Pallopaidalla onneliseksi

Anonyymi

Virallisten ravitsemussuositusten laatijoiden lisäksi heitä johtavat ravitsemusasioissa harhaan lukemattomat ravitsemus- ja ruokavaliokirjojen kirjoittajat. Ioannidis et al ruotivat kerralla vähän suuremman joukon Yhdysvalloissa hyvin myyneitä alan kirjoja. Ihme väitteitä löytyi. Kuten että "pastan, leivän, perunan ja pizzan syöminen tekee sinut pysyvästi onnellisemmaksi, terveemmäksi ja hoikemmaksi".

22

66

    Vastaukset

    • Väitteet ovat osittain totta. Hiilihydraattien syöminen vapauttaa dopamiinia aivoissa ja se tekee onnelliseksi aluksi kunnes lihot liian lihavaksi, joka taas tekee surulliseksi. Pizzalla voi laihduttaa jos vain syö yhden todella ohutpohjaisen pizzan ja vaikka kulhollisen salaattia päivässä. Hiilihydraatteja ei tuosta kovin paljon kerry.

      • Tarkoitat, että sokeri laihdutta? Kaikkea sitä kuullee.


      • Hiilihydraatit on vaan aika verensokeria nostattavaa laatua. Itse olen joskus tehnyt niin etten ole syönyt muuta koko päivänä kuin sen pizzan, just laskien että siitähän tulee juuri sopivasti päivän koko energiantarve tyydytettyä. Kun pizzan on syönyt, niin sen jälkeinen nesteen tarve on kova ja janottaa koko päivän ja siitä taas on seurauksena kauhea nestepöhö. Menee pari päivää ennen kun siitä alkaa selvitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat, että sokeri laihdutta? Kaikkea sitä kuullee.

        Ei, vaan sitä että määrä ratkaisee. Laihtumisen ainoa edellytys on, että syöt vähemmän kuin kulutat. Mitä tahansa, vaikka pizzaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiilihydraatit on vaan aika verensokeria nostattavaa laatua. Itse olen joskus tehnyt niin etten ole syönyt muuta koko päivänä kuin sen pizzan, just laskien että siitähän tulee juuri sopivasti päivän koko energiantarve tyydytettyä. Kun pizzan on syönyt, niin sen jälkeinen nesteen tarve on kova ja janottaa koko päivän ja siitä taas on seurauksena kauhea nestepöhö. Menee pari päivää ennen kun siitä alkaa selvitä.

        Kyllä pizzan haitalliset ainesosat on sijoitettu sen pohjan päälle, täytteisiin. Ne sisältävät runsaasti rasvaa ja suolaa (esim. juusto, salami), ja kaikkihan tietävät että suolainen janottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiilihydraatit on vaan aika verensokeria nostattavaa laatua. Itse olen joskus tehnyt niin etten ole syönyt muuta koko päivänä kuin sen pizzan, just laskien että siitähän tulee juuri sopivasti päivän koko energiantarve tyydytettyä. Kun pizzan on syönyt, niin sen jälkeinen nesteen tarve on kova ja janottaa koko päivän ja siitä taas on seurauksena kauhea nestepöhö. Menee pari päivää ennen kun siitä alkaa selvitä.

        Olen itse laihduttanut syömällä pakastepizzoja. Halkaisin pizzat ja laitoin päälle valtavasti omia täytteitä vaihdellen. Jauhelihaa, kinkkua, tomaattia, sipulia, valkosipulia, herkkusieniä, paprikaa, juustoa, katkarapua. Hiilihydraattien vähentäminen on ainoa keino keskivartalolihavuuteen. Vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen ruokavalio ei pienennä mahaa vaan nestettä alkaa entistä enemmän kehoon ja tulee heikko olo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan sitä että määrä ratkaisee. Laihtumisen ainoa edellytys on, että syöt vähemmän kuin kulutat. Mitä tahansa, vaikka pizzaa.

        Ei pidä paikkaansa. Vähähiilihydraattinen ja runsas rasvainen ruokavalio maksoi testosteronin ja kasvuhormonin määrän. Näin ollen lihasmassa säilyy paremmin ketodieetillä. Perinteinen runsashiilihydraattinen ja vähärasvainen dieetti vie testosteronin alas ja nostaa kortisolin ja insuliinipitoisuudet pilviin. Näin ollen vaikka tällä dieetillä paino putoaisikin niin tuloksena on laiha läski. Kortisoli on purkanut lihasta glukoosiksi ja tuo glukoosi on kertynyt sisäelimien ympärille rasvaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pizzan haitalliset ainesosat on sijoitettu sen pohjan päälle, täytteisiin. Ne sisältävät runsaasti rasvaa ja suolaa (esim. juusto, salami), ja kaikkihan tietävät että suolainen janottaa.

        Suolainen joo, mutta hiilihydraatti varastoi sen juodun veden kudoksiin. Maksa tarvii vettä hiilihydraattien käsittelyyn.

        Itsellä on aina tullut pizzasta järkyttävä turvotus, sama mitä laittaa päälle. Kuka sitä ilman täytteitä syö.

        Nyt on ollut vallan ihanaa, kun aloin harrastaa kukkakaalipohjapizzaa. Pitäiskö laittaa yksi video asiasta. Ukko selittää tuossa pidemmän kaavan mukaan, mutta itse ohje on helpoista helpoin. Munaa, juustoa, kukkakaalta.

        https://www.youtube.com/watch?v=XaCYSX5WE5M


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Vähähiilihydraattinen ja runsas rasvainen ruokavalio maksoi testosteronin ja kasvuhormonin määrän. Näin ollen lihasmassa säilyy paremmin ketodieetillä. Perinteinen runsashiilihydraattinen ja vähärasvainen dieetti vie testosteronin alas ja nostaa kortisolin ja insuliinipitoisuudet pilviin. Näin ollen vaikka tällä dieetillä paino putoaisikin niin tuloksena on laiha läski. Kortisoli on purkanut lihasta glukoosiksi ja tuo glukoosi on kertynyt sisäelimien ympärille rasvaksi.

        Mielipidekirjoitushan se on tuokin. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, vaikka sitä ei pystyisikään perustelemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suolainen joo, mutta hiilihydraatti varastoi sen juodun veden kudoksiin. Maksa tarvii vettä hiilihydraattien käsittelyyn.

        Itsellä on aina tullut pizzasta järkyttävä turvotus, sama mitä laittaa päälle. Kuka sitä ilman täytteitä syö.

        Nyt on ollut vallan ihanaa, kun aloin harrastaa kukkakaalipohjapizzaa. Pitäiskö laittaa yksi video asiasta. Ukko selittää tuossa pidemmän kaavan mukaan, mutta itse ohje on helpoista helpoin. Munaa, juustoa, kukkakaalta.

        https://www.youtube.com/watch?v=XaCYSX5WE5M

        "hiilihydraatti varastoi sen juodun veden kudoksiin"
        - Pakastepizzassa (200g) on n. 50 g hiilihydraatteja ja 2 g suolaa. Hiilihydraatit sitovat vettä 3 * oman painonsa = 1 1/2 desiä. Suola sitoo vettä 100 * oman painonsa = 2 dl. Niistä se järkyttävä turvotus johtuu!

        "Munaa, juustoa, kukkakaalta"
        - Noista syntyy uunimunakas, ei pizzaa. Vaikka täytteeksi laittaisi mitä tahansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "hiilihydraatti varastoi sen juodun veden kudoksiin"
        - Pakastepizzassa (200g) on n. 50 g hiilihydraatteja ja 2 g suolaa. Hiilihydraatit sitovat vettä 3 * oman painonsa = 1 1/2 desiä. Suola sitoo vettä 100 * oman painonsa = 2 dl. Niistä se järkyttävä turvotus johtuu!

        "Munaa, juustoa, kukkakaalta"
        - Noista syntyy uunimunakas, ei pizzaa. Vaikka täytteeksi laittaisi mitä tahansa.

        Siinä tapauksessa esim pullaa täytyy kutsua uunimunakkaaksi, samoin kakkuja. Nehän paistetaan uunissa ja niissä on munaa.

        Kukkakaali on erinomainen keksintö pohjaksi. Sitä ei tarvi kuivata ja jauhaa 00-jauhoksi. Se on minusta parempi vielä kuin karppaus.infon pizzapohjaohje joka myöskin on hyvä. Itse olen tehnyt myös kikhernejauhoista mutta onhan sekin tavallaan korvike koska oikea pizza tehdään vehnäjauhoista. Pitäiskö kikherne pohjaa kutsua hummuspaistokseksi? 😀

        Toisaalta - sinä ja yleisesti saa kutsua asioita millä nimellä tahansa. Minulle ei ainakaan nimillä ja sanamuodoilla ole väliä vaan sisältö ratkaisee, ja hiilihydraatit. Ja että voi nauttia elämästä ilman turhaa hiilarikuormaa. Oikea pizza on herkullista ja siitä voi aina kehittää kiistan onko napolilainen ainoa pizza oikeaa vai ei ja muut uunikakkuja.

        Terveisin ketonoviisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielipidekirjoitushan se on tuokin. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, vaikka sitä ei pystyisikään perustelemaan.

        Väitteeni perustuu tieteeseen. Rasvaisen ruoan tiedetään nostavan testosteronipitoisuuksia. Toisaalta myös sokerinsyönnin (hiilihydraattien) tiedetään laskevan testosteronipitoisuuksia 25% useaksi tunniksi. Pätkäpaasto puolestaan lisää kasvuhormonin eritystä 200%. HIIT-treeni lisää kasvuhormonin eritystä vieläkin enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitteeni perustuu tieteeseen. Rasvaisen ruoan tiedetään nostavan testosteronipitoisuuksia. Toisaalta myös sokerinsyönnin (hiilihydraattien) tiedetään laskevan testosteronipitoisuuksia 25% useaksi tunniksi. Pätkäpaasto puolestaan lisää kasvuhormonin eritystä 200%. HIIT-treeni lisää kasvuhormonin eritystä vieläkin enemmän.

        Niiiiiin, joo mutta oli kyse pizzapohjasta ja siitä että mikä määritellään miksikin. Sulla näyttää olevan tapana maalin siirtäminen tässä argumentoinnissasi. :)

        Onhan molekyyligastronomiakin tiedettä. Rasvainen ei liittynyt tähän pizza-asiaan, ei HIIT, eikä hormonit. Niille löytyy jokaiselle oma tieteenalansa.

        Pizza onkin juuri sen takia sen ähkyn aiheuttaja, koska se sitoo nestettä sekä suolan että hiilarien osalta. Tähän perustuu kukkakaalipohjan puolustus, koska nesteturvotuksen aiheuttajia on tuntuvasti vähemmän. Pizzaa oikealla vehnäjauholla on oikeastaan mahdoton koostaa sellaiseksi, ettei se turvota, koska pizzaan kuuluu vaan aina juusto ja täytteet. Jos niitä ei laita, niin on kyse pelkästä vehnärieskasta, ei pizzasta.

        Oikeastaan kukkakaalipohja-keksintö on nerokas, koska siinä saa tuntuvasti myös kasvispuolta ruokavalioon ja kaikenlisäksi kukkakaalta, joka on vhh:lle sopiva. Onnistuu todella hyvin eikä millään edes uskoisi että pohja on tehty kukkakaalista. Pizzaksi sitä omasta mielestäni voi kutsua, koska kaikki muu on pizzaan kuuluvia aineksia. Tosin sinä voit kutsua sitä tosiaan paistokseksi tai munakkaaksi, miksi vaan haluat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitteeni perustuu tieteeseen. Rasvaisen ruoan tiedetään nostavan testosteronipitoisuuksia. Toisaalta myös sokerinsyönnin (hiilihydraattien) tiedetään laskevan testosteronipitoisuuksia 25% useaksi tunniksi. Pätkäpaasto puolestaan lisää kasvuhormonin eritystä 200%. HIIT-treeni lisää kasvuhormonin eritystä vieläkin enemmän.

        "Rasvaisen ruoan tiedetään nostavan testosteronipitoisuuksia."

        Ei todellakaan: 'Testosterone-Associated Dietary Pattern Predicts Low Testosterone Levels and Hypogonadism; ncbi'

        Tällä seikalla ei hihan irveästi ole yhtymäkohtia laihduttamiseen tai painonhallintaan, mutta muun muassa lihavuus/yipaino alentaa testosteronitasoja joten sitä kautta voi antaa motivaatiota.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Rasvaisen ruoan tiedetään nostavan testosteronipitoisuuksia."

        Ei todellakaan: 'Testosterone-Associated Dietary Pattern Predicts Low Testosterone Levels and Hypogonadism; ncbi'

        Tällä seikalla ei hihan irveästi ole yhtymäkohtia laihduttamiseen tai painonhallintaan, mutta muun muassa lihavuus/yipaino alentaa testosteronitasoja joten sitä kautta voi antaa motivaatiota.

        Tiesitkö, että alkoholi laskee testosteronitasoja miehillä? Naisilla se nostaa. Tästä syystä kovat kaljaveikot alkaa naisistua, ja kaljavenlat miehistyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "hiilihydraatti varastoi sen juodun veden kudoksiin"
        - Pakastepizzassa (200g) on n. 50 g hiilihydraatteja ja 2 g suolaa. Hiilihydraatit sitovat vettä 3 * oman painonsa = 1 1/2 desiä. Suola sitoo vettä 100 * oman painonsa = 2 dl. Niistä se järkyttävä turvotus johtuu!

        "Munaa, juustoa, kukkakaalta"
        - Noista syntyy uunimunakas, ei pizzaa. Vaikka täytteeksi laittaisi mitä tahansa.

        Kukkakaali yhdistettynä munaan ja juustoon on uskomattoman taikinamainen, ja lisäksi reunoilta ihanan rapea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö, että alkoholi laskee testosteronitasoja miehillä? Naisilla se nostaa. Tästä syystä kovat kaljaveikot alkaa naisistua, ja kaljavenlat miehistyä.

        Kyllä tiesin. E-pillereiden ja alkoholin käyttö nostaa vielä entisestään naisten testosteronipitoisuuksia. Tiesitkö sinä, että kova stressi nollaa kaikki nämä testosteronia nostavat vaikutukset?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukkakaali yhdistettynä munaan ja juustoon on uskomattoman taikinamainen, ja lisäksi reunoilta ihanan rapea.

        Munakas se on silti. Vai tulisiko siitä karjalanpiirakka jos sen täyttäisi riisipuurolla? Tai muikuilla täytettynä kalakukko?
        Vaikka kyllähän tällä palstalla esiteltiin kaalinlehtien väliin laitettua jauhelihapihviä hampurilaisena. Minusta se olisi kaalikääryle.


    • Pallopaidalla ymmärretään paita, jonka kuosi on pallokuvioinen. Miten se liittyy asiaan mitenkään?

    • Taidan mennä ostamaan pallopaidan, jos sillä tulee onnelliseksi. :D

    • Täysjyvä ja sen kuitu kaikissa muodoissaan leipänä, pastana ja puurona on terveellistä. Keitinpotaatti on myös laihduttajalle hyvä elintarvike.

      Pizzan täytteet tulee valita huolella, samoin kuin juusto, sen määrä ja rasvapitoisuus.

      • Oikeaan pizzaan tulee mozzarellaa. Viljatuotteet on niin myrkytettyjä, että niistä saa suolistonsa pilalle vaikkei gluteeniyliherkkyyttä olisikaan saati keliakiaa. Ei ennen ollut tällaisia ongelmia, mitä nyt on tehotuotannon ja kasvinsuojelun takia. Luomuvilja olisi vaihtoehto, mutta se kun ei tuota voittoa niin paljon kuin myrkytetty niin sitä ei suosita. Vasta kun on tarpeeksi ihmisiä sairaina, ja maaperä pilalla alkaa se nillittäminen.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Avustettuja CoVid murhia ruotsissa?

      >> “Ruotsissa iäkkäiden koronapotilaiden kuolemia on joudutettu morfiinilla" – Sairaanhoitaja Sonja Aspinen kertoo järkyttävistä kokemuksistaan >> Yle
      Maailman menoa
      140
      6978
    2. Niko Ranta-Aho vihjaa perhehaaveistaan

      Miten voi olla, että tätä typerää rikollista paapotaan ja glorifioidaan joka tuutissa? Haastattelua annetaan ja otetaan sinne sun tänne. Ovatko kaikk
      88
      3396
    3. taksiyrittäjyys tiensä päässä. tämä ala loppuu

      bärnerin taksilaki ja korona tekee selvää jälkeä koko alasta. jäljelle jää ehkä 10% maan takseista. ei alaa pelasta edes se että polttoaine on nyt h
      Taksit
      69
      2338
    4. S&S Instat kovin hiljaisena

      Onkohan siellä lyöty vetoa, kumpi pystyy olemaan pitempään ilman päivittelyä? Soffalla varmaan pää sauhuaa jo... 😂
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      2232
    5. Murha Varkaudessa

      Eli kuka tekijänä ja kuka mahtoi olla uhri?
      Varkaus
      74
      2070