avioliitto

sandy

Miksi otsakkeissa on ainoastaan avioero? miksei keskustelua yleensä avioliitosta? olen 31v.kihloissa oleva nainen. Haluaisin naimisiin mieheni kanssa mutta tämä on antanut kyllä odotuttaa kosintaa melkoisen pitkään. Asiasta on ollut puhetta alkukeväästä että kesähäät olisivat ihan yes mutta tässä yksi päivä mieheni tokaisi että "tänä kesänä en mene naimisiin!". Joo,o voitte kyllä kuvitella naiset miltä se tuntuu kuulla:( rakastan miestäni ylikaiken ja hän minua mutta mutta...voi olla et olen hätähousu mut en kyl ymmärrä miksi mieheni ei voisi edes kosia? tuntuu jotenkin kuin olisin koekaniini ja hän vielä miettisi muita vaihto-ehtoja. Asia on kumminkin nyt niin äärimmäisyyksissä ettei just olla mistään puhuttu pariin päivään(mökötystä ilmassa).

19

1360

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jallu

Minäkin aio kosia emäntääni, kunhan voin tehdä sen kaikessa rauhassa. Nyt on liikaa muita asioita työnalla.

Meillä tosin on ns. toinen kattaus, mutta kyllä minunkin emäntäni kosintaani odottaa. Mitähän mahtaa vastata..

• sandy

Sinä sen sanoit eli tiedät emäntäsi odottavan kosintaa. Jep jep eli voihan asia olla tälläkin mallilla..mies tietää nyt minun odottavan kosintaa ja on varma suostumisestani niin se asia ei enää sytytäkään häntä! no onneks olen hyvin pitänyt turpani kiinni pari päivää ja elänyt omaa elämääni:) saapa nähdä etten sittenkään ole itsestäänselvyys

• sandy

oli sekin vielä kun asiasta puhuttiin niin mieheni mielestä on yks ja sama ollaanko naimisissa vai ei kun kerta tilastotkin puhuu avioerojen puolesta vain plussaa..voi jumalauta! menköön tilastonsa kanssa viihtymään jonnekin mutta mä olen kyllästynyt kissa-hiiri leikkiin.

• Jallu

Millä on vielä paperisotaa ennen vihille menoa. Käytännössä homma on selvä, mutta siirtyy tuonnemmaksi.

En minäkään niin hirmuisesti haluaisi avioitua, mutta kun emäntäni pitää sitä tärkeänä, niin mikäs siinä.

• sandy
        Jallu kirjoitti:

Millä on vielä paperisotaa ennen vihille menoa. Käytännössä homma on selvä, mutta siirtyy tuonnemmaksi.

En minäkään niin hirmuisesti haluaisi avioitua, mutta kun emäntäni pitää sitä tärkeänä, niin mikäs siinä.

kerroitko ajatuksistasi emännälle ettet sinä itse henk.kohtaisesti välitä avioitumisesta? jos joku mua ainakin ottaa pattiin niin mieheni avoimet ajatukset asiasta ainakin tällä hetkellä. Olen kaiketi sitten vanhanaikainen ja ajattelen avioliitosta eri tavalla kuin muut.

• Jallu
        sandy kirjoitti:

kerroitko ajatuksistasi emännälle ettet sinä itse henk.kohtaisesti välitä avioitumisesta? jos joku mua ainakin ottaa pattiin niin mieheni avoimet ajatukset asiasta ainakin tällä hetkellä. Olen kaiketi sitten vanhanaikainen ja ajattelen avioliitosta eri tavalla kuin muut.

Itse ehkä mieluummin eläisin avoliitossa. En pidä vihkimisen tuomasta hössötyksestä yms.

Emäntäni kuitenkin haluaa avioon. Itsekin hän siis sitä haluaa, ja työelämässä asiakkaat ynnä työkaverit ovat kyselleet, että joko pian sukunimi vaihtuu.

Erilaisia paineitakin hänellä siis on, ja onhan avioituminen ulkoinen merkki siitä, että kumpikin haluaa sitoutua.

• Joo

Minä en koskaan kosinut. Olimme seurustelleen 15 vuotta ja lapsiakin oli tullut. Kuitenkin talon rakennuksen alkaessa menimme naimisiin. Avio ehdon kuitenkin teimme. Minusta tuntui että avioliitosta tulee sopia ei kosia. Nyt olemme neljän vuoden avioliiton jälkeen eronneet. Liitomme kuitenkin oli rakkausliitto, ehkä se kosiminen olisi ollut romanttista.

• kiusataan

Terminologialla ei ole väliä. Kosimisen voi tietysti käsittää että polvistutaan ja pyydetään jne. Kosimista voi olla sekin, että toinen vain ohimennen kysyy että mennäänkö naimisiin johon toinen vastaa että mennään vaan, taikka siitä syntyy keskustelu avioliiton merkityksestä ja niin edelleen, mutta lopputulos kuitenkin että kumpikin suostuu. Voidaan kutsua sopimiseksi tai kosimiseksi (jos jälkikäteen voidaan osoittaa kumpi avasi suun ensin ;) ) Silviisteen.

• sandy

Kun rakkaudesta on kysymys niin kosinta olisi jotakin ihanaa:) muistelen haikeena uudenvuoden reissuani laivalla kun siellä mies laivankannella polvistui daamin eteen ja kosi. Olin lähestulkoon kateellinen mutta nyt surullinen että kun minun kohdalla ei tapahdu mitään. Olen kaiketi joku poikkeus.

• Kaarin

Tuolta Häät-osiosta löytyy keskustelua meidän kosintaa odottavien tuntemuksista. Minäkin lisäsin oman versioni Kihlaus&Kosinta-kohtaan.

Minullekin naimisiin meno on tärkeää. Tunnen, että jos ei uskalla sitä askelta ottaa, niin ei ole ihan täysillä suhteessa mukana. Tiedän että monet ajattelevat toisinkin. Varsinkin täällä Avioero-osiossa, jälkiviisaina.

• ikuinen avokki?

Kommentoin tuossa alempana yhteen aloitukseen - tosin hieman aiheen ohitse - mielipiteitäni avioliitosta. Aihe taitaa kyllä olla "avioero". Joka tapauksessa kun kopiointia ei täällä kai pidetä kovin hyvänä niin momenttini on siellä otsikolla "just niin!". Tarkoitan, että ymmärrän miltä tuntuu istua kusiaispesässä.

ps.ehkä miestäsi jännittää, pelottaa tai jotain. ympäröi hänet rakkaudella ja turvallisuuden tunteella, käännä mökötys hauskanpidoksi, "unohda" häät, ehkä hänen pitää se itse "keksiä" ;)

• Tane_k

Avioliittoa ei tarvitse erikseen mainita, koska avioeroa ei voi olla ilman edeltävää avioliittoa. Jos taas haluat keskustella kihlauksesta, siihen löytyy palsta Häät-kategoriasta. Lisäksi on olemassa Parisuhde-palsta, jossa on juttua parisuhteesta.

Muuten, jos olet kihloissa, olette jo sopineet avioliitosta [Avioliittolain 1. pykälä]. Tämän vuoksi miehesi ei enää tarvitse kosiakaan. Jos haluat kosinnan, pura kihlaus, minkä jälkeen miehesi voi kosia ja voitte kosia uudelleen. Eihän kihloissa olevaa kannata kosia...

• sandy

unohtui mainita että minä hölmö se kihlat hommasin:( #punastelee#. Voihan se olla että en olisi kihloissakaan ellen itse olisi pitänyt liiallista töpinää tämän kanssa. Silti haluan sen viimeisen kosinnan!

• ihmeen
        sandy kirjoitti:

unohtui mainita että minä hölmö se kihlat hommasin:( #punastelee#. Voihan se olla että en olisi kihloissakaan ellen itse olisi pitänyt liiallista töpinää tämän kanssa. Silti haluan sen viimeisen kosinnan!

viimeisen kosinnan? Jos olette kihloissa, olette kihlautuneet, eli luvanneet toisillenne menevänne naimisiin. Sillä ei ole väliä miten olette kihlautuneet. Mutta ei teidän tilanteessa enää kuulu/tarvitse kenenkään kosia. Se juna meni jo kun kihlauduitte... Heräähän nyt sieltä prinsessamaasta.

• nuori rouva

minä menin 19 vuotiaana nimisiin. nyt olen 21 vuotias. seurustelimme 2,5 vuotta, sitten kihlat ja puolen vuoden päästä naimisiin. ja täytyy sanoa että naimisissa on ihanaa. menkäähän tekin kyllä joka asia paranee ja vahvistuu.

• Anonyymi

Tämähän se on se ongelma nykyään, kun naiset levittävät sakset ja on nämä avoliitot tulleet, ei miehen enää ole pakko kosia. Aiemminhan, sanotaan vaikka 100 vuotta sitten, intiimisuhteeseen ei niin vaan päässytkään, vaan siihen piti olla kirkon siunauskin ja esiaviolliset suhteet olivat hyvin paheksuttavia.

Voihan olla, että teidän arvomaailmanne ovat erilaiset asian suhteen. Onko teidän arvomaailmanne muutoinkin liian erilaiset ? Tätä sinun kannattaa miettiä. Haluatko oikeasti olla juuri tämän ihmisen kanssa loppuelämäsi vai haluatko enemmänkin kokea "prinsessahäät" ja järjestää kavereillesi juhlat ja/tai kenties nostaa omaa yhteiskunnallista statustasi aviosäädyn kautta ? Jos tulisit raskaaksi, pyytäisikö miehesi sinua sitten naimisiin ?

Ovatko miehen omat vanhemmat eronneet ? Onko hän menettänyt uskonsa avioliittoinstituutioon, ja pitää sitä "turhana" ? Jos mielessäsi on vauvahommat, voithan yrittää vedota siihen, että haluat, että vauvan vanhemmat ovat avioliitossa, kun se lainsäädännöllisestikin on turvallisempi vaihtoehto. Miestä ei kannata kiristää tai pakottaa. Olen nähnyt epämukavia esimerkkejä siitä, mihin tilanne voi johtaa sitten myöhemmin, vaikka pitkänkin ajan päästä.

Tietysti yksi vaihtoehto on, että teet bänät ja yrität löytää kunnon miehen esim. uskontopiireistä. Siinä tapauksessa suosittelen sinulle, että yrität pidättäytyä seksistä monta kuukautta tai jopa puoli vuotta, ja yrität tutustua mieheen kunnolla nähdäksesi, onko hän sinusta oikeasti kiinnostunut. Ja kerrot haaveilevasi perheestä ja lapsista. Silloin sinun pitäisi päästä aika nopeasti naimisiin, jos se on tavoitteesi. Tai sitten vaan sopeudut nykytilanteeseen, että niitä häitä ei vaan näy tai kuulu. Kuitenkin häitä tärkeämpi on punnita, viihtyykö sen toisen kanssa oikeasti vai onko kyseessä vain kulissi, josta hakee turvaa, joko taloudellista tai muuta. Tässäpä sinulle visaisia kysymyksiä pohdittavaksi. Ei ehkä niin suoraa vastausta vaan eri vaihtoehtoja, joiden väliltä voisit tarkastella, mitä teet.
      T. Sinua yritti auttaa 51-vuotias perheenäiti ( avioliitossa, 2 aikuisuutta lähestyvää lasta)

• Anonyymi

Tulihan tämä apu vähän myöhään Tämä olikin vanha ketju. Tuskinpa Sandy tätä lukee. Nythän Sandy on jo 45-,vuotias. Kaipa hänellekin aika paljon on tapahtunut 14 vuoden aikana... Harmi, kun näistä ketjuista puuttuu jälkiseuranta.

• Anonyymi

Onhan sua kosittu, jos kerran olet kihloissa, ainakin Ennenvanhaan kihlaus on avioliiton lupaus.
      Tuossa sivussa sinisellä on myös otsake avioliitto , häät , avioehto,ja avoliitto.

• Anonyymi

Oho ,nyt huomasin ,että ketju on ikivanha.
        Terv edellinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      182
      2138
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1856
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1816
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1533
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      172
      1351
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      62
      1348
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1171
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1001
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      30
      995
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      939
    Aihe