Jatkuva, voimakas huimaus kävellessä?

Anonyymi

Kärsin siis päivittäisestä huimauksesta, joka on pahimmillaan kävellessä ja ylipäätään silloin, kun olen jalkeilla. Huimaus on niin voimakasta, etten meinaa pysyä pystyssä (on luonteeltaan ehkä eniten kaatavaa) ja lenkkeily on jäänyt tämän vuoksi kokonaan pois. Voin kävellä vain lyhyitä matkoja ja sekin on ahdistavaa, sillä pelkään pyörtyväni koska tahansa jonnekin. Huimauksen aikana keho tuntuu myös oudon painottomalta ja raajoja on jotenkin vaikea hallita. Toisinaan päässä tuntuu äkillisiä humauksia.

Huimaus alkoi vähitellen joskus kesällä 2016 ja on tasaisesti pahentunut. Olen käynyt kolme kertaa yksityisellä neurologilla, joka epäili mm. MS-tautia ja kasvainta. Pääni on kuvattu kahdesti magneetilla, kuvat olivat puhtaat. Kävin myös ENMG-tutkimuksessa (hermoratatutkimus), mutta siinä ei selvinnyt mitään erikoista. Viime vuonna tehtiin lisäksi lannerangan magneettitutkimus ja se paljasti ainoastaan lordoosin. Selkäydinpunktiota keskussairaalassa ei suostuttu tekemään MS-taudin poissulkemiseksi, joten asia jäi hieman auki.

Onko kenelläkään mitään vastaavaa?

13

90

Vastaukset

• Onpa sinulla paha ongelma. Minulle iski lähes 20 vuotta sitten Menieren tauti/
      Menieren oireyhtymä, eli tiedän mitä on kun ei pysy pystyssä.
      Meniere voi aiheuttaa päiviä jatkuva kamalia kierrehuimauskohtauksia,
      jolloin tasapainoaisti ei toimi ollenkaan. Voi päätyä sairaalaan viikoiksikin,
      koska oksettaa koko ajan eikä pysty syömäänkään.

Meniere on jokaisella erilainen. Voi olla lievää ja voi olla voimakasta.
      Kohtaus voi kestää tunnin tai monta päivää ja kaikkea siltä väliltä.

Ennenkuin sain diagnoosin (minkä saaminen ja löytyminen kesti karmeat neljä vuotta!)
      podin joskus lievänä Menireä pari viikkoakin, horjutti ja heitätytti eikä tajunnut mikä oli. Siksi kerron tästä, että voi poissulkea esim. Menieren.

Meniere on sisäkorvan sairaus. Se ei "näy" korvalääkärilläkään.
      Ei ainakaan minulla ollut mitään merkkiä korvissa.

Diagnoosin saa oireitten ja tutkimusten perusteella.
      Yhtenä oireena voi esiintyä ainakin voimakkaissa kohtauksissa
      silmien värveet, samantapaisia kuin migreenissä.
      Kun pahempi kohtaus on päällä pääsee vain ehkä kontaten vessaan
      tai toisen tukemana,
      muuten on paras maata silmät kiinni pimeässä huoneessa.

Meniere on kelju tauti, mutta siinä on yksi hyvä puoli,
      siihen ei kuole (sarkasmia) niin pelottavia kuin kohtaukset voivat ollakin.

Menirestä on netissä paljon tietoa.
      Lääkettä siihen ei ole.
      Omat kohtaukseni tulevat satunnaisesti ja äkillisesti, alta minuutin.

Tsemppiä ja kaikkea parasta sinulle ! Toivon , että joku syy löytyisi,
      että sinua voisi auttaa !

• Meniereä on noin yhdellä tuhannesta, se ei ole siis kovin harvinainen sairaus,
      mutta tuntematon se on silti.
      Eri www.sivuilla on hyvinkin erilaista tietoa Menierestä
      ehkä siksi että oireet ovat hyvin vaihtelevat eri ihmisillä.

