Parhaat vuodet elämästäni ovat olleet ajan tappamista

Anonyymi

Mietin tätä tänään kun olin kävelylenkillä. Oikeastaan 12-vuotiaaksi asti sitä oli normaali. Sitten putosi porukoista. Yli 20-vuotta yksin, ei yhtään ystävää. Käytännössä vain tappanut aikaa. Yrittänyt muuttaa elämää, mutta lytätty niin monta kertaa, että lopulta vain lopettanut sen yrittämisen ja tyytynyt osaansa.

Kun katsoo minkälaiseksi on muuttunut siitä sosiaalisesta lapsesta, jolla oli paljon kavereita ja harrastuksia, niin ero on kuin yöllä ja päivällä.

Tärkeä sosiaalinen harjaantuminen jäi kokematta kriittisessä teini-iässä. Sitä on sosiaalisesti lapsen kengissä. Voisi sanoa, että jäi jumiin siihen 12-vuotiaan henkiseen maailmaan.

Mahdollisuuksia olisi ollut tyttöystäviin, mutta sitä on tuollaisissa tilanteissa "halvaantunut". Ei osaa toimia, ei saa sanaa suustaan, pelko ottaa vallan. Osa näistä tilanteista kalvaa vieläkin mieltä. Toinen osoitti selvästi kiinnostuksen, itse ei saanut sanaa suustaan, vaikka jokainen solu kehossa halusi sen muodostaa, ja päästää ilmoille. Ei menisi päivääkään, että näitä ei miettisi.

Se normaali tarina. Koulukiusaaminen koettu. Työpaikkakiusaaminen koettu. Sairastumisia ja vastoinkäymisiä koettu liiankin kanssa. Monta täydellistä burnouttia. Jossain masennuksen ja manian välimaastossa sotkenut asiat monta kertaa täydelliseen solmuun. Addiktioita koettu, asunnottomuus koettu. Lista on loputon.

Olen kuitenkin ollut työelämässä yli kymmenen vuotta ja onnistunut koulutuksen hankkimaan. Työnteko oli nautinnollista. En vain pitänyt kiusaamisesta ja jatkuvasta nälvimisestä. Se nälviminen ja vittuilu muistutti aivan oman isäni "lyttäävää kasvatusmallia". Sitä sai kokea työelämässä jokainen päivä. Lopulta täydellinen burnout ja otin loparit. Ei vaan pystynyt. Sitä pisti oman kuupan äärirajoille sietäessään väkisin sitä paskaa vuodesta toiseen.

En tiedä mitä tässä tekisi, vai tekisikö mitään? En usko, että elämäni enää tulee paremmaksi muuttumaan. Korkeintaan huonommaksi. Ei tätä muuta paremmaksi enää kuin suoranainen ihme.

Niistä jutuista mitä on kokenut elämänsä aikana, ei kehtaa kertoa kenellekään. Ei edes anonyymina netissä. Vaikea kuvitella, että uskaltaisi vuodattaa jollekin psykiatrille/psykologille koko elämänstoorinsa.

26

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Googlaa "kaverihaku" ja "kohdataan-some" jos haet tapaamisseuraa tai puhelinseuraa ! Siellä on kaikenlaisia
      seuranhakijoita.

      • Anonyymi

        Kiitoksia, mutta uskallusta ei ole ollut koko elämäni aikana, niin en tiedä mistä se nyt kumpuaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia, mutta uskallusta ei ole ollut koko elämäni aikana, niin en tiedä mistä se nyt kumpuaisi.

        Suomessa on hyvin paljon yksinäisyydestä kärsiviä joiden yksinäisyys johtuu hyvin suurelta osin ujoudesta ja uskalluksen puutteesta. Sinä et ole yksin ! Sinä voisit siis hakea seuraa niistä lukemattomista muista jotka myös kärsivät samasta ongelmasta kuin sinä. Mainitse ilmoituksessa että haet seuraa juuri tuollaisista ihmisistä ! Oletko Facebookissa ? Vilkaisepa Facebook-ryhmää "Uusia Ystäviä" !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on hyvin paljon yksinäisyydestä kärsiviä joiden yksinäisyys johtuu hyvin suurelta osin ujoudesta ja uskalluksen puutteesta. Sinä et ole yksin ! Sinä voisit siis hakea seuraa niistä lukemattomista muista jotka myös kärsivät samasta ongelmasta kuin sinä. Mainitse ilmoituksessa että haet seuraa juuri tuollaisista ihmisistä ! Oletko Facebookissa ? Vilkaisepa Facebook-ryhmää "Uusia Ystäviä" !

        Ei ole uskallusta. Ehkä netissä jutteluun riittää rahkeet, mutta kenenkään tapaamiseen ei. Tässä on hyvin kaukana normaalista ihmisestä. Asiat jotka ovat normaaleille ihmisille itsestään selviä ja tapahtuvat ilman minkäänlaista ajatusta, vaativat (ovat vaatineet) itselleni hillittömiä ponnistuksia.

        Lyhyesti ja ytimekkäästi: psyyke paskana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole uskallusta. Ehkä netissä jutteluun riittää rahkeet, mutta kenenkään tapaamiseen ei. Tässä on hyvin kaukana normaalista ihmisestä. Asiat jotka ovat normaaleille ihmisille itsestään selviä ja tapahtuvat ilman minkäänlaista ajatusta, vaativat (ovat vaatineet) itselleni hillittömiä ponnistuksia.

        Lyhyesti ja ytimekkäästi: psyyke paskana.

        Minä olin aika kauan mukana Facebook-ryhmässä jonka nimi on "Paniikki - ja ahdistuneisuushäiriö".

        Siellä on porukkaa jotka ovat paljon huonommassa kunnossa kuin sinä. Suosittelen että menet mukaan. Jos petyt ryhmään voit tietysti poistua siitä milloin haluat. Netissä jutteluun sinulla näyttää selvästi riittävän rahkeet ja ulosannissasi ei ole mitään vikaa.

        Jos sinulla on englanti kutakuinkin hanskassa voisit hakea youtubista hyviä videoita hakusanoilla "social anxiety". Jos teet sen niin näet että sinun ongelmasi on hyvin yleinen. Ja ainahan noista videoista voi jotain oppia. Oletko koskaan hakenut asiantuntija-apua ?
        Onko sinulla kokemusta lääkityksestä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia, mutta uskallusta ei ole ollut koko elämäni aikana, niin en tiedä mistä se nyt kumpuaisi.

        Sosiaalisten tilanteiden pelkoa?


    • Anonyymi

      Ttekis mieli auttaa suamutta ku juttu vaihtuu lennossa niin mite ?sano sinä?

      • Anonyymi

        En nyt tajunnut mitä ajoit takaa?


    • Anonyymi

      Itse olen ollut myös täysin yksin 15 vuotiaasta asti, eli kohta 17 vuotta.
      Sosiaaliset tilanteet ahdistavat niin paljon, en keksinyt puhuttavaa en uskaltanut puhua. Sydän jyskytti vaan ja ääni saattoi väristä jos jotain piti johonkin kommentoida.

      Masennus valtasi mielen ja nyt viimein päätin tarttua viimeiseen oljenkorteen ja hain apua mielenterveyden ongelmiini.
      Katsotaan mitä tuo tullessa ja saanko henkisiä lukkoja auki.
      Itsetuhoisiin ajatuksiin saakka venytin avun hakua, lasken vain vuosia, että tämä päänsisäinen kärsimys loppuu. Ainoana lohtuna on se, että tämä ei ole ikuista.

      Ajan sain ensi viikolle, katsotaan tämä kortti vielä.
      Muuta vaihtoehtoa ei enää ole.

      • Anonyymi

        Hienoa, että olet päättänyt hakea apua!


    • Anonyymi

      Psykiatrilla on vaitiolovelvollisuus kuten muillakin lääkäreillä.
      Kannattaa kertoa ajatuksistaan asiantuntijalle joka voi ohjata oikeaan suuntaan.

      Nettikeskustelu voi olla oikeinkin hyvää vertaistukea, mutta kirjoitukset jäävät tänne "ikuisiksi ajoiksi", ja joskus vastaukset voivat ikävästi olla luokattoman huonoja (häiriköintiä).

    • Anonyymi

      Aloittaja, mistänpåin olet? Jos ajattelet, että olet ainut, jolle on käynyt huonosti, niin sinun pitäisi kuulla minun tarinani. Lyhyesti, kaiken tmän koetun jälkeen, tuntuu siltä, että tämä elämä on lähinnä kuin maanpäällisessä helvetissä olisi.
      Jokainen päivä on suurimmaksi osaksi viiltävää tuskaa. Hetkittäin voi tulla tunne, että joku toinen muka oikeasti välittäisi, mutta ei.
      Itsenurha-ajatukset ovat mielessä lähes joks päivä.
      Kukaan ei tunnu välittävän minusta. En ole ruma, en ole tyhmä, en ole myöskään ihan köyhä. Tämä nykyinen somemaailma ahdistaa tosi paljon, pelkkää pinnalisuutta täynnä. Olen miettinyt vaikka mitä. Tämä vuosi on ollut erityisen raskas. Mietin kauanko jaksan tätä vielä, ennenkuin tapan itseni.

      • Anonyymi

        Pks seudulta minä. Luovu noista itsemurha-ajatuksista. Tiedän, että meitä elämän kolhimia ja potkimia on paljon.


    • Anonyymi

      Some jutut on paskaa. Pinnallista teennäistä paskaa.
      sanoo m35

      • Anonyymi

        Ne on mutta työn vuoksi on pakko olla siellä vaikka ei oikeasti edes haluaisi olla.


    • Somesta sen verran että

      1. Moni ei päivitä sinne yhtään mitään. Eli osallistujien tekemisistä tai mielenkiinnoista ei tiedä sen enempää kuin ennen somea. Tällä en tarkoita Whatsappia joka on puheluita, viestejä tai kuvia täsmävalituille henkilöille tai ryhmälle, tai Snapchattia.

      2. Sinne päivitetään enimmäkseen iloisia asioita, eli lomamatkakuvia tms. Ei sitä aikaa mikä on tavallista arkea, tai epäonnistumisia. Toki jotkut osaavat käyttää sitä sosiaalisena mediana, mutta ei se toimi odotusten mukaisesti.

      Yritin lopettaa somen omalta osaltani kokonaan, mutta sitten päädyin siihen että se toimii melkein kuin tämä palsta. Kunhan käytän sitä ajanvietteenä, ilman odotuksia siitä että saisin siitä jotakin konkreettista. Yritysten tiedotteet on pääasiallinen anti, ilman niitä sen käyttö hiipuisi minun osaltani.

      Täältä sentään saa ajatustenvaihdon vastineeksi aina jonkun mielenkiintoisen kommentin, vaikkei ole tietoa siitä kuka ja missä se on kirjoitettu. Olen oppinut keskusteluista enemmän kuin arkielämässä, saatikka somessa. Täällä kaikki keskustelut eivät ole sitä että "lomalla on mukavaa", vaan aiheena on elämä ja sen eläminen.

      • Anonyymi

        Instagram, facebook ym. vastaavat väylät ruokkivat vain ihmisten huonoa oloa. Sinne päivitetään vain elämän hohtoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Instagram, facebook ym. vastaavat väylät ruokkivat vain ihmisten huonoa oloa. Sinne päivitetään vain elämän hohtoa.

        Enimmäkseen kyllä, ja se on ymmärrettävää. Harva uskaltaa näyttää omia heikkouksiaan julkisesti. Riippuu tietysti siitäkin mitä Instagramista etsii ja mitä siellä seuraa. Ei ne luontokuva ja lemmikkieläinkuvat ole kovin hohdokkaita. Toki luontokuva voi herättää matkakuumeen jne.

        Facebookin osalta minä petyin siihen että siellä voi kyllä tykätä jostakin kuvasta tai kertomuksesta, mutta se jää sitten siihen. Se ei toimi kannustimena yhteydenottoon, eli ei synny yhteenkuuluvuuden tunnetta kuten aidoissa peleissä ja leikeissä. Jos jollakulla on vaikkapa 300 kaveria, niin se aiheuttaa sen että enemmistö on vain moikkailu-tason tuttuja. Ei ystäviä joiden kanssa voi jakaa tunteitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Instagram, facebook ym. vastaavat väylät ruokkivat vain ihmisten huonoa oloa. Sinne päivitetään vain elämän hohtoa.

        "Instagram, Facebook ja muut vastaavat väylät vain ruokkivat ihmisten huonoa oloa. Sinne päivytetään vain elämän hohtoa."

        Facebookissa on ryhmiä masennuksesta, paniikki - ja ahdistushäiriöstä sekä yksinäisyydestä kärsiville. Nuo ryhmät on hyvin helppo löytää. Facebookissa on paljon muitakin kuin vain elämän hohdon päivittäjiä.


    • Anonyymi

      Melko lailla samanlainen historiikki kuin itselläni "isän lyttäävää kasvatusmallia" myöten, paitsi etten työpaikkakiusaamista ole kokenut, kun en liiemmin ole töissä ollut. Olen siis ollut siltäkin osin aivan sivussa ihmiskontaktien suhteen, ja se on vain vahvistanut vaikeutta ottaa kontakteja muihin ihmisiin.

      Pahinta on juuri tuo, ettei pysty puhumaan mistään kenellekään. Sitä on myös henkisesti yksin. Kukaan ei voi koskaan ymmärtää, mitä on itse joutunut kokemaan, ja kuinka se on vaikuttanut omaan mieleen ja käsityskykyyn, ja etten pysty käsittelemään muille arkipäiväisiä asioita samalla tavalla. Olen käynyt myös nuppinikkarilla puhumassa. Itse en sinne hakeutunut, vaan minut pistettiin sinne erään palvelun kautta, kun varovaisesti avasin taustaani tentattaessa. En kumminkaan pystynyt puhumaan kaikista asioista. En itse puhunut mistään, mitä ei kysytty, ja keskustelu haarautui aika paljon siitä, mihin olisi pitänyt keskittyä. Olisi tietenkin pitänyt puhua, koska nyt kaikki jäi pinnalliseksi, ja olen edelleen yksin mielessäni pyörivien asioiden kanssa, mutta kun ei vain pystynyt.

    • Anonyymi

      Kusin oman maineeni täysin ja kärsin kaiken maailman sairauksista.
      Olen varmaan vastenmielisin ihminen mitä täältä löytyy tällä hetkellä. Tullut uhkailtua tappamisella ja sitä mietinkin, kun jaksanut pientäkään kiusaa enää. Hakeuduin sitten hoitoon, koska rupesi vähän jo menemään yli ja vieläkin pitäisi sitten sitä puolta hoidattaa. Kiusaamista takana yli 10 vuotta.

      Mulla jos kenellä ei ole varaa juuri sanoa mitään. Sanon kuitenkin ja vyörytän pahan oloni muiden niskaan. En oikein välitä ihmisistä enkä ole eläinrakaskaan. Pitäisi kuitenkin vähän pyrkiä enemmän jonkinnäköiseen sopuun.

      Olen satuttanut itseäni ja yrittänyt tappaakin. Ei ole tutkintoa, ei kavereita, ei kaunista naamaa, en osaa, en ole mitään. Olen täysi-ikäinen.


      Enpä jaksa uskoa, että olet yhtä mitätön tapaus.

    • Anonyymi

      Mä kerron salaisuuden:

      Kaikilla tämä koko elämä on ajan tappamista. Sinä olet yhtä tärkeä kuin kaikki muutin :)

      • Anonyymi

        Totta. Kun kärsimme sellaisesta että haluamme jotain, niin ajattelemme, ja se kärsimys on sidoksissa vain siihen ajatukseen joka kestää tietyn ajan verran. Kärsimme siis vain omista ajatuksistamme.


    • Anonyymi

      Kova tarina. Ja kovia henkisiä kipuja sulla. Itse olen ollut kaveriton pitkään. Vanhemmat ovat olleet AINOAT kaverit. Ja nyt kun he ovat vanhoja. Niin tämä yksinäisyyden masennus on yhtä helvettiä! MIKÄÄN ei kiinnosta EI MIKÄÄN. Vaikka olisi ilmainen matka ympäri maailman (no ei nyt korona aikana) vaikka olisi ferrari pihassa... AIVAN SAMA! siksi tuntuu niin hiton sairaalle kans. Muuttuuko mikään paremmaksi vai mitä pitää tehdä.

      • Anonyymi

        "Muuttuuko mikään paremmaksi vai mitä pitää tehdä?"

        Liity johonkin Facebookin masennuksesta kärsivien ryhmään. Kun luet heidän viestejään näet että et ole yksin.
        Sieltä voisit hakea myös joko tapaamis - tai puhelinseuraa.
        Olen itse ollut mukana masennuksesta kärsivien sekä panniikki - ja ahdistuskohtauksista kärsivien Facebook ryhmissä. Siellä viisastuu. Ryhmien jäsenet eivät näe harhanäkyjä eivätkä sekoile. Jos petyt ryhmiin voit tietysti poistua ryhmistä milloin haluat joten sinulla ei ole mitään menetettävää.


    • Anonyymi

      "Niistä jutuista mitä on kokenut elämänsä aikana, ei kehtaa kertoa kenellekään. Ei edes anonyymina netissä. Vaikea kuvitella, että uskaltaisi vuodattaa jollekin psykiatrille/psykologille koko elämänstoorinsa."

      Tämä. Toisaalta ahdistaa ihmiset niin paljon, että vaikea mennä edes lääkäriin. Yleensä menenkin vasta pakon edessä. Oma elämä on ollut sen verran normaalista poikkeavaa, että hävettää avautua siitä kenellekään. Toisaalta terapia ja muu mt-hoito tulisi kyllä tarpeeseen..

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe