Miksi sijoittaminen EI kannata

Anonyymi

Aina keksitään kyllä syitä miksi sijoittaminen kannattaa mutta kootaanpa tähän syitä miksi ei.

40

3478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sijoittaminen ei kannata kun;

- kuvittelee, että satanen muuttuu yöllä miljoonaksi
      - ei ymmärrä, että aika on sijoittajan paras ystävä
      - lähtee all-in paljon esillä sillä hetkellä oleviin hype-osakkeisiin (Talvivaarat, Nokiat jne), silloin kun juna on käytännössä jo mennyt
      - ostaa mitä tahansa senttiosaketta tutkimatta yhtiötä vain, koska yksikköhinta on "halpa"
      - ostaa sokkona Nokiaa, kun naapurin Pekkakin sitä osti joskus 90-luvulla ja nyt ajaa mersulla
      - ei koskaan aloita sijoittamista

25-vuoden kokemuksella voin sanoa, että kun hajauttaa, vähän viitsii tutkia ja antaa ajan kulua, sijoittaminen kyllä kannattaa

• Anonyymi

Paitsi jos on sijoittanut Japanin tai Suomen markkinoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi jos on sijoittanut Japanin tai Suomen markkinoille.

Sekä Japanin että Suomen markkinoiltakin on saanut hyvää tuottoa.

• Anonyymi

Vinkit tältä palstalta, mennään heti ulkomaille ihmevirmoihin. Ei jakseta kuukausisäästöä, odottaa esim 10-30 vuotta...

• Anonyymi

Harva edes elää 30 vuotta siitä hetkestä kun aloittaa kuukausisäästön. Sitten pitäisi ne rahat ehtiä käyttääkin.

• Anonyymi

Miten kotimaan osakkeet ovat parempia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harva edes elää 30 vuotta siitä hetkestä kun aloittaa kuukausisäästön. Sitten pitäisi ne rahat ehtiä käyttääkin.

Miksi ne rahat pitäisi käyttää sen sijaan että tienaisi niillä lisää rahaa jota voi oman valintansa mukaisesti käyttää tai olla käyttämättä?

Mistä tiedät, milloin on oikea hetki alentaa omia tulojaan sijoituksiaan myymällä? Kannattaako iän karttuessa hakeutua myös pienipalkkaisempiin töihin tulojen vähentämiseksi vielä tehokkaammin?

Tuo myymisen idea toimii, jos tavoitteena on elää persaukisena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ne rahat pitäisi käyttää sen sijaan että tienaisi niillä lisää rahaa jota voi oman valintansa mukaisesti käyttää tai olla käyttämättä?

Mistä tiedät, milloin on oikea hetki alentaa omia tulojaan sijoituksiaan myymällä? Kannattaako iän karttuessa hakeutua myös pienipalkkaisempiin töihin tulojen vähentämiseksi vielä tehokkaammin?

Tuo myymisen idea toimii, jos tavoitteena on elää persaukisena.

Vastaan sivusta. Sijoituksia kannattaa myydä viimeistään 60 iässä, jos niitä on todella paljon, jo aikaisemmin ja lopettaa työnteko jossakin 55v. Siihen kannattaa tähdätä, että sijoitukset on kulutettu ennen 80 v syntymäpäivää. Raihnainen vanhus ei tarvitse eläkkeensä lisäksi mitään muuta kulutettavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastaan sivusta. Sijoituksia kannattaa myydä viimeistään 60 iässä, jos niitä on todella paljon, jo aikaisemmin ja lopettaa työnteko jossakin 55v. Siihen kannattaa tähdätä, että sijoitukset on kulutettu ennen 80 v syntymäpäivää. Raihnainen vanhus ei tarvitse eläkkeensä lisäksi mitään muuta kulutettavaa.

Arvaanko oikein, että sinä et ole hyväkuntoinen kuusikymppinen, joka viihtyy mielenkiintoisessa, jännittävässä ja hyvin palkatussa työssään ja aloittaa treeninsä vetämällä rentona lämmittelynä kolmekymppiselle erinomaisen kuntoluokituksen antavan Cooper-testin?

• Anonyymi

Tavallinen ihminen ei pysty ajoittamaan osakkeen ostohetkeä, saati myyntihetkeä oikein. Olen pienimuotoisesti ostellut osakkeita vuodesta 2014 lähtien ja se on joka ikinen kerta käynyt niin, että kun olen ostanut osakkeita, kurssi on heti pudonnut alaspäin, vaikka olen käyriä tutkimalla kuvitellut, että nyt voisi olla sopiva hetki ostaa ko. osaketta. Ei se koskaan onnistu.
      Ajan myötä kymmenestä firmasta neljä on vaivoin kavunnut plussan puolelle, mutta salkku kokonaisuutena on edelleen miinuksella reilusti.
      Lisäksi ostaessa ja myydessä tulee niin paljon kuluja Nordnetissä että osakkeen tulisi nousta epätodellisen paljon että osto- ja myyntikulujen jälkeen jäisi voitolle. Siitähän sitten vielä verottaja vie osuutensa joten ei tästä mitään jää itselle, tämä on semmoinen peli jota ei voi voittaa, suuresti ylihypetettyä paskaa!!

• Anonyymi

Aivan varmasti voittaa jos osaa hajauttaa ja ostaa hyviä osakkeita. Vaikutat osaavan vain yhden näistä taidoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan varmasti voittaa jos osaa hajauttaa ja ostaa hyviä osakkeita. Vaikutat osaavan vain yhden näistä taidoista.

Jos ja jos... asetat itsekin ehtoja sille, että voittaisi. Ei ole mitään "varmaa voittoa", suurempi todennäköisyys on hävitä osakepeleissä kuin voittaa. Monikaan tavis ei vaan osaa tätä peliä, minä en ainakaan.
        Olen hajauttanut ostamalla eri alojen osakkeita, myös ajallista hajautusta on.
        Hyvät osakkeet on vähän vaikeampi määritellä, tunnettuja yhtiöitä olen ostanut, jotkut ovat niistä myös hyviä osingonmaksajia, mutta tällaiselle pienellä rahalla pelaajalle niillä ei ole suurta rahallista merkitystä.
        Voittoa ei silti ole tullut. Ilmeisesti en sitten osaa hajauttaa enkä ostaa hyviä osakkeita, enkä osaa ajoittaa ostoja oikein, tai osaa mitään muutakaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ja jos... asetat itsekin ehtoja sille, että voittaisi. Ei ole mitään "varmaa voittoa", suurempi todennäköisyys on hävitä osakepeleissä kuin voittaa. Monikaan tavis ei vaan osaa tätä peliä, minä en ainakaan.
        Hyvät osakkeet on vähän vaikeampi määritellä, tunnettuja yhtiöitä olen ostanut, jotkut ovat niistä myös hyviä osingonmaksajia, mutta tällaiselle pienellä rahalla pelaajalle niillä ei ole suurta rahallista merkitystä.
        Voittoa ei silti ole tullut. Ilmeisesti en sitten osaa hajauttaa enkä ostaa hyviä osakkeita, enkä osaa ajoittaa ostoja oikein, tai osaa mitään muutakaan...

Tunnetut yhtiöt ovat yliarvostettuja minkä takia niitä ostetaan yli niiden todellisen arvon suuren kysynnän takia. Oletko ostanut pienyhtiöiden osakkeita? Jos sijoitat vain pikkusummia se voisi kannattaa, koska isoja summia ei korkean riskin osakkeisiin kannata käytännössä koskaan laittaa.

• Anonyymi

olet väärässä

et vaan ole opisellut asiaa vielä tarpeeksi

itselläni meni 25 vuotta ennenkuin tajusin miten homma toimii

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnetut yhtiöt ovat yliarvostettuja minkä takia niitä ostetaan yli niiden todellisen arvon suuren kysynnän takia. Oletko ostanut pienyhtiöiden osakkeita? Jos sijoitat vain pikkusummia se voisi kannattaa, koska isoja summia ei korkean riskin osakkeisiin kannata käytännössä koskaan laittaa.

En ole kovin pieniä yhtiöitä ostanut kun niitä ei tunne yhtään. Apetit on ehkä pienin jota omistan ja sekin on mennyt vain koko ajan alaspäin. Tästäkin ajattelin, että kyllä kai tämä pitää pintansa kun ihmiset tarvitsevat joka päivä ruokaa, mutta eivät vissiin sitten tarvitsekaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olet väärässä

et vaan ole opisellut asiaa vielä tarpeeksi

itselläni meni 25 vuotta ennenkuin tajusin miten homma toimii

Voisitko selittää missä olen väärässä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko hajauttanut eri maihin ja mantereille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko hajauttanut eri maihin ja mantereille?

Kun en ulkomaisten yhtiöiden osakkeiden tai osinkojen verotuskäytäntöjä tiedä, niin olen pitäytynyt kotimaisissa yhtiöissä, kun Nordeakin muutti Suomeen.

T: aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun en ulkomaisten yhtiöiden osakkeiden tai osinkojen verotuskäytäntöjä tiedä, niin olen pitäytynyt kotimaisissa yhtiöissä, kun Nordeakin muutti Suomeen.

T: aloittaja

Suomen talous kasvaa hitaasti joten suosittelen ostamaan ulkomaalaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisitko selittää missä olen väärässä?

Suurin virheesi on siinä, ettet tunne omia taitojasi ja yrität veivata ostamalla ja myymällä vaikka tulostesi valossa näet itsekin, ettet osaa treidata. Näistä lähtökohdista yritys ostaa halvalla ja myydä kalliilla on sairas idea, jonka kuuluukin epäonnistua.

Älä välitä, en minäkään osaa, mutta minä sentään ymmärrän etten osaa. Siksi onnistuinkin voittamaan Helsingin pörssin osingot takaisin sijoittavan kasvuindeksin OMXHGI:n vuosittaisen keskituoton viime vuosikymmenellä selvällä erolla ihan vain holdaamalla ja osingot takaisin sijoittamalla.

Vielä helpommalla tuottoihin pääsee käsiksi indeksisijoittajana.

Miksi muuten haluat myydä menestyvän yrityksen? Tuottaako se liian paljon ja lompsasi on vaarassa revetä vai mikä tässä lypsävän lehmän tappamisessa on ideana?

• Anonyymi

On joitakin osakkeita joiden arvo on yli 50 kertaistunut noin 10 vuodessa. Jos onnistunut saamaan edes yhden tälläisin yrityksen vaikkapa 5% salkun painolla tienaat pakostakin voittoa, olettaen tietysti ettet mene ahneuttasi myymään liian aikaiseen.

• Anonyymi

Hieno juttu, jos onnistuu, mutta mistä tunnistat tenbaggerin ennen sen monikymmenkertaistumista?

Minä en osaa tätä riittävällä varmuudella, joten pidän helpompana tunnistaa siedettävällä P/E:llä ostettavissa olevia yrityksiä, joiden tunnusluvut 5 vuoden periodilla ovat tasolla, jonka voin sietää. Tämä on helpompi tapa, koska ainoat myyntikriteerit ovat oma tai oman yrityksen johdon arviointivirheen myöntäminen ja koko markkinan romahduksen mahdollistama veromyynti (jonka jälkeen ostetaan samaa lappua entistä suurempi kasa takaisin).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hieno juttu, jos onnistuu, mutta mistä tunnistat tenbaggerin ennen sen monikymmenkertaistumista?

Minä en osaa tätä riittävällä varmuudella, joten pidän helpompana tunnistaa siedettävällä P/E:llä ostettavissa olevia yrityksiä, joiden tunnusluvut 5 vuoden periodilla ovat tasolla, jonka voin sietää. Tämä on helpompi tapa, koska ainoat myyntikriteerit ovat oma tai oman yrityksen johdon arviointivirheen myöntäminen ja koko markkinan romahduksen mahdollistama veromyynti (jonka jälkeen ostetaan samaa lappua entistä suurempi kasa takaisin).

Ei sitä voi mitenkään tunnistaa, mutta jos omistaa monia osakkeita jotka saattavat olla tenbaggereita silloin voi käydä hyvä tuuri (tai sitten ei). Esimerkiksi Teslan osakkeita joista täällä on puhuttu olisi saanut alunperin alle 20 dollarilla, mutta nyt niiden arvo on reilusti yli 1500. Nyt on tietysti aivan liian myöhäistä rikastua Teslan osakkeilla, mutta pitää vaan löytää se uusi Tesla/Amazon/Apple/Microsoft/ym. Itse en tietenkään varmuudella voi antaa vinkkejä mikä on se uusi tenbagger, jokaisen pitää se itse päätellä omalla henkisellä kapasiteetillaan, eikä luottaa suomi 24 neuvoihin. Lottoamistahan se tavallaan on mutta hajauttamalla usein pitkällä aikavälillä onnistuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sitä voi mitenkään tunnistaa, mutta jos omistaa monia osakkeita jotka saattavat olla tenbaggereita silloin voi käydä hyvä tuuri (tai sitten ei). Esimerkiksi Teslan osakkeita joista täällä on puhuttu olisi saanut alunperin alle 20 dollarilla, mutta nyt niiden arvo on reilusti yli 1500. Nyt on tietysti aivan liian myöhäistä rikastua Teslan osakkeilla, mutta pitää vaan löytää se uusi Tesla/Amazon/Apple/Microsoft/ym. Itse en tietenkään varmuudella voi antaa vinkkejä mikä on se uusi tenbagger, jokaisen pitää se itse päätellä omalla henkisellä kapasiteetillaan, eikä luottaa suomi 24 neuvoihin. Lottoamistahan se tavallaan on mutta hajauttamalla usein pitkällä aikavälillä onnistuu.

Menetelmäsi kuulostaa tosiaan olevan lottoamista.

Sen sijaan markkinatuottoon tähtäävälle ja osingot takaisin sijoittavalle jo pelkkä indeksituotto riittää rakentamaan tupakkarahoilla muutaman talon kokoisen eläkesalkun, jonka maksaa kestävällä tavalla keskituloisen palkan verran lisäeläkettä pääomaa syömättä. Tämän saavuttaakseen ei tarvitse analysoida eikä arvata yhtään mitään, ei voittaa muita sijoittajia treidauksessa eikä tinkiä muusta kuin tupakoinnista tinkien.

Keskustely pyörii hämmästyttävän paljon unelmoinnin ja arvailun varassa kun ei näköjään ymmärretä sijoittaa kannattavien yritysten tuottoon. Lottoajat ovat liian hätäisiä vaurastumaan?

• Anonyymi

Vinkki: energiayhtiöt, jossa pääpaino auringossa ja uusiutuvassa: Solar edge, sunrun, enphase energy jne...
      Polttokennot: fuel cell, plug power etc.
      Sähköautot: tesla, nio, nikola

Oletan olevan tulevaisuuden appleja. Aika näyttää

• Anonyymi

Sijoittaminen ei kannata jos haluaa pysyä köyhänä.

• Anonyymi

Kaikilla köyhillä ei ole edes sitä mitä sijoittaisi..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla köyhillä ei ole edes sitä mitä sijoittaisi..

100 euroa cfd vipu korkoa korolle=🤑

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

100 euroa cfd vipu korkoa korolle=🤑

100€->120,485.26€ vuodessa 3% päivittäisellä tuotolla (240 kauppapäivää).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

100€->120,485.26€ vuodessa 3% päivittäisellä tuotolla (240 kauppapäivää).

Miten saa 3% tuoton päivässä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten saa 3% tuoton päivässä?

100€ on sen verran pieni summa, että se lähtee minimikulujen takia vain pienenemään vaikka tekisi mitä sijoituksia, ellei se ensimmäinen sijoitus ole onnistunut pitkäveto kerotoimella 35.
        3500€ kertasijoituksia voi tehdä noin 5€ kuluilla, joten jostain sellaisesta pitää lähteä liikkeelle, jos sitä ennen on esimerkiksi 100€ kuukaudessa säännöllisillä rahastosäästöillä on ensin haalinut tuon pesämunan kasaan.

• Anonyymi

Sijoittaminen ei kannata koska treidaaminen on tuottavampaa ja mielenkiintoisempaa.

• Anonyymi

Hyvä ja asiallinen kommentti.

Tämä vie minut sanattomaksi, koska en osaa treidata voitollisesti, joten itse joudun tyytymään sijoittamiseen, jossa pärjään kohtuudella.

En ole edes kade, koska markkina tarvitsee teitä osaajia syömään kohtuuttomat arbitraasit pois ja pitämään hinnoittelun riittävällä tarkkuudella kohtuudessa. Vain harvat osaavat treidata kestävällä tavalla markkinatuoton voittaen, joten vilpittömät onnitteluni sinulle, jos olet yksi osaajista. Hyvin vedetty!

(Eikä sinun tuottosi ole minulta pois, joten mahdumme kumpikin oikein hyvin samaan pelipöytään)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä ja asiallinen kommentti.

Tämä vie minut sanattomaksi, koska en osaa treidata voitollisesti, joten itse joudun tyytymään sijoittamiseen, jossa pärjään kohtuudella.

En ole edes kade, koska markkina tarvitsee teitä osaajia syömään kohtuuttomat arbitraasit pois ja pitämään hinnoittelun riittävällä tarkkuudella kohtuudessa. Vain harvat osaavat treidata kestävällä tavalla markkinatuoton voittaen, joten vilpittömät onnitteluni sinulle, jos olet yksi osaajista. Hyvin vedetty!

(Eikä sinun tuottosi ole minulta pois, joten mahdumme kumpikin oikein hyvin samaan pelipöytään)

Kiitos. Jos sopii udella, niin mitä koitit treidata, mihin aikaan, mihin perustui osto/myynti (indikaattotit?) ja paljon pyrit ottamaan prosentteina voittoa per kauppa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos. Jos sopii udella, niin mitä koitit treidata, mihin aikaan, mihin perustui osto/myynti (indikaattotit?) ja paljon pyrit ottamaan prosentteina voittoa per kauppa?

En edes yrittänyt. Tiedän kyllä kestävällä tavalla tuottavan treidaamisen olevan mahdollista, mutta tiedän myös vain harvojen siinä onnistuvan. Siksi oletan, että menestyvä treidaaja tarvitsee osaamista, jolla erottuu muista. Minulla sitä osaamista ei ole. Tämä näkyy vaikkapa siinä, että osakkeen ostokriteerini ovat tiukat ja perustuvat tutkassani lentävien yhtiöiden sorttaamiseen tunnuslukujen perusteella paremmuusjärjestykseen. Myyntikriteerini sen sijaan on yksinkertaisempi: myyn vain myöntääkseni joko omani tai omistamani yhtiön johdon arviointivirheen tai suursijoittajan ostaessa yritykseni pois preemiolla.

Suuren osakepainon strategiani on jo toiminut ja minulle maailman kahdeksas ihme on jo tehnyt tehtävänsä, joten eläkeikää lähestyessäni olen jo tietoisesti säätänyt salkkuni puolustuspeliin enkä uskalla opetella uusia hyökkäysstrategioita. En ole myöskään noudattamassa mitään 100 - ikä osakepainosuosituksia, vaan menen ikiholdarina lähes 100 % osakepainolla kestävän tuoton perässä indeksirahastoilla ja harrastukseksi itse manageeratuilla pääosin Suomiosakesalkuilla.

Ehdin jo toivoa vielä yhtä romahdusta tehdäkseni viimeiset vuosiosinkoja merkittävämmät lisäykset eläkesalkkuuni, mutta en todellakaan tarkoittanut Koronan aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä. Jotain olen ilmeisesti tehnyt silti kevään aikana oikein, koska Suomisalkkuni napsahti tällä viikolla uuteen ATH lukemaan vaikka OMXH on yhä kymmenisen prosenttia alle helmikuun lukemien ja pankkien osingot ovat vielä saamatta.

En suinkaan epäile treidausta humpuukiksi, mutta en pidä itseäni sijoittajana lainkaan riskin ottajana. Päinvastoin, sijoittaminen on minulle tapa korvata käteisen ja lottoamisen pitkällä ajalla varma tappio kohtuullisella voitolla. En "pelaa" sellaisia vetoja, joita en rationaalisin perustein voi tietää todennäköisesti voittavani. Merkittävä osa sijoittajana menestymistä on ymmärtää omat taitonsa ja kohdealueensa realistisesti ja pysyä sillä tontilla, jonka hallitsee. Siksi pysyn erossa treidaamisesta, johdannaisista, kryotovaluutoista, turkisfirmiosta, jne. Syy ei ole epäilys osaajan saamasta tuotosta eikä moraalinen ongelma vaan oma osaamattomuuteni.

Vaikkapa aseteollisuuteen tai ihmisten paheisiin voin sijoittaa hyvillä mielin ja omistan kahtakin panimoa ja Rouvan salkussa on myös aseita valmistava yritys. Mutta vaikkapa turkikset, some ja peliyhtiöt ovat niin turbulenttien muodin muutosten armoilla, etten koske niihin, koska en osaa ajatella niiden kohderyhmänä olevien asiakkaiden tavoin. Kartan siis riskejä pelaamalla vain pelejä, joissa todennäköisin voittaja olen minä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En edes yrittänyt. Tiedän kyllä kestävällä tavalla tuottavan treidaamisen olevan mahdollista, mutta tiedän myös vain harvojen siinä onnistuvan. Siksi oletan, että menestyvä treidaaja tarvitsee osaamista, jolla erottuu muista. Minulla sitä osaamista ei ole. Tämä näkyy vaikkapa siinä, että osakkeen ostokriteerini ovat tiukat ja perustuvat tutkassani lentävien yhtiöiden sorttaamiseen tunnuslukujen perusteella paremmuusjärjestykseen. Myyntikriteerini sen sijaan on yksinkertaisempi: myyn vain myöntääkseni joko omani tai omistamani yhtiön johdon arviointivirheen tai suursijoittajan ostaessa yritykseni pois preemiolla.

Suuren osakepainon strategiani on jo toiminut ja minulle maailman kahdeksas ihme on jo tehnyt tehtävänsä, joten eläkeikää lähestyessäni olen jo tietoisesti säätänyt salkkuni puolustuspeliin enkä uskalla opetella uusia hyökkäysstrategioita. En ole myöskään noudattamassa mitään 100 - ikä osakepainosuosituksia, vaan menen ikiholdarina lähes 100 % osakepainolla kestävän tuoton perässä indeksirahastoilla ja harrastukseksi itse manageeratuilla pääosin Suomiosakesalkuilla.

Ehdin jo toivoa vielä yhtä romahdusta tehdäkseni viimeiset vuosiosinkoja merkittävämmät lisäykset eläkesalkkuuni, mutta en todellakaan tarkoittanut Koronan aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä. Jotain olen ilmeisesti tehnyt silti kevään aikana oikein, koska Suomisalkkuni napsahti tällä viikolla uuteen ATH lukemaan vaikka OMXH on yhä kymmenisen prosenttia alle helmikuun lukemien ja pankkien osingot ovat vielä saamatta.

En suinkaan epäile treidausta humpuukiksi, mutta en pidä itseäni sijoittajana lainkaan riskin ottajana. Päinvastoin, sijoittaminen on minulle tapa korvata käteisen ja lottoamisen pitkällä ajalla varma tappio kohtuullisella voitolla. En "pelaa" sellaisia vetoja, joita en rationaalisin perustein voi tietää todennäköisesti voittavani. Merkittävä osa sijoittajana menestymistä on ymmärtää omat taitonsa ja kohdealueensa realistisesti ja pysyä sillä tontilla, jonka hallitsee. Siksi pysyn erossa treidaamisesta, johdannaisista, kryotovaluutoista, turkisfirmiosta, jne. Syy ei ole epäilys osaajan saamasta tuotosta eikä moraalinen ongelma vaan oma osaamattomuuteni.

Vaikkapa aseteollisuuteen tai ihmisten paheisiin voin sijoittaa hyvillä mielin ja omistan kahtakin panimoa ja Rouvan salkussa on myös aseita valmistava yritys. Mutta vaikkapa turkikset, some ja peliyhtiöt ovat niin turbulenttien muodin muutosten armoilla, etten koske niihin, koska en osaa ajatella niiden kohderyhmänä olevien asiakkaiden tavoin. Kartan siis riskejä pelaamalla vain pelejä, joissa todennäköisin voittaja olen minä.

Pakko arvostaa strategiaasi. Itse luotan kykyihini treidaajana, mutta toki pyrin haalimaan passiivistakin tuloa 'pahan päivän varalle'.

• Anonyymi

Tarkoitatko, että 90-luvun alussa Nokiaan sijoittamani rahojen miljoonatuotot kahdeksan vuotta myöhemmin ovatkin vain leikkirahaa?

• Anonyymi

Pienet firmat tuottavat keskimäärin paremmin kuin suuret firmat. Tässä kaikki alle 20 m€:n markkina-arvoiset pörssilistan firmat:
      Firma, markkina-arvo (m€), P/käyttökate
      Componenta 17 56,6
      Kesla 13,7 4,8
      Wulff 13,6 3,5
      Valoe 12,6 -5,9
      Enedo 12,1 11
      Nurminen 10,3 6,7
      Martela 9,4 4,6
      Soprano 7,6 5,5
      Trainers' House 6,4 6,1
      Tuli kivi 6,3 2,3
      Kuten tästä huomataan, käyttökatteella (rullaava 12 kk) mitattuna halvin Tuli kivi tekee 2,3 vuodessa markkina-arvonsa verran käyttökatetta, Wulff 3,5 vuodessa, Martela 4,6 vuodessa ja Kesla 4,8 vuodessa.
      Käyttökatteella (rullaava 12 kk) mitattuna kallein Valoe, jolla jo käyttökatekin on miinuksella, Seuraavaksi kallein Componenta tekee markkina-arvonsa verran käyttökatetta 56,6 vuodessa ja Enedo 11,0 vuodessa.

• Anonyymi

Kaikki tuottaa kun treidaa. Paitsi jos ei ole tarpeeksi volatiteettia.

• Anonyymi

Uusi kryptovaluutta MOBOX julkaistu 19.8.2021 !

Kovassa nousussa 20.8.2021
      Nouseeko samalla tavalla kuin Bitcoin ja Ethereum?

Muutamalla eurolla sijoittamaan Binancessa
      https://www.binance.com/en/trade/MBOX_USDT?ref=R2OGS7YT

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe