Miten muilla meni pesänjako?

Anonyymi

Olisi edessä se homma ja vaikuttaa hankalalta.

Onko muilla käynyt helposti?

20

446

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      10 osakasta, maatila jossa iso talo ja piharakennukset täynnä tavaraa, lisäksi metsäpalsta ja rantatontti jossa myös muutama hehtaari metsämaata vielä pankkitileillä rahaa.

      Hyvin meni, ei ollut pienintäkään ongelmaa. Maat ja puut arvioitettiin päivän hintaan ja vähennettiin uudistamiskulut. Myytiin metsämaat kahden perijän muodostamalle metsäyhtymälle. Metsän arvo oli suurempi kuin heidän perintöosansa joten he maksoivat ylimenevän osan omasta pussistaan kuolinpesän tilille. Rantatontin metsämaineen osti yhden perijän poika ja hänkin maksoi hankintansa kuolinpesän tilille.
      Maatilan päärakennus, piharakennukset ja muutama hehtaari maata jäi yhdelle perijälle. Hän sai pitää myös tavarat, jokainen otti mitä halusi. Joku vei vanhan puusohvan, joku seinäkellon, moni ei halunnut irtaimistosta mitään, joku otti vain valokuvia jne. Ei niin pienintäkään riitaa käyty.
      Rahat jaettiin niiden kesken jotka eivät halunneet maata.
      Oli hyvä kaveri tekemässä paperityöt, säästettiin siinä monta tonnia kun kerralla nuo kaupat pyörivät oikein. Verottajalta tuli laput jokaiselle perijälle vajaan 4 kk kuluttua perinnön jaosta. Jako tapahtui 2019 lokakuussa.

      • Anonyymi

        Olet onnekas!
        Noinhan sen pitäisi mennä!

        Itelläni ei mee ollenkaan noin.
        Kyseessä tietty heimo, joka ei tee muuta kuin kieroilee.

        Isäpuoli valehteli täysin suoraan ja pimitti kaiken. Uusi perunkirjoitus piti pitää ja se maksoi 2500 euroa ylimääräistä.

        Rintaperillisensä jatkavat samaa tyyliä.
        Asianajajansa on myös tietty samaa heimoa.

        Itse olin ajatellut että rehellisesti ja kaikessa ystävyydessä olisi voinut järkätä kaiken kuntoon. - mutta ei.
        Niin paljon menee energiaa tämän heimon kanssa jahkaillessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet onnekas!
        Noinhan sen pitäisi mennä!

        Itelläni ei mee ollenkaan noin.
        Kyseessä tietty heimo, joka ei tee muuta kuin kieroilee.

        Isäpuoli valehteli täysin suoraan ja pimitti kaiken. Uusi perunkirjoitus piti pitää ja se maksoi 2500 euroa ylimääräistä.

        Rintaperillisensä jatkavat samaa tyyliä.
        Asianajajansa on myös tietty samaa heimoa.

        Itse olin ajatellut että rehellisesti ja kaikessa ystävyydessä olisi voinut järkätä kaiken kuntoon. - mutta ei.
        Niin paljon menee energiaa tämän heimon kanssa jahkaillessa.

        Saako toisen osapuolisen asianajaja nauhoittaa salaa puhelua.

        Kävi näin että toisen osapuolen asianajaja soitti minulle koskien perinnönjakoa.
        Kertoi puhelun loputtua että oli nauhoittanut puhelun ja kysyi että saako käyttää. Sanoin että ei saa käyttää.
        Sanoi että joka tapauksessa hän käyttää sitä yksityisesti.

        Ei siinä puhelussa ollut mitään jota pitäisi katua, omien sanojeni takana seison.
        Mutta tää, että yleensä nauhoittaa salaa.
        Mielestäni asianajajan olisi pitänyt kysyä lupa ENNEN puhelua.



        Miten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako toisen osapuolisen asianajaja nauhoittaa salaa puhelua.

        Kävi näin että toisen osapuolen asianajaja soitti minulle koskien perinnönjakoa.
        Kertoi puhelun loputtua että oli nauhoittanut puhelun ja kysyi että saako käyttää. Sanoin että ei saa käyttää.
        Sanoi että joka tapauksessa hän käyttää sitä yksityisesti.

        Ei siinä puhelussa ollut mitään jota pitäisi katua, omien sanojeni takana seison.
        Mutta tää, että yleensä nauhoittaa salaa.
        Mielestäni asianajajan olisi pitänyt kysyä lupa ENNEN puhelua.



        Miten on?

        Vedä turpiin sitä joka äänittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedä turpiin sitä joka äänittää

        Kirjoitin kirjeen sähköpostilla vastauksena.


      • Anonyymi

        Uskottu mies pystyy jarruttamaan jakoa vuosia. Sillävälin juo rahoja, ei vastaa puhelimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedä turpiin sitä joka äänittää

        Kaikki puhelut kannattaa äänittää.
        Niillä voi kiristää jälkeenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki puhelut kannattaa äänittää.
        Niillä voi kiristää jälkeenpäin.

        Miten se pesänjakaja toimii käytännössä?
        Jutteleeko kaikkien osapuolten kanssa?

        Entä jos saadaan sopuratkaisu ennen kuin pesänjakaja astuu kuvaan?
        Voiko pesänjakajan silloin perua?

        Maksaako mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se pesänjakaja toimii käytännössä?
        Jutteleeko kaikkien osapuolten kanssa?

        Entä jos saadaan sopuratkaisu ennen kuin pesänjakaja astuu kuvaan?
        Voiko pesänjakajan silloin perua?

        Maksaako mitään?

        Tarkenna vähän niin ymmärrän!!!!!!en minä ainakaan ole äänittänyt sinua!!!! ja tapan sinut jos kieroilet mulle!!!reilu peli kummallakin!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkenna vähän niin ymmärrän!!!!!!en minä ainakaan ole äänittänyt sinua!!!! ja tapan sinut jos kieroilet mulle!!!reilu peli kummallakin!!!!!

        Ei oo tyylikästä äänittää salaa.

        Eikä oo tyylikästä kiristää ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se pesänjakaja toimii käytännössä?
        Jutteleeko kaikkien osapuolten kanssa?

        Entä jos saadaan sopuratkaisu ennen kuin pesänjakaja astuu kuvaan?
        Voiko pesänjakajan silloin perua?

        Maksaako mitään?

        Eikö aikuisten oikeasti kannata sopujako? Olet ruikuttanut tuolla toisella palstalla monen kyssärin takana? Noh, pesänjakaja astuu kuvioihin, kun joku kuolinpesän osakas vaatii ja maksaa pussistaan, jos pesän varat ei riitä, eikä ne yleensä riitä, vaikka kuinka pesänjakaja juttelisi osakkaiden kanssa! Kaltaisesi kanssa tuskin KOSKAAN sopujako mahdollinen, varsinkaan, kun et kerro tarkemmin.... esim. minkälaisesta pesästä kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö aikuisten oikeasti kannata sopujako? Olet ruikuttanut tuolla toisella palstalla monen kyssärin takana? Noh, pesänjakaja astuu kuvioihin, kun joku kuolinpesän osakas vaatii ja maksaa pussistaan, jos pesän varat ei riitä, eikä ne yleensä riitä, vaikka kuinka pesänjakaja juttelisi osakkaiden kanssa! Kaltaisesi kanssa tuskin KOSKAAN sopujako mahdollinen, varsinkaan, kun et kerro tarkemmin.... esim. minkälaisesta pesästä kyse.

        Pesänjakaja, - jutteleeko kaikkien osapuolen kanssa, vai määrääkö vain?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesänjakaja, - jutteleeko kaikkien osapuolen kanssa, vai määrääkö vain?

        Asia selviää parhaiten, kun haet pesänjakajaa, silloinhan saat ihan oikeaa tietoa! Juttelee se, oo huoleti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesänjakaja, - jutteleeko kaikkien osapuolen kanssa, vai määrääkö vain?

        Juttelee yhtä aikaa pesänjakotilaisuudessa, ei yleensä erikseen kutsua kummemmin, ellet itse ota häneen yhteyttä ja halua keskustella.
        Jos keskustelu muuttuu muiden pesän osakkaiden mollaamiseksi, riitelyksi omaisuudesta tai käskyttämiseksi, riitaa haastava palautetaan ruotuun pikaisesti ja tilaisuuden luonne käskytetään asialliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet onnekas!
        Noinhan sen pitäisi mennä!

        Itelläni ei mee ollenkaan noin.
        Kyseessä tietty heimo, joka ei tee muuta kuin kieroilee.

        Isäpuoli valehteli täysin suoraan ja pimitti kaiken. Uusi perunkirjoitus piti pitää ja se maksoi 2500 euroa ylimääräistä.

        Rintaperillisensä jatkavat samaa tyyliä.
        Asianajajansa on myös tietty samaa heimoa.

        Itse olin ajatellut että rehellisesti ja kaikessa ystävyydessä olisi voinut järkätä kaiken kuntoon. - mutta ei.
        Niin paljon menee energiaa tämän heimon kanssa jahkaillessa.

        Ei tarvitse olla "heimo", riittää, että on ns. uusioperhe, minä leskenä, kun ajattelin koko porukan parasta, niin eipä kelvannut! Luulevat , että ekaliitosta olevilla, että on sananvalta, voivat muka sanella mitä heille kuuluu, vaikka eivät ole osallistuneet "potin" keräämiseen millään tavoin. Yksi pösilö laskee, että hänen osuus on laskettava kuolinpesän velattomasta osasta, ottamatta huomioon, että leski on maksanut vainajan ja kuolinpesän velat! Luulee mokoma saavansa lahjan! Ps. Jos täällä on uusioperhettä havittelevia/olevia, älkää ainakaan ilman avioehtoa ja testamenttia lähtekö liikkeelle!!!!! OIKEASTI. Minua ei kukaan ohjeistanut, ja tässä ollaan. itkuhymiö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesänjakaja, - jutteleeko kaikkien osapuolen kanssa, vai määrääkö vain?

        Hae sitä PESÄNSELVITTÄJÄÄ ihan ekana, että tietäisit onko jaettavaa, ja jos ei ole, maksat omasta pussistasi, siis joka tapauksessa, perintö osuutesi kuten kaikkien toistenkin, osuus pienenee... valintahan on sinun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesänjakaja, - jutteleeko kaikkien osapuolen kanssa, vai määrääkö vain?

        Totta kai ainakin sinun kanssasi juttele, ja määrää vain sitä mitä haluat, eikä maksa mitään!


    • Anonyymi

      Pesänjakaja jakaa kuolinpesän varat niin moneen samanarvoiseen "kasaan" kuin on perijöitä, eikä kuuntele perijöiden keskinäisille riitoja vaan viheltää pelin poikki ja keskittyy omaisuuden jakamiseen.

      Silloin kun kyseessä on raha, eikä testamenttia ole, jako on helppo. Jokainen kuolinpesän osakas saa yhtä suuren summan ja piste.
      Osakehuoneiston jakokin on helppo. Sen voi aina myydä jolloin jaettavana on jälleen pelkästään rahaa.

      Irtain omaisuus; siinäkin jako on tavallaan helppoa, jos useampi perijöistä haluaa saman tavaran eivätkä haluajat pääse keskenään sopuun, ne arvotaan. Ei muuta kuin yhtä monta arpalippua kuin on perijöitäkin ja jokainen nostaa vuorollaan lapun, se kenelle tavara tulee, niin voi aivan vapaasti antaa sen sellaiselle joka sitä haluaa, tai heittää roskiin. Ja tämä arvonta tapahtuu niin monta kertaa kuin on riideltäviä roinia. Eiköhän sitä jo viimeistään kymmenennen arvonnan jälkeen joku sano, että mun puolesta antaa olla, en halua enää mitään.

      Maatilat, metsäomaisuus on hiukka hankalampi jakaa.
      Otetaan esimerkki; perijöitä on 5, jaettavaa vaikkapa 10ha tila.
      Sitähän voisi olettaa, että jokainen osakas saisi 2ha, mutta ei se niin mene, kun maapohjan päällä kasvaa eri ikäisiä ja eri hintaisia puita. Voi olla sähkölinjaa tai tietä jotka laskevat maapohjan hintaa. Voi olla hyvä- tai huonokuntoisia rakennuksia.
      Sen vuoksi yleensä puusto arvioidaan esim. metsänhoitoyhdistyksen toimesta tai kysytään vaikka kahdelta eri puuta ostavalta firmalta tarkka aluekohtainen hinta.

      Maapohja hinnoitellaan yleensä sen mukaan mitä alueella maa keskimäärin maksaa. Jos on hyväkuntoista rantaa, niin se on tietysi kalliimpaa kuin esim huono suopohja.
      Jos perikunta ei pääse sopuun ostaako joku pesän osakas muiden osuuden, tai myydäänkö maat ja puut jollekin ulkopuoliselle taholle, pesänjakaja tekee tilasta 5 tilkkua = jakaa maan/puut niin että palstojen arvo on suurinpiirtein sama katsoo, että jokaiselle palstalle on ns. tieyhteys, eli määrittää tarvittaessa tierasitteet (rasite vaikuttaa aina palstan arvoon) jne.
      Samalla tsekataan lohkomis/maamittauskustannukset, meneekö ne perikunnan vai jokaisen omasta taskusta jne. Ja sitten ei muuta kuin valitsemaan.
      Jos perikunta ei pääse sopuun siitä kuka minkäkin maatilkun ottaa, pesänjakaja yksinkertaisesti pistää tilkuille karttaan numerot ja hattuun niitä vastaavat numerolaput. Sitten perijät pääsevät riitelemään siitä kuka nostaa ensimmäisenä lappunsa ja kuka jää viimeiseksi. Tai yksinkertaisesti pesänjakaja määrää myös nostojärjestyksen.
      Laiha sopu on yleensä parempi kuin loppuelämän kestävä kitinä ja riitely.

    • Anonyymi

      Niin pari vuotta sitten.kauhea riita tappelu
      5 osakasta yksi luuli saavansa kaikki mökki ihan
      Laho metsää noin 40h. Tasapuolisesti se meni
      Olin itse vaan hiljaa lakimies hoiti hyvin ok
      Sanoin päänaukojille että tehdään niin kuin laki sanoo. Yksi halusi keinukiikun.paistinpannun
      helvetti onneksi se on ohi .toivon että sinulla menee hyvin ok sitten kun se on ohi niin varpaat
      Pystyyn tsemppiä ja kesän jatkoa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe