Teslan takuuehdot törkeät?

Anonyymi

Onko täällä joku joka on tutustunut Teslan takuuehtoihin? Tämä väite toiselta palstalta tuskin pitää paikkaansa?

"Ja muistakaa edes ajovalon poltinta ei saa vaihdattaa muualla kuin Teslan omassa huollossa.Sitä ei koske se laki joka muuttui jotta normi auton saa nykyisin korjauttaa muuallakin kuin merkkihuollossa eikä mene takuu.Teslan takuu loppuu siihen jos vaikka jarrut huollat itse tai muualla kuin Tesllann huollossa. Koskee myös akun takuuta silloin."

24

7296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täysin höpöjuttua!
      Toisaalta, kuka korjauttaa takuunalaista autoaan muualla ja maksaa korjauksen itse?
      Määräaikaishuollot (joita Teslassa ei ole pakollisina), kuten jarrujen herkistelyt ja raitisilmaputsarin vaihdot saa tehdä kuka vaan, muuta huoltamista siinä ei sitten olekaan.

      • Anonyymi

        Teslassa on hieman vähemmän huoltoa, mutta kalliita korjauksia siinä on sitäkin enemmän;

        https://www.youtube.com/watch?v=4kWOburq4Fc

        Kyllä hirvittää pelkkä ajatuskin tuollaisen auton omistamisesta takuun loppumisen jälkeen.

        Myös Suomalaiset katsastustilastot vahvistaa mm. sen, että Teslassa esim. renkaat, alustaosat, jarrut, jne. ovat useammin epäkunnossa kuin keskiverto autossa.

        Toki Teslassa on nesteitä vaihdettavaksi, jarrunesteet, akun jäähdytysnesteet. On kuluvia mekaanisia osia, kuten ohjaus, alustan osat, jne. Isot vanteet ja renkaat ovat myös osoittautuneet erittäin tyyriiksi korjata.

        Mahtava auto, mutta kaukana edullisesta ja varmatoimisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslassa on hieman vähemmän huoltoa, mutta kalliita korjauksia siinä on sitäkin enemmän;

        https://www.youtube.com/watch?v=4kWOburq4Fc

        Kyllä hirvittää pelkkä ajatuskin tuollaisen auton omistamisesta takuun loppumisen jälkeen.

        Myös Suomalaiset katsastustilastot vahvistaa mm. sen, että Teslassa esim. renkaat, alustaosat, jarrut, jne. ovat useammin epäkunnossa kuin keskiverto autossa.

        Toki Teslassa on nesteitä vaihdettavaksi, jarrunesteet, akun jäähdytysnesteet. On kuluvia mekaanisia osia, kuten ohjaus, alustan osat, jne. Isot vanteet ja renkaat ovat myös osoittautuneet erittäin tyyriiksi korjata.

        Mahtava auto, mutta kaukana edullisesta ja varmatoimisesta.

        "Teslassa on hieman vähemmän huoltoa, mutta kalliita korjauksia siinä on sitäkin enemmän;"
        Et ole tainnut saman teho/hintaluokan perinteisiä autoja omistaa.
        Minä olen. Teslan korjaushinnat ovat samassa suhteessa muihin saman luokan autojen korjauksiin, mutta nyt 6 vuoden ja 240 000km.n kokemuksella Tesla model S.n korjauskuluja on mennyt noin kolmasosa kahteen edelliseen autooni verrattuna joita pidin vain vuoden kumpaakin takuun umpeuduttua kun ei "perse kestänyt" käyttökuluista puhumattakaan. Olen huollattanut Teslaani noin 50 000 km.n välein. Muilla autoilla tuollainen huoltoväli on tuhoisaa.
        Muutamasta tarinasta ei saa kokonaiskuvaa autojen kestävyydestä kuin kateelliset provoilijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teslassa on hieman vähemmän huoltoa, mutta kalliita korjauksia siinä on sitäkin enemmän;"
        Et ole tainnut saman teho/hintaluokan perinteisiä autoja omistaa.
        Minä olen. Teslan korjaushinnat ovat samassa suhteessa muihin saman luokan autojen korjauksiin, mutta nyt 6 vuoden ja 240 000km.n kokemuksella Tesla model S.n korjauskuluja on mennyt noin kolmasosa kahteen edelliseen autooni verrattuna joita pidin vain vuoden kumpaakin takuun umpeuduttua kun ei "perse kestänyt" käyttökuluista puhumattakaan. Olen huollattanut Teslaani noin 50 000 km.n välein. Muilla autoilla tuollainen huoltoväli on tuhoisaa.
        Muutamasta tarinasta ei saa kokonaiskuvaa autojen kestävyydestä kuin kateelliset provoilijat.

        Tule sitten kertomaan kun olet omistanut 100 Teslaa. Sitten sinulla on jotakin tilastollisesti merkittävää.

        Toki muillakin on epäluotettavia autoja, tai korkeita korjaus hintoja, enhän minä sitä ole kiistänyt.

        Harmittelin vain sitä, että vaikka sähköautolla teoriassa olisi mahdollisuus olla luotettavin auto koskaan, Teslassa tämä on munattu niin maan perusteelisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tule sitten kertomaan kun olet omistanut 100 Teslaa. Sitten sinulla on jotakin tilastollisesti merkittävää.

        Toki muillakin on epäluotettavia autoja, tai korkeita korjaus hintoja, enhän minä sitä ole kiistänyt.

        Harmittelin vain sitä, että vaikka sähköautolla teoriassa olisi mahdollisuus olla luotettavin auto koskaan, Teslassa tämä on munattu niin maan perusteelisesti.

        "Harmittelin vain sitä, että vaikka sähköautolla teoriassa olisi mahdollisuus olla luotettavin auto koskaan"

        Sähköinen voimansiirtoko pitäisi tehdä auton kaikilta osin paremmaksi kuin perinteiset autot? Aika kummallinen olettamus. Monet perinteisten autojen valmistajat ovat tehneet autoja yli 50 vuotta mutta vieläkin osia hajoaa runsaasti eri puolilta autoa, nyt odotat täydellisyyttä tehtaalta joka on tehnyt autoja vasta 8 vuotta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Harmittelin vain sitä, että vaikka sähköautolla teoriassa olisi mahdollisuus olla luotettavin auto koskaan"

        Sähköinen voimansiirtoko pitäisi tehdä auton kaikilta osin paremmaksi kuin perinteiset autot? Aika kummallinen olettamus. Monet perinteisten autojen valmistajat ovat tehneet autoja yli 50 vuotta mutta vieläkin osia hajoaa runsaasti eri puolilta autoa, nyt odotat täydellisyyttä tehtaalta joka on tehnyt autoja vasta 8 vuotta?

        Sitten vasta ilo irtoaa kun Teslan takuu loppuu ja euroja saa alkaa kaivaa taskusta juuri niin paljon kun Tesla haluaa. Tesla ei myy varaosia muille, eikä jaa huoltosoftaa.

        Älkää koskaan ostako käytettyä Teslaa jonka takuu on loppu tai lähestymässä loppua!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslassa on hieman vähemmän huoltoa, mutta kalliita korjauksia siinä on sitäkin enemmän;

        https://www.youtube.com/watch?v=4kWOburq4Fc

        Kyllä hirvittää pelkkä ajatuskin tuollaisen auton omistamisesta takuun loppumisen jälkeen.

        Myös Suomalaiset katsastustilastot vahvistaa mm. sen, että Teslassa esim. renkaat, alustaosat, jarrut, jne. ovat useammin epäkunnossa kuin keskiverto autossa.

        Toki Teslassa on nesteitä vaihdettavaksi, jarrunesteet, akun jäähdytysnesteet. On kuluvia mekaanisia osia, kuten ohjaus, alustan osat, jne. Isot vanteet ja renkaat ovat myös osoittautuneet erittäin tyyriiksi korjata.

        Mahtava auto, mutta kaukana edullisesta ja varmatoimisesta.

        Tesla-uskovaisilla on tosiaan kummallinen käsitys, että auton kaikki viat liittyvät voimalinjaan. Suurin osa ongelmista on nykyautoissa muualla.

        Tesla on ainakin törmännyt siihen, mihin myöskin Lexus törmäsi, kun tuli Europan markkinoille: auton etupään tuentaa ei ole tarkoitettu nopeaan ajoon eli ne hajoavat, jos käyttäjä ajaa siellä, missä autolla saa ajaa jatkuvasti lujaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla-uskovaisilla on tosiaan kummallinen käsitys, että auton kaikki viat liittyvät voimalinjaan. Suurin osa ongelmista on nykyautoissa muualla.

        Tesla on ainakin törmännyt siihen, mihin myöskin Lexus törmäsi, kun tuli Europan markkinoille: auton etupään tuentaa ei ole tarkoitettu nopeaan ajoon eli ne hajoavat, jos käyttäjä ajaa siellä, missä autolla saa ajaa jatkuvasti lujaa.

        "Tesla-uskovaisilla on tosiaan kummallinen käsitys, että auton kaikki viat liittyvät voimalinjaan. Suurin osa ongelmista on nykyautoissa muualla."

        EGR-viat, jakopääviat, suutinviat, puolaviat, anturiviat, imusarjan ym. jäätymiset, ym...
        Nuo ovat erittäin tyypillisiä vikoja nykyautoissa ja ainakin minä lasken ne voimalinjavioiksi vaikken Teslauskovainen olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla-uskovaisilla on tosiaan kummallinen käsitys, että auton kaikki viat liittyvät voimalinjaan. Suurin osa ongelmista on nykyautoissa muualla.

        Tesla on ainakin törmännyt siihen, mihin myöskin Lexus törmäsi, kun tuli Europan markkinoille: auton etupään tuentaa ei ole tarkoitettu nopeaan ajoon eli ne hajoavat, jos käyttäjä ajaa siellä, missä autolla saa ajaa jatkuvasti lujaa.

        "auton etupään tuentaa ei ole tarkoitettu nopeaan ajoon eli ne hajoavat, jos käyttäjä ajaa siellä, missä autolla saa ajaa jatkuvasti lujaa."
        Etupään tuentaviat ovat kaikissa autoissa enempi ja vähempi vitsaus joka johtuu pyöräntuennan rakenteesta jonka täytyy olla kevyt ja suhteellisen monimutkainen jotta saadaan ajo-ominaisuudet nykyautotasolle, tähän kun lisätään suuri paino niin ongelma on valmis ja hyväksyttävä. Ajonopeus ei vaikuta tukivarsien kestoon juurikaan, mutta ratin kääntely auton paikallaan ollessa on myrkkyä nivelille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tesla-uskovaisilla on tosiaan kummallinen käsitys, että auton kaikki viat liittyvät voimalinjaan. Suurin osa ongelmista on nykyautoissa muualla."

        EGR-viat, jakopääviat, suutinviat, puolaviat, anturiviat, imusarjan ym. jäätymiset, ym...
        Nuo ovat erittäin tyypillisiä vikoja nykyautoissa ja ainakin minä lasken ne voimalinjavioiksi vaikken Teslauskovainen olekaan.

        Katsastustilastojen mukaan yleisin hylkäysperuste ovat etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruviat. Näistä Tesloja vaivaa etenkin etuakselisto.

        Ilmeisesti käyttäjien kuvitelma, että Tesla ei tarvitse huoltoa on johtanut siihen, että Teslojen hylkäysprosentti on ikään nähden korkea.

        https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/vuoden-2019-katsastustilastot-julkaistu

        Omien erimerkkisten viime kymmenen vuoden aikana omistettujen bensa- ja dieselautojen huolto-ohjelman ulkopuoliset korjaukset ovat olleet:
        * Poltinten vaihdot
        * Jarrupalat
        * Sähköisten lisävarusteiden, esimerkiksi takaluukun sulkumekanismi, korjaukset
        * Tuulilasien vaihdot
        * Tuulilasin pyyhinten vaihdot
        * EGR-venttiili (vuosimalli 2006)

        Siis vain yksi liittyy voimalinjaan.

        Jakopää- ja suutinviat saavat paljon huomiota, koska ne ovat poikkeuksillisia. EGR-viat taas alkavat olla taakse jäänyttä elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastustilastojen mukaan yleisin hylkäysperuste ovat etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruviat. Näistä Tesloja vaivaa etenkin etuakselisto.

        Ilmeisesti käyttäjien kuvitelma, että Tesla ei tarvitse huoltoa on johtanut siihen, että Teslojen hylkäysprosentti on ikään nähden korkea.

        https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/vuoden-2019-katsastustilastot-julkaistu

        Omien erimerkkisten viime kymmenen vuoden aikana omistettujen bensa- ja dieselautojen huolto-ohjelman ulkopuoliset korjaukset ovat olleet:
        * Poltinten vaihdot
        * Jarrupalat
        * Sähköisten lisävarusteiden, esimerkiksi takaluukun sulkumekanismi, korjaukset
        * Tuulilasien vaihdot
        * Tuulilasin pyyhinten vaihdot
        * EGR-venttiili (vuosimalli 2006)

        Siis vain yksi liittyy voimalinjaan.

        Jakopää- ja suutinviat saavat paljon huomiota, koska ne ovat poikkeuksillisia. EGR-viat taas alkavat olla taakse jäänyttä elämää.

        Niin, ja sähköllä toimivassani on ollut myös voimalinjavika: latausluukun suojan moottori hajosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastustilastojen mukaan yleisin hylkäysperuste ovat etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruviat. Näistä Tesloja vaivaa etenkin etuakselisto.

        Ilmeisesti käyttäjien kuvitelma, että Tesla ei tarvitse huoltoa on johtanut siihen, että Teslojen hylkäysprosentti on ikään nähden korkea.

        https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/vuoden-2019-katsastustilastot-julkaistu

        Omien erimerkkisten viime kymmenen vuoden aikana omistettujen bensa- ja dieselautojen huolto-ohjelman ulkopuoliset korjaukset ovat olleet:
        * Poltinten vaihdot
        * Jarrupalat
        * Sähköisten lisävarusteiden, esimerkiksi takaluukun sulkumekanismi, korjaukset
        * Tuulilasien vaihdot
        * Tuulilasin pyyhinten vaihdot
        * EGR-venttiili (vuosimalli 2006)

        Siis vain yksi liittyy voimalinjaan.

        Jakopää- ja suutinviat saavat paljon huomiota, koska ne ovat poikkeuksillisia. EGR-viat taas alkavat olla taakse jäänyttä elämää.

        "Jakopää- ja suutinviat saavat paljon huomiota, koska ne ovat poikkeuksillisia."

        Kaikissa pienissä turbokoneissa jakopääviat ovat hyvinkin yleisiä merkistä riippumatta, myös varsinkin dieseleiden yleinen ongelma on suutinviat jotka maksaa usein tonneja. EGR-vikoja on myös yleisesti, varsinkin autoissa loilla ajetaan paljon lyhyttä matkaa.
        Nimimerkki: automekaanikko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "auton etupään tuentaa ei ole tarkoitettu nopeaan ajoon eli ne hajoavat, jos käyttäjä ajaa siellä, missä autolla saa ajaa jatkuvasti lujaa."
        Etupään tuentaviat ovat kaikissa autoissa enempi ja vähempi vitsaus joka johtuu pyöräntuennan rakenteesta jonka täytyy olla kevyt ja suhteellisen monimutkainen jotta saadaan ajo-ominaisuudet nykyautotasolle, tähän kun lisätään suuri paino niin ongelma on valmis ja hyväksyttävä. Ajonopeus ei vaikuta tukivarsien kestoon juurikaan, mutta ratin kääntely auton paikallaan ollessa on myrkkyä nivelille.

        Totta, etutuenta on ehkä auton haastavin mekaaninen rakenne. Yksikään valmistaja ei ole pystynyt vielä lähellekään täydellistä tekemään. Vaikeinta tukirakenteen kanssa on painavien etuvetoisten tekijöillä, kuten Volvojen ja Citikoiden omistajat ovat kantapään kautta oppineet.

        Tesloissa on periaatteessa paremmat edellytykset tehdä hyvä etupään tuenta kuin polttomoottoriautoissa. Mutta suunnittelussa ei tähän ole vielä panostettu, kehityskohteita lienee riittävästi muualla.

        Kyllä ajonopeus vaikuttaa tukivarsien kestoon, koska nopeuksien kasvaessa voimat kasvavat. Tämä ei ehkä Suomessa sallituissa nopeuksissa juurikaan vaikuta, mutta Saksalaisissa moottoritienopeuksissa kylläkin. Suomessa tukivarsia rasittaa teiden kuoppaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jakopää- ja suutinviat saavat paljon huomiota, koska ne ovat poikkeuksillisia."

        Kaikissa pienissä turbokoneissa jakopääviat ovat hyvinkin yleisiä merkistä riippumatta, myös varsinkin dieseleiden yleinen ongelma on suutinviat jotka maksaa usein tonneja. EGR-vikoja on myös yleisesti, varsinkin autoissa loilla ajetaan paljon lyhyttä matkaa.
        Nimimerkki: automekaanikko

        Sähköviat ovat nykyään sekä yleisin auton kulun pysäyttävä kuin korjaamolla korjattava vikatyyppi.
        Nimimerkki: tilastojen lukija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, etutuenta on ehkä auton haastavin mekaaninen rakenne. Yksikään valmistaja ei ole pystynyt vielä lähellekään täydellistä tekemään. Vaikeinta tukirakenteen kanssa on painavien etuvetoisten tekijöillä, kuten Volvojen ja Citikoiden omistajat ovat kantapään kautta oppineet.

        Tesloissa on periaatteessa paremmat edellytykset tehdä hyvä etupään tuenta kuin polttomoottoriautoissa. Mutta suunnittelussa ei tähän ole vielä panostettu, kehityskohteita lienee riittävästi muualla.

        Kyllä ajonopeus vaikuttaa tukivarsien kestoon, koska nopeuksien kasvaessa voimat kasvavat. Tämä ei ehkä Suomessa sallituissa nopeuksissa juurikaan vaikuta, mutta Saksalaisissa moottoritienopeuksissa kylläkin. Suomessa tukivarsia rasittaa teiden kuoppaisuus.

        "Tesloissa on periaatteessa paremmat edellytykset tehdä hyvä etupään tuenta kuin polttomoottoriautoissa."
        Mihin kyseinen päätelmäsi perustuu?
        Tesla on painava tehokas auto joka jo sinällään rasittaa niveliä enemmän kuin normiauto, miten sähköinen voimalinja mielestäsi antaa paremmat edellytykset nivelien kestävyydelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tesloissa on periaatteessa paremmat edellytykset tehdä hyvä etupään tuenta kuin polttomoottoriautoissa."
        Mihin kyseinen päätelmäsi perustuu?
        Tesla on painava tehokas auto joka jo sinällään rasittaa niveliä enemmän kuin normiauto, miten sähköinen voimalinja mielestäsi antaa paremmat edellytykset nivelien kestävyydelle?

        Syitä miksi Teslassa etupään tuenta on suhteellisen "helppoa":

        1. Autot ovat takatuuppareita (tai ainakin suurin osa on). Etupäässä ei siis tarvita vetoakseleita ja niiden niveliä.

        2. Autoissa ei ole keulassa polttomoottoria lisälaitteineen, joten tilaa rakentaa ripustus on enemmän kuin polttomoottoriautoissa.

        3. Auton painopiste on alhaalla ja suhteellisen takana. Tämä auttaa tuentaan kohdistuvien kiihtyvyysvoimien hallinnassa

        Painaviahan Teslat ovat, mutta painoa voi kompensoida järeämmillä ja isommilla rakenteilla. Joka tapaukssa Tesla S:n paino on alempi kuin esimerkiksi S-Mersussa, jonka etupään tuenta on suhteellisen kestävä (ja odotan jo viisastelijoiden kommentteja serkun kummin kaiman Mersun kestävyydestä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syitä miksi Teslassa etupään tuenta on suhteellisen "helppoa":

        1. Autot ovat takatuuppareita (tai ainakin suurin osa on). Etupäässä ei siis tarvita vetoakseleita ja niiden niveliä.

        2. Autoissa ei ole keulassa polttomoottoria lisälaitteineen, joten tilaa rakentaa ripustus on enemmän kuin polttomoottoriautoissa.

        3. Auton painopiste on alhaalla ja suhteellisen takana. Tämä auttaa tuentaan kohdistuvien kiihtyvyysvoimien hallinnassa

        Painaviahan Teslat ovat, mutta painoa voi kompensoida järeämmillä ja isommilla rakenteilla. Joka tapaukssa Tesla S:n paino on alempi kuin esimerkiksi S-Mersussa, jonka etupään tuenta on suhteellisen kestävä (ja odotan jo viisastelijoiden kommentteja serkun kummin kaiman Mersun kestävyydestä).

        "Autot ovat takatuuppareita (tai ainakin suurin osa on)."
        Väärin, Takavetoisia on ainoastaan halvin ns. karvalakki model 3. Kaikki muut nelivetoja.
        "Autoissa ei ole keulassa polttomoottoria lisälaitteineen"
        Sähkömoottori on setoakseleineen.
        "Auton painopiste on alhaalla ja suhteellisen takana"
        Alhaalla juu mutta enemmän edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autot ovat takatuuppareita (tai ainakin suurin osa on)."
        Väärin, Takavetoisia on ainoastaan halvin ns. karvalakki model 3. Kaikki muut nelivetoja.
        "Autoissa ei ole keulassa polttomoottoria lisälaitteineen"
        Sähkömoottori on setoakseleineen.
        "Auton painopiste on alhaalla ja suhteellisen takana"
        Alhaalla juu mutta enemmän edessä.

        Jaha, pilkunviilajat ilmestyivät paikalle...

        Model 3 takavedolla on Teslan menekkimalli tällä hetkellä. Tesla S:stä neliveto tuli toimituksiin käytännössä vauonna 2015 eli tällä hetkellä katsastustilastoissa komeilevat ongelma-autot ovat pääosin takavetoja ja alunperin Tesla on suunnittelussaan lähtenyt takavetoisista liikkeelle.

        Autot ovat edelleenkin takavatoispainotteisia (tai 50/50), mikä vähentää etuakselille tulevia voimia. Sähkömoottorin tarjoaa etuvedossakin etuja: moottorin ja vetoakseleiden sijoittelussa on enemmän vapausasteita kuin polttomoottoriautoissa, varsinkin niissä, joissa moottori on poikittain edessä.

        Mielenkiintoista on, että sekä Tesla että Porsche ovat etuvedon toteutuksessa turvautuneet perinteiseen yksi moottori keskellä ja kaksi vetoakselia -ratkaisuun. Mahdollisuuksia tuleville innovaatioille on.

        Sähkömoottori vie kertaluokkaisesti vähemmän tilaa kuin polttomoottoripannu eli auton etupäässä on ihan eri tavalla tilaa.

        Tesla S:n painopiste on taka-akseleiden puolella (kuinka paljon riippuu mallista) ja Model 3:ssa käsittääkseni painojakauma on 50/50. Takavetoisten polttomoottorivehkeiden suunnittelijat ponnistelevat saadakseen aikaiseksi edes 50/50 painonjaon esimerkiksi vaihteiston ja akun sijoittelulla ja etuvedoissa tyypillisesti jakauma on 60/40.

        Myönnän, että näkemykseni Tesloista perustuu takavetoiseen S:ään, koska olen ajanut sillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaha, pilkunviilajat ilmestyivät paikalle...

        Model 3 takavedolla on Teslan menekkimalli tällä hetkellä. Tesla S:stä neliveto tuli toimituksiin käytännössä vauonna 2015 eli tällä hetkellä katsastustilastoissa komeilevat ongelma-autot ovat pääosin takavetoja ja alunperin Tesla on suunnittelussaan lähtenyt takavetoisista liikkeelle.

        Autot ovat edelleenkin takavatoispainotteisia (tai 50/50), mikä vähentää etuakselille tulevia voimia. Sähkömoottorin tarjoaa etuvedossakin etuja: moottorin ja vetoakseleiden sijoittelussa on enemmän vapausasteita kuin polttomoottoriautoissa, varsinkin niissä, joissa moottori on poikittain edessä.

        Mielenkiintoista on, että sekä Tesla että Porsche ovat etuvedon toteutuksessa turvautuneet perinteiseen yksi moottori keskellä ja kaksi vetoakselia -ratkaisuun. Mahdollisuuksia tuleville innovaatioille on.

        Sähkömoottori vie kertaluokkaisesti vähemmän tilaa kuin polttomoottoripannu eli auton etupäässä on ihan eri tavalla tilaa.

        Tesla S:n painopiste on taka-akseleiden puolella (kuinka paljon riippuu mallista) ja Model 3:ssa käsittääkseni painojakauma on 50/50. Takavetoisten polttomoottorivehkeiden suunnittelijat ponnistelevat saadakseen aikaiseksi edes 50/50 painonjaon esimerkiksi vaihteiston ja akun sijoittelulla ja etuvedoissa tyypillisesti jakauma on 60/40.

        Myönnän, että näkemykseni Tesloista perustuu takavetoiseen S:ään, koska olen ajanut sillä.

        Teslassa ja Porsche ovat kahdella moottorilla varustettuja. Edessä oma ja takana oma. Teslassa moottorit on säädetty siten että etu - ja takamoottorilla on eri optimi kierroslukualueensa. Siksi neliveto tesla on energia tehokkaampi kuin takavetoinen ja pääsee pidemmälle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autot ovat takatuuppareita (tai ainakin suurin osa on)."
        Väärin, Takavetoisia on ainoastaan halvin ns. karvalakki model 3. Kaikki muut nelivetoja.
        "Autoissa ei ole keulassa polttomoottoria lisälaitteineen"
        Sähkömoottori on setoakseleineen.
        "Auton painopiste on alhaalla ja suhteellisen takana"
        Alhaalla juu mutta enemmän edessä.

        En nyt sanoisi Model kolmosta karvalakiksi.


    • Anonyymi

      Tyyppiviatkin joutuu korjauttamaan omasta pussista.

      • Anonyymi

        Ainakin jos omistaa surkean Teslan pilipalivehkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin jos omistaa surkean Teslan pilipalivehkeen.

        Ja vxtut, erittäin kallista on ollut korjauttaa omasta pussista vaggineiden ja Volvojen tyyppivikoja


    • Anonyymi

      Aivan sama koska en osta Teslaa koska Muski on kusipää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe