WRC vs. B-ryhmä?

Hanaa!

Moro,

Mites kävisi, jos B-ryhmän ralliauto (esim. 205 T 16) ja WRC-kilpuri (vaikkapa 307 WRC) laitettaisiin samalle viivalle? Entä olisiko eroa nopeilla/hitailla pätkillä? Entä asfaltti/sora?

117

29541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanteesta

      Riippuu kovasti B-ryhmäläisestä...niitä kun on ollut 2- tai 4-vetoisina ja WRC:t kaikki 4-vetoisia.

      Voisivat pökötit olla aika lailla samanvertaisia (nykyään alustassa/renkaissa niin huima kehitys verrattuna B-ryhmän aikakauteen). Nopealla tiellä (ratamainen) B ryhmällä olisi etulyöntiasema (teho-kiihtyvyys jne), mutta mutakaisella tiellä todennäköisesti WRC veisi voiton (alusta-käsittely jne).

    • Masa

      NO ainaskinouni menee nykyään wrcllä nopeammin ajassa, kuin b ryhmällä. tiedä sitten tiestön/pinnan muutoksista..

      • rallifani

        Näin on, rallipoluilla, myös asvaltilla WRC on (valitettavasti) nopeampi juuri renkaiden ja alustan kehityksen takia. Jo A-ryhmäläiset olivat nopeampia (kuulin jostain) Sitten jos mentäisiin varttimailille taikka radalle niin uskon että B-ryhmän autojen parempi tehopainosuhde ja joidenkin autojen keskimoottori osoittautuisi paremmaksi. Ja aikalaisiksiin B-ryhmäläiset olivat nopeita, ajoihan Henri Toivonen Portugalin radalla 86 ajan jolla oltaisiin päästy 6. sen vuoden F1 aika-ajoissa. Onnistuisiko WRC:illä moinen nykyään :) Ei ehkä ;)

        Ja b-ryhmäläisten tietoja niistä kiinnostuneille osoitteessa http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma


      • K@ino

        vaan Hannu Mikkola on ajanut Ouninpohjassa pohjat vuonna 1985, keskinopeuden ollessa 127km/h.


      • K@ino

      • K@ino

      • Penkalta Seuraaja
        K@ino kirjoitti:

        Mikä WRC-auto pystyy tähän Ari Vatasen ajamaan B-ryhmän Peugeot 405 vauhtiin?


        http://www.peugeot-club.cz/galerie/video/ClimbDance.mpg

        Meinaan luokitustodistusta ei löydy tohon 405 Pikes Peak autoon. Eli siin kyl on 205 tekniikkaa ja ties mitä muuta lisänä mutta ei ko. autolla päässyt ajaamaan yhtäkään rallia.
        Koska luokituksen vaatimaa määrää (25) ei ole koskaan 405 valmistettu!
        Tuo mäkikisahan on aivan oma lukunsa ja aikoinaan ainakin oli jos jonkinlaisia "virityksiä" mukana. Esim: Rekan nuppeja, sivuvaunuja, bugeja, putkihäkkyröitä, Pekka Eklund Saab rallicross autolla ja mitä muita lieneekään... tutkikaa "googlettamalla"
        Vaan saivat vissiin tuonkin kisan "vihreet" ajettua alas. oliko niin et tuli asfalttia tie täyteen ni kisaa ei voitu ajaa... vai miten lie.. tai sit siel o liito-oravia...


      • K@ino
        Penkalta Seuraaja kirjoitti:

        Meinaan luokitustodistusta ei löydy tohon 405 Pikes Peak autoon. Eli siin kyl on 205 tekniikkaa ja ties mitä muuta lisänä mutta ei ko. autolla päässyt ajaamaan yhtäkään rallia.
        Koska luokituksen vaatimaa määrää (25) ei ole koskaan 405 valmistettu!
        Tuo mäkikisahan on aivan oma lukunsa ja aikoinaan ainakin oli jos jonkinlaisia "virityksiä" mukana. Esim: Rekan nuppeja, sivuvaunuja, bugeja, putkihäkkyröitä, Pekka Eklund Saab rallicross autolla ja mitä muita lieneekään... tutkikaa "googlettamalla"
        Vaan saivat vissiin tuonkin kisan "vihreet" ajettua alas. oliko niin et tuli asfalttia tie täyteen ni kisaa ei voitu ajaa... vai miten lie.. tai sit siel o liito-oravia...

        405 pitänyt korvata 205 kaudella 1987, mutta sääntömuutosten takia, jouduttiin ajaman mäkikisoja, paris-Dakaria ja muuta mukavaa.


      • Janne M.
        rallifani kirjoitti:

        Näin on, rallipoluilla, myös asvaltilla WRC on (valitettavasti) nopeampi juuri renkaiden ja alustan kehityksen takia. Jo A-ryhmäläiset olivat nopeampia (kuulin jostain) Sitten jos mentäisiin varttimailille taikka radalle niin uskon että B-ryhmän autojen parempi tehopainosuhde ja joidenkin autojen keskimoottori osoittautuisi paremmaksi. Ja aikalaisiksiin B-ryhmäläiset olivat nopeita, ajoihan Henri Toivonen Portugalin radalla 86 ajan jolla oltaisiin päästy 6. sen vuoden F1 aika-ajoissa. Onnistuisiko WRC:illä moinen nykyään :) Ei ehkä ;)

        Ja b-ryhmäläisten tietoja niistä kiinnostuneille osoitteessa http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma

        Hienot oli sivu ja yleisesti tähän kaikkeen, että totta kai B-ryhmä oli kova juttu ja olisi ollut mielenkiintoista nähdä S-ryhmä tositoimissa, mutta...

        ...autonvalmistajien kannalta ollaan menty hyvään suuntaan, että autot ovat niiden autojen näköisiä, joita myydään ympäri maailmaa...

        Eli ralli olisi ollut liian formulaa S-ryhmällä!

        Nykyautot pystyvät monilla pätkillä parempaan kuin B-ryhmäläiset, mutta ne todellakin olivat KUSKIEN autoja, koska tehoja oli pöhlösti suhteutettuna ajo-ominaisuuksiin...


