Millähän saataisiin tuo dieselveron riesa pois !

Anonyymi

Millähän saadaan tuo dieselveron riesa pois ! ilman sitä verojen taso on korkea litrahinta.


Ei sitä ole yhdessäkään muussa eu maassa.

5

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksityishenkilöllä ainakaan ei taida olla mitään keinoa käyttövoimaveron poistoon.
      Keväällä julkisuudessa jossain asia oli esillä ja sen vaikutuksesta dieselin pumppuhinnan veroonkin laskettiin. Se nostaisi pumppuhinnan veroa noin 25-26 senttiä noiden laskelmien mukaan. Markkinoillahan polttoaineiden lopullinen pumppuhinta määräytyy, mutta varmasti tuo vero dieselin hintaa nostaisi.

      Käyttövoimaveron poisto suosisi vähemmän ajavia ja rankaisisi paljon ajavia. Päästöjen kannalta poisto olisi tietysti hyvä juttu, jos sen vaikutuksesta dieselautot alkaisivat korvata bensa-autoja uusmyynnissä. Tässä on tietysti ongelmana sekin, että dieseltekniikka on kalliimpaa kuin bensatekniikka, joten pieniin ja halpoihin autoihin ei dieseliä enää ole tarjolla eikä Suomen verotuspäätöksillä tuohon tarjontaan ole minkäänlaista vaikutusta.
      Tilanne on jo muutenkin autojen osalta muuttumassa siten, ettei polttomoottori yksinään ole enää jatkossa ainoa voimanlähde. Hybridit lisääntyvät ja täyssähköautotkin. Taitaa jo nytkin olla niin, ettei ainakaan vähänkään pientä isompaa uutta bensa-autoa juurikaan osteta ilman hbridiä. Eli pelkät bensa-autot vähenevät koko ajan muutenkin.

      Dieseleiden osalta hybridi on vielä harvinainen, olisko vain Mersulla tällainen vaihtoehtona. Sitäkin Suomessa rankaisee kovasti käyttövoimavero, koska se syö vahvasti pois sen edun minkä hybridi tuo, jos vähänkin merkittävä osa ajosta tapahtuu sähköllä. Näin ollen dieselin taöloudellisuus on edelleen suuret ajomäärät, noin 20tkm ja sitä suuremmat merkistä riippuen. Juuri dieselhybridille tuo kiinteä dieselien korkea käyttövoimavero on valtava haitta.
      Dieselhybridihän olisi erittäinkin hyvä bensahybridiin verrattyna päästöjenkin vähentämisen kannalta, lyhyet matkat sähköllä ja pidemmät matkat dieselillä.

      Liikenteen verotuksessa ei ainakaan toistaiseksi kaikilta osin päästöt ole keskeisessä roolissa. Ei ainakaan käyttövoimaverojen osalta. Käyttövoimaveroahan peritään kaikilta muilta paitsi bensa-autoilta eli eniten päästöjä tuottavalta ei peritä. Voi kai sen sitten niinkin tulkita, että tavoite olisikin se, että paljon ajavat eivät ajaisi bensa-autoilla. No näinhän se kyllä onkin.

    • Anonyymi

      Kansalaisaloitetta ei ole vielä käsitelty eduskunnassa, joten saa nähdä poistuuko tämä muusta EU:sta poikkeava erikoisvero myös Suomesta.

      Uuden Opel Corsan saa dieselinä, mutta esimerkiksi Renault ei tuo Clion tai Capturin dieseleitä Suomeen.

      Olisihan se litrahinnaltaan vähän kalliimpaa tankata, mutta litroja kuluu edelleen vähemmän kuin bensalitroja. Kalliimpi litrahinta tekisi taloudellisen ajotavan mielekkäämmäksi, koska ei se nykyinen 4,5 euroa - 6 euroa /100 km kustannukselta tunnu.

      Ellei sitten laske että tuolla erotuksella pitää kuitata pois se 370 euron dieselvero pois jotta olisi tasoissa bensakulun kanssa, eli euro päivässä pitäisi säästää.

      Plug-in on hyvä silloin kun päivittäin on vähäisesti ajettavaa, mutta pidemmillä matkoilla se on perinteinen bensakone. Kallis ostaa, joten siinäkin on syytä miettiä kannattavuutta, että saako sen ladattua 50 km välein (työpaikalla, kaverin sähköllä, kauppareissulla, harrastuspaikalla) ja onko se kotitaloussähkön hintaista vaiko hyvällä katteella joka kattaa latauspaikan rakentamisen ja antaa pienen voiton yrittäjälle.

    • Anonyymi

      Edellinen auto oli hetken mielijohteesta 10 vuotias Audi 2.0 tdi koneella 5kk omistuksessa kun halvalla löytyi kun omistaja ei viitsinyt teetättää jarrulevyjen ja palojen vaihtoa. Vaihdoin ne itse ja käytin leimalla.

      Myyntiin meni kiinteiden kulujen takia, ajoneuvovero iso joka on riippumatta käytöstä. Tarvii elämiseen nekin rahat.

      Terveisiä sinne eduskuntaan että vetäkää pää pois kaverin pyllystä ja alkakaa keksimään niitä pienempiä veroja!

    • Anonyymi

      Helppoa se on. Bensassa on veroa noin euro ja dieselissä vajaa 50 senttiä. Eihän siitä tule, kuin viidenkymmenen sentin korotus pumppuhinnoissa. Loppuis tuo valtion tuki diesel-autoille.

      • Anonyymi

        Ihan noin yksinkertainen juttu ei polttoaineverotus ole.

        Tässä kopio trafin sivulta:

        ”Nyt maaliskuussa 2020 bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65-70 % muodostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta noin 55 % muodostuu veroista.
        Nestemäisten liikennepolttoaineiden polttoaineverotus on ympäristöperusteista, sillä veron määrä perustuu tuotteen energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin. Liikenteen polttoaineilla myös lähipäästöt vaikuttavat verotasoon.Valmisteverotasot ovat polttoainekohtaisia kiinteitä veroja.
        Polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Polttoaineveron määrä määritellään valmisteverolainsäädännössä sentteinä tuotelitraa tai -kiloa kohti. Sen määrä ei riipu polttoaineiden hinnasta. Huoltovarmuusmaksu on lakisääteinen veroluonteinen maksu, joka tilitetään huoltovarmuusrahastoon.”

        Tuki dieselille koskee vain paljon ajavia ja ennenkaikkea ammattiliikennettä. Vähän ajavien, joita ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista on, kannalta dieselillä ajavia rangaistaan eli toisin sanoen itse asiassa bensalla ajavia valtio tukee. Se on jokseenkin nurinkurista, koska bensa-autojen päästöt ovat suuremmat ja koko ajan toitotetaan ympäristöasioita myös henkilöautoliikenteen osalta.
        Tilanne tietysti muuttuisi, jos kiinteästä käyttövoimaverosta dieselautoille luovuttaisiin (bensa-autoilla ei sitä olekaan, kaikilla muilla käyttövoimilla se on) ja pumppuhintaa nostettaisiin siten, ettei verotulo vähenisi. Tämä tarkoittaisi julkisuudessa olleiden lukujen mukaan noin 25-26 sentin veronlisäystä dieselin pumppuhintaan.
        Tästä hyötyisi vähän ajavat dieselautoilijat ja kärsisivät paljon ajavat ja ammattiliikenne, joiden polttoainekulut nousisivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      134
      12929
    2. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      80
      6011
    3. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      158
      4480
    4. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      496
      4351
    5. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      119
      4157
    6. 73
      3814
    7. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      2933
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      54
      2853
    9. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      57
      2089
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      22
      1728
    Aihe