Millähän saataisiin tuo dieselveron riesa pois !

Anonyymi

Millähän saadaan tuo dieselveron riesa pois ! ilman sitä verojen taso on korkea litrahinta.


Ei sitä ole yhdessäkään muussa eu maassa.

5

114

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksityishenkilöllä ainakaan ei taida olla mitään keinoa käyttövoimaveron poistoon.
      Keväällä julkisuudessa jossain asia oli esillä ja sen vaikutuksesta dieselin pumppuhinnan veroonkin laskettiin. Se nostaisi pumppuhinnan veroa noin 25-26 senttiä noiden laskelmien mukaan. Markkinoillahan polttoaineiden lopullinen pumppuhinta määräytyy, mutta varmasti tuo vero dieselin hintaa nostaisi.

      Käyttövoimaveron poisto suosisi vähemmän ajavia ja rankaisisi paljon ajavia. Päästöjen kannalta poisto olisi tietysti hyvä juttu, jos sen vaikutuksesta dieselautot alkaisivat korvata bensa-autoja uusmyynnissä. Tässä on tietysti ongelmana sekin, että dieseltekniikka on kalliimpaa kuin bensatekniikka, joten pieniin ja halpoihin autoihin ei dieseliä enää ole tarjolla eikä Suomen verotuspäätöksillä tuohon tarjontaan ole minkäänlaista vaikutusta.
      Tilanne on jo muutenkin autojen osalta muuttumassa siten, ettei polttomoottori yksinään ole enää jatkossa ainoa voimanlähde. Hybridit lisääntyvät ja täyssähköautotkin. Taitaa jo nytkin olla niin, ettei ainakaan vähänkään pientä isompaa uutta bensa-autoa juurikaan osteta ilman hbridiä. Eli pelkät bensa-autot vähenevät koko ajan muutenkin.

      Dieseleiden osalta hybridi on vielä harvinainen, olisko vain Mersulla tällainen vaihtoehtona. Sitäkin Suomessa rankaisee kovasti käyttövoimavero, koska se syö vahvasti pois sen edun minkä hybridi tuo, jos vähänkin merkittävä osa ajosta tapahtuu sähköllä. Näin ollen dieselin taöloudellisuus on edelleen suuret ajomäärät, noin 20tkm ja sitä suuremmat merkistä riippuen. Juuri dieselhybridille tuo kiinteä dieselien korkea käyttövoimavero on valtava haitta.
      Dieselhybridihän olisi erittäinkin hyvä bensahybridiin verrattyna päästöjenkin vähentämisen kannalta, lyhyet matkat sähköllä ja pidemmät matkat dieselillä.

      Liikenteen verotuksessa ei ainakaan toistaiseksi kaikilta osin päästöt ole keskeisessä roolissa. Ei ainakaan käyttövoimaverojen osalta. Käyttövoimaveroahan peritään kaikilta muilta paitsi bensa-autoilta eli eniten päästöjä tuottavalta ei peritä. Voi kai sen sitten niinkin tulkita, että tavoite olisikin se, että paljon ajavat eivät ajaisi bensa-autoilla. No näinhän se kyllä onkin.

    • Anonyymi

      Kansalaisaloitetta ei ole vielä käsitelty eduskunnassa, joten saa nähdä poistuuko tämä muusta EU:sta poikkeava erikoisvero myös Suomesta.

      Uuden Opel Corsan saa dieselinä, mutta esimerkiksi Renault ei tuo Clion tai Capturin dieseleitä Suomeen.

      Olisihan se litrahinnaltaan vähän kalliimpaa tankata, mutta litroja kuluu edelleen vähemmän kuin bensalitroja. Kalliimpi litrahinta tekisi taloudellisen ajotavan mielekkäämmäksi, koska ei se nykyinen 4,5 euroa - 6 euroa /100 km kustannukselta tunnu.

      Ellei sitten laske että tuolla erotuksella pitää kuitata pois se 370 euron dieselvero pois jotta olisi tasoissa bensakulun kanssa, eli euro päivässä pitäisi säästää.

      Plug-in on hyvä silloin kun päivittäin on vähäisesti ajettavaa, mutta pidemmillä matkoilla se on perinteinen bensakone. Kallis ostaa, joten siinäkin on syytä miettiä kannattavuutta, että saako sen ladattua 50 km välein (työpaikalla, kaverin sähköllä, kauppareissulla, harrastuspaikalla) ja onko se kotitaloussähkön hintaista vaiko hyvällä katteella joka kattaa latauspaikan rakentamisen ja antaa pienen voiton yrittäjälle.

    • Anonyymi

      Edellinen auto oli hetken mielijohteesta 10 vuotias Audi 2.0 tdi koneella 5kk omistuksessa kun halvalla löytyi kun omistaja ei viitsinyt teetättää jarrulevyjen ja palojen vaihtoa. Vaihdoin ne itse ja käytin leimalla.

      Myyntiin meni kiinteiden kulujen takia, ajoneuvovero iso joka on riippumatta käytöstä. Tarvii elämiseen nekin rahat.

      Terveisiä sinne eduskuntaan että vetäkää pää pois kaverin pyllystä ja alkakaa keksimään niitä pienempiä veroja!

    • Anonyymi

      Helppoa se on. Bensassa on veroa noin euro ja dieselissä vajaa 50 senttiä. Eihän siitä tule, kuin viidenkymmenen sentin korotus pumppuhinnoissa. Loppuis tuo valtion tuki diesel-autoille.

      • Anonyymi

        Ihan noin yksinkertainen juttu ei polttoaineverotus ole.

        Tässä kopio trafin sivulta:

        ”Nyt maaliskuussa 2020 bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65-70 % muodostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta noin 55 % muodostuu veroista.
        Nestemäisten liikennepolttoaineiden polttoaineverotus on ympäristöperusteista, sillä veron määrä perustuu tuotteen energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin. Liikenteen polttoaineilla myös lähipäästöt vaikuttavat verotasoon.Valmisteverotasot ovat polttoainekohtaisia kiinteitä veroja.
        Polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Polttoaineveron määrä määritellään valmisteverolainsäädännössä sentteinä tuotelitraa tai -kiloa kohti. Sen määrä ei riipu polttoaineiden hinnasta. Huoltovarmuusmaksu on lakisääteinen veroluonteinen maksu, joka tilitetään huoltovarmuusrahastoon.”

        Tuki dieselille koskee vain paljon ajavia ja ennenkaikkea ammattiliikennettä. Vähän ajavien, joita ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista on, kannalta dieselillä ajavia rangaistaan eli toisin sanoen itse asiassa bensalla ajavia valtio tukee. Se on jokseenkin nurinkurista, koska bensa-autojen päästöt ovat suuremmat ja koko ajan toitotetaan ympäristöasioita myös henkilöautoliikenteen osalta.
        Tilanne tietysti muuttuisi, jos kiinteästä käyttövoimaverosta dieselautoille luovuttaisiin (bensa-autoilla ei sitä olekaan, kaikilla muilla käyttövoimilla se on) ja pumppuhintaa nostettaisiin siten, ettei verotulo vähenisi. Tämä tarkoittaisi julkisuudessa olleiden lukujen mukaan noin 25-26 sentin veronlisäystä dieselin pumppuhintaan.
        Tästä hyötyisi vähän ajavat dieselautoilijat ja kärsisivät paljon ajavat ja ammattiliikenne, joiden polttoainekulut nousisivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      296
      2676
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1409
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1261
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1251
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1225
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1195
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      45
      1063
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      976
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      900
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      807
    Aihe