Vanhan koulutuksen mitätöinti työnhaussa.

Anonyymi

Tilanne on se että olen 22-vuotias mies joka on joskus suuressa tyhmyydessään kouluttautunut lvi-asentajaksi, nyt kun on pari vuotta näitä töitä tehnyt on huomannut että tämä ei ole ainoastaan minulle täysin sopimaton ala vaan olen myös alkanut kärsiä vakavista mielenterveys ongelmista töiden takia. Olen tullut siihen lopputulokseen että ainoa vaihtoehto on irtisanoutua ja ehkä etsiä uusi työpaikka. Fakta on se että en aijo enää ikinä elämässäni koskea yhteenkään työkaluun. Miten tämän voi hoitaa työkkärissä? Voiko koulutuksen ja työkokemuksen jättää ilmoittamatta vai riittääkö että tekee selväksi että ei ole tiettyihin töihin kykenevä?

Tarkoituksena aloittaa syksyllä iltalukio ja hakea ensi keväällä yliopistoon.

24

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sanot työkkärissä että et aio missään nimessä tehdä tiettyjä töitä.
      Ei ne siitä pidä ilman painavaa syytä mutta jos osuu mukava virkailija kohdalle niin ei se jaksa valittaa.
      En tiedä nykymenosta silti mitään kun en ole asioinut heidän kanssaan yli 10 vuoteen.

      Mutta pitää sun olla valmis ottamaan työtä vastaan jos aiot tukia saada. Muista että lukio-opinnoista ei saa tukia.
      Voivat siellä työkkärissä panna sut kouluun että saat uuden ammatin.

      • Anonyymi

        Niin aijonkin tehdä, oon vaan kuullut että joskus ei kelpaa syyksi vain se että ei halua, varsinkin jos on alan koulutus, oon kuullut että joskus on vaadittu monen eri lääkärin todistus että on mennyt työkkärissä läpi että ei halua tietyn alan töitä. Olisi hienoa jos saisi jonkun helpomman työn jota vosis tehdä vaikka sen 20 tuntia viikossa niin olisi helppo yhdistää iltalukion kanssa.

        Ap


    • Anonyymi

      ei koulunkäyminen ole koskaan virhe tai tyhmyys. Jotain varmastikin olet oppinut LVI opinnosta ja jopa siitä työnteostakin. Se että haluat mennä elämässä ja urallasi eteenpäin. on hyvä asia. Silti kaikki mitä olet tähän asti kouluttautunut on askel eteenpäin. Kun sinne yliopistoon haluat ja kenties vaikkapa kauppakorkeaan niin voihan olla että löydät urasi LVI alan bisneksistä. Fiksu ihminen yhdistelee asioita eikä katso juttuja liian pienen reiän läpi. LVI hommissa tapaamasi ihmisten nimet laitat muistiin. Koskaan ei voi tietää mistä se juttu napsahtaa. Lippu voi olla ylhäällä mutta liiaan pienestä reiästä katsomalla sitä lippua ei näe.

      • Anonyymi

        No on toikin tietty totta, en tosin aijjo hakea kauppikseen, unelma jo pitkään on ollu mennä lukemaan historiaa tai sitä vastaavaa humanistista tiedettä, ja sen aijon myös tehdä, muuhun en missään nimessä suostu.

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on toikin tietty totta, en tosin aijjo hakea kauppikseen, unelma jo pitkään on ollu mennä lukemaan historiaa tai sitä vastaavaa humanistista tiedettä, ja sen aijon myös tehdä, muuhun en missään nimessä suostu.

        Ap.

        Historian lukeminen on todella hyvä valinta. Talousmaantiede on myöskin erinomainen alue. Historiaa ja talousmaantiedettä kun osaa hyvin niin saa hyvän käsityksen miksi maailma on nyt sellainen kuin se on. Miten maailma toimii. Jos löydät antivaarista otavan 50- luvulla julkaiseman 6-osaisen kirjasarjan "maat ja kansat" niin saisit paljon pohjakuntoa. Sarja on ammattilaisten kirjoittama, LVI jutuillakin on pitkä historiansa. Roomalaiset kylpylät eivät olisi toimineet ilman LVI osaamista. Teet sellaisesta oman gradusi. Toki tutkimattomia pöyhimättömiä aiheita on vaikka millä mitalla. Päättäväisyys ja opiskelun näkeminen välineellisenä asiana saa homman toimimaan. Opiskelulla on toki se sivistyksellijnen puolikin. Opinnot vain tahtovat venyä jos tarttuu kaikkeen kiiltävään hetken huumassa. Historian opiskelu ei ole vain arkistoissa pyörimistä. Kenttäkokemukset, tunteminen ja näkeminen opettaa paljon. Tulevaisuuden tutkimus on lujasti sidoksissa historian tutkimukseen. Oman kannattavan yritystoiminnankin voit viritellä historian/talousmaantiedon ymmärtämykselle. Riman jutuillesi asetat tietysti itse. Sinulla rima on korkella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Historian lukeminen on todella hyvä valinta. Talousmaantiede on myöskin erinomainen alue. Historiaa ja talousmaantiedettä kun osaa hyvin niin saa hyvän käsityksen miksi maailma on nyt sellainen kuin se on. Miten maailma toimii. Jos löydät antivaarista otavan 50- luvulla julkaiseman 6-osaisen kirjasarjan "maat ja kansat" niin saisit paljon pohjakuntoa. Sarja on ammattilaisten kirjoittama, LVI jutuillakin on pitkä historiansa. Roomalaiset kylpylät eivät olisi toimineet ilman LVI osaamista. Teet sellaisesta oman gradusi. Toki tutkimattomia pöyhimättömiä aiheita on vaikka millä mitalla. Päättäväisyys ja opiskelun näkeminen välineellisenä asiana saa homman toimimaan. Opiskelulla on toki se sivistyksellijnen puolikin. Opinnot vain tahtovat venyä jos tarttuu kaikkeen kiiltävään hetken huumassa. Historian opiskelu ei ole vain arkistoissa pyörimistä. Kenttäkokemukset, tunteminen ja näkeminen opettaa paljon. Tulevaisuuden tutkimus on lujasti sidoksissa historian tutkimukseen. Oman kannattavan yritystoiminnankin voit viritellä historian/talousmaantiedon ymmärtämykselle. Riman jutuillesi asetat tietysti itse. Sinulla rima on korkella.

        Kiitos ehdotuksista mutta mua ei tosiaan noi LVI-asiat kiinnosta vähääkään, ja heti kun saan tämän elämänvaiheen selkäno taakse en aijo enää ikinä elämässäni edes ajatella putkia. Eniten mua kiinnostaa ehkä kulttuurihistoria erityisesti kirjallisuuden historia, siihen suuntaan olisi hienoa lähteä (mahdollisesti kirjallisuus sivuaineeksi yliopistossa) myös taidehistorian opinnot on vaihtoehto.

        Mutta tosiaan mukava kuulla kerrankin kannustavaa neuvoa eikä sitä perinteistä ”menet amk:iin lvi-insinööriksi etkä valita” paskaa!

        Ap.


    • Anonyymi

      Ei taida nykyään saada tehdä noitakaan töitä ilman työturva(ehkä tulityö) -kortteja, kortit on voimassa sen 5v? Jos nyt opiskelet vaikka sen 5v niin sen jälkeen ei ole enää pelkoa että tarjoavat tuon alan töitä työkkäristä, kun ei sinulla ole enää edellytyksiä tehdä sen alan töitä.

      • Anonyymi

        Mulla on itseasiassa mennyt jo noi molemmat kortit vanhaksi, tämänhetkisessä työpaikassa niitä ei juuri tarkistella joten ei ole ollut tarvetta uusia. Mutta valitettavasti mun käsityksen mukaan työkkäri usein ”velvoittaa” uusimaan ne ja järjestää sut kurssille väkisin.

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on itseasiassa mennyt jo noi molemmat kortit vanhaksi, tämänhetkisessä työpaikassa niitä ei juuri tarkistella joten ei ole ollut tarvetta uusia. Mutta valitettavasti mun käsityksen mukaan työkkäri usein ”velvoittaa” uusimaan ne ja järjestää sut kurssille väkisin.

        Ap.

        Työkkäri ei voi velvoittaa uusimaan noita kursseja omalla rahalla jos olet täysin rahaton tai sitten työkkärin pitäisi maksaa nuo kurssit puolestasi.


    • Anonyymi

      Saat kyllä vähintään 3kk karenssin jos ilman painavaa syytä lopetat hommas ja jäät sohvalle makaamaan. Omapa on valintasi. Jos haluat ilmaista rahaa, niin on pelattava sääntöjen mukaan.

      • Anonyymi

        Mulla on sen kokoset säästöt että pystyn helposti elämään sen 3kk karenssin jos niikseen tulee, ei mitään hätää ;)

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sen kokoset säästöt että pystyn helposti elämään sen 3kk karenssin jos niikseen tulee, ei mitään hätää ;)

        Ap.

        No mitäs sä sitten täällä vielä itket? Vapaa maa, voit lopettaa hommat koska vaan ja elellä säästöilläs. Helppoa kuin heinänteko.


    • Anonyymi

      Hyvä ettei optikolla tarvinnut käydä. Siellä uusnäkö peittoaa vanhan, jos on päässyt huonontumaan. Toisaalt taas hylkäämisellä loppuu kaiken opiskelu. Vaikka yrittäisi lukea kaikenteoriaa, ei ummartaissi.

      • Anonyymi

        Jos töihin tarvitsee silmlaseja niin et voi tehdä töitä jos ei ole silmälaseja -> Kelan/työkkärin pitää mksaa silmälasit jotta voit tehdä töitä jos olet muuten täysin rahaton etkä voi maksaa itse silmälaseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos töihin tarvitsee silmlaseja niin et voi tehdä töitä jos ei ole silmälaseja -> Kelan/työkkärin pitää mksaa silmälasit jotta voit tehdä töitä jos olet muuten täysin rahaton etkä voi maksaa itse silmälaseja.

        Niin, kun eihän nyt aikuinen ihminen millään saa pistettyä jemmaan paria satasta, että saisi silmälasit ostettua. Voi elämän kevät että tämä sossuyhteiskunta on tehnyt aikuisista täysin kädettömiä. Ei voi kun nauraa. Juu, onhan se tietenkin yhteiskunnan velvollisuus hoitaa sulle silmälasit. LOL


    • Anonyymi

      Hankit toisen työpaikan,kun sopimus tehty,sanot itsesi irti. Opiskella voi nykyään vapaa-ajallakin. Ja voithan hakeutua ammatilliseen aikuiskoulutukseen,tai oppisopimushommiin. Itse kävin osioita ammattirutkinnosta. Nyt on töitä ollut 9 vuotta putkeen,toinen työnantaja jo menossa. Nuorena tein vuosia työtä johon minun olisi pitänyt päivittää osaamista. Nykyinen työ on raskas,mutta silleen antoisaa,että näkee ihmisiä,en lopeta elleivät tules- vaivat pahene. Keski- iässä kuormitusta pitää jo osata säätää,tai paikat on kipeinä välillä. Ja kunnostaan pitää pitää huolta,samoin riittävästä unesta,ja syödäkin pitää. Mikä työssäni on ongelma? Olet ilmeisesti puhunut työnantajaan kanssa ingelmistasi? Sehän on se eka taho,ja työnantajan kuuluisi ohjata sinut työterveyshuollon puolelle,koska työnantajan vastuulle kuuluu seurata työntekijän vointia työssä,ja puuttua kuormitustekijöihin,jotka on hoidettavissa. Ja huolehtia että muutenkin asiat okei. Oma poni kysyy näin välillä: mitä sinulle kuuluu. Vastaan,kuten se on. Oma pomoni on silleen viisas,että antaa työt tehdä. Jos isompaa asiaa,hälle voi soittaakkin,eikä skippaa puhelua.

      • Anonyymi

        En aijo tuhlata aikaani hankkimaan yhtäkään ammatillista koulutusta koska en niitä töitä ikinä tulisi kuitenkaan tekemään, käyn psykologisessa hoidossa kunnan puolesta, en viitsi työnantajaa sillä vaivata, enkä edes tiedä kuka pomoni on eikä se myöskään minua kiinnosta koska en tässä työpaikassa aijo enää pitkään olla. Vaihtoehtoja elämässä mulla on tasan yksi ja se on historian opiskelu yliopistossa, muuta en edes harkitse.

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En aijo tuhlata aikaani hankkimaan yhtäkään ammatillista koulutusta koska en niitä töitä ikinä tulisi kuitenkaan tekemään, käyn psykologisessa hoidossa kunnan puolesta, en viitsi työnantajaa sillä vaivata, enkä edes tiedä kuka pomoni on eikä se myöskään minua kiinnosta koska en tässä työpaikassa aijo enää pitkään olla. Vaihtoehtoja elämässä mulla on tasan yksi ja se on historian opiskelu yliopistossa, muuta en edes harkitse.

        Ap.

        Eikä niitä töitä välttämättä annetakaan vaikka oikeasti haluaisikin. Ihan hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä niitä töitä välttämättä annetakaan vaikka oikeasti haluaisikin. Ihan hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa.

        Mistäköhän sä selität?

        Ap.


    • Anonyymi

      Lähihoitajaksi EI kannata kouluttautua. Siitä ammatista ei nimittäin pääse eroon. Töitä on aina tarjolla, myös pienemmillä paikkakunnilla. Jos huomaa erehtyneensä kouluttautumaan sellaiseksi, ei hommasta pääse eroon sitten millään, vaikka olisi työrajoitteinen esim. selkänsä (ei voi nostaa pyörätuolista) vuoksi. Työkkäri pakottaa pätevyyden omaavia- myös selkävaivaisia hoitajia työhön- ja: pakottaa myös selkävaivaisia muiden alojen entisiä työntekijöitä opiskelemaan lähihoitajaksi! Ei auta, vaikka olisit tuon tutkinnon jälkeen hankkinut jonkin muun ja korkeankin koulutuksen, jos paikkakunnalla tai lähipaikkakunnilla ei ole tuon toisen alan töitä. Työkkäri tosiaankin voi pakottaa vaikka päivän keikalle johonkin hoitolaitokseen ja entisestään huonokuntoinen selkä menee siinä sitten viimeisellä. Monilla mennytkin alunperin juuri kyseisessä työssä! Lääkärintodistukset ei auta, kun yritetään nillittää, että ainahan voi tehdä "kevyempiä" hommia siellä työpaikalla. Käytännössä kun se ei onnistu!

      • Anonyymi

        Ei mitään hätää, en kouluttautuisi lähihoitajaksi vaikka vaihtoehtona olisi kodittomaksi joutuminen!

        Ap.


      • Anonyymi

        Kannattaa kysästä, että maksaako työkkäri kokonaan koulutuksen vai ei vai mistä rahat opiskeluun. Opiskeluun pääsyssä voi myös tahalleen mokata kuten työhaastattelussakin, ei tämä rakettitiedettä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kysästä, että maksaako työkkäri kokonaan koulutuksen vai ei vai mistä rahat opiskeluun. Opiskeluun pääsyssä voi myös tahalleen mokata kuten työhaastattelussakin, ei tämä rakettitiedettä ole.

        Työkkärihän ei maksa aikuislukiossa opiskelusta mitään, koska sitä ei lasketa kokopäivä opiskeluksi, siteen kun pääsen yliopistoon niin tietenkin menen opintotuelle. Tuon aikuislukion ajaksi pitäis joku pikkuhomma löytää mikä ei vaadi mitään koulutusta ja jota mielellään tehdään maximissaan 20h viikossa.

        Ap.


    • Anonyymi

      Toiveita saa kyllä esittää, mitä työtä hakee, mutta työkkäri ei paljon kuuntele selityksiä. Jos olet 18-vuotiaana valmistunut joksikin, on turha selitellä, jos et enää 50-vuotiaana olekaan samaa mieltä siitä, mitä haluat isona tehdä tai olet muuhun kouluttautunut.

      Minulla oli vastaava tilanne. Kun kieltäydyin menemästä vanhaan ammattiini, johon minulla ei ollut kiinnostusta, eikä omasta mielestäni taitojakaan enää tallella, mutta työkkäri ilmoitti, että työnantajan kuuluu päättää pätevyys haastattelutilanteessa, eikä minun. Karenssi siis tuli.

      Kannattaa kumminkin ilmoittaa rehellisesti ammattinsa. Työkkäri on kumminkin virallinen laitos, jonka lausunnot oikeuttavat rahakorvauksiin työttömänä. Huijata ei kannata. Hae vain ahkerasti sitä työtä, mihin haluat mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe