Millainen on Alfa Romeo 75

Alfistaksiko?

Alkaa olla kohta litterat käytetty ja pitäis saada autoa alle. Naapuri myisi Alfa Romeo 75. Millainen auto on kyseessä? Naapurin mukaan se on jokin juhlavuoden malli. Vuosimalli on 89 ja se on ollut niillä jo kauan, mutta ei uudesta. Alfa Romeo on ollut ihan käyttöautona eli ei ole mikään harrastelija, mutta kehuu se sen ajettavuutta ja suorituskykyä, vaikka ei ole kuin 1,6 kone. Tosin niillä on toisena autona samankokoisella koneella Vecktra, joka on uudempi, mutta väittää, että Alfa kulkee paremmin. Millainen 75 on autona. Auto on siisti ja hyvät pellit. Jotain vikojakin on. mm takaluukku ei aukea. Vaijeri on poikki eikä sitä saa auki ulkoa! Odottaako luukun sisällä ruostepommi?

Tiukka hinta on kuulemma 800 euroa. Auto on syksyllä katsastettu. Sen jälkeen on mennyt valon vaihdin rikki. Onko kallis? Autossa on ajotietokone ja sähkölasit ja -peilit keskuslukitus? Ovatko vakiovarusteita tuon ikäisessä autossa vai harvinaisuus? Kaikki ne toimivat, mutta lämmityslaitteen säätimistä joku ei toimi ja mittaristosta on valoja pimeänä.

Millainen auto on käytössä. Auto olisi osittain harrastus, osittain käyttöauto. Täydellisyyttä en odota, kun ei ole hintakaan tuon enempää. Voisin laitella pikkuhiljaa kuntoon Mutta tarvittaessa pitäisi pystyä ajamaankin. Nyt sillä on ajettu 180 000 km. Paljonko olette ajaneet tuollaisilla.

Ainakin meillä päin tuo on harvinainen auto (siksi kiinnostaakin). Mutta miksi niitä n myyty niin vähän uutena?

Ulkonäössä ja sisustassa on paljon yhteistä Fiat Regata ja Lansia Prisman, mutta ei kai tekniikka voi olla sama, kun Alfa on takavetoinen? Entä miten Alfa 33 eroaa tästä?

Yksi vaihtoehto olisi juuri 33 tai Prisma. Sellaisetkin tiedän että olis myynnissä, mutta Alfa kiinnostaa eniten. Mitä mieltä olette Prisma verrattuna Alfa 75?

16

6153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Max

      Älä hemmetissä mee pommiin laittamaan rahojas! Nyt tietty kaikki Alfistit riemastuu, tosi asia on kuitenkin että se on mukava auto etelän lämpösissä, näihin pohjolan oloihin se ei oo tehty.
      Toinen ongelma on varaosien saanti: Harvinainen auto; vaikee saada varaosia. Ja kun niitä saa, ne maksaa mansikoita. Nää on ihan itsestään selviä asioita kenen tahansa järjellä ajateltuna.
      Kolmas ongelma on Fiatien, Lancioiden sekä Alfojen pellit: Ne vaan ei oo vahvimmasta päästä. Peltiosistä kun puhutaan niin maalaus on seuraava seikka: Kun maali nykyään "etelän autoissa" ruiskutetaan pellille niin se lämmitetään (=säästöä). Tällöin maalikerros on paljon ohuempi, tällainenhan ei sään vaihteluja vastaan suojaa juuri mitenkään. (Sama ongelma on kyllä japseillakin) -OK, kestää kai jos suojaa kunnolla heti uutena, mutta kun/jos kyseessä on jo monta vuotta käytetty ja nyt jo lahoomaan päin oleva ajoneuvo, kuten asian annoit ymmärtää, niin... ... ...
      Loppujen lopux en haluu mitään suosituksia laittaa (se ei kai ollu tarkotus?), tän jälkeen kuitenkin alfistit on suunnilleen rääsyissä kiinni. Noi nyt kuitenkin on vaan selviä faktoja, otat niistä kiinni tai et...

      • Alfa

        menossa ja voin kertoa että ylläoleva teksti on täyttä paskaa.
        Ensimmäinen Alfani oli juuri 75 1,6 auto. Alfojen lisäksi on ollut amerikkalaista, japanilaista, ruotsalaista ja muuta italialaista kalustoa samanaikaisesti.
        Nimimerkki Jönsson vastasi varsin tyhjentävästi ja oikein Alfa 75 omistuksesta.
        Varaosien kalleus on suhteellista. Deltalla ovat kalliita, ihan kuten kaikkien autojen varaosat maahantuojalla. 75:n saa osia muualtakin. Yksi tapa hommata osat sopivasti on ostaa ne valmistajan edustajalta.
        Alfa 75 voittitakavetoisten sarjan Tuulilasin talvitestissä joskus aikoja sitten joten _takavetoiseksi_ hyvä talviauto.


      • Big Jim
        Alfa kirjoitti:

        menossa ja voin kertoa että ylläoleva teksti on täyttä paskaa.
        Ensimmäinen Alfani oli juuri 75 1,6 auto. Alfojen lisäksi on ollut amerikkalaista, japanilaista, ruotsalaista ja muuta italialaista kalustoa samanaikaisesti.
        Nimimerkki Jönsson vastasi varsin tyhjentävästi ja oikein Alfa 75 omistuksesta.
        Varaosien kalleus on suhteellista. Deltalla ovat kalliita, ihan kuten kaikkien autojen varaosat maahantuojalla. 75:n saa osia muualtakin. Yksi tapa hommata osat sopivasti on ostaa ne valmistajan edustajalta.
        Alfa 75 voittitakavetoisten sarjan Tuulilasin talvitestissä joskus aikoja sitten joten _takavetoiseksi_ hyvä talviauto.

        Ala viitsi, huva mies. Me alfisti ei sorru tahan. Kaiki nakea, etta tuo on tehtu siita ilosta, etta sina hermostuisi. Mutta ei hermostu, ei ilo tuon kirjoittaja. Jim on puhunut.


      • Aatu

        Huomaa, ettei Maxilla ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta ainakaan Alfa 75:sta. Juuri tyypillistä essonbaarijuttua.


      • Tomppa
        Aatu kirjoitti:

        Huomaa, ettei Maxilla ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta ainakaan Alfa 75:sta. Juuri tyypillistä essonbaarijuttua.

        parempi hullujen on täällä hillua kuin kadulla mummoja potkimassa


    • ...

      ...

    • Aukaisin.

      Sen takaluukun saa auki kun irroittaa takapenkin
      selkänojan kuskinpuolelta.Siellä pitäisi olla
      lenkillinen naru mistä avata.Pitäisi löytyä
      ohjeet siihen omistajan käsikirjasta.

    • Kiintoisaan autoon olet silmäsi iskenyt. Kun Alfa 75 tuli markkinoille 1985 oli menossa Alfa Romeon historian 75. vuosi. Tuolloin oli jo myynnissä mallit 33 ja 90, ja uutukainen asettui kooltaan näiden väliin, joten oli helppoa nimetä se tämän merkkivuoden mukaan. Varsinaiseksi juhlamalliksi sitä ei sen enempää ole tarkoitettu.

      Sattumalta 75:stä tuli kuitenkin merkkiteos sillä, se on viimeinen takavetoinen Alfa ja viimeinen Alfa, jonka suunnittelu tapahtui itsenäisesti. Alfa 164 tehtiin yhteistyössä Fiatin ja Saabin kanssa ja seuraavat mallit suunniteltiin jo osana Fiat-konsernia. Siksi 75 on monen mielestä viimeinen aito ja oikea Alfa Romeo ja tulee ilman muuta olemaan keräilykohde (mutta ei sillä rikastumaan pääse).

      Alfa 75 ei ole ehkä monimutkainen, mutta erilainen se on. Edessä on säädettävä vääntösauvajousitus ja takana De Dion -akseli. Vaihdelaatikko on taka-akselin painona ja jarrulevyt ovat auton keskellä, vetoakselien sisäpuolella. Tällä kevennetään jousittamatonta massaa.

      1,6-litraisessa alumiinimoottorissa on kaksi kannen yläpuolista nikka-akselia ja kaksi kaksikurkkuista kaasutinta. Tehoa siinä on 110 hv., mikä on varsin paljon vielä tämän päivän mittapuillakin.

      Alfa 75 on tehty täyttämään Mauri Salon aikoinaan Suomessa lanseeraama Auton määritelmä: jarrulevyjen, kaasuttimen kurkkujen, kannen yläpuolisten nokka-akseleiden ja eteenpäin vievien vaihteiden lukumäärän on oltava vähintään 15. Herra Salo tosin lanseerasi määritelmänsä jo yli kymmenen vuotta 75:n markkinoille tuloa aikaisemmin, tietenkin ajettuaan Alfa Romeota.

      75 on hyvin varusteltu ja osittain siitä syystä varin painava ikäänsä kokoonsa nähden. 1,6 ei siis ole mieletön tykki, mutta kyllä sillä ehtii. Ajettavuus on hyvä, kaarreominaisuudet jopa loistavat. Tehostamaton ohjaus on tosin tuskaisen raskas eivätkä kytkin ja vaihteetkaan ole höyhenenkevyitä käyttää. Tasapainoinen ja tunnokas auto on erinomainen ajaa myös talvella.

      Jos termostaatti on kunnossa, auto lämpiää nopeasti ja kuumaa tulee. Läpivirtaus ei kuitenkaan ole paras mahdollinen eikä ilman jakamiseksi eri suuttimille ole liikaa vaihtoehtoja. Jos säätövivut eivät toimi, on todennäköisesti vaijeri irronnut toisesta päästään. Ei paha paikka.

      Takaluukun avaamiseksi on ylempänä kerrottu varajärjestelmä. Maton alla voi olla kosteutta ja ruostetta, mutta 75:n kori ei ole mitenkään erityisen herkkä ruosteelle. Useimmiten 75:t ovat ikäisekseen hyvissä pelleissä. Ruosteille altteimmat paikat ovat tietysti lokasuojat, ovien alareunat ja pyöränkaaret. sekä peräpelti mm. takavalojen ympäristöstä. Jos ei autoon ole koskaan vaihdettu bensatankkia, se todennäköisesti vuotaa, kun sen tankkaa täyteen.

      Autossa on sähkötoimintoja enemmän kuin samanikäisessä Volvossa, Mersussa ja Bemarissa yhteensä, joskus niihin tulee sitten vikojakin. Maadoitukset tarkistamalla korjautuu vioista puolet. Valo-& vilkkuviiksi rikkoutuu mekaanisesti jossain vaiheessa, se kun liikkuu niin moneen suuntaan kierretään (valot päälle), vedetään itseen päin (kaukovalovilkku), painetaan sisään (pitkät valot), nostetaan ja lasketaan (vilkut). Osa on arvokas.

      Alfan osat ovat kalliin puoleisia johtuen auton harvinaisuudesta, mutta eivät mitään huippukalliita. Harakiriosien tarjonta on vähäistä. Delta-autosta saa kuitenkin kaikkia osia ja hyvät valikoimat on myös AB T. Muukkosella ja Azzurro Oy:ssä. Näissä myös hinta on usein sopivampi. Tarvikeosia kannattaa katsella Motonetistä.

      Todennäköisesti ostamassasi autossa on kardaanin rättiniveliä rikki (resonoi ajossa tai lonksahtelee kytkintä nostettaessa). Tämä ei vlittömästi estä ajamista, joten korjauksen kanssa voi vähän odotellakin, tämä on enemmän mukavuuskysymys. Kakkosvaihteen synkronointi ei ole uutenakaan ollut juohea ja se on luultavasti myös kulunut. Useimmat eivät tee asialle mitään, antaa rutista.

      • Onnellinen 75:n omistaja

        Puheet siitä, että kakkonen rutisee ovat hieman kyseenalaisia... Jos laatikossa on vikaa, rutisevat silloin muutkin vaihteet. Ja silloin on laatikosta synkrorengas palanut. Mutta kakkoseen on oma niksinsä miten sen saa hyvin silmään. Kiihdyttäessä se ei rutise vaan hidastaessa kakkosta vaihtaessa. Silloin täytyy ns. puolittaa vaihde eli käyttää välikaasua.


    • Alfa siis ajautui 80-luvulla Fiat-konserniin. Valmistajaksi tuli Alfa-Lancia industrale.

      Kahdeksankymmentäluvun italialaisissa on paljon yhteistä tyyliä. Muotoilu, kojelauta, verhoilu... kaikkiin tuli samoihin aikoihin samat varusteet (sähkälasit, control panel, plyysiverhoilu, kartanlukuvalot...). Alfa 75, Lancia Prisma ja kalliimmat Fiat Regatat ovat selvästi samaa tyyliä sisustukseltaan. Yjteistä on myös kulmikkaat sedankorit. Kaikissa on myös 100-110-hevosvoimainen 1,6-litrainen twincam-moottori.

      Lancia ja Fiat ovat kuitenkin etuvetoisia ja Alfa takavetoinen. Myös Alfan moottori on aivan eri eikä tekniikassa ole muutakaan yhteistä. Joitain samoja apulaitteita ja katkaisijoita saattaa löytyä.

      Fiatissa ja Lanciassa on jo sitten paljon enemmän sukulaisuutta. Minusta Alfa on näistä kolmesta omintakeisin ja kiinnostavin, myös laadukkain. Alfa 75 on joiltain osin vähän hintelästi rakennettu, mutta autot tuntuvat kestävän siistin näköisinä ja ryhdikkäinä pitkään, vaikka epäilemättä useimpien historiaan mahtuu myös varsin kovaa kättä ja kylmää kohtelua.

      Kilometrejä havittelemassasi autossa ei ole vielä paljoa ja kertomasi viat ovat vähäisiä. Jos auto on siistissä kunnossa, osta pois, kunhan muistat, että se ei ole enää uusi eikä se maksanut uuden hintaa.

      Uutenahan tuollainen on maksanut 120 000 mk, mikä selittää sen, että samankokoista Nissania on enemmän liikenteessä. Ero tosin kaventuu vuosi vuodelta.

      • //- -\\

        Jönssi palannut kuvioihin.

        T, AR156
        PS otan käyttöön muutamia uusi nimmareita

        //''\\...((o o))...(( \\...jne.


      • **EE
        //- -\\ kirjoitti:

        Jönssi palannut kuvioihin.

        T, AR156
        PS otan käyttöön muutamia uusi nimmareita

        //''\\...((o o))...(( \\...jne.

        kohdistettu mahdollisesti **EE:lle ?


      • ((o o))
        **EE kirjoitti:

        kohdistettu mahdollisesti **EE:lle ?

        näistä kuvioista voi saada vaan ihan hauskoja juttuja, siis voi saada.


    • epikk

      konees on tehoja vaik in vain 1.6.itel 2litran alfa kaikkine viri osineennalfan vikoja sähköt.

    • Nou Alfa ever

      Maailman huonoin auto!

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen tekniikka. Hyvä harrasteauto ja osat eivät välttämättä ole kalliita. Mahdolliset ruostevauriot voi korjata itse jos on hyvät tilat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3760
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1980
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1608
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe