Neuvoja moottoripyöräilyyn.

Anonyymi

Erittäin, siis erittäin kokeneena motoristina ystävällisesti otan puheenaiheeksi otsikon asian. Elämänkokemukseeni perustuen tiedän olevan kansanryhmä, joka tämän kaltaiseen kirjoitukseeni alkaa oireilemaan että Harrikasta sinkoilee pultteja, mutta tiedän olevan myös ihmisiä jotka ajattelevat järkevästi.

Kehotan joka ikistä autoilijaa olematta vuokraamasta thaimaassa minkään kokoista kaksipyöräistä.

Moottoripyörä ei ole mikään jokapojan lelu vaan sen hallinta edellyttää muutakin kuin puikkoihin ja baanalle.

Jos et ole harjoitellut aiemmin, etkä tiedä mitä tarkoittaa ja miten toimitaan kun on kyse vastaohjauksesta, etkä ole koskaan koskettanut asfalttia hallitusti polvitoppauksella puhumattakaan, että olet harjoitellut ns. hätäjarrutuksen matkustajan ollessa kyydissä, jätä kaksipyöräinen vuokraamoon.

https://pattayaone.news/en/auto-draft-13/

Toisinsanoen myös moottoripyörän sarviin ei tule tarttua myöskään henkilö, joka kaikissa muissakin elämänaiheissa on pullistelija ja pitää itseään kaikessa ylivertaisena, tällainen henkilö ja moottoripyörä on täyspommi niin thaimaassa kuin suomessakin.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt on pakko vastata, vaikka Harrikkakateelliset väittääkin minua aloittajaksi.
      Kiitos Sinulle aloittaja kuka lienetkin, olet ensimmäinen joka aiheesta asianmukaisesti kirjoittaa koska minä aina vähän ... no olkoon.

      Muu onkin jo moneen kertaan tällä palstalla käsitelty, mutta jarrutuksesta hieman.

      XX-aikana harjoittelimme suomalaisen vaimoni ja poikien kanssa hätäjarrutuksia.
      Tapana oli moneen kertaan uudistaa tietoisesti, että jonkun liikennemerkin kohdassa niittaan jarrut pohjaan ja kyytiläinen harjoittelee toimimaan oikein.
      Sama tietysti kertomatta kyydissä olevalle koska tapahtuu.

      Harmillista varsinkin kyykkyöräilijöiden perusvirhe, että kuski kyykyssä ja typykkä pystyssä pitäen takakahvasta kiinni luullen voimien riittävän kun tapahtuu.
      Kun takana olija tulee vauhdilla kuskin selkään, niin se on siinä, liikaa kiloja käsivarsilla.
      Ainoa oikea tapa kyykyssä on nojata kuskiin ja pitää vyötäröstä kiinni, sekä jos ehtii, niin tankista tukea jarrutustilanteessa.

      Customeissa tuo toteutuukin enemmän luonnostaan, koska molemmat samassa asennossa.

      XX:ssä oli tekniikkaselostuksen mukaan jarrut, että yhdentekevää kumpaa käyttää jalkajarrua tai käsikähvaa, pyörässä automaattinen jarrutehon säätö eteen ja taakse.
      Ei pidä paikkaansa.

      Hyrrävoimista olen lausunut ja tässä välissä taas.
      Moottoripyörää pitää pystyssä ainoastaan pyörivät pyörät ja kun hätäinen niittaa etu- ja takarenkaan pysähdyksiin, niin se on peli menetetty.

      Nokkapyörän voi hallitusti jarruttaa pysähdyksiin, mutta se edellyttää taitoa vapauttaa se pyörimään myös murto-osa sekunnissa.

      Oikeaoppinen jarrutus on aina ensin eturenkaalla sen hätätilanteessakin, että pyörän painopiste siirtyy eteen etupään painuen alaspäin ja sitten vasta enemmän jarrutehoa.
      Jos heti hätäjarruttaa, niin eturenkaan ja tien välinen kitka on niin pieni, että tapahtuu renkaan lukkiutuminen ja taas kyljellään.

      Muistaa pitää että kun etupyöräjarrutus on tehokkaimmillaan niin takapää on kevyt, eli harkintaa kannattaa käyttää jarruttaako lainkaan takapyörällä koska se lukkiutuu pienelläkin jarrutuksella tuolloin.

      Nyt en siis ottanut kantaa esim. soratiehen. märkään asfalttiin, enkä lukkiutumattomiin jarrujärjestelmiin.
      Jokaisella alustalla on tilanteesta riippuen luonnollisesti on ajettava vauhtia, jossa kaikissa tapauksissa hallitsee myös ajokin pysäyttämisen.

      Vielä mainitsen vaikkakin moni on erimieltä.
      Aina, siis ihan aina, kaksi sormea, etusomi jakeskisormi jarrukahvalla lepäämässä valmiina jarruttamaan, kyllä se kaasukahva kääntyy jäljellä olevilla kolmella sormella.
      Tuo tapa jos olisi ollut usealla hätäjarruttajalla, niin voisivat vielä olla elossa.
      Itselläni aina ollut pieni parin euron muoviläpyskä kaasukahvan ympäri, eli käytännössä kaasuttelen kämmenellä.

      Vastaohjauksesta sen verran, että se täytyy olla selviö ja refleksinomainen toiminta ajattelematta sitä erikseen, koska tilanteet on liikenteessä yllättäviä ja nopeita.
      Autoilijoilla jotka ei ole samalla motoristeja, ei ole kyseistä refleksiä ja sen johdosta esimerkiksi kun siellä suomessa hirvi pomppaa tielle, niin autoilijamotoristi väistää väärään suuntaan ja soronoo.

    • Minusta aloitus oli hieman liian kärjistetyn oloisesti kirjoitettu.

      Pitää muistaa että monessakin Thaimaan turistikohteista on tilanne sellainen, että mikäli tahdot kohteeseen oikeasti vähänkin enemmän tutustua ja liikkua, niin se vaatii käytännössä jonkinlaisen kulkupelin hankkimista.
      Varmisti 90%:a turistien vuokraamasti kalustosta on näitä 100-150cc skoottereita, jotka ovat erittäin käteviä kulkipelejä, kun han muistaa niiden tietyt rajoitteet ja nämä "oikeat moottoripyörät" ovat vuokrakalustosta sitten hyvin pieni vähemmistö.
      Tietysti jos kokemusta ei ole minkäänlaisista mottoroiduista kaksipyöräisistä ajoneuvoista, niin sitten kannattaa miettiä onko Thaimaan loma oikea paikka tutustua näihin vaiko ei, mutta tosiasia silti on se, että lukematon määrä turisteja saa ensikosketuksensa näihin kulkupeleihin jossain lomamatkallansa.

      Jos kuitenkin Thaimaan lomallansa tulee vuokranneeksi kaksipyöräisen ajoneuvon itsellensä lomansa ajaksi, niin muutama asia kannattaa muistaa.
      Vaikka Thaimaassa on paljon lomakohteita missä kukaan ei ole kiinnostunut ajokortistasi, niin kannattaa silti muistaa että näiden skootterienkin ajamiseen virallisesti vaaditaan A-luokan ajokortti ja se että mikäli sattuu onnettomuus, niin osalla vakuutusyhtiöstä saattaa olla halua vakuutuskorvausten eväämiseen siitä syystä, että olet ajanut ajoneuvolla johon sinulla ei ole ajo-oikeutta. Eli oman vakuutusyhtiän kanta tuohon kannattanee selvittää etukäteen.
      Pyörää vuokratessa (on sitten kyse pienestä skootterista taikka isosta pyörästä), kannattaa sen tekniseen kuntoon kiinnittää huoniota. Eli että jarrut toimivat hyvin, valot pelaavat sekä renkaat ovat hyväkuntoiset.
      Ja kännissä ei kannata ajella, ihan sama asia kuin kotimaassakin, humalassa monasti usko omiin ajajan kykyihin on ihan liian suuri suhteessa todellisuuteen.

      Eli uskon että jokainen on itse kykeneväinen tekemään päätöksen onko kykenevä Thaimaan lomallansa vuokraamaan moottoroidun ajopelin ja suurella todennäköisyydellä selviämään liikenteestä (ikänä ei voi tietenkään olla siitä varma, oli omat ajataidot kuinka hyvät tahansa).

      • Hei.

        Uskot että jokainen on itse kykeneväinen tekemään päätöksen onko kykenevä.
        Näitä itse oman ajotaitonsa kyenneitä on turhan paljon mullan alla ainakin Suomessa.
        Jos ensikokemus hankitaan Thaimaan liikenteessä, niin onhan se nyt hieman oudoksuttavaa, kun sen voisi tehdä ihan turvallisuussyistä kotikonnuilla, eikä pahimmassa mahdollisessa.
        Mainitset skootterin käteväksi kulkupeliksi, mutta kun ne on niitä vaarallisimpia johtuen kottikärryn renkaineen.
        Jokaisella pelillä täällä oli se sitten iso moottoripyörä tai skootteri, niin molemmilla voi ajaa liian suurta tilannenopeutta.

        Aloittaja mainitsi:

        "Toisinsanoen myös moottoripyörän sarviin ei tule tarttua myöskään henkilö, joka kaikissa muissakin elämänaiheissa on pullistelija ja pitää itseään kaikessa ylivertaisena, tällainen henkilö ja moottoripyörä on täyspommi niin thaimaassa kuin suomessakin."

        Esimerkki mainitsemastaan henkilöstä on Neiti Vasenrattinen.


      • SENSSU kirjoitti:

        Hei.

        Uskot että jokainen on itse kykeneväinen tekemään päätöksen onko kykenevä.
        Näitä itse oman ajotaitonsa kyenneitä on turhan paljon mullan alla ainakin Suomessa.
        Jos ensikokemus hankitaan Thaimaan liikenteessä, niin onhan se nyt hieman oudoksuttavaa, kun sen voisi tehdä ihan turvallisuussyistä kotikonnuilla, eikä pahimmassa mahdollisessa.
        Mainitset skootterin käteväksi kulkupeliksi, mutta kun ne on niitä vaarallisimpia johtuen kottikärryn renkaineen.
        Jokaisella pelillä täällä oli se sitten iso moottoripyörä tai skootteri, niin molemmilla voi ajaa liian suurta tilannenopeutta.

        Aloittaja mainitsi:

        "Toisinsanoen myös moottoripyörän sarviin ei tule tarttua myöskään henkilö, joka kaikissa muissakin elämänaiheissa on pullistelija ja pitää itseään kaikessa ylivertaisena, tällainen henkilö ja moottoripyörä on täyspommi niin thaimaassa kuin suomessakin."

        Esimerkki mainitsemastaan henkilöstä on Neiti Vasenrattinen.

        Niin, tietysti pitää jokaisen itse pystyä huomioimaan omat aikaisemmat ajokokemukset moottroroiduilla kaksipyöräisillä, ja onko niitä ensinnäkään. Sekä mitkä ovat omat valmiudet ylipäätänsä ajaa liikenteessä.

        Tosiasia on kuitenkin se, että useat Thaimaan kohteista, vaativat kaksipyöräisen ajoneuvon vuokralle jos liikkua aikoo. Ja näissä kohteissa sitten on skootterivuokraamo joka kulmalla. En nyt tosiaan puhu mistään isommista pyöristä, vaan tuosta perus-skootterien kokoluokasta.
        Mutta näissä kohteissa "perusliikenne" on onneksi suhteellisen vähäistä ja helppoa sekä paikalliset osaavat tietää varoa turisteja joilla ei lähestkään kaikilla oli ajaminen "hallussa", ja aina aika-ajoin sitten tietysti sattuukin haavereita, jopa kuolemaan johtavia.

        Silti näin että keskiverto-ihmiselle Thaimaan rauhallisissa kohteissa skootterin vuokraus on lomakokemuksen kannalta katsottuna erittäin järkevä teko, vaikka siinä omat vaaransa onkin.

        Tietysti jokaisen tulee tajuta sovittaa vauhtinsa ja liikennekäyttäytymisensä omien ajotaitojensa mukaan sekä huomioida että kaikki muut tielläliikkujat eivät sitä tee.

        Monessa Thaimaan kohteissa hyvin vähänlaisesti kyytipalveluita saatavilla, ja ilman omatoimista liikkumista, on liikkuminen hyvinkin hankalaa. Paikkojen infra on tehty niin, että turistit vuokraavat skootterin ja liikkuvat sillä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, tietysti pitää jokaisen itse pystyä huomioimaan omat aikaisemmat ajokokemukset moottroroiduilla kaksipyöräisillä, ja onko niitä ensinnäkään. Sekä mitkä ovat omat valmiudet ylipäätänsä ajaa liikenteessä.

        Tosiasia on kuitenkin se, että useat Thaimaan kohteista, vaativat kaksipyöräisen ajoneuvon vuokralle jos liikkua aikoo. Ja näissä kohteissa sitten on skootterivuokraamo joka kulmalla. En nyt tosiaan puhu mistään isommista pyöristä, vaan tuosta perus-skootterien kokoluokasta.
        Mutta näissä kohteissa "perusliikenne" on onneksi suhteellisen vähäistä ja helppoa sekä paikalliset osaavat tietää varoa turisteja joilla ei lähestkään kaikilla oli ajaminen "hallussa", ja aina aika-ajoin sitten tietysti sattuukin haavereita, jopa kuolemaan johtavia.

        Silti näin että keskiverto-ihmiselle Thaimaan rauhallisissa kohteissa skootterin vuokraus on lomakokemuksen kannalta katsottuna erittäin järkevä teko, vaikka siinä omat vaaransa onkin.

        Tietysti jokaisen tulee tajuta sovittaa vauhtinsa ja liikennekäyttäytymisensä omien ajotaitojensa mukaan sekä huomioida että kaikki muut tielläliikkujat eivät sitä tee.

        Monessa Thaimaan kohteissa hyvin vähänlaisesti kyytipalveluita saatavilla, ja ilman omatoimista liikkumista, on liikkuminen hyvinkin hankalaa. Paikkojen infra on tehty niin, että turistit vuokraavat skootterin ja liikkuvat sillä.

        Olet Santtu toki oikeassa näkökulmastasi matkailu josta kirjoitat.

        Minä taasen kirjoitan näkökulmasta moottoripyöräily ja asenne, sekä turvallisuus.

        Ei ole mikään erikoisuus, että perhe vuokraa esim. kaksi skootteria pennun ollen iskän kyydissä ja äiskällä oma pärrä.
        Iskällä mopoikäkokemus suomesta ja äiskällä ei mitään.

        Mikä olisi esteenä kun mukavaa matkaa suunnittelee ja valmistelee, niin vaikka naapurinpojalta lainata hänen skootteriaan ja hieman harjoitella ennenkuin lähtee ekan kerran elämässään vasemmanpuoleiseen hullunmyllyyn?

        Kyllä juutuupit katsellaan gogoista ja aktiviteeteista, mutta myös puheena olevan aiheen infoa on saatavissa netistä.

        Edelleen, asenne on tärkein.

        S


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet Santtu toki oikeassa näkökulmastasi matkailu josta kirjoitat.

        Minä taasen kirjoitan näkökulmasta moottoripyöräily ja asenne, sekä turvallisuus.

        Ei ole mikään erikoisuus, että perhe vuokraa esim. kaksi skootteria pennun ollen iskän kyydissä ja äiskällä oma pärrä.
        Iskällä mopoikäkokemus suomesta ja äiskällä ei mitään.

        Mikä olisi esteenä kun mukavaa matkaa suunnittelee ja valmistelee, niin vaikka naapurinpojalta lainata hänen skootteriaan ja hieman harjoitella ennenkuin lähtee ekan kerran elämässään vasemmanpuoleiseen hullunmyllyyn?

        Kyllä juutuupit katsellaan gogoista ja aktiviteeteista, mutta myös puheena olevan aiheen infoa on saatavissa netistä.

        Edelleen, asenne on tärkein.

        S

        Osassa Thaimaan kohteista löytyy ajo-opetus mahdollisuuksia pientä korvausta vastaan, missä opetellaan (skootterilla) ajamisen perusteet ajoharjoittelun muodossa. Samoin saatetaan nopeasti käydä teoriatasolla Thaimaan liikenteen isoimpia kompastuskiviä kaksipyöräisen kuskin näkökulmasta. Tälläisen kannattaa ehdottomasti osallistua jos omista ajokokemuksista on vierähtänyt jo pidempi tovi.

        Ja samaa mieltä tuosta ”asenteesta”, jokaisella pitäisi olla realistinen kuva omista ajotaidoista ja ajokäyttäytyminen niiden taitojen mukaista.

        Ja AINA tulisi käyttää kypärää vaikkeivat paikalliset niitä käyttäisikään (osa vuokraamojen kypäristä on todella surkeita, kannattaa etsiä vuokraamo jossa on hieman paremman laatuisia kypäriä, taikka sitten ostaa paikallisesta isommasta marketista oma, 1000-2000Thb:n hinnalla saa jo moninkertaisesti paremman kypärän kuin isoin osa vuokraamojen kypäristä on).
        Humalassa ei tule ikinä ajaa, ja myös sateella ajamista kannattaa välttää jos mahdollista, silloin asfaltti voi olla paikkapaikoin hyvinkin liukasta ja isommat sateet saattavat tuoda myös joihinkin kohtiin runsaammin hiekkaa tielle.

        Jokainen tietysti tosiaan tekee itse omat päätöksensä, mutta oma (vuokra) kaksipyöräisen Thaimaan-lomalla antaa runsain mitoin lisää kokemuksia lomalaisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.

      Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei
      Maailman menoa
      365
      1763
    2. Huomaatko että

      Olen kiinnostunut seksielämästäsi. Mitä uskot sen taustalla olevan?
      Ikävä
      145
      1256
    3. Kelpaisinko vielä?

      Huolisitko minut vielä vaikka olen ollut sen toisen kanssa?
      Ikävä
      78
      903
    4. Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta

      Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.
      Ikävä
      35
      846
    5. Olen niin pettynyt itseeni

      Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi
      Ikävä
      39
      815
    6. Nainen, haluatko olla haluttava

      Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,
      Ikävä
      44
      801
    7. Ei ole yhtään

      Helppoa olla sinuun rakastunut
      Ikävä
      101
      795
    8. Luottoluokitus-raportti Tekijä ja Duunari Oy

      "Arvotus ja luottoraja: Yrityksen pisteet: 0.00 / 100 Taloustutka-tähdet: Suositeltu luottoraja: 0 €" "Luotonantoa suos
      Imatra
      67
      686
    9. Oot hauska

      Oot hauska ja kiva nainen.
      Ikävä
      50
      678
    10. Miksi itkit silloin

      Perääni et sydämesi särkyy jos lähden. Sitten päätit särkeä minun sydämeni olemalla toisen kanssa. Tuottamalla sitä tusk
      Ikävä
      4
      664
    Aihe