampaista on lohjennut paloja, suussa on kaksi ammottavan isoa reikää (joista on irronnut väliaikaiset paikat). Muutama ehjän näköinen hammaskin suuhun silti mahtuu eli ihan joka hampaassa ei ehkä sanomista olekaan, eikä särkyä hampaissa ole ollut aikoihin.

Suurin ongelmani on kuitenkin se, että HÄPEÄN avata suutani hammaslääkärissä! Tiedän kyllä kestäväni ne toimenpiteet, vaikka hampaan poistonkin, ja tiedän, että hammaslääkärillä käynti alkaa jatkossa sujua, kunhan vaan sen ensimmäisen kerran uskaltaa suunsa avata..

Mulla on todella huonoja aiempia kokemuksia hammaslääkäreistä. Ensimmäinen kommentti on aina ollut "tyttöparka, miks et oo hoidattanut hampaitasi kuntoon aiemmin" tai että "miksi olet päästänyt hampaat tohon kuntoon". Muutenkin halveksuntaa ja sättimistä on saatu kuulla riittämiin. Yksikin hammaslääkäri totesi pyöreän ulkomuotoni vuoksi, että "tainneet tälle tytölle herkut maistua liikaa". Juuri siksi olen aina lykännyt ja lykännyt hammaslääkäriin menoa, pelkään näyttää hampaani lääkärille. En tajua, mitä jossittelu enää auttaa siinä tilanteessa, mutta ilmeisesti kohdalleni on osunut "mätiä" hammaslääkäreitä? (pääosin kunnallisella puolella, mutta kerran myös yksityisellä...). Tämä lisäksi oma, tahditon äitini, on aina huomautellut niin ulkonäöstäni kuin hampaistani. Tämä on ennemminkin masentanut minua, ei suinkaan "tsempannut hakeutumaan hoitoon".

SUURIN ONGELMANI ON SIIS SE, MITEN USKALLAN AVATA SUUN HAMMASLÄÄKÄRISSÄ JA NÄYTTÄÄ TILANTEEN SUUSSA?

Jo aikaa varatessa pyysin varaamaan ajan sellaiselle hammaslääkärille, joka on nähnyt "mahdollisimman pahoja hammaskalustoja", ja voin kertoa, että itkin jo vastaanottotiskillä aikaa varatessa. Vielä hillittömämmin itkin lähtiessäni aikavarauslappu kädessäni. Häpeän tunne on suunnaton. Tiedän, ettei varmasti hammaskalustoni ole sieltä pahimmasta päästä, mutta pelkään silti hammaslääkärin reaktiota suun nähtyään.
Tiedän, että hampaat olisi pitänyt hoidattaa jo aikoja sitten, mutta kun olen pelännyt niin hiiskatisti. Jo tämä ajan varaaminen oli SUURI askel minulle.

Jollakulla omakohtaista kokemusta, selviytymistarinoita, tms.?

11

4963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammashoitolasta

      turha surra tuollaista. on sitä aina pahempaakin nähty.

    • Kristiina

      Hei, ne on ihan oikeasti nähneet KAIKENLAISIA kalustoja: kymmeniä vuosia hoitamatta olleita, tulehduksen takia haisevia, huumeiden syövyttämiä, tappelussa hajonneita, ties mitä. Sitä paitsi, kun lääkäri katsoo suuhusi, hän tekee työtään, niin latteaa kuin sen toteaminen onkin: hän ei arvioi silloin sinun persoonaasi vaan ainoastaan hampaitasi ja sitä, mitä niiden hoitaminen *häneltä* edellyttää.
      Älä siis hyvä ihminen hukkaa energiaasi mokoman suremiseen, ne ovat hammaslääkärisi huolia :) Olet jo oikealla tiellä, kun olet varannut ajan ja lähtenyt liikkeelle, se on se isoin askel. Ainakaan et ole jänishousu. Sellainen lykkäisi lähtöä lääkärille seuraavatkin viisi vuotta.

      • Kristiina

        Jos sinua tosi paljon vaivaa, mitä hammaslääkärisi sanoo, ota asia puheeksi jo ennen kuin suuhun katsotaankaan. Sano reilusti, että viime käynnistäsi on aikaa, ja että sinua vähän pelottaa kuulla totuus hampaistosi kunnosta. Se on ihan inhimillistä ja valmistaa lääkäriä siihen, että tuoliin istuu nyt herkkä potilas. Lääkärin täytyy olla tosi pönttö ja sosiaalisesti epäkypsä, jos hän siihen kehtaa sanoa jotakin tylyä. Tsemppiä!


    • hmm.

      Itse olin myös käymättä hammaslääkärissä viitisen vuotta, ensin pelon takia ja sitten myöhemmin pelon päälle tuli tuo mainitsemasi häpeä, kun tiesin, että hampaissa on paljon korjattavaa. Pitkän aikaa suunnittelin, että hoitaisin hampaat nukutuksessa, mutta rahaa ei ollut, eikä rohkeuttakaan.

      Sain loppujen lopuksi varattua itselleni ajan hammaslääkäriin, kun viisaudenhammas alkoi vaivata niin paljon, etten saanut sen kanssa enää oltua. Siitä oli pala lohjennut jo vuosi sitten, ja nyt siitä oli irronnut uusi pala, ja hammas raapi posken verille. Eikä muissakaan hampaissa ollut kehumista :(.

      Kauhusta kankeana kävin varaamassa ajan henkilökohtaisesti paikan päällä, koska tiesin jänistäväni, jos puhelimella yrittäisin soittaa. Sanoin heti aikaa varatessa, että pelkään hammaslääkäriä tosi paljon, enkä sen takia ole käynyt pitkään aikaan lääkärissä. Saman sanoin myös itse hammaslääkärille, kun menin vastaanotolle - ja hän tuntui ymmärtävän.

      Minua hävetti myös hirveästi avata suu, kun tiesin hampaiden kunnon. Ensimmäisellä käynnilläni poistettiin tuo viisaudenhammas, ja varsinainen tarkastus tehtiin vasta myöhemmin, mutta jo tuolla ekalla kerralla hammaslääkäri vakuutti minulle, ettei tilanne ollut mahdoton - ja oli muutenkin rohkaiseva koko ajan.

      Nyt olen käynyt hammaslääkärissä jo useamman kerran, paikattavia reikiä oli 6, joista yksi juurihoidettava, ja kaikki viisaudenhampaat otetaan lähiaikoina pois. Hoito on ollut kivutonta ja minua on kohdeltu ystävällisesti. Kaiken kaikkiaan kokemus on ollut miellyttävä, ja olen ollut tyytyväinen itseeni siitä, että rohkaistuin menemään hoitoon. Häpeä hampaiden huonosta kunnosta on koko ajan vähentynyt, pahin tilanne oli juuri tuo ensimmäinen kerta, kun avasin suuni, mutta nyt lääkäri jo tietää tilanteeni, joten mitä sitä enää häpeämään.

      Hammaslääkärin tehtävänä ei ole moittia asiakkaitaan hampaiden kunnosta, vaan hoitaa hampaat kuntoon. Asiakkaan loukkaaminen tai syytteleminen ei ole asiallista käytöstä hammaslääkäriltä - jos tällaista tapahtuu, kannattaa vaihtaa lääkäriä.

      Onnea sinulle hammaslääkärikäynnille! Muista, että tähän maailmaan mahtuu monenkuntoisia hampaita, mutta kaikki ne voidaan hoitaa tavalla tai toisella kuntoon. Ole ylpeä siitä, että olet saanut rohkeutta hakeutua hammaslääkäriin!

      • näinkö

        Kerrot, että hammaslääkärin tehtävänä ei ole moittia asiakkaitaan hampaiden kunnosta, vaan HOITAA HAMPAAT KUNTOON.
        Asiakkaan loukkaaminen tai syytteleminen ei ole asiallista käytöstä hammaslääkäriltä....

        Niin, näinhän sitä olettaa asioiden olevan!

        Mutta jos tällaista kuitenkin tapahtuu, lisättynä vielä, että potilas valittelee kipujakin. Asiantuntijamme kertoo vain, että paljon on kipuja, joita ei saada seville!
        Myös, että asiat ovat niin vaikeita, tuntuvat ainakin hiukan oudoilta, alan koulutuksen, asiantuntijan kertomina!

        Mikähän olisi asiakkaan reaktio, hämmästyksen määrä, jos esim. auto-, kodinkone-, ym. huoltokorjaamoissa kerrottaisiin alan töiden olevan näin vaikeita?

        Kuten hyvin tiedetään, tällaisetkaan havainnot eivät tule ilmaiseksi.
        Maksuthan kyllä toimivat, jos ovesta sisään käyt!


    • ex-hammaspeikko

      Minulla oli niinikään viiden vuoden tauko hammaslääkärisä käynneissä. Hampaat olivat suoraan sanottuna aivan p*****a. Kahdessa yletuhampaassa oli näkyvät reiät, eikä yleisllä paikalla hymyilemistä voinut kuvitellakaan. Haiseva, tulehtunut, murentunut viisaudenhammas, kaksi niin särkevää poskihammasta, etten oikeastaan voinut enää syödä mitään mikä puremista vaati.

      Istuin aamulla keittiöpöydän vieressä ja itkin kun ei mitään saanut enää suuhun laitettua. Hammalääkäriin en siinäkään vaiheessa vielä itse halunnut. Ajattelin, etten millään kehtaa, ei 26 vuotiaalla naisella voi olla tällaista suuta, ei tätä voi kenellekään näyttää.

      Mies soitti hammaslääkäriajan ja vei minut sinne väkisin. Ei siinä sitten enää mikään auttanut, suu auki vaan, ei se voi olla enää nolompaa kuin se, että mukana on mies vahtimassa, etten lähde karkuun. :) Että jos ihan itse menet paikalle, olet rohkeampi kuin minä.

      Hammaslääkäri hoiti ensin ne kaksi särkevää, seuraavalla kerralla menin jo vapaaehtoisesti ja tarkastettiin. Hammaslääkäri totesi, että suussa on yhdeksän hammasta jotka vaativat hoitoa ja kyseli mitkä niistä vaivaavat eniten ja siinä järjestyksessä ne sitten hoidettiin.

      Kaksi poistoa, seitsemän paikkausta, joista kaksi juurihoidettiin, hammaskiven poistoa ja purentaa korjailtiin useaan kertaan hiomalla uusia ja vanhoja paikkoja. Aikaa kului yhdeksän kuukautta, mutta nyt on suu kunnossa, voi hymyillä ja syödä näkkäriä.

      Ja hammaslääkäri lupasi lähettää vuoden päästä kutsun tarkistukseen, vaikka sanoi että se mahdollisuus on yleensä vain lapsille.

      • hirveää

        Onpa kiva kuulla tällaisia juttuja ;)
        Tietää, ettei ole ainoa sentään... mulla on itseasiassa tilanne aikalailla sama kuin sulla "ex-hammaspeikko" ;)


    • ei tarvitse hävetä

      Kyllä hammaslääkäri työssään näkee hyvin erilaisia suita, hoidettuja ja hoitamattomia. Ymmärrän kyllä häpeän tunteesi, mutta hammaslääkärille suu- ja hammassairaudet ovat todellakin arkipäivää. Nähty on mm lähes täysi hampaisto - kaikki märkivinä mustina juurentynkinä! Tuskin tilanteesi sentään ihan tuota ylittää... Tärkeintä on saada tulehdukset pois ja terve tilanne suuhun. Kerro rohkeasti peloistasi, se saa aina empatiat liikkeelle. Itku kurkussa ei tarvitse kärsiä, puudutukset ja esilääkitykset (esim. hankalimmissa hoidoissa) on keksitty. Hienoa, että olet pääsemässä hoidon alkuun!

    • Anonyymi

      Itsellä vähän samaa ongelmaa. Viimeisestä käynnistä on vuosi kun vielä ei ollut täysikäinen niin oli pakko käydä ennen maksulliseksi muuttumista. Nyt olen 19 ja suussani on kaks aivan kamalan kokoista reikää paikattuina. En pelkää niinkään hammaslääkärille menoa mutta silti vitkuttelen asioiden kanssa. Joitakin huonoj ahammaslääkäreitä on sattunut jotka mollaavat kun ei ole hyvin hoidetut hampaat. Lähinnä suurin pelkoni on mitä läheiset, kaverit sun muut ajattelevat. Pidän itseäni huonona ja nolottaa edes ajatus ottaa asia puheeksi kenenkään kanssa. No sittenhän toinen noista paikatuista hapaista kipeytyi yhtäkkiä ja ensiksi silleen ihan siedettävästi vihloi kylmästä. Mutta sitten se meni pahemmaksi ja hain silloin vasta hoitoon. Lääkäri sanoi että juurihoitoon tai hammas pois. En tiedä juurihoidosta juuri mitään j ahaluan sen niin pitääkkin. Vissin se ihmisiä pelottaa hammaslääkärin mukaan. Mutta jos vain on mahdollista elää niin että saan pitää hampaan teen sen todellakin. En missään nimessä halua olla se nuori jolta puuttuu yksi hammas omasta tyhmyydestä. Toivon että juurihoito menee hyvin ja voin täst edes hoitaa kunnolla hampaita.

    • Anonyymi

      Mulla oli pitkä väli kanssa hammaslääkärillä käynnissä ja kun menin varaamaan aikaa itselleni niin sanoin hoitajalle ääneen että ihan hävettää ja nolottaa kun en ole käynyt pitkään aikaan.
      Hän vastasi ymmärtäväisesti että en ole todellakaan ainoa.

      Eli turhaa niitä on häpeillä, on paljon ihmisiä jotka eivät hoidata hampaitaan kamalan tunnollisesti, kuka mistäkin syystä.
      Hammaslääkärit ja -hoitajat tekevät työtään, eivät he keskity siihen kuinka usein kukakin käy vaikka saattavat siitä ohimennen mainitakin.

      Parempihan se on että edes joskus menee kuin että ei menisi ollenkaan.

    • Anonyymi

      32 vuotiaana ensimmäisen kerran ilmaisten hammashoitojen jälkeen. Olin aikasemmin käynyt ainoastaan särkypäivystyksessä kerran yhden hampaan takia ja sen jälkeen kahden hampaan juurien poistossa. Vielä vähän taustaa että lapsena hampaat olivat sellaiset että reikiä oli melkein joka hampaassa. Alahampaissa todella paljon hammaskiveä.
      Kun kävin ekaa kertaa hammaslääkärissä niin eipä se hammaslääkäri hirveästi tunteitaan osoittanu tai muutenkaan jutellut. Mutta lopputulos tarkastuksen jälkeen oli hammaskiveä kaikkialla muualla paitsi ylhäällä keskellä. 29 hammasta 32 hampaasta jäljellä. 14 hammasta seurattavaksi, 1 paikatattava. Hammaskiveä tosiaan alhaalla niin paljon että se melkein yhdistää 2 hammasta. Sen mitä itse varmaan huomaat niin hammaslääkäri ei välttämättä usko sinua tai halua kertoa kovinkaan paljon hampaitesi kunnosta mutta kannasta löytyy tarkat suunnitelmat ja diagnoosit mistä selviää se omien hampaiden kunto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe