Jatkuva, voimakas huimaus kävellessä?

Anonyymi

Kärsin siis päivittäisestä huimauksesta, joka on pahimmillaan kävellessä ja ylipäätään silloin, kun olen jalkeilla. Huimaus on niin voimakasta, etten meinaa pysyä pystyssä (on luonteeltaan ehkä eniten kaatavaa) ja lenkkeily on jäänyt tämän vuoksi kokonaan pois. Voin kävellä vain lyhyitä matkoja ja sekin on ahdistavaa, sillä pelkään pyörtyväni koska tahansa jonnekin. Huimauksen aikana keho tuntuu myös oudon painottomalta ja raajoja on jotenkin vaikea hallita. Toisinaan päässä tuntuu äkillisiä humauksia.

Huimaus alkoi vähitellen joskus kesällä 2016 ja on tasaisesti pahentunut. Olen käynyt kolme kertaa yksityisellä neurologilla, joka epäili mm. MS-tautia ja kasvainta. Pääni on kuvattu kahdesti magneetilla, kuvat olivat puhtaat. Kävin myös ENMG-tutkimuksessa (hermoratatutkimus), mutta siinä ei selvinnyt mitään erikoista. Viime vuonna tehtiin lisäksi lannerangan magneettitutkimus ja se paljasti ainoastaan lordoosin. Selkäydinpunktiota keskussairaalassa ei suostuttu tekemään MS-taudin poissulkemiseksi, joten asia jäi hieman auki.

Onko kenelläkään mitään vastaavaa?

20

1518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onpa sinulla paha ongelma. Minulle iski lähes 20 vuotta sitten Menieren tauti/
      Menieren oireyhtymä, eli tiedän mitä on kun ei pysy pystyssä.
      Meniere voi aiheuttaa päiviä jatkuva kamalia kierrehuimauskohtauksia,
      jolloin tasapainoaisti ei toimi ollenkaan. Voi päätyä sairaalaan viikoiksikin,
      koska oksettaa koko ajan eikä pysty syömäänkään.

      Meniere on jokaisella erilainen. Voi olla lievää ja voi olla voimakasta.
      Kohtaus voi kestää tunnin tai monta päivää ja kaikkea siltä väliltä.

      Ennenkuin sain diagnoosin (minkä saaminen ja löytyminen kesti karmeat neljä vuotta!)
      podin joskus lievänä Menireä pari viikkoakin, horjutti ja heitätytti eikä tajunnut mikä oli. Siksi kerron tästä, että voi poissulkea esim. Menieren.

      Meniere on sisäkorvan sairaus. Se ei "näy" korvalääkärilläkään.
      Ei ainakaan minulla ollut mitään merkkiä korvissa.

      Diagnoosin saa oireitten ja tutkimusten perusteella.
      Yhtenä oireena voi esiintyä ainakin voimakkaissa kohtauksissa
      silmien värveet, samantapaisia kuin migreenissä.
      Kun pahempi kohtaus on päällä pääsee vain ehkä kontaten vessaan
      tai toisen tukemana,
      muuten on paras maata silmät kiinni pimeässä huoneessa.

      Meniere on kelju tauti, mutta siinä on yksi hyvä puoli,
      siihen ei kuole (sarkasmia) niin pelottavia kuin kohtaukset voivat ollakin.

      Menirestä on netissä paljon tietoa.
      Lääkettä siihen ei ole.
      Omat kohtaukseni tulevat satunnaisesti ja äkillisesti, alta minuutin.

      Tsemppiä ja kaikkea parasta sinulle ! Toivon , että joku syy löytyisi,
      että sinua voisi auttaa !

    • Anonyymi

      Meniereä on noin yhdellä tuhannesta, se ei ole siis kovin harvinainen sairaus,
      mutta tuntematon se on silti.
      Eri www.sivuilla on hyvinkin erilaista tietoa Menierestä
      ehkä siksi että oireet ovat hyvin vaihtelevat eri ihmisillä.

    • Anonyymi

      Minullakin on meniere, Toistaiseksi lievänä ja kohtauksia on harvoin, mutta paha kun ei tiedä milloin ne iskee. On kummallista heitätyshuimausta ja tasapaino lähtee.
      Ohjeena on välttää suolaa. Suola kerryttää nestettä johonkin sisäkorvan osaan ja heittää tasapainon päältä. Betaserc-lääkettä kokeilin, kun lääkäri suositteli,
      mutta se ei auttanut mitään, pää vain alkoi kohista, joten lopetin sen.

    • Anonyymi

      Varmaankin verenpaineesi on mitattu. Minulla on alhainen ja huimaa usein. Syön myös hyvin vähän suolaa, joten joskus heitän kielelle. Teen pitkiä lenkkejä ja kuntoilen. Tein jonkin aikaa hyvänlaatuisen asentohuomauksen liikkeitä, mutta en huomannut parannusta. Syön terveellisesti. Huimaus on pahentunut viime syksystä lähtien, enkä mielestäni ole mitään elintavoissa muuttanut, sitä vähän ihmettelen. Kaksi kertaa olen kaatunut, meni hetkeksi taju ja vajosin seinää vasten alas. En enää nouse nopeasti sängystä. Eikä verenpainekaan ole entisestään laskenut, 92/56. Mutta sinun oireesi vaikuttavat vakavimmilta. Ovatko vitamiiniarvosi kunnossa?

      • Anonyymi

        Verenpaineeni pyörii suunnilleen samoissa lukemissa kuin sinullakin. Suolaa käytän suht normaalisti, mutta kuitenkin alle 5g päivässä (suositusten mukaan). Vitamiiniarvot tarkistettiin ja ne olivat ok. Alkaa olla epätoivoinen olo, kun syytä näille oireille ei tahdo löytyä ja huimaus on monesti lähestulkoon invalidisoivaa. Lisäksi päätäni on alkanut särkeä päivittäin aamusta iltaan. Pelkään mm. aivoverenvuotoa, sillä tapauksia on ollut useita molemmin puolin sukua. Ja verenkiertohäiriöitä muutenkin.

        - Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verenpaineeni pyörii suunnilleen samoissa lukemissa kuin sinullakin. Suolaa käytän suht normaalisti, mutta kuitenkin alle 5g päivässä (suositusten mukaan). Vitamiiniarvot tarkistettiin ja ne olivat ok. Alkaa olla epätoivoinen olo, kun syytä näille oireille ei tahdo löytyä ja huimaus on monesti lähestulkoon invalidisoivaa. Lisäksi päätäni on alkanut särkeä päivittäin aamusta iltaan. Pelkään mm. aivoverenvuotoa, sillä tapauksia on ollut useita molemmin puolin sukua. Ja verenkiertohäiriöitä muutenkin.

        - Ap

        Anonyymi
        22.05.2020 11:23
        Siemaisen olutta pari kertaa viikossa muutaman (?) pullon, muuten elän terveesti. Olen ajatellut että silloin pissimisen mukana häviää elimistöstä suoloja ja mineraaleja, jotka aiheuttavat jonkin soritin puutostilan elimistössä. Mitään muuta syytä huimaamiseen en keksi. Kun sanoin ettei elintavat ole muuttuneet, niin vähän enemmän juon kaljaa kuin ennen. Alkoholi ei kuitenkaan ollut kahden jo kertomani kaatumisen syy. Käytätkö sin alkoholia?


    • Anonyymi

      Natrium-kalium tasapaino kannattaisi labrassa selvittää.
      Simppeli verikoe. Ei tarvitse lähetettä yksityisellä.
      Lähes kaikki labrakokeet voi nykyään saada ilman lähetettä yksityisellä.
      Meidän terkkari on tukossa ja labra. En jaksa aina odottaa seitsemää viikkoa lekurille
      ja labraan.

      • Anonyymi

        Natrium ja kalium on kyllä tarkistettu useampaan kertaan, myös mm. sydänperäisten oireiden ja runsasvirtsaisuuden vuoksi. Ne ovat olleet tähän mennessä aina ok.

        - Ap


    • Anonyymi

      Käytätkö korvatulppia?
      Minulla ne aiheuttaa huimausta, korvassa ilmeisesti jokin aine menee väärään paikkaan.

      https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutujalle/korvaperäiset-ongelmat/opas-hyvänlaatuisen-asentohuimauksen-itsehoitoon/miten-voin-itse-hoitaa-hyvänlaatuista-asentohuimausta

      Googlaa asentohuimaus ja epleyn manööveri, sillä lähti huimaus pois minulla.

    • Anonyymi

      Kuulostaa vertogolta. Tasapainoelin korvan sisällä ei ole tasapainossa.
      Googeloi. Se on helppoakin helpompi korjata>

      Minulla tapahtui millilleen sama asia.

      Tukka suorana sairaalaan kun en pysynyt pystyssä. Pää kuvattiin, verikokeet otettiin; kaikki kunnossa.

      Terapeutti tuli ja asetti minut makaamaan sängylle, pää hiukan alaviistoon. Sitten hän nopasti käänsi pääni ensin vasemmalle. Minuutin odotus. sitten suoraan katsomaan kattoa. Sen jälkeen nopea päVn käännos oikealle. minuutin odotus ja takaisi suoraan katsomaan kattoa.

      Siihen loppui huimaus.

      Tasapainoelin korvan sisällä korjautui noin helposti paikoilleen!

    • Anonyymi

      Ap, onko jotain selvinnyt ?

      • Anonyymi

        Ei todellakaan mitään ja julkisella puolella tutkimuksia ei enää jatketa. Yksityiseen ei ole millään varaa. Jouduin muutama viikko sitten päivystykseen useita päiviä kestäneen repivän ja toispuoleisen päänsäryn vuoksi. Siihen liittyi myös puutumista, jonkinasteista tunnottomuutta (kasvot, käsivarsi ja jalka) ja raajaheikkoutta vasemmalla puolella. Päästä otettiin TT-kuva varjoaineen kanssa (pää on parin vuoden sisällä kuvattu jo kolmesti, ihana säteilyrasitus), kun suvussa on ollut mm. lukuisia aivoinfarkteja. Mitään ei kaiketi löytynyt.

        Aika epätoivoinen olo tässä kieltämättä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan mitään ja julkisella puolella tutkimuksia ei enää jatketa. Yksityiseen ei ole millään varaa. Jouduin muutama viikko sitten päivystykseen useita päiviä kestäneen repivän ja toispuoleisen päänsäryn vuoksi. Siihen liittyi myös puutumista, jonkinasteista tunnottomuutta (kasvot, käsivarsi ja jalka) ja raajaheikkoutta vasemmalla puolella. Päästä otettiin TT-kuva varjoaineen kanssa (pää on parin vuoden sisällä kuvattu jo kolmesti, ihana säteilyrasitus), kun suvussa on ollut mm. lukuisia aivoinfarkteja. Mitään ei kaiketi löytynyt.

        Aika epätoivoinen olo tässä kieltämättä on.

        Ei voi tajuta, ettei sinua tutkita lisää.
        On aika mahdoton tietää mille lääkärille edes menisi, jos yksityiselle menisi.
        Lääkärikäynti ei ole niin kallis, mutta tutkimukset ovat.

        Omien elämää haittaavien pääntuntemuksien vuoksi
        ja eritoten kauhean huimauksen vuoksi,
        pääsin 2014 pään magneettikuvaan, josta ei syitä oireille löytynyt.
        Siihen loppui tutkimukset.

        Oireet ovat tulleet monimuotoisemmaksi ja pahemmaksi.
        Niitä on aaltoilevasti.
        Kaikenlaiset epäilyt stressaavat minua niin paljon, että kävin talvella
        yksityisesti uudestaan pään magneettikuvassa.
        Tuntuu jo kuin olisi aivokasvain tai syöpä päässä.

        Taaskaan ei löytynyt magneettikuvassa syytä.
        Lääkäri ehdotti neurologilla käyntiä,
        mutta ei taida olla varaa.

        Mietin onko syy verisuonissa, olen jo iäkkäämpi.
        Jäin äskettäin eläkkeelle,
        mutta en pysty eläkepäivistäni nauttimaan juuri ollenkaan.
        Epäilen jotain verisuoniperäistä nyt, kun mitään ei löydy.
        Ehkä verisuonet ovat huonossa kunnossa.
        On olemassa verisuoniperäinen huimaus,
        en muista sen tieteellistä nimeä juuri nyt,
        mutta suomeksikin se löytyy googlaamalla.

        Nuorilla sitä tuskin on.

        Hankkiudu aina oireiden tulless jonnekin poliklinikalle,
        kai "niitten" on alettava selvittää asiaa
        jos toistuvasti menet/päädyt sinne oireinesi.
        Toivon, että tutkivat sinua lisää !
        Tsemppiä !


    • Anonyymi

      Olen kirjoittaja 30.05.2020 21:43. Säikähdin tuota puutumista, minullakin käsivarsi puutuu lähes päivittäin. Vasempaan jalkaan on tullut outo jomotus, joka menee ohi ja palaa, sellaista sahaamista, venyttelen ja liikuttelen.
      Pitänee mennä lääkäriin. Huimaus ei ole kokoaikaista, mutta sitä on mitenkään etukäteen ilmoittamatta niin että jollen ehtisi kyykistyä, kaatuisin. Kolesteroolia on vähän liikaa (myös hyvä on korkea), muuten arvot kunnossa.

      • Anonyymi

        Tsemppiä sinulle, lähde selvittelemään asiaa !


    • Anonyymi

      Lääketiede on Suomessä Kivikauden tasolla,jos menet lääkäriin ensinmäinen arvaus on siellä Psykosomaattinen,masennus,tai mielensairaus Diagnoosi,mikäli olet työelämässä sinulla ei ole mitän sairauksia tai niitä ei todisteta sinulla olevan ja siihen on syynä työeläkkeelle joutumisen pelko työeläkeyhtiöillä ja sen lääkäreillä.Sinun vaivasi johtuvat Tasapainoelimen Kroonisesta tulehduksesta tai kasvannaisesta tasapainoelin hermon alueella,myös aivoveritulppa voi estää verenkiertoa päässäsi.Itselläni on sama vaiva ollut 50vuotta,Lääkäreistä ei ollut apua,hoitokeinona kevyt monipuolinen harrastus työ,jolla niska hartia seudun jännitys vähenee.Työelämä loppui tähän vaivaan ja tulot myös,senjälkeen on käskytetty töihin lääkäreiden ,naapureiden sekä työvoimatoimiston avulla,huonolla menestyksellä toistaiseksi.Huimauksen lisänä voit odotella myös jatkuvia pahoinvointikohtauksia tulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Olen kirjoittaja 28.06.2020 20:16. Mielenkiinnolla seuraan tätä palstaa kun itsellä myös huimaus. Tänä aamuna tuli mieleen yksi asia. Minua puri punkki heinäkuussa 2019. Tuli renkaat ja söin lääkekuurin. Unohdin koko jutun.
      Syksyllä alkoi huimaus ja sitähän on jatkunut. Nyt on omituisia jäsensärkyjä satunnasesti. Sivuutan ne toteamalla että olen taas tehnyt jotain uutta liikkettä, siitä lihassärky. Liikun kohtalaisesti ja mielelläni teen uutta.
      Nyt aloin miettimään ettei vain sekä huimaus että jäsensäryt johdu punkista.
      Onko aloittajaa purrut punkki lähivuosina. Kivut ja muut oireet voivat alkaa vasta parinkin vuoden kuluttua.

      • Anonyymi

        Ei ole purrut, ei ainakaan tietääkseni.

        Mutta kehossa on selvästikin jotain pahemmin pielessä, esim. ruoansulatuskanavan puolella. Kopioin tähän kirjoitukseni Suomen Refluksi -sivustolta, kun en jaksa selostaa kaikkea uudelleen:

        Olen käynyt neljän vuoden sisällä yhteensä neljä kertaa gastroskopiassa ja viime marraskuussa todettiin palleatyrä ja huomattavan väljä mahaportti. Joulun jälkeen aloin kärsiä yhä pahemmista vatsakivuista, jotka ilmaantuivat välittömästi syömisen jälkeen ja kestivät useita tunteja. Myös tyhjän mahan kipua esiintyi. Vatsaoireet ovat edelleen samat.

        Toukokuussa tehtiin myös kolonoskopia terveyskeskuksessa, sillä gastrokirurgi epäili mm. Crohnin tautia (vatsakipujen lisäksi on jatkuvaa ripulia, pahoinvointia, raudanpuuteanemiaa ja muita tulehdukselliseen suolistosairauteen täsmääviä oireita) tai haavaista koliittia. Tähystyksessä paksusuoli näytti makroskooppisesti normaalilta, mutta koepalojen kanssa mokattiin ja ne menivät kuljetuksen aikana pilalle (mikä turhauttaa edelleen), joten mtn varmuutta ei saatu.

        Maaliskuusta lähtien minulla alkoi olla myös entistä pahempaa kurkkukipua, kuivaa yskää, nielemisvaikeuksia (ruoka juuttuu kurkkuun tai kulkeutuu hengitysteihin) jne. Sain lähetteen jälleen gastroskopiaan, jossa kaikki vaikutti olevan päälllisin puolin ok. Koepaloista paljastui kuitenkin krooninen gastriitti, mutta tulehduksen aktiivisuutta en tiedä, sitä ei lääkäri ollut kirjannut lausuntoon jostain syystä. Ja lopussa luki: "ei seurantaa". En nyt lainkaan tiedä, miten minun kuuluisi toimia. Kohonnut riski saada vatsahaava on kieltämättä pelottava. Ruokavaliota olen karsinut jo nyt minimiin, bmi on pudonnut lukemiin 16.8 ja olo on heikko.

        Lausunto kroonisesta gastriitista tuli siis ihan pari päivää sitten. Olen aika järkyttynyt siitä (vaikkei yllätäkään), jos minut tosiaan jätetään yksin tämän sairauden kanssa ilman minkäänlaista seurantaa tai jatkotutkimuksia. Hoitamattomana krooninen mahatulehdushan voi johtaa helposti vatsahaavaan, aiheuttaa sekä hyvänlaatuisia polyyppeja että pahanlaatuisia kasvaimia jne. Ja miten jaksan näitä päivittäisiä kipuja? Olen aivan varma siitä, että myös suoliston puolelta olisi takuulla löytynyt tulehdusmuutoksia, mikäli terveyskeskus ei olisi mokannut kolonoskopiassa otettujen koepalojen kuljetusta.

        En tiedä, voiko tällä olla jtn tekemistä huimauksen kanssa. Syytä krooniselle gastriitille en osaa sanoa, sillä helikobakteeria ei aiempien testien perusteella pitäisi olla, en käytä alkoholia jne.

        - ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole purrut, ei ainakaan tietääkseni.

        Mutta kehossa on selvästikin jotain pahemmin pielessä, esim. ruoansulatuskanavan puolella. Kopioin tähän kirjoitukseni Suomen Refluksi -sivustolta, kun en jaksa selostaa kaikkea uudelleen:

        Olen käynyt neljän vuoden sisällä yhteensä neljä kertaa gastroskopiassa ja viime marraskuussa todettiin palleatyrä ja huomattavan väljä mahaportti. Joulun jälkeen aloin kärsiä yhä pahemmista vatsakivuista, jotka ilmaantuivat välittömästi syömisen jälkeen ja kestivät useita tunteja. Myös tyhjän mahan kipua esiintyi. Vatsaoireet ovat edelleen samat.

        Toukokuussa tehtiin myös kolonoskopia terveyskeskuksessa, sillä gastrokirurgi epäili mm. Crohnin tautia (vatsakipujen lisäksi on jatkuvaa ripulia, pahoinvointia, raudanpuuteanemiaa ja muita tulehdukselliseen suolistosairauteen täsmääviä oireita) tai haavaista koliittia. Tähystyksessä paksusuoli näytti makroskooppisesti normaalilta, mutta koepalojen kanssa mokattiin ja ne menivät kuljetuksen aikana pilalle (mikä turhauttaa edelleen), joten mtn varmuutta ei saatu.

        Maaliskuusta lähtien minulla alkoi olla myös entistä pahempaa kurkkukipua, kuivaa yskää, nielemisvaikeuksia (ruoka juuttuu kurkkuun tai kulkeutuu hengitysteihin) jne. Sain lähetteen jälleen gastroskopiaan, jossa kaikki vaikutti olevan päälllisin puolin ok. Koepaloista paljastui kuitenkin krooninen gastriitti, mutta tulehduksen aktiivisuutta en tiedä, sitä ei lääkäri ollut kirjannut lausuntoon jostain syystä. Ja lopussa luki: "ei seurantaa". En nyt lainkaan tiedä, miten minun kuuluisi toimia. Kohonnut riski saada vatsahaava on kieltämättä pelottava. Ruokavaliota olen karsinut jo nyt minimiin, bmi on pudonnut lukemiin 16.8 ja olo on heikko.

        Lausunto kroonisesta gastriitista tuli siis ihan pari päivää sitten. Olen aika järkyttynyt siitä (vaikkei yllätäkään), jos minut tosiaan jätetään yksin tämän sairauden kanssa ilman minkäänlaista seurantaa tai jatkotutkimuksia. Hoitamattomana krooninen mahatulehdushan voi johtaa helposti vatsahaavaan, aiheuttaa sekä hyvänlaatuisia polyyppeja että pahanlaatuisia kasvaimia jne. Ja miten jaksan näitä päivittäisiä kipuja? Olen aivan varma siitä, että myös suoliston puolelta olisi takuulla löytynyt tulehdusmuutoksia, mikäli terveyskeskus ei olisi mokannut kolonoskopiassa otettujen koepalojen kuljetusta.

        En tiedä, voiko tällä olla jtn tekemistä huimauksen kanssa. Syytä krooniselle gastriitille en osaa sanoa, sillä helikobakteeria ei aiempien testien perusteella pitäisi olla, en käytä alkoholia jne.

        - ap

        Hei, ei voi olla totta, että koepalat hukataan !!! Kolonoskopia on hankala tutkimus huonostivoivalle potilaalle vatsan tyhjennyksineen. GRRRR ! Harmittaa tosi paljon puolestasi. Olisin raivona, jos se tapahtuisi minulle.
        Kolonoskopia oli minulle koettelemus, kivuliaana ja arkavatsaisena.
        Varsinainen tutkimus meni kipulääkityksin kohtuullisesti,
        mutta en ihan heti menisi uudestaan vain sen takia että koepalat meni pilalle !

        Minulla on lievä krooninen gastriitti ollut noin 30 vuotta. Se on pysynyt lievänä,
        syön 20 mg Somac'ia vrk:ssa lääkärin määräyksestä. Ensin lääkäri määräsi 40 mg Somac'sia mutta vähensin vähitellen 20mg:aan, koska ruoka ei enää sulanut,
        kun mahahappoja oli niin vähän. Tuli kauhea ähky mahaan syömisen jälkeen
        moneksi tunniksi.

        Oletko kokeillut mitään resepittömiä mahahappolääkkeitä ?
        Somacia ja vastaavia jos alkaa syömään, joutuu melkeenpä lopun ikää syömään.
        Jos yrittää lopettaa, mahahappoja "hyökkää" ensin kaksinverroin enemmän
        ja ne tulehduttavat lisää mahalaukun tulehtunutta limakalvoa.

        Mikä tuo lukema 16.8 bmi on ?

        Pitkään jatkunut stressi kai voi aiheuttaa gastriittia ?

        Tsemppiä !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole purrut, ei ainakaan tietääkseni.

        Mutta kehossa on selvästikin jotain pahemmin pielessä, esim. ruoansulatuskanavan puolella. Kopioin tähän kirjoitukseni Suomen Refluksi -sivustolta, kun en jaksa selostaa kaikkea uudelleen:

        Olen käynyt neljän vuoden sisällä yhteensä neljä kertaa gastroskopiassa ja viime marraskuussa todettiin palleatyrä ja huomattavan väljä mahaportti. Joulun jälkeen aloin kärsiä yhä pahemmista vatsakivuista, jotka ilmaantuivat välittömästi syömisen jälkeen ja kestivät useita tunteja. Myös tyhjän mahan kipua esiintyi. Vatsaoireet ovat edelleen samat.

        Toukokuussa tehtiin myös kolonoskopia terveyskeskuksessa, sillä gastrokirurgi epäili mm. Crohnin tautia (vatsakipujen lisäksi on jatkuvaa ripulia, pahoinvointia, raudanpuuteanemiaa ja muita tulehdukselliseen suolistosairauteen täsmääviä oireita) tai haavaista koliittia. Tähystyksessä paksusuoli näytti makroskooppisesti normaalilta, mutta koepalojen kanssa mokattiin ja ne menivät kuljetuksen aikana pilalle (mikä turhauttaa edelleen), joten mtn varmuutta ei saatu.

        Maaliskuusta lähtien minulla alkoi olla myös entistä pahempaa kurkkukipua, kuivaa yskää, nielemisvaikeuksia (ruoka juuttuu kurkkuun tai kulkeutuu hengitysteihin) jne. Sain lähetteen jälleen gastroskopiaan, jossa kaikki vaikutti olevan päälllisin puolin ok. Koepaloista paljastui kuitenkin krooninen gastriitti, mutta tulehduksen aktiivisuutta en tiedä, sitä ei lääkäri ollut kirjannut lausuntoon jostain syystä. Ja lopussa luki: "ei seurantaa". En nyt lainkaan tiedä, miten minun kuuluisi toimia. Kohonnut riski saada vatsahaava on kieltämättä pelottava. Ruokavaliota olen karsinut jo nyt minimiin, bmi on pudonnut lukemiin 16.8 ja olo on heikko.

        Lausunto kroonisesta gastriitista tuli siis ihan pari päivää sitten. Olen aika järkyttynyt siitä (vaikkei yllätäkään), jos minut tosiaan jätetään yksin tämän sairauden kanssa ilman minkäänlaista seurantaa tai jatkotutkimuksia. Hoitamattomana krooninen mahatulehdushan voi johtaa helposti vatsahaavaan, aiheuttaa sekä hyvänlaatuisia polyyppeja että pahanlaatuisia kasvaimia jne. Ja miten jaksan näitä päivittäisiä kipuja? Olen aivan varma siitä, että myös suoliston puolelta olisi takuulla löytynyt tulehdusmuutoksia, mikäli terveyskeskus ei olisi mokannut kolonoskopiassa otettujen koepalojen kuljetusta.

        En tiedä, voiko tällä olla jtn tekemistä huimauksen kanssa. Syytä krooniselle gastriitille en osaa sanoa, sillä helikobakteeria ei aiempien testien perusteella pitäisi olla, en käytä alkoholia jne.

        - ap

        Kyllä olet yksin jätetty todellakin !
        Jotain lääkäriä pitäisi jaksaa "pommittaa" niin kauan että jotain taas tehtäisiin,
        koska huimausoireen syykään ei ole ollenkaan selvinnyt !
        Surkea esitys terveydenhoidon puolelta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe