Millähän saadaan tuo dieselveron riesa pois ! ilman sitä verojen taso on korkea litrahinta.
Ei sitä ole yhdessäkään muussa eu maassa.
Millähän saataisiin tuo dieselveron riesa pois !
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Yksityishenkilöllä ainakaan ei taida olla mitään keinoa käyttövoimaveron poistoon.
Keväällä julkisuudessa jossain asia oli esillä ja sen vaikutuksesta dieselin pumppuhinnan veroonkin laskettiin. Se nostaisi pumppuhinnan veroa noin 25-26 senttiä noiden laskelmien mukaan. Markkinoillahan polttoaineiden lopullinen pumppuhinta määräytyy, mutta varmasti tuo vero dieselin hintaa nostaisi.
Käyttövoimaveron poisto suosisi vähemmän ajavia ja rankaisisi paljon ajavia. Päästöjen kannalta poisto olisi tietysti hyvä juttu, jos sen vaikutuksesta dieselautot alkaisivat korvata bensa-autoja uusmyynnissä. Tässä on tietysti ongelmana sekin, että dieseltekniikka on kalliimpaa kuin bensatekniikka, joten pieniin ja halpoihin autoihin ei dieseliä enää ole tarjolla eikä Suomen verotuspäätöksillä tuohon tarjontaan ole minkäänlaista vaikutusta.
Tilanne on jo muutenkin autojen osalta muuttumassa siten, ettei polttomoottori yksinään ole enää jatkossa ainoa voimanlähde. Hybridit lisääntyvät ja täyssähköautotkin. Taitaa jo nytkin olla niin, ettei ainakaan vähänkään pientä isompaa uutta bensa-autoa juurikaan osteta ilman hbridiä. Eli pelkät bensa-autot vähenevät koko ajan muutenkin.
Dieseleiden osalta hybridi on vielä harvinainen, olisko vain Mersulla tällainen vaihtoehtona. Sitäkin Suomessa rankaisee kovasti käyttövoimavero, koska se syö vahvasti pois sen edun minkä hybridi tuo, jos vähänkin merkittävä osa ajosta tapahtuu sähköllä. Näin ollen dieselin taöloudellisuus on edelleen suuret ajomäärät, noin 20tkm ja sitä suuremmat merkistä riippuen. Juuri dieselhybridille tuo kiinteä dieselien korkea käyttövoimavero on valtava haitta.
Dieselhybridihän olisi erittäinkin hyvä bensahybridiin verrattyna päästöjenkin vähentämisen kannalta, lyhyet matkat sähköllä ja pidemmät matkat dieselillä.
Liikenteen verotuksessa ei ainakaan toistaiseksi kaikilta osin päästöt ole keskeisessä roolissa. Ei ainakaan käyttövoimaverojen osalta. Käyttövoimaveroahan peritään kaikilta muilta paitsi bensa-autoilta eli eniten päästöjä tuottavalta ei peritä. Voi kai sen sitten niinkin tulkita, että tavoite olisikin se, että paljon ajavat eivät ajaisi bensa-autoilla. No näinhän se kyllä onkin. - Anonyymi
Kansalaisaloitetta ei ole vielä käsitelty eduskunnassa, joten saa nähdä poistuuko tämä muusta EU:sta poikkeava erikoisvero myös Suomesta.
Uuden Opel Corsan saa dieselinä, mutta esimerkiksi Renault ei tuo Clion tai Capturin dieseleitä Suomeen.
Olisihan se litrahinnaltaan vähän kalliimpaa tankata, mutta litroja kuluu edelleen vähemmän kuin bensalitroja. Kalliimpi litrahinta tekisi taloudellisen ajotavan mielekkäämmäksi, koska ei se nykyinen 4,5 euroa - 6 euroa /100 km kustannukselta tunnu.
Ellei sitten laske että tuolla erotuksella pitää kuitata pois se 370 euron dieselvero pois jotta olisi tasoissa bensakulun kanssa, eli euro päivässä pitäisi säästää.
Plug-in on hyvä silloin kun päivittäin on vähäisesti ajettavaa, mutta pidemmillä matkoilla se on perinteinen bensakone. Kallis ostaa, joten siinäkin on syytä miettiä kannattavuutta, että saako sen ladattua 50 km välein (työpaikalla, kaverin sähköllä, kauppareissulla, harrastuspaikalla) ja onko se kotitaloussähkön hintaista vaiko hyvällä katteella joka kattaa latauspaikan rakentamisen ja antaa pienen voiton yrittäjälle. - Anonyymi
Edellinen auto oli hetken mielijohteesta 10 vuotias Audi 2.0 tdi koneella 5kk omistuksessa kun halvalla löytyi kun omistaja ei viitsinyt teetättää jarrulevyjen ja palojen vaihtoa. Vaihdoin ne itse ja käytin leimalla.
Myyntiin meni kiinteiden kulujen takia, ajoneuvovero iso joka on riippumatta käytöstä. Tarvii elämiseen nekin rahat.
Terveisiä sinne eduskuntaan että vetäkää pää pois kaverin pyllystä ja alkakaa keksimään niitä pienempiä veroja! - Anonyymi
Helppoa se on. Bensassa on veroa noin euro ja dieselissä vajaa 50 senttiä. Eihän siitä tule, kuin viidenkymmenen sentin korotus pumppuhinnoissa. Loppuis tuo valtion tuki diesel-autoille.
- Anonyymi
Ihan noin yksinkertainen juttu ei polttoaineverotus ole.
Tässä kopio trafin sivulta:
”Nyt maaliskuussa 2020 bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65-70 % muodostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta noin 55 % muodostuu veroista.
Nestemäisten liikennepolttoaineiden polttoaineverotus on ympäristöperusteista, sillä veron määrä perustuu tuotteen energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin. Liikenteen polttoaineilla myös lähipäästöt vaikuttavat verotasoon.Valmisteverotasot ovat polttoainekohtaisia kiinteitä veroja.
Polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Polttoaineveron määrä määritellään valmisteverolainsäädännössä sentteinä tuotelitraa tai -kiloa kohti. Sen määrä ei riipu polttoaineiden hinnasta. Huoltovarmuusmaksu on lakisääteinen veroluonteinen maksu, joka tilitetään huoltovarmuusrahastoon.”
Tuki dieselille koskee vain paljon ajavia ja ennenkaikkea ammattiliikennettä. Vähän ajavien, joita ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista on, kannalta dieselillä ajavia rangaistaan eli toisin sanoen itse asiassa bensalla ajavia valtio tukee. Se on jokseenkin nurinkurista, koska bensa-autojen päästöt ovat suuremmat ja koko ajan toitotetaan ympäristöasioita myös henkilöautoliikenteen osalta.
Tilanne tietysti muuttuisi, jos kiinteästä käyttövoimaverosta dieselautoille luovuttaisiin (bensa-autoilla ei sitä olekaan, kaikilla muilla käyttövoimilla se on) ja pumppuhintaa nostettaisiin siten, ettei verotulo vähenisi. Tämä tarkoittaisi julkisuudessa olleiden lukujen mukaan noin 25-26 sentin veronlisäystä dieselin pumppuhintaan.
Tästä hyötyisi vähän ajavat dieselautoilijat ja kärsisivät paljon ajavat ja ammattiliikenne, joiden polttoainekulut nousisivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869