Se näkyy autokannassa dieselien osuuden kasvuna. Lähitulevaisuudessa ei ole näköpiirissä muutosta tähän. Eikä tule ennenkuin vaihtoehtoiset käyttövoimat saavuttavat saman käyttökelpoisuusasteen.
Se kyllä tulee joskus, johan nyt ne ovat hyvinkin kelpoisia bensa-autoihin verrattuna niillä tyypillisiin ajotapoihin nähden.
Hybridien kautta siirtyminen tapahtuu.
Dieselien suosio kasvanut jo vuosia
6
59
Vastaukset
- Anonyymi
Niinhän se. Useimmat ostaisivat ilman muuta dieselin, jos se olisi vain mahdollista/sopiva löytyisi. Vähän ajettua uudehkoa dieseliä on tavattoman vaikea löytää Suomesta ja ’tavallisia’ suosittuja perheautoja, jota Suomessa eniten myydään, ei juuri dieseleinä enää ole tarjolla. Ei kaikki halua citymaasturia tai jotain premiumluokan tai sitä lähellä olevaa autoa niiden kalleuden vuoksi.
Ainakin vielä toistaiseksi ulkomailta löytyy tuollaisia kohtuuhinnoilla eli premium-tasoisia samalla hinnalla kuin Suomessa uusi halpis tai pikkuauto.
Ihan hyvä hoksata sekin, että nuo tuontiautotkin nuorentavat Suomen keskimääräistä autokannan ikää ja ennenkaikkea parantavat laatutasoa.- Anonyymi
Ja yhä vaikeampaa on löytää hyvää suomidieseliä käytettynä, koska uusmyynti on vähentynyt jonkin aikaa.
Bensa-autojen uusmyyntihän on vähentynyt vielä enemmän, mutta väheneminen alkoi tosissaan vasta viime syksyn jälkeen.
- Anonyymi
Dieselissä on niin paljon hyviä puolia. Itselleni paljon ajavana sellainen on esim. polttoaineen kulutus. Kaksilitrainen nelikko alle kuuden litran/100 km. Maantiellä n. 5,2 - 5,6 l/100 km. Paljonkos Toyotan Rav 4 Hybridi nelivetoisena hörppää bensaa. Arvelen vievän enemmän? Panee miettimään bensavehkeen ostoa...
- Anonyymi
Dieseleitä tulee enää vähän markkinoille eikä käytetyilläkään ole kysyntää.
Minulla kulut on selvästi pienemmät bensa-autolla vaikka en ajaisi ollenkaan. Ei harmita pitää autoa pihassa ja vähentää esim tarpeettomia ajoja kun ajoneuvoverojen määrä on 1xx eur yhdessä erässä.
On tämä niin kallis maa polttoaineen hintojen ja verojen takia ollut että euroopan ainoaa käyttövoimaveroa en halua maksaa.- Anonyymi
Kysyntää kyllä olisi uudehkoille ja kohtuullisesti ajetuille dieseleille, mutta kun niitä ei löydy markkinoilta. Siksihän käytettyjen tuonti ulkomailta on niin valtaisaa, että dieselien osuus autokannassa kasvaa edelleen.
Nykyinen uusmyyntitaso ei riitä siihen, että käytettyjen kysyntä tyydyttyisi aikanaan.
Käyttövoimavero on haitallinen niille, joilla ajomäärä on vähäinen. Paljon ajaville se on hyvä juttu. Taloudellisuusraja mennee jossain noin 20 tkm:n/vuosi nurkilla autosta riippuen. Näin, jos tilannetta verrataan siihen, että dieselin käyttövoimamaksuna perittävä polttoainevero perittäisiinkin pumppuhinnassa kuten bensassa on asianlaita.
Varsinainen käyttömaksun perusverohan on dieseleissä aina alhaisempi kuin vastaavassa bensa-autossa. Syynä tietysti alhaisemmat päästöt.
- Anonyymi
Kyllä meilläkin vaan dieselillä ajetaan. Molemmat autot dieseleitä ja vuotuiset ajot yhteensä 30 tkm, eli ei kannata taloudellisesti, mutta se ajomukavuus ja ohituskiihtyvyys on omaa luokkaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984