• Minullakin on meniere, Toistaiseksi lievänä ja kohtauksia on harvoin, mutta paha kun ei tiedä milloin ne iskee. On kummallista heitätyshuimausta ja tasapaino lähtee.
      Ohjeena on välttää suolaa. Suola kerryttää nestettä johonkin sisäkorvan osaan ja heittää tasapainon päältä. Betaserc-lääkettä kokeilin, kun lääkäri suositteli,
      mutta se ei auttanut mitään, pää vain alkoi kohista, joten lopetin sen.

• Varmaankin verenpaineesi on mitattu. Minulla on alhainen ja huimaa usein. Syön myös hyvin vähän suolaa, joten joskus heitän kielelle. Teen pitkiä lenkkejä ja kuntoilen. Tein jonkin aikaa hyvänlaatuisen asentohuomauksen liikkeitä, mutta en huomannut parannusta. Syön terveellisesti. Huimaus on pahentunut viime syksystä lähtien, enkä mielestäni ole mitään elintavoissa muuttanut, sitä vähän ihmettelen. Kaksi kertaa olen kaatunut, meni hetkeksi taju ja vajosin seinää vasten alas. En enää nouse nopeasti sängystä. Eikä verenpainekaan ole entisestään laskenut, 92/56. Mutta sinun oireesi vaikuttavat vakavimmilta. Ovatko vitamiiniarvosi kunnossa?

• Verenpaineeni pyörii suunnilleen samoissa lukemissa kuin sinullakin. Suolaa käytän suht normaalisti, mutta kuitenkin alle 5g päivässä (suositusten mukaan). Vitamiiniarvot tarkistettiin ja ne olivat ok. Alkaa olla epätoivoinen olo, kun syytä näille oireille ei tahdo löytyä ja huimaus on monesti lähestulkoon invalidisoivaa. Lisäksi päätäni on alkanut särkeä päivittäin aamusta iltaan. Pelkään mm. aivoverenvuotoa, sillä tapauksia on ollut useita molemmin puolin sukua. Ja verenkiertohäiriöitä muutenkin.

- Ap

• Anonyymi kirjoitti:

Verenpaineeni pyörii suunnilleen samoissa lukemissa kuin sinullakin. Suolaa käytän suht normaalisti, mutta kuitenkin alle 5g päivässä (suositusten mukaan). Vitamiiniarvot tarkistettiin ja ne olivat ok. Alkaa olla epätoivoinen olo, kun syytä näille oireille ei tahdo löytyä ja huimaus on monesti lähestulkoon invalidisoivaa. Lisäksi päätäni on alkanut särkeä päivittäin aamusta iltaan. Pelkään mm. aivoverenvuotoa, sillä tapauksia on ollut useita molemmin puolin sukua. Ja verenkiertohäiriöitä muutenkin.

- Ap

Anonyymi
        22.05.2020 11:23
        Siemaisen olutta pari kertaa viikossa muutaman (?) pullon, muuten elän terveesti. Olen ajatellut että silloin pissimisen mukana häviää elimistöstä suoloja ja mineraaleja, jotka aiheuttavat jonkin soritin puutostilan elimistössä. Mitään muuta syytä huimaamiseen en keksi. Kun sanoin ettei elintavat ole muuttuneet, niin vähän enemmän juon kaljaa kuin ennen. Alkoholi ei kuitenkaan ollut kahden jo kertomani kaatumisen syy. Käytätkö sin alkoholia?

• Natrium-kalium tasapaino kannattaisi labrassa selvittää.
      Simppeli verikoe. Ei tarvitse lähetettä yksityisellä.
      Lähes kaikki labrakokeet voi nykyään saada ilman lähetettä yksityisellä.
      Meidän terkkari on tukossa ja labra. En jaksa aina odottaa seitsemää viikkoa lekurille
      ja labraan.

• Natrium ja kalium on kyllä tarkistettu useampaan kertaan, myös mm. sydänperäisten oireiden ja runsasvirtsaisuuden vuoksi. Ne ovat olleet tähän mennessä aina ok.

- Ap

• Käytätkö korvatulppia?
      Minulla ne aiheuttaa huimausta, korvassa ilmeisesti jokin aine menee väärään paikkaan.

https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutujalle/korvaperäiset-ongelmat/opas-hyvänlaatuisen-asentohuimauksen-itsehoitoon/miten-voin-itse-hoitaa-hyvänlaatuista-asentohuimausta

Googlaa asentohuimaus ja epleyn manööveri, sillä lähti huimaus pois minulla.

• Kuulostaa vertogolta. Tasapainoelin korvan sisällä ei ole tasapainossa.
      Googeloi. Se on helppoakin helpompi korjata>

Minulla tapahtui millilleen sama asia.

Tukka suorana sairaalaan kun en pysynyt pystyssä. Pää kuvattiin, verikokeet otettiin; kaikki kunnossa.

Terapeutti tuli ja asetti minut makaamaan sängylle, pää hiukan alaviistoon. Sitten hän nopasti käänsi pääni ensin vasemmalle. Minuutin odotus. sitten suoraan katsomaan kattoa. Sen jälkeen nopea päVn käännos oikealle. minuutin odotus ja takaisi suoraan katsomaan kattoa.

Siihen loppui huimaus.

Tasapainoelin korvan sisällä korjautui noin helposti paikoilleen!

• Ap, onko jotain selvinnyt ?

• Ei todellakaan mitään ja julkisella puolella tutkimuksia ei enää jatketa. Yksityiseen ei ole millään varaa. Jouduin muutama viikko sitten päivystykseen useita päiviä kestäneen repivän ja toispuoleisen päänsäryn vuoksi. Siihen liittyi myös puutumista, jonkinasteista tunnottomuutta (kasvot, käsivarsi ja jalka) ja raajaheikkoutta vasemmalla puolella. Päästä otettiin TT-kuva varjoaineen kanssa (pää on parin vuoden sisällä kuvattu jo kolmesti, ihana säteilyrasitus), kun suvussa on ollut mm. lukuisia aivoinfarkteja. Mitään ei kaiketi löytynyt.

Aika epätoivoinen olo tässä kieltämättä on.

• Olen kirjoittaja 30.05.2020 21:43. Säikähdin tuota puutumista, minullakin käsivarsi puutuu lähes päivittäin. Vasempaan jalkaan on tullut outo jomotus, joka menee ohi ja palaa, sellaista sahaamista, venyttelen ja liikuttelen.
      Pitänee mennä lääkäriin. Huimaus ei ole kokoaikaista, mutta sitä on mitenkään etukäteen ilmoittamatta niin että jollen ehtisi kyykistyä, kaatuisin. Kolesteroolia on vähän liikaa (myös hyvä on korkea), muuten arvot kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MARTINA,anna jo Sofian olla rauhassa!

Martina jätä jo Sofia rauhaan.Stefan ja Sofia ovat yhdessä ja koita jo hyväksyä se!On lapsellista olla mustasukkainen Sofialle.Stefan ei tule jättämä
      231
      4149
    2. Japanilaiset eivät loukkaannu Geisha suklaasta

hysteeriset vihervasemmistolaiset loukkaantuivat heidän sijastaan. Tubettaja tarttui Fazerin Geisha-kohuun: Keskustelkaa meidän japanilaisten kanssa
      Maailman menoa
      165
      3768
    3. Martinako tämän sopan keitti itse?

Luin että Martina oli vaihtanut päivää sovitusta silloin, eilen kun Isabellaa kuvattiin Hangossa. Isben ei pitänyt tulla sinä päivänä sinne kun Sofia
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1343
    4. Onnea Sofia! Stefan jätti Eiran asunnon vuokrat maksamatta!

Stefanilta karhuttiin yli 33 000 e vuokrasaatavia Helsingin käräjäoikeudessa, kertovat mediat. Tämä on julkista tietoa.
      173
      1207