      • mää vaan
        K@ino kirjoitti:

        405 pitänyt korvata 205 kaudella 1987, mutta sääntömuutosten takia, jouduttiin ajaman mäkikisoja, paris-Dakaria ja muuta mukavaa.

        B-ryhmän piti muuttua S-ryhmäksi, johon Peugeotillakin oli jo suunniteltuna seuraaja 205:lle, mutta Henkan kuoleman takia tuo S-ryhmäkin haudattiin. Ja kyseessä ei ollut 405. Se kehitettiin vasta aavikkoralleja varten.


      • rallailija

        niinhän sitä on sanottu että hannu mikkola on vetäny kaikkein parhaite b-ryhmä audilla ounupohjas. Mutta silloo se oli vielä pitempi.


      • Vaurio
        rallailija kirjoitti:

        niinhän sitä on sanottu että hannu mikkola on vetäny kaikkein parhaite b-ryhmä audilla ounupohjas. Mutta silloo se oli vielä pitempi.

        Oli n.35km silloin Ouninpohja, mutta mikä oli Mikkolan aika sillä ns. ikuisilla pohjilla 1984 kyseisellä pätkällä. Paineli muistaakseni vielä sen kolhitulla autolla.


    • jotain tietävä

      Kyllä se WRC taitaa 9:ssä tapauksessa 10:stä piitata tuon B-ryhmän tykin. Johtuu pääosin siitä, että alustat ja renkaat ovat kehittyneet B-ryhmän ajoista niin paljon että heikompaa hirvittää..
      Mutta toki, kuten muutkin ovat jo maininneet, jos otettaisiin "viivat" 307 WRC:n ja 205 T16:sta välillä niin kyllä 307 jäis kuin lada ferrarille. Joskus 80-luvun puolivälissä nimittäin Jyskälän päätteeks 205 T16 pösölle mitattiin kiihtyvyys 0-100km/h soralla sorarenkaille ja tulos oli muistaaksein jotain 2.6sekkaa, eli aika hyvin=)

      Ja kuten rallifani mainitsi niin Toivonen ajo F1-vertailuklposen ajan B-ryhmäläisellä..

      Vaan sitä tosiasiaa ei kiistä mikään, että B-ryhmän tykit uhkuivat raakaa voimaa, ja teho ei loppunut koskaan kesken! 205 T16 evo2: 960kg ja 550hv, 307 WRC 1320kg ja 320hv

      • Penkalta Seuraaja

        Ei millään pahalla mutta mistä otit ton 320 heppaa pökötille? Tehdas sitä tuskin ilmoittaa ja tehot on olleet 10v hiukan kovempia.
        Marko Mäkinen joka tekee juttuja lehtiin ja on itsekkin ajanut rallia istui FORD escort WRC:n kyydissä esittelytilaisuudessa Ranskassa Delecourin kyydissä. Totesi nähdessämme että oli totisesti TEHOKKAIN 300 heppanen jossa on istunut kyydissä. Joten kyllä ne tehot on ihan jotain muuta kuin "pykälät" vaativat/ilmoittavat.

        Mutta totuuden nimissä on sanottava että kyllä nyky WRC poistuu mutkaista tietä näkymättömiin vanhan B ryhmän edestä jos samalta viivalta lähdettäisiin.
        Katselin tuos juuri vanhoja filmejä B-ryhmä ajoilta ja totesin ettei niitä autoja (4wd) käännetty asfaltilla edes käsijarrulla ollenkaan, mut kyllähän se sit käännöksen jälkeen lähteeeeeee....

        Eli kuten muutkin jo sanoivat ni kyllä alusta/renkaat ovat kehittyneet valovuoden sitten 80 luvun.

        Mutta mitäs jos B-Ryhmän tehot ja nykyautojen alustat yhdistettäisiin???? Sen voikin tarkistaa aikapitkälti Rallicrossista.. (en vaan muista niitten turbo rajotteita)


      • JONeZ
        Penkalta Seuraaja kirjoitti:

        Ei millään pahalla mutta mistä otit ton 320 heppaa pökötille? Tehdas sitä tuskin ilmoittaa ja tehot on olleet 10v hiukan kovempia.
        Marko Mäkinen joka tekee juttuja lehtiin ja on itsekkin ajanut rallia istui FORD escort WRC:n kyydissä esittelytilaisuudessa Ranskassa Delecourin kyydissä. Totesi nähdessämme että oli totisesti TEHOKKAIN 300 heppanen jossa on istunut kyydissä. Joten kyllä ne tehot on ihan jotain muuta kuin "pykälät" vaativat/ilmoittavat.

        Mutta totuuden nimissä on sanottava että kyllä nyky WRC poistuu mutkaista tietä näkymättömiin vanhan B ryhmän edestä jos samalta viivalta lähdettäisiin.
        Katselin tuos juuri vanhoja filmejä B-ryhmä ajoilta ja totesin ettei niitä autoja (4wd) käännetty asfaltilla edes käsijarrulla ollenkaan, mut kyllähän se sit käännöksen jälkeen lähteeeeeee....

        Eli kuten muutkin jo sanoivat ni kyllä alusta/renkaat ovat kehittyneet valovuoden sitten 80 luvun.

        Mutta mitäs jos B-Ryhmän tehot ja nykyautojen alustat yhdistettäisiin???? Sen voikin tarkistaa aikapitkälti Rallicrossista.. (en vaan muista niitten turbo rajotteita)

        Ei kannata seurata aikoja koska esim. ouninpohjan ek on leventytyt 1986 jälkeen melkein 1,5 metrillä joka tietää sitä että mutkaan voidaan mennä lähes 30 kilsaa kovempaa. kankkunen itse sanoi kun ajoi viimeisenä vuonna jyskälän kun häneltä kysyttiin asiaa. ja asfaltillakin tilanne on vaikeaa katsoa koska nyky ajan kisat viedään niin turvallisille pätkille. koko a-ryhmään siirtyminen olisi pitänyt jättää kokonaan pois ja oltais kehitelty vain s-ryhmän autoja turvallisemmiksi. auto tehtaat joutuivat suunnittelemaan kaikki autot uusiksi ja se tuli kalliiksi kuten myös se 5000 kpl valmistuksen takiakin. sen takia peugeot jätti aikoinaan rallin.


      • Penkalta Seuraaja
        JONeZ kirjoitti:

        Ei kannata seurata aikoja koska esim. ouninpohjan ek on leventytyt 1986 jälkeen melkein 1,5 metrillä joka tietää sitä että mutkaan voidaan mennä lähes 30 kilsaa kovempaa. kankkunen itse sanoi kun ajoi viimeisenä vuonna jyskälän kun häneltä kysyttiin asiaa. ja asfaltillakin tilanne on vaikeaa katsoa koska nyky ajan kisat viedään niin turvallisille pätkille. koko a-ryhmään siirtyminen olisi pitänyt jättää kokonaan pois ja oltais kehitelty vain s-ryhmän autoja turvallisemmiksi. auto tehtaat joutuivat suunnittelemaan kaikki autot uusiksi ja se tuli kalliiksi kuten myös se 5000 kpl valmistuksen takiakin. sen takia peugeot jätti aikoinaan rallin.

        Muuten muutamat muutkin tallit rallin aikoinaan!

        Renault: (nopea turbo rellu asfaltilla ja jopa jyskälässäkin Bruno Saby sijoittui 1984 8 sijalle joka oli sensaatio "täysin asfaltti mieheltä)

        Citroen: Oli tulossa B-ryhmään isolla lahnalla mutta loppuiko sit into kesken?? (tuloksia tos ihmettelen 1987 et miten voi olla B-ryhmäläisiä citikoita tuloksissa? kiellettiinkös ne sit vaan MM tittelistä??) kertokoon ken muistaa/tietää

        Nissan: Oikeestaan vois sanoa etteipä ole näkynyt muutamaa kokeilua lukuunottamatta poluilla.. (Englannissa...)

        MGMetro: no joo... (nyt näkyy olevan Englannin avoimes sarjas mut muuten...)

        Porsche, Ferrari jossain euroopan asfalttirallissa tuskin kuitenkaan MM-kisassa. Olisha noit kait viel muitakin mut ei tuu tähän hätään mieleen.

        Satutko muuten muistamaan kun Brunza veteli Jyskälässä etuautona S-Ryhmän laitteella? En vain jaksa muistaa oliko 85 vaiko 86? ja oliko 0 auto vaiko joku muu.. mutt kyll meni KIPEESTI

        Ja ei muuten menny B-ryhmän pösö yhestäkään hypystä nätisti "täysillä" ku verrataan nyky wrc härpättimiin!!!


      • JONeZ
        Penkalta Seuraaja kirjoitti:

        Muuten muutamat muutkin tallit rallin aikoinaan!

        Renault: (nopea turbo rellu asfaltilla ja jopa jyskälässäkin Bruno Saby sijoittui 1984 8 sijalle joka oli sensaatio "täysin asfaltti mieheltä)

        Citroen: Oli tulossa B-ryhmään isolla lahnalla mutta loppuiko sit into kesken?? (tuloksia tos ihmettelen 1987 et miten voi olla B-ryhmäläisiä citikoita tuloksissa? kiellettiinkös ne sit vaan MM tittelistä??) kertokoon ken muistaa/tietää

        Nissan: Oikeestaan vois sanoa etteipä ole näkynyt muutamaa kokeilua lukuunottamatta poluilla.. (Englannissa...)

        MGMetro: no joo... (nyt näkyy olevan Englannin avoimes sarjas mut muuten...)

        Porsche, Ferrari jossain euroopan asfalttirallissa tuskin kuitenkaan MM-kisassa. Olisha noit kait viel muitakin mut ei tuu tähän hätään mieleen.

        Satutko muuten muistamaan kun Brunza veteli Jyskälässä etuautona S-Ryhmän laitteella? En vain jaksa muistaa oliko 85 vaiko 86? ja oliko 0 auto vaiko joku muu.. mutt kyll meni KIPEESTI

        Ja ei muuten menny B-ryhmän pösö yhestäkään hypystä nätisti "täysillä" ku verrataan nyky wrc härpättimiin!!!

        katsokaas tää video http://www.pista-i-rallye.com/catrally/interior/historia/85/MOUTON[1].mpeg lähteekö nyky wrc:t noin? kuunelkaa tota ääntä, tossa oli sit jotain.


      • JONeZ

      • JONeZ
        Penkalta Seuraaja kirjoitti:

        Ei millään pahalla mutta mistä otit ton 320 heppaa pökötille? Tehdas sitä tuskin ilmoittaa ja tehot on olleet 10v hiukan kovempia.
        Marko Mäkinen joka tekee juttuja lehtiin ja on itsekkin ajanut rallia istui FORD escort WRC:n kyydissä esittelytilaisuudessa Ranskassa Delecourin kyydissä. Totesi nähdessämme että oli totisesti TEHOKKAIN 300 heppanen jossa on istunut kyydissä. Joten kyllä ne tehot on ihan jotain muuta kuin "pykälät" vaativat/ilmoittavat.

        Mutta totuuden nimissä on sanottava että kyllä nyky WRC poistuu mutkaista tietä näkymättömiin vanhan B ryhmän edestä jos samalta viivalta lähdettäisiin.
        Katselin tuos juuri vanhoja filmejä B-ryhmä ajoilta ja totesin ettei niitä autoja (4wd) käännetty asfaltilla edes käsijarrulla ollenkaan, mut kyllähän se sit käännöksen jälkeen lähteeeeeee....

        Eli kuten muutkin jo sanoivat ni kyllä alusta/renkaat ovat kehittyneet valovuoden sitten 80 luvun.

        Mutta mitäs jos B-Ryhmän tehot ja nykyautojen alustat yhdistettäisiin???? Sen voikin tarkistaa aikapitkälti Rallicrossista.. (en vaan muista niitten turbo rajotteita)

        Katsos videon lopussa tulevaa sladia. http://www.allmotorlink.com/galli_video/gigi_6.wmv


      • Penkalta Seuraaja
        JONeZ kirjoitti:

        Katsos videon lopussa tulevaa sladia. http://www.allmotorlink.com/galli_video/gigi_6.wmv

        Meni jarrutus yli mut piti hienosti "hanskassa" en kyl sano kenen... *hymy*
        Tos just katselin ja KUUNTELIN BDA eskortin parkua koneelta. (taidot ei riitä laittaa levitykseen nettiin) Siinä sitä on jotakin kaunista jos ääniä muistelemaan ruvetaan..
        (Ajavat Englannissa edelleenkin avoimessa luokassa vanhoilla B-Ryhmäläisillä jopa mestaruuksistakin, oikeaa nimeä en tiedä) Vielä jos laitteen joka kulkee haluut nähdä ni etsi punane "etuveto" pösö onks 307 tai 309?? mikä lie. Ni siihen o asennettu kossueskortin tekniikka ja meinaan KULKEEEEE...


      • Banzai!
        Penkalta Seuraaja kirjoitti:

        Meni jarrutus yli mut piti hienosti "hanskassa" en kyl sano kenen... *hymy*
        Tos just katselin ja KUUNTELIN BDA eskortin parkua koneelta. (taidot ei riitä laittaa levitykseen nettiin) Siinä sitä on jotakin kaunista jos ääniä muistelemaan ruvetaan..
        (Ajavat Englannissa edelleenkin avoimessa luokassa vanhoilla B-Ryhmäläisillä jopa mestaruuksistakin, oikeaa nimeä en tiedä) Vielä jos laitteen joka kulkee haluut nähdä ni etsi punane "etuveto" pösö onks 307 tai 309?? mikä lie. Ni siihen o asennettu kossueskortin tekniikka ja meinaan KULKEEEEE...

        Peugeot 306, näkyi Urheilukanavan ralliohjelmassa, aika tiukan näköinen laite.


      • Toni
        Penkalta Seuraaja kirjoitti:

        Ei millään pahalla mutta mistä otit ton 320 heppaa pökötille? Tehdas sitä tuskin ilmoittaa ja tehot on olleet 10v hiukan kovempia.
        Marko Mäkinen joka tekee juttuja lehtiin ja on itsekkin ajanut rallia istui FORD escort WRC:n kyydissä esittelytilaisuudessa Ranskassa Delecourin kyydissä. Totesi nähdessämme että oli totisesti TEHOKKAIN 300 heppanen jossa on istunut kyydissä. Joten kyllä ne tehot on ihan jotain muuta kuin "pykälät" vaativat/ilmoittavat.

        Mutta totuuden nimissä on sanottava että kyllä nyky WRC poistuu mutkaista tietä näkymättömiin vanhan B ryhmän edestä jos samalta viivalta lähdettäisiin.
        Katselin tuos juuri vanhoja filmejä B-ryhmä ajoilta ja totesin ettei niitä autoja (4wd) käännetty asfaltilla edes käsijarrulla ollenkaan, mut kyllähän se sit käännöksen jälkeen lähteeeeeee....

        Eli kuten muutkin jo sanoivat ni kyllä alusta/renkaat ovat kehittyneet valovuoden sitten 80 luvun.

        Mutta mitäs jos B-Ryhmän tehot ja nykyautojen alustat yhdistettäisiin???? Sen voikin tarkistaa aikapitkälti Rallicrossista.. (en vaan muista niitten turbo rajotteita)

        Se Ford Escort ei ollut WRC vaan A-ryhmäläinen!


      • Penkalta Seuraaja
        Toni kirjoitti:

        Se Ford Escort ei ollut WRC vaan A-ryhmäläinen!

        Ei ollut B-ryhmäläisetkään WRC autoja!!
        Kovin monet vain puhuvat yhdestä ja samasta asiasta. Nyt näköjään jo minäkin.... *hymy*

        Tos ku netist selaa vaik vanhoja rallin MM taulukoita ni sielläkin lukee "vaan" WRC jokapaikassa, ei ole eritelty B-ryhmää, A-ryhmää, 1,2 tai 4 ryhmääkään. (Eikös noit löytyis viel lisääkin??)

        Kesän jatkoja taasen!


      • arvo

      • -VFTS-

        WRC-vehje jäis niinku tikku paskaan B-ryhmäläisen kans viivalla... ei sitä tiedä kuinka käy ladan ja ferrarin kisassa,katoppa tuo--> http://video.fosfor.se/ferrari-348-vs-lada-2107-turbo/ Mä oon sitä mieltä että b-ryhmäläiset on edelleen ralliautojen kuninkaita... ei sitä tiedä kuinka kävis ralli radalla jos ois audi quattro sport s1 ja WRC impreza,sen verran hätäiseltä näyttää s1 quattron meno videolla ettei nyky WRC vehkeet taitaisi pärjätä


      • Jueeh
        -VFTS- kirjoitti:

        WRC-vehje jäis niinku tikku paskaan B-ryhmäläisen kans viivalla... ei sitä tiedä kuinka käy ladan ja ferrarin kisassa,katoppa tuo--> http://video.fosfor.se/ferrari-348-vs-lada-2107-turbo/ Mä oon sitä mieltä että b-ryhmäläiset on edelleen ralliautojen kuninkaita... ei sitä tiedä kuinka kävis ralli radalla jos ois audi quattro sport s1 ja WRC impreza,sen verran hätäiseltä näyttää s1 quattron meno videolla ettei nyky WRC vehkeet taitaisi pärjätä

        Ovat aivan huikeita pelejä. Muista vielä kun Mikkola ''reuhotteli'' jyskälän hyppyjä 85. Ja se ääni... evoQuattron pauke on jotain joka saa tukan pyörimään päässä.

        Voi olla että Audin meno näyttää hätäiseltä mutta... täytyy muistaa että esim hypyt menee nyky kalustolla paljon nopeammin ja huomaamattomin kuin b-ryhmän ajan jousituksilla ja alustoilla.

        Jokatapauksessa B-Ryhmä on ainoa oikea ralli :D Siihen aikaan kuskit ja autot olivat/ovat TERÄSTÄ

        Kuka välittää pätkä ajoista. Nyky ralli on todellinen HMV b-ryhmän aikakauteen verrattuna.


      • katoppatätä

        AUDI se pesis nykyaijan autot! kuten myös pököttikin! audi pönkitti viimesissä kisoissaa 700hv-1000hv koneestaan joka oli kuskin säädettävissä millekkin pätkälle/suoralle! ja siipiä käytettiin melkein rajattomasti! myös alusta ja ajettavuus on ollut jo silloin hyvää... nyt tietenkin parenpaa mutta se ei kumminkaa tee nykyautoista voittajaa! niin ja onhan niissä vielä sekin kuin 400 kilon painoero!
        niin ja kun niitä vanhoja renkaita haukutaan niin kyllä ne renkaat on jo silloin ollu kovat! koska 900kg-1000kg auto on kiihtynyt noin 2.6sekkaa soralla


      • perttu 10
        Jueeh kirjoitti:

        Ovat aivan huikeita pelejä. Muista vielä kun Mikkola ''reuhotteli'' jyskälän hyppyjä 85. Ja se ääni... evoQuattron pauke on jotain joka saa tukan pyörimään päässä.

        Voi olla että Audin meno näyttää hätäiseltä mutta... täytyy muistaa että esim hypyt menee nyky kalustolla paljon nopeammin ja huomaamattomin kuin b-ryhmän ajan jousituksilla ja alustoilla.

        Jokatapauksessa B-Ryhmä on ainoa oikea ralli :D Siihen aikaan kuskit ja autot olivat/ovat TERÄSTÄ

        Kuka välittää pätkä ajoista. Nyky ralli on todellinen HMV b-ryhmän aikakauteen verrattuna.

        kankkunen sano jossain kirjassa että pösö 205 t16 evo2 oli mainio ajaa ja että a ryhmään siirtyminen s ryhmän sijasta oli typerä päätös!


      • Anonyymi
        katoppatätä kirjoitti:

        AUDI se pesis nykyaijan autot! kuten myös pököttikin! audi pönkitti viimesissä kisoissaa 700hv-1000hv koneestaan joka oli kuskin säädettävissä millekkin pätkälle/suoralle! ja siipiä käytettiin melkein rajattomasti! myös alusta ja ajettavuus on ollut jo silloin hyvää... nyt tietenkin parenpaa mutta se ei kumminkaa tee nykyautoista voittajaa! niin ja onhan niissä vielä sekin kuin 400 kilon painoero!
        niin ja kun niitä vanhoja renkaita haukutaan niin kyllä ne renkaat on jo silloin ollu kovat! koska 900kg-1000kg auto on kiihtynyt noin 2.6sekkaa soralla

        Kuulemma jopa R5 auto on pätkällä nopiee ku b-ryhmäläiset.


      • Anonyymi
        Jueeh kirjoitti:

        Ovat aivan huikeita pelejä. Muista vielä kun Mikkola ''reuhotteli'' jyskälän hyppyjä 85. Ja se ääni... evoQuattron pauke on jotain joka saa tukan pyörimään päässä.

        Voi olla että Audin meno näyttää hätäiseltä mutta... täytyy muistaa että esim hypyt menee nyky kalustolla paljon nopeammin ja huomaamattomin kuin b-ryhmän ajan jousituksilla ja alustoilla.

        Jokatapauksessa B-Ryhmä on ainoa oikea ralli :D Siihen aikaan kuskit ja autot olivat/ovat TERÄSTÄ

        Kuka välittää pätkä ajoista. Nyky ralli on todellinen HMV b-ryhmän aikakauteen verrattuna.

        "Jokatapauksessa B-Ryhmä on ainoa oikea ralli :D "
        Asiaa!!
        "Siihen aikaan kuskit ja autot olivat/ovat TERÄSTÄ!
        Väärin. siihen aikaan autot oli kevlaria ja kuskit hiiltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemma jopa R5 auto on pätkällä nopiee ku b-ryhmäläiset.

        Ei se kuule oo nopiee. Khyyl b on nopii


    • pesis kaikki

      se pesis nykyaijan autot! kuten myös pököttikin! audi pönkitti viimesissä kisoissaa 700hv-1000hv koneestaan joka oli kuskin säädettävissä millekkin pätkälle/suoralle! ja siipiä käytettiin melkein rajattomasti! myös alusta ja ajettavuus on ollut jo silloin hyvää... nyt tietenkin parenpaa mutta se ei kumminkaa tee nykyautoista voittajaa! niin ja onhan niissä vielä sekin kuin 400 kilon painoero!

      • perttu 10

        Iskä sano että pösö 205sessa on ollu 600 heposen hetkellinen teho. ja kun ralli pelissäkin lähetään ajaa pösöllä jyväskylään niin ei vaunu taho pysyy tiellä! vaikka oon mä silläkin yhen rallin voittanu.


      • ralli fani 1994
        perttu 10 kirjoitti:

        Iskä sano että pösö 205sessa on ollu 600 heposen hetkellinen teho. ja kun ralli pelissäkin lähetään ajaa pösöllä jyväskylään niin ei vaunu taho pysyy tiellä! vaikka oon mä silläkin yhen rallin voittanu.

        mites jos nää b-ryhmälaiset lanciat (037 ja s4) ja sit audi quatro s1,ja ford rs 200 , ja kyll peugeot 205:kin varustettas,nykuajan alustalla kumeilla,ja kaikell tälläsell,ni kuinkahan paljon parempia aikoja tulis esim neste ralleissa??


    • Anonyymi

      Nykyaikainen ralliautoilu ei ole rallia vaan tehdaspelleilyä autoja ne eivät ole lainkasn vaan tehtaiden tekemiä formuloita
      Aivan paskaa touhua vuodesta 1980 saakka

    • Anonyymi

      Etuveto fiestat menee jo kovempaa joillain pätkillä, kun b-ryhmän nelivedot... eli ei niillä wrclle oo mitään jakoja....

      • Anonyymi

        Älä ny viitti.


      • Anonyymi

        Hahahah ja varmaan vielä pakilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahahah ja varmaan vielä pakilla.

        Voi olla joillekin vaikea ymmärtää, mutta se on fakta! Kehitys kehittyy...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla joillekin vaikea ymmärtää, mutta se on fakta! Kehitys kehittyy...

        Eips. Esim lähdössä ja jokaisessa 90 ja takapiikissä nuo tussukat jää 15sek per kiihdytys.


      • Anonyymi
        kivaki kirjoitti:

        Eips. Esim lähdössä ja jokaisessa 90 ja takapiikissä nuo tussukat jää 15sek per kiihdytys.

        Eilen Spaan moottoriradalla toyota kelas 192km ja Hyundai jäi 187km , Mikkola sport quattrolla Ouninpohjassa 220km sitten rajoitin katko... siinä miettimistä , Eihän Ouninpohja ole aivan Spaan levyinen baana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen Spaan moottoriradalla toyota kelas 192km ja Hyundai jäi 187km , Mikkola sport quattrolla Ouninpohjassa 220km sitten rajoitin katko... siinä miettimistä , Eihän Ouninpohja ole aivan Spaan levyinen baana

        Kai ne suoralla menee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen Spaan moottoriradalla toyota kelas 192km ja Hyundai jäi 187km , Mikkola sport quattrolla Ouninpohjassa 220km sitten rajoitin katko... siinä miettimistä , Eihän Ouninpohja ole aivan Spaan levyinen baana

        Etuveto fiestat menee varmaan 300km/h ouninpohjas eikä vielä rajotin stoppaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etuveto fiestat menee varmaan 300km/h ouninpohjas eikä vielä rajotin stoppaa.

        Joo se huippunopeushan on rallissa tärkein... v...ttu mitä urpoja turha näille on mitään selittää!


      • Anonyymi

        Ei!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etuveto fiestat menee varmaan 300km/h ouninpohjas eikä vielä rajotin stoppaa.

        Kuka semmottel ilkee ajaa ees?


    • Anonyymi

      kellosta jos kattoo niin nää kolmepyttyset fiestan tötteröt vetää samoja aikoja b-ryhmäläisten kanssa esim jyskälässä.b ryhmäläisillä se ajaminen oli roiskimista .

      • Anonyymi

        Juu just näin, B- ryhmäläisissä oli ääntä ja voimaa, mut eipä juuri muuta nykyautoihin verrattuna...


      • Anonyymi

        Paljonko on Hannu Mikkolan pohjat jää näiden huippuhyvien mopoautojen nopeimmasta ajasta ? Pitäis ottaa myös sellainen asia huomioon kun näistä vouhkataan, että se ouninpohjan tie on n 1.5 - 2m leveämpi nykyisin. Myös tien pinta on ihan erilainen kun vuonna 1985. Onhan ne mopoautot kyllä nopeita mutta ei niillä ole koskaan voitettu esim. Nesterallia tai muutakaan arvokisan yleiskilpailua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko on Hannu Mikkolan pohjat jää näiden huippuhyvien mopoautojen nopeimmasta ajasta ? Pitäis ottaa myös sellainen asia huomioon kun näistä vouhkataan, että se ouninpohjan tie on n 1.5 - 2m leveämpi nykyisin. Myös tien pinta on ihan erilainen kun vuonna 1985. Onhan ne mopoautot kyllä nopeita mutta ei niillä ole koskaan voitettu esim. Nesterallia tai muutakaan arvokisan yleiskilpailua.

        kyl se on kuule ihan sama tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyl se on kuule ihan sama tie.

        Ei muute oo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muute oo.

        Oli ny sitte tie mikä vaan nyt ja silloin mutta paljonko Hannu Mikkolan ajama pohja-aika jää Fiestan parhaasta ajasta. Tuloksia en oikein tiedä mistä etsiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu just näin, B- ryhmäläisissä oli ääntä ja voimaa, mut eipä juuri muuta nykyautoihin verrattuna...

        Kertoo kaikkitietävä nörtti joka ei ole edes nähnyt aitoa B ryhmän autoa liikkeellä.


      • Anonyymi
        kivaki kirjoitti:

        Kertoo kaikkitietävä nörtti joka ei ole edes nähnyt aitoa B ryhmän autoa liikkeellä.

        Turha näille 80-luvulle jämähtäneille on mitään todistaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha näille 80-luvulle jämähtäneille on mitään todistaa!

        Voit kuitenkin todistaa paljonko Fiesta on ollut nopeampi kun H M pohjat vuonna 1985.
        Jos et kerro faktaa sua ei usko kukaan. Niin etkä ole nähnyt aitoa B ryhmäläistä kun netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kuitenkin todistaa paljonko Fiesta on ollut nopeampi kun H M pohjat vuonna 1985.
        Jos et kerro faktaa sua ei usko kukaan. Niin etkä ole nähnyt aitoa B ryhmäläistä kun netissä.

        Jos olet noin palikka että et tajua että ne fiestat ei ole joka pätkällä nopeampia kun b- ryhmän nelikot, ni , sit ei voi mitään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet noin palikka että et tajua että ne fiestat ei ole joka pätkällä nopeampia kun b- ryhmän nelikot, ni , sit ei voi mitään...

        Ouninpohja lähtö ja maali eripaikoissa useina vuosina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet noin palikka että et tajua että ne fiestat ei ole joka pätkällä nopeampia kun b- ryhmän nelikot, ni , sit ei voi mitään...

        Fiesta ei todellakaan ole joka pätkällä nopeampia kun B ryhmän superautot.
        Esim lähdöstä vaikka 300m päässä b ryhmän superauto hakkaa fiestan n 20-30 sek.
        On siinä kiinniotettavaa kun jokaisesta hitaasta paikasta kiihdytettäessä melkein paikaltaan tulee joka kerta sama ero.
        Mutta en epäile etteikö fiestalla voi päihittää B ryhmäläistä mutta silloin se B ryhmäläinen ei ole yli 500hv superauto. Esim Lada VFTS ja Citroen Visa oli B ryhmäläisiä ja uskoisin, että niille voi fiestalla olla mahdollisuus.


      • Anonyymi

        Aka heikkoa fiestojen meno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyl se on kuule ihan sama tie.

        Ei oo.


    • Anonyymi

      Oliko b ryhmä sama kuin b junnut?

      • Anonyymi

        On se sinulle.


    • Anonyymi

      B ryhmä ohitettiin pätkänopeuksissa jo 1993..

      • Anonyymi

        Mikä on pätkänopeus ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on pätkänopeus ?

        Hyvä kysymys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys!

        keskituntinopeus. Äffäläinen pemari on nopiee kun b ryhmäläinen. ja b ryhmäläine lada on nopiee kuin nyky wrc


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        keskituntinopeus. Äffäläinen pemari on nopiee kun b ryhmäläinen. ja b ryhmäläine lada on nopiee kuin nyky wrc

        Mikä on hyvä keskituntinopeus rallissa? Mikä on nopiee ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on hyvä keskituntinopeus rallissa? Mikä on nopiee ?

        90 km/h on hyvä. Nopiee= nopeampi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        keskituntinopeus. Äffäläinen pemari on nopiee kun b ryhmäläinen. ja b ryhmäläine lada on nopiee kuin nyky wrc

        On ollu nopiee pemari housussa


    • Anonyymi

      kun ny kattoo tota viteoo ounista niin ei toi audi kyllä kauheesti mene.

      • Anonyymi

        Ei kai se mihinkää mee kun ei oo kolmepyttyistä moottoriikaa. Miten se nyt mihinkää menis.


      • Anonyymi

        Nii, ja vielä nykyaikaiset renkaat alla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se mihinkää mee kun ei oo kolmepyttyistä moottoriikaa. Miten se nyt mihinkää menis.

        ?????


    • Anonyymi

      Se on tuo isosiipi audi ollu aikansa nopeimpia autoja mutta fiesta ei ole ollut koskaan eikä tule olemaan.

      • Anonyymi

        Harmittaako noin paljon se kun kolme pyttynen etuveto fiesta on nopeampi joillain pätkillä, kuin b-ryhmän audi...?


      • Anonyymi

        Tais olla pösö ja lancia nopeampia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmittaako noin paljon se kun kolme pyttynen etuveto fiesta on nopeampi joillain pätkillä, kuin b-ryhmän audi...?

        Joo harmittaa kyllä mutta en usko jos et todista, että jossain tuloksissa fiesta on nopeampi kun B ryhmän audi olet valehdellut. Faktaa tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo harmittaa kyllä mutta en usko jos et todista, että jossain tuloksissa fiesta on nopeampi kun B ryhmän audi olet valehdellut. Faktaa tänne.

        Kyllä elämässä on kaikki aika hyvin jos tollanen harmittaa... muistelin että miikka anttila sanoi jossain rallilähetyksessä tota samaa, et noi fiestat on nopeampia jo....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä elämässä on kaikki aika hyvin jos tollanen harmittaa... muistelin että miikka anttila sanoi jossain rallilähetyksessä tota samaa, et noi fiestat on nopeampia jo....

        Ei se oo koskaan oikeassa kyydissä ollutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä elämässä on kaikki aika hyvin jos tollanen harmittaa... muistelin että miikka anttila sanoi jossain rallilähetyksessä tota samaa, et noi fiestat on nopeampia jo....

        Mutta jos ei löydy faktaa on turhaa kehua noita tussukoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos ei löydy faktaa on turhaa kehua noita tussukoita.

        Silti ne on nopeampia kuin b-ryhmäläiset!


    • Anonyymi

      On ne nopeita joo. Ihan ylivoimaisia omassa luokassaan jossa ei ole muita. Ehdottomasti parasta a ryhmää. Ne on tosi hyviä harjoitusautoja niille jotka alkavat ajamaan rallia. Nillä sellainen joka osaa ajaa voi voittaa vaikka minkä kisan eikä tarvi ajaa kun ekalle pätkälle pohjat niin muille pätkille riittää tasa-aika toiseksi tulevan kanssa. Sillai niitä ralleja voitetaan ja vaikka Fiestalla.

      • Anonyymi

        Kai nyt jokainenjoka lajista jotain ymmärtää, tietää et noi fiestat on mutkanopeuksissa ihan eri planeetalla noitten 80-luvun kilpureihin verrattuna...jos niihin laittas nykyaikaisen jousituksen ja renkaat ,sitten vois olla fiestoilla tiukkaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt jokainenjoka lajista jotain ymmärtää, tietää et noi fiestat on mutkanopeuksissa ihan eri planeetalla noitten 80-luvun kilpureihin verrattuna...jos niihin laittas nykyaikaisen jousituksen ja renkaat ,sitten vois olla fiestoilla tiukkaa...

        Mut sit ne ei oliskaan B ryhmäläisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt jokainenjoka lajista jotain ymmärtää, tietää et noi fiestat on mutkanopeuksissa ihan eri planeetalla noitten 80-luvun kilpureihin verrattuna...jos niihin laittas nykyaikaisen jousituksen ja renkaat ,sitten vois olla fiestoilla tiukkaa...

        No fiestat nyt ei kerkiä edes hyvän äffäläisen kyytiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No fiestat nyt ei kerkiä edes hyvän äffäläisen kyytiin.

        B- ryhmäläiset vielä vähemmän....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut sit ne ei oliskaan B ryhmäläisiä.

        Niinpä!


    • Anonyymi

      äffäläinen on nopein

    • Anonyymi

      Jos B-ryhmän aikaan valitettiin, että autot on liian nopeita, niin miksi kukaan ei sano samaa nyt, kun autot on vielä paljon nopeampia? En ymmärrä...

      • Anonyymi

        Ne on turvallisempia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on turvallisempia!

        Kyse ei ollut turvallisuudesta. Kuljettajat sanoivat, että autot ovat niin nopeita, ettei ehdi reagoida - mites nyt ehtii, kun autot ovat vielä nopeampia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ollut turvallisuudesta. Kuljettajat sanoivat, että autot ovat niin nopeita, ettei ehdi reagoida - mites nyt ehtii, kun autot ovat vielä nopeampia?

        Aika tyhmä kysymys ja toteamus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ollut turvallisuudesta. Kuljettajat sanoivat, että autot ovat niin nopeita, ettei ehdi reagoida - mites nyt ehtii, kun autot ovat vielä nopeampia?

        Joo ne olikin B ryhmäläisiä. En ole kuullut kenenkään Fiesta kuskin puhuneen että olis liian nopeita Fiestoja. Hyvin ehtii reagoida jopa nämä digitaalinuorisot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ne olikin B ryhmäläisiä. En ole kuullut kenenkään Fiesta kuskin puhuneen että olis liian nopeita Fiestoja. Hyvin ehtii reagoida jopa nämä digitaalinuorisot.

        Fiesta kuskit ei jaksais kääntää b ryhmän auton rattia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ollut turvallisuudesta. Kuljettajat sanoivat, että autot ovat niin nopeita, ettei ehdi reagoida - mites nyt ehtii, kun autot ovat vielä nopeampia?

        Nykypäivän autot on helpompia ajaa, siinä syy! Tyhmäkin tuon tajuaa. Sama kun ajaisit tietokone peleillä. Sellaisia nämä nyky autot.


    • Anonyymi

      Olispa kiva oikeasti löytää tähän faktaa eri pätkien ajoista tai niiden osista missä ajateen samaa kohtaa.
      Oma veikkaus on se, että jos ouninpohja ajettaisiin kokonaisena, mitä ei ole vuoden 1985 jälkeen ajettu, uudet autot tekisivät pohjat.

      Ja vaikka se S1 evo mitä Mikkola käänsi kulki 220km/h nykyiset säännöt ja pätkät eivät tee tuollaista vauhtia tarpeelliseksi. Mut laitetaanpa S1 evo tai S4 sitten uudet alustat ja vähän softaa..

      Mut pointti, että oisi kiva lukea faktaa tästä ja verrata pätkäaikoja oikeasti eikä mutustella

      • Anonyymi

        Niin tai laitettais nykytussukoihin B ryhmän tekniikkaa. Siis aivan turhaa koska silloin kumpikaan ei olisi oikea.


    • Anonyymi

      R vitonenkin on nopeempi ku b ryhmäläinen

      • Anonyymi

        Ja paljon!


      • Anonyymi

        Nopeus tulee kun pystyvät mutkissa ajamaan kovempaa ja veto jatkuvasti päällä, toisin on B-ryhmäläisten kanssa, mietippäs kun vaihdetaan h-kaaviolla vaihteita ja vaikka esim. audissa taisi olla napilla toimiva hydraulikytkin vastaa se samaa kuin kytkintä painaisi tämä oli siksi ettei tarvi kytkintä painaa ja voi vasemalla jalalla jarruttaa, mutta suuri osa pätkästä ajettu vielä yhdellä kädellä.


      • Anonyymi

        B-ryhmäläiset tosin kiihtyivät tosi nopeasti. Saavuttivat 100 km/h nopeuden useita sekunteja nopeammin kuin nykyiset WRC:t. Taisivat kellottaa 0-100 km/h ajaksi 2,4 s.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        B-ryhmäläiset tosin kiihtyivät tosi nopeasti. Saavuttivat 100 km/h nopeuden useita sekunteja nopeammin kuin nykyiset WRC:t. Taisivat kellottaa 0-100 km/h ajaksi 2,4 s.

        Jopa hiekalla, taitaa olla liioittelua, ainakin Audille ilmoittivat kiihtyvyydeksi yli 3s, mutta saattoi tietysti esim Lancia olla nopeampi.


    • Anonyymi

      V 1600 on sitten kaikkein nopein. eiks muuten ookkin ?

    • Anonyymi

      Kuinka joku voi olla niin tyhmä,että väittää B ryhmän olevan nopeampi kuin nyky Wrc....Valoja päälle nyt mammapojat

      • Anonyymi

        Turha näille on mitään todistella, ei ne usko kuitenkaan!


      • Anonyymi

        Edelleenkin se riippuu tiestä millä ajetaan ja kuskista.


      • Anonyymi

        Kuinka joku voi olla noin ettei huomaa eroa! Khyyl beet vaan päihittää nyky wrct. Näkyy joillekin olla kova paikka myöntää.


      • Anonyymi

        Joo , ei niissä ollu kun tehoa enemmän... ja taitaa olla jo rally1 autoissa jo aika lähelle sama hybridin kans...aika kultaa muistot!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin se riippuu tiestä millä ajetaan ja kuskista.

        Saahan sitä uneksia kaikenlaista....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo , ei niissä ollu kun tehoa enemmän... ja taitaa olla jo rally1 autoissa jo aika lähelle sama hybridin kans...aika kultaa muistot!

        Parhaassa audissa oli n700hv. -86.


    • Anonyymi

      Aika nopeita kuitenkin molemmat. Nämä nörttiluokan väitteet on netistä temmattuja eikä kovin moni väittelijöistä ole edes nähnyt oikeita B-ryhmän autoja taistelemassa maailmanmestaruuksista. Silloin oli miehet rautaa, autot muovia ja bensa räjähdysainetta. Se oli vähän eri hommaa kun nykyiset sprintti kisat pumppubensalla ja lakanoissa pyörityt yöt muutaman sprintin välillä. Kaaikki kunnia kuitenkin kaikille jotka ajaa rallia pienimmästä 1vd:stä wrc kikottimiin ja kaikille siltä väliltä. On vedetty.

      • Anonyymi

        Joo näyttihän ne b ryhmäläiset nopeilta...mut siinähän se sit olikin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo näyttihän ne b ryhmäläiset nopeilta...mut siinähän se sit olikin...

        Oli ne nopeita. Nykyautot ei edes näytä nopeilta ja kuulostavat sauvasekoittimilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli ne nopeita. Nykyautot ei edes näytä nopeilta ja kuulostavat sauvasekoittimilta.

        Oli ne silloin nopeita...40 vuotta sitten....


    • Anonyymi

      Näkeehän sen jo ihan silmälläkin, että B-ryhmäläisillä ei pystynyt ajamaan rallia mutkissa. Varsinkin tiukoissa mutkissa B-ryhmän kuski sai keskittyä siihen että auto mahtuu kääntymään. Suorilla sitten kyllä poistuivat, mutta nykyään vaihteistot ovat nopeampia ja pito parempi ainakin soralla ja liukkaalla ja siksi B-ryhmäläinen jää suorallakin.

      Olihan ne aikamoisia trampoliineja röykyissä kun taas nykyautot eivät hirveästi hetkahda töyssyistä. Täysillä yli vaan.

      Ymmärrän, että B-ryhmä oli kova juttu takavetoisten Escortien ja Fiatien jälkeen, mutta kyllä nykyajan autot menevät B-ryhmäläisistä ohi.

      • Anonyymi

        Vuonna 1993 Mentiin jo ohi B-ryhmäläisten ek- nopeuksissa että siittä lähtien ollut nopeampia A-ryhmäläiset myöhemmin wrc:t


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1993 Mentiin jo ohi B-ryhmäläisten ek- nopeuksissa että siittä lähtien ollut nopeampia A-ryhmäläiset myöhemmin wrc:t

        Miten ne vauhdit eroaa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe