Pystyykö nykyisillä bensavehkeillä vetämään vaunua? Vai pitääkö olla diesel? Puhutaan tavallisen kokoisista henkilöautoista.
Bensa autot ja vaunu
31
1350
Vastaukset
- Anonyymi
Pystyy toki. Itsellä vetoautona VW T-Roc 1.5 TSI 150HP DSG-automaatti vm. 2020. Asuntovaunu Fendt 390 FHS (korin pituus 5m) vm. 2020 tulee kevyesti Rocin perässä.
Vaunun kanssa peruuttaminen automaatilla on hieman konstikkaampaa manuaalivaihteiseen verrattuna. Mutta, kaikkeen tottuu.
Minkälaista vaunua sinulla on tarkoitus vetää ja millaisella autolla?
Erkki- Anonyymi
Auto on 1.6litran Toyota Avensis,etuveto,omamassa 1475 kg ja kokonaismassa 1950 kg.Vaunua ei vielä ole ja se on vasta harkinta asteella ja pitää ensin säästää tukku käteistä ennen hankkimista.Mutta varmaan joku pieni ja edullinen riittäisi ensi vaunuksi,kun kokemusta ei karavaanari elämästä vielä ole eikä osaa vaatia mukavuuksia.
- Anonyymi
Automaatilla peruuttaminen on helpompaa, eikä kytkin levy pala.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automaatilla peruuttaminen on helpompaa, eikä kytkin levy pala.
DSG:ssä kuluu kytkin tosi vikkelästi vaunuhommissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto on 1.6litran Toyota Avensis,etuveto,omamassa 1475 kg ja kokonaismassa 1950 kg.Vaunua ei vielä ole ja se on vasta harkinta asteella ja pitää ensin säästää tukku käteistä ennen hankkimista.Mutta varmaan joku pieni ja edullinen riittäisi ensi vaunuksi,kun kokemusta ei karavaanari elämästä vielä ole eikä osaa vaatia mukavuuksia.
Hengetön vapari huutaa kierroksia ja syö bensaa ihan hullusti vaunu perässä, en suosittele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hengetön vapari huutaa kierroksia ja syö bensaa ihan hullusti vaunu perässä, en suosittele.
Diesel-auto on toki parempi, kun vääntöä löytyy ja selviää pienemmällä kulutuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel-auto on toki parempi, kun vääntöä löytyy ja selviää pienemmällä kulutuksella.
Bensaturbolla on yhtä suuri vääntö ja vieläpä tasaisiesti alhaalta alkaen.
Dieseliinkin tarvitaan turbo ennen kuin tulee kunnon vääntö.
- Anonyymi
Oikein hyvin! Autolle on valmistaja määritellyt suurimman sallitun jarrullisen perävaunun painon ja sellaista kyllä pystyy vetämään. Nykyisin autot ovat pieniä ja kevyitä, mutta tehoa kyllä löytyy vaununkin vetoon.
Minulla on aina ollut vain bensamoottorillisia vetoautoja ja korimitaltaan vaunuja 5 metrisestä 6,5 metriseen. Autot ovat olleet enimmäkseen etuvetoisia. Vain kaksi on ollut jatkuvalla nelivedolla, mutta se ei ole välttämätön kuin todella huonoissa keliolosuhteissa.
Joskus ennenvanhaan annettiin nyrkkiarvio että vetoautossa pitäisi olla tehoa 1 hv / vaunun omapainon 100-120 kg kohden ja aika hyvin tuo on pitänyt omalla kohdallani.- Anonyymi
Autossa on hevosvoimia n.reilu 130hv joten sillä varmaan vetäisi 1300kg vaunua.Kiitos vastauksista.
- Anonyymi
Tosiaan. Tuo T-Roc on 150 hp ja valmistajan ilmoittama vetomassa 1500kg. Fendtin suurin sallittu kokonaismassa 1500kg. Omamassa vaunussa 1090kg. kantavuutta tuon 410kg asti. En kuitenkaan lastaa vaunua kuin osapuilleen 1300kg asti, jotta ei mene aivan äärirajoille Rocin kanssa.
Erkki - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autossa on hevosvoimia n.reilu 130hv joten sillä varmaan vetäisi 1300kg vaunua.Kiitos vastauksista.
Pitäisi riittää ja kuten huomasitkin lyöntivirheen takia tuosta tehosuhteesta jäi nolla pois. Siis 10 hv /100-120 kg.
- Anonyymi
Vääntö on se mikä vaikutttaa eniten miten se vaunu tulee perässä. Nykyiset ahdetut bensakoneet hyviä vaunun vetoon. On sitä 1,6 litraisellakin 115 hv koneellakin yli tuhannen kilon vaunua joskus vedetty. Se ei vaan tunnu kovin mukavalta kun saa ottaa kiihdytyksissä koneesta kaikki tehot irti. Eli kierroksia joutuu käyttämään reilusti. Oma mielipide on dieselin puolella, kulutuskaan ei nouse ihan mahdottomaksi.
- Anonyymi
Vetäminen on asennoitumiskysymys. Vedin tonnin vaunua jopa vuosikausia 90 hv:n autolla eli 1,8 bensa, 150 Nm. Se vetää ihan hyvin kun vaan antaa kaasua säälimättä eli aina kun näkyy mäki, niin kaasu pohjaan ja pidetään siellä. Vetovaihde on 4 (5-vaiht.) ja jos tulet jyrkän mäen alle, niin 3 sisään ja reilusti kaasua niin vauhti ei ehdi hiipua missään vaiheessa. Kesken mäen nousemisen tehty vaihto on myöhäistä, sillä vauhti on jo ehtinyt laskea alle 70:nen.
Kyllä nykyaikaisen auton kone laatikko kestää vinguttamista ihan mainiosti, sillä vetelin tuolla autolla vaunua 6-7 kesää ilman mitään ongelmia koneessa, kytkimessä tai laatikossa.
Tosin nyt on alla diesel, mikä on vääntönsä puolesta ylivoimainen ja kulutuksessakin voittaa pari litraa satasella. Erilaisten kevyiden vaunujen vedossa menee 1,8-2,2 koneilla 13-15 litraa satasella, mutta vanhallakin dieselillä pääsee 11-12 litralla.
Sehän on kesällä -20 lähes ilmaista. Ei kun usvaa putkeen !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetäminen on asennoitumiskysymys. Vedin tonnin vaunua jopa vuosikausia 90 hv:n autolla eli 1,8 bensa, 150 Nm. Se vetää ihan hyvin kun vaan antaa kaasua säälimättä eli aina kun näkyy mäki, niin kaasu pohjaan ja pidetään siellä. Vetovaihde on 4 (5-vaiht.) ja jos tulet jyrkän mäen alle, niin 3 sisään ja reilusti kaasua niin vauhti ei ehdi hiipua missään vaiheessa. Kesken mäen nousemisen tehty vaihto on myöhäistä, sillä vauhti on jo ehtinyt laskea alle 70:nen.
Kyllä nykyaikaisen auton kone laatikko kestää vinguttamista ihan mainiosti, sillä vetelin tuolla autolla vaunua 6-7 kesää ilman mitään ongelmia koneessa, kytkimessä tai laatikossa.
Tosin nyt on alla diesel, mikä on vääntönsä puolesta ylivoimainen ja kulutuksessakin voittaa pari litraa satasella. Erilaisten kevyiden vaunujen vedossa menee 1,8-2,2 koneilla 13-15 litraa satasella, mutta vanhallakin dieselillä pääsee 11-12 litralla.
Sehän on kesällä -20 lähes ilmaista. Ei kun usvaa putkeen !!Kyllä se auto ja vaunu opettaa ajajansa. Pientä vaihdetta silmään ja bensakonekin vetää vaunua ihan hyvin liikenteen mukana. Käytännössä vaunuvedossa ei tarvitse tarjota viitosvaihdetta kuin jossain poikkeuksellisen kevyessä tilanteessa. Ajovaihde vaunun kanssa on nelonen ja silloin bensakonekin pyörii lähellä suurinta vääntömomenttia.
Ainoa ongelma tuli vuosien mittaan kun veturina oli välillä pikkubussi automaattilaatikolla ja iso Solika perässä. Pitkän maantieajon jälkeen kesähelteellä kun tuli kaupunkiin, niin ärhkäkkä lähtö liikennevaloista pieneen ylämäkeen pölläytti melkoisen savupilven vaihdelaatikosta. Siitäkin selvisi öljyn ja suodattimen vaihdolla. Sen jälkeen laitoin vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen eteen pari pientä tietokonetuuletinta puhaltamaan ilmaa jotta laatikon öljy pysyi viileämpänä kaupunkiajossakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se auto ja vaunu opettaa ajajansa. Pientä vaihdetta silmään ja bensakonekin vetää vaunua ihan hyvin liikenteen mukana. Käytännössä vaunuvedossa ei tarvitse tarjota viitosvaihdetta kuin jossain poikkeuksellisen kevyessä tilanteessa. Ajovaihde vaunun kanssa on nelonen ja silloin bensakonekin pyörii lähellä suurinta vääntömomenttia.
Ainoa ongelma tuli vuosien mittaan kun veturina oli välillä pikkubussi automaattilaatikolla ja iso Solika perässä. Pitkän maantieajon jälkeen kesähelteellä kun tuli kaupunkiin, niin ärhkäkkä lähtö liikennevaloista pieneen ylämäkeen pölläytti melkoisen savupilven vaihdelaatikosta. Siitäkin selvisi öljyn ja suodattimen vaihdolla. Sen jälkeen laitoin vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen eteen pari pientä tietokonetuuletinta puhaltamaan ilmaa jotta laatikon öljy pysyi viileämpänä kaupunkiajossakin.Aisinin öljyn jäähdytin on siellä varsinaisen jäähdyttimen yhteydessä eikä se ole koskaan tarvinnut mitään lisälaitteita. Vetokokemusta kertyi samalla laatikolla yli 10 vuotta eikä siinä mitään ongelmia ilmennyt. Öljyt vain vaihdettiin ohjelman mukaisesti ja hanaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetäminen on asennoitumiskysymys. Vedin tonnin vaunua jopa vuosikausia 90 hv:n autolla eli 1,8 bensa, 150 Nm. Se vetää ihan hyvin kun vaan antaa kaasua säälimättä eli aina kun näkyy mäki, niin kaasu pohjaan ja pidetään siellä. Vetovaihde on 4 (5-vaiht.) ja jos tulet jyrkän mäen alle, niin 3 sisään ja reilusti kaasua niin vauhti ei ehdi hiipua missään vaiheessa. Kesken mäen nousemisen tehty vaihto on myöhäistä, sillä vauhti on jo ehtinyt laskea alle 70:nen.
Kyllä nykyaikaisen auton kone laatikko kestää vinguttamista ihan mainiosti, sillä vetelin tuolla autolla vaunua 6-7 kesää ilman mitään ongelmia koneessa, kytkimessä tai laatikossa.
Tosin nyt on alla diesel, mikä on vääntönsä puolesta ylivoimainen ja kulutuksessakin voittaa pari litraa satasella. Erilaisten kevyiden vaunujen vedossa menee 1,8-2,2 koneilla 13-15 litraa satasella, mutta vanhallakin dieselillä pääsee 11-12 litralla.
Sehän on kesällä -20 lähes ilmaista. Ei kun usvaa putkeen !!Tässä on oikea toimintatapa ja asia on selvästi ymmärretty. Kyllä pienempitehoisella bensakoneellakin pärjää kun on pelisilmää.
Avainsana on ENNAKOINTI, kaikilla ei tunnu tämä asia olevan hallussa ja välillä näkeekin karavaanareita, jotka pistävät hanaa vasta kun auto alkaa hyytymään mäen puolivälissä. Alitehoisella veturilla se tarkoittaa sitä, että mäki kiivetään ylös hädin tuskin kuutta seitsemääkymppiä.
Kokemus tässä auttaa, eli asiat voidaan oppia pikku hiljaa vuosien varrella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on oikea toimintatapa ja asia on selvästi ymmärretty. Kyllä pienempitehoisella bensakoneellakin pärjää kun on pelisilmää.
Avainsana on ENNAKOINTI, kaikilla ei tunnu tämä asia olevan hallussa ja välillä näkeekin karavaanareita, jotka pistävät hanaa vasta kun auto alkaa hyytymään mäen puolivälissä. Alitehoisella veturilla se tarkoittaa sitä, että mäki kiivetään ylös hädin tuskin kuutta seitsemääkymppiä.
Kokemus tässä auttaa, eli asiat voidaan oppia pikku hiljaa vuosien varrella.Kaikella pärjää kun on oikea asenne. Mutta onko se aina järkevää, harrastuksissa tuppaa käymään niin että nälkä kasvaa syödessä. Itsekin vaihdoin bensakoneen jälkeen ekaan dieseliin ja paluuta ei ole ollut. On se niin paljon mukavanpaa vetää kun ei tarvi kokoajan kytätä miten seuraavasta mäestä selvitään. Kovalla vastatuulella alitehoisella bensakoneella vedettäessä vastaan tuleva rekkakin aiheuttaa nopeuden hidastumisen. Sitä saa sitten alkaa taas kelaamaan ylös. Ei ihme että perässä tulija hermostuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikella pärjää kun on oikea asenne. Mutta onko se aina järkevää, harrastuksissa tuppaa käymään niin että nälkä kasvaa syödessä. Itsekin vaihdoin bensakoneen jälkeen ekaan dieseliin ja paluuta ei ole ollut. On se niin paljon mukavanpaa vetää kun ei tarvi kokoajan kytätä miten seuraavasta mäestä selvitään. Kovalla vastatuulella alitehoisella bensakoneella vedettäessä vastaan tuleva rekkakin aiheuttaa nopeuden hidastumisen. Sitä saa sitten alkaa taas kelaamaan ylös. Ei ihme että perässä tulija hermostuu.
Normi vaunu painaa sen tonnin vähintään. Jotta sen vetäminen on sujuvaa, vaatii se moottorin jossa vähintään 250Nm. Noilla nousee kohtuu mukavasti lähes joka mäkeen. Jos mäki luokkaa 5 - 10 % alkaa tuostakin paukut loppua mikäli haluaa pitää nopeuden 80 km/ h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normi vaunu painaa sen tonnin vähintään. Jotta sen vetäminen on sujuvaa, vaatii se moottorin jossa vähintään 250Nm. Noilla nousee kohtuu mukavasti lähes joka mäkeen. Jos mäki luokkaa 5 - 10 % alkaa tuostakin paukut loppua mikäli haluaa pitää nopeuden 80 km/ h.
Nykyiset yleisimmin käytettävät matkailuvaunut ovat kokonaispainoltaan noin 1300-1800 kg ja sen mukaan valitaan vetoauto. Siksi vetoautoina nähdään runsaasti eri-ikäisiä maastureita tai kaupunkimaastureita. Pienen henkilöauton omistajan on tyydyttävä pieneen matkailuvaunuun jo senkin vuoksi ettei autolle sallita kovin suuria vetopainoja. Uudemmissa autoissa valmistaja on suhteuttanut hyväksytyn vetopainon aika tarkasti auton tehon ja voimansiirron kestävyyden perusteella.
Olen käyttänyt aina matkailuvaunun kanssa bensiinikoneisia erilaisia vetoautoja ja pärjännyt isojenkin matkailuvaunujen kanssa. Yhdessäkään autossa ei ole ollut yli 150 hv konetta, jolla jo kulki isokin vaunu hyvin. Bensan kulutus on tuolloin tietenkin aika suuri.
Nyt liikun alle keskikokoa pienemmällä retkeilyautolla ja kyllä silläkin joutuu "kepittelemään" ja käyttämään kierroksia suuresta koneesta huolimatta jotta pysyy liikennevirran mukana. Satasen nopeus ylämäessä kurmuttaa tällaistakin menijää jotta ei keräisi jonoa peräänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikella pärjää kun on oikea asenne. Mutta onko se aina järkevää, harrastuksissa tuppaa käymään niin että nälkä kasvaa syödessä. Itsekin vaihdoin bensakoneen jälkeen ekaan dieseliin ja paluuta ei ole ollut. On se niin paljon mukavanpaa vetää kun ei tarvi kokoajan kytätä miten seuraavasta mäestä selvitään. Kovalla vastatuulella alitehoisella bensakoneella vedettäessä vastaan tuleva rekkakin aiheuttaa nopeuden hidastumisen. Sitä saa sitten alkaa taas kelaamaan ylös. Ei ihme että perässä tulija hermostuu.
Silloin onkin viisasta ajaa jonkin rekan imussa, niin ei ole mitään ongelmaa.
- Anonyymi
1.8 bensa E sarjan sedan, 2005. Auto on varmasti skoda octaviaa pienempi.
2000kg vetomassa.
Mukavasti tulee kärry perässä 163hv ja kompura tuo vääntöä.- Anonyymi
Niinkuin alussa kommentoin ahdetut bensa koneet hyviä, vaparit aika puhdittomia, jollein sitten ole tilavuutta koneessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkuin alussa kommentoin ahdetut bensa koneet hyviä, vaparit aika puhdittomia, jollein sitten ole tilavuutta koneessa.
Kyllä se vaparikin kulkee, kun osaa ojentaa nilkkaansa, mutta kulutus on sitten melkoinen.
Nykyinen diesel vetää kyllä tosi vaivattomasti eikä arastele mäkiä yhtään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se vaparikin kulkee, kun osaa ojentaa nilkkaansa, mutta kulutus on sitten melkoinen.
Nykyinen diesel vetää kyllä tosi vaivattomasti eikä arastele mäkiä yhtään.Mulla 3.0 l diesel Italialainen tehonurkki suvella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla 3.0 l diesel Italialainen tehonurkki suvella
Käykö se tehonulkki oliiviöljyllä vai rypsillä ?
- Anonyymi
2 l, 200 hp bensakone Skoda Superbilla koiteltiin jokunen vuosi sitten vedellä Solikan 6 vaunua (2,5 m leveä). Hyvin meni ylämäetkin, mutta bensankulutus pompsahti normi 7,2 litrasta > 17 l / 100 km lukemiin. Eipä sillä yhdistelmällä montaa reissua viitsitty tehdä.
- Anonyymi
En pidä moottoria mitenkään ongelmana vaunua vedettäessä. Kaikissa autoissa riittää teho. 80 on aivan sopiva marssivauhti. Hyvällä suoralla tiellä sellainen 90. Pikkutiellä sitten tietenkin hiljempaa.
Vaunu tempoo aika lailla perässä, vähän kuin olisi iso kala uistimessa. Ei sitä viitsi mitään rallia ajaa. Niin ja päästän takaa tulevat ohitse jos ja kun haluavat mennä. Eli katselen peilejä ja hiljennän hyvässä ohituspaikassa vauhtia ja ohjaan asfaltin laitaan.- Anonyymi
Ihanko tosissasi kirjoitat ? En kyllä lähtisi ihan joka vehkeellä vaunuja kiskomaan, ei sellaisessa perus colollassa edes kytkin kestä sitä touhua.
- Anonyymi
Riippuu paljon vaunutyypistä (eli valmistajasta) miten se tulee auton perässä. Aikanaan Matkaajalla ei uskaltanut päästää yhtään yli 80, tuli niin levottomaksi. Soliferi taas kulki kuin juna perässä. Vanhaan Polariin piti laittaa julmetusti aisapainoa että rauhoittui, mutta uusi kulki taas vakaasti (korimalli sama kuin viimeisimmissä solikoissa). Noita eurooppalaisvaunuja ei ole tullut vedeltyä, kun tuli oltua niin pahasti merkkiuskollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko tosissasi kirjoitat ? En kyllä lähtisi ihan joka vehkeellä vaunuja kiskomaan, ei sellaisessa perus colollassa edes kytkin kestä sitä touhua.
Olen vetänyt nimenomaan Toyota Corolla 1,6 bensakoneella ja manuaalilaatikolla. Kytkin kesti oikein hyvin. Vaunu painoi saman verran kuin Edelmannin laulussa.
- Anonyymi
Kyllä onnistuu esim. Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.5l vapaasti hengittävällä bensamoottorilla, perinteisellä momentinmuunnin automaattivaihteistolla. Nelivetoisena vetopainoa 2000Kg verran jarrullisella vaunulla. Kokonaismassa 2140Kg.
2.0l bensamoottorilla vetopainoa 1800Kg jarrullisella vaunulla. Kokonaismassa 2035Kg.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 835979
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj473995- 1313993
- 693733
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72527Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332249- 272234
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4471838