Uusia polttomoottoriautoja ei enää ole järkevää ostaa

Anonyymi

Uusia polttomoottoriautoja ei enää ole taloudellisesti järkevää ostaa, ei edes hybrideitä. Tosin ei vielä sähköautojakaan, koska hinnat tulevat laskemaan rajusti lähivuosina.

Fiksuinta on ostaa nyt jotain mitä ei harmita pistää paaluun 5 vuoden kuluttua, riippumatta voimanlähteestä. 2025 suurin osa uusista autoista tulee olemaan sähköautoja. Henkilöautojen jälleenmyyntiarvot muilla voimanlähteillä erikoistarpeita lukuunottamatta tulevat romahtamaan rajusti lähivuosina.

Kaasuautot olisivat voineet olla myös hyviä vaihtoehtoja, mutta niiden tuotekehitys on käytännössä lopetettu ja käytännössä vanhenevien mallejen hautakivet on jo hakattu.

Aivan kuten viimeisten 30 vuoden aikana, vety tulee olemaan aina vaihtoehto 10 vuoden päästä tulevaisuudessa. Tällä vauhdilla siirtymä tapahtuu mahdollisesti ennen 2100...

82

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä vety tulee jo 2099!

      • Anonyymi

        Sitä odottaessa ajakaamme dieselillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä odottaessa ajakaamme dieselillä.

        Kumma kun ei kivihiilellä ja höyrykoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma kun ei kivihiilellä ja höyrykoneella.

        Kivihiilellä ajetaankin Helsingissä jos sähköautoa ladataan siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivihiilellä ajetaankin Helsingissä jos sähköautoa ladataan siellä.

        Ei tuo noin mene. Jos on esim Vattenfallin kanssa sähkösopimus niin ladattu sähkö ei ole kivihiilellä tehtyä.
        Jos ymmärtää miten sähkömarkkinat toimivat niin tietää mitä huuhaata nämä kivihiilipuheet ovat.
        Toinenkin typeryys tuossa tekstissä on. Helsingissä poltetaan hiiltä kaukolämmön tuottamiseksi sähköä tehdään vain voimalan hyötysuhteen nostamiseksi. Sähkö on tavallaan sivutuote ja jos kaukolämpöä ei tarvittaisi niin laitos ajettaisiin alas. Sitä ei ole tehty sähköntuotantoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo noin mene. Jos on esim Vattenfallin kanssa sähkösopimus niin ladattu sähkö ei ole kivihiilellä tehtyä.
        Jos ymmärtää miten sähkömarkkinat toimivat niin tietää mitä huuhaata nämä kivihiilipuheet ovat.
        Toinenkin typeryys tuossa tekstissä on. Helsingissä poltetaan hiiltä kaukolämmön tuottamiseksi sähköä tehdään vain voimalan hyötysuhteen nostamiseksi. Sähkö on tavallaan sivutuote ja jos kaukolämpöä ei tarvittaisi niin laitos ajettaisiin alas. Sitä ei ole tehty sähköntuotantoon.

        Helsingin kaukolämpö on sähköntuotannon jätelämpöä, joka ajetaan mereen ellei kaukolämpöä käytetä.
        Sitten on lämpövoimaloita , joisa ei tehdä sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin kaukolämpö on sähköntuotannon jätelämpöä, joka ajetaan mereen ellei kaukolämpöä käytetä.
        Sitten on lämpövoimaloita , joisa ei tehdä sähköä.

        Nyt tulee soopaa tuutin täydeltä. Tästä voi lukea että Hanasaari on rakennettu nimenomaan lämmön tuotantoon ja se suljetaan koska jatkossa lämpö saadaan eri tavalla. Olet tietämätön tollo.

        https://www.helen.fi/uutiset/2019/helen-investoi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tulee soopaa tuutin täydeltä. Tästä voi lukea että Hanasaari on rakennettu nimenomaan lämmön tuotantoon ja se suljetaan koska jatkossa lämpö saadaan eri tavalla. Olet tietämätön tollo.

        https://www.helen.fi/uutiset/2019/helen-investoi

        Hanasaaren voimalaitosalueella Helsingin Hanasaaressa on ollut Hanasaaren A-voimala, joka on purettu, ja on edelleen Hanasaaren B-voimala. B-voimalaitos tuottaa kivihiilestä sähköä 220 MW ja lämpöä 420 MW teholla. Laitoksen hyötysuhde sähkön ja kaukolämmön yhteistuotannossa on 86 prosenttia.
        t: Tietämätön tollo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivihiilellä ajetaankin Helsingissä jos sähköautoa ladataan siellä.

        Tämä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo noin mene. Jos on esim Vattenfallin kanssa sähkösopimus niin ladattu sähkö ei ole kivihiilellä tehtyä.
        Jos ymmärtää miten sähkömarkkinat toimivat niin tietää mitä huuhaata nämä kivihiilipuheet ovat.
        Toinenkin typeryys tuossa tekstissä on. Helsingissä poltetaan hiiltä kaukolämmön tuottamiseksi sähköä tehdään vain voimalan hyötysuhteen nostamiseksi. Sähkö on tavallaan sivutuote ja jos kaukolämpöä ei tarvittaisi niin laitos ajettaisiin alas. Sitä ei ole tehty sähköntuotantoon.

        ""Vattenfallin kanssa sähkösopimus niin ladattu sähkö ei ole kivihiilellä tehtyä.""

        Taitaa tulla venäläisistä kivihiili voimaloista suurin osa. Siellä ei käytetä mitään rikinpoisto putsareita, eikä mitää muitakaan putsareita. Kaikki palamisjätteet suoraan taivaalle.
        Sähköpörssin ansiosta, sähkö ostetaan just sieltä mistä sen saa valvimmin.

        Uskon että suomessa tehty kivihiilisähkö on puhtaampaa kuin venäjällä tehty kivihiilisähkö.


    • Anonyymi

      Taloudellisesti ei ole järkevää ostaa mitään, kaikissa on riski ja autoissa tulee aina tappiota. Voihan kiesus mikä elämä Terolla onkaan?

    • Anonyymi

      Kaikki autot menettävät käytännössä kaiken arvonsa 15 vuodessa. Ei ole poikkeuksia.
      Ajanhukkaa miettiä tuollaista.

      • Anonyymi

        Niin, ja tämän kirjoituksen mukaan nyt 5 vuodessa. Melkoinen ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja tämän kirjoituksen mukaan nyt 5 vuodessa. Melkoinen ero.

        Mutta sen kirjoittaja onkin kovin pihalla elämästä ja sen kulusta.
        Jopa Toyota tuo meille myyntiin puhtaan bensa-auton uuden Yariksen myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sen kirjoittaja onkin kovin pihalla elämästä ja sen kulusta.
        Jopa Toyota tuo meille myyntiin puhtaan bensa-auton uuden Yariksen myötä.

        Onneksi meillä on viisas Toyotanero...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja tämän kirjoituksen mukaan nyt 5 vuodessa. Melkoinen ero.

        Pelkkää hysteriaa jonka tasolle ei pidä laskeutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sen kirjoittaja onkin kovin pihalla elämästä ja sen kulusta.
        Jopa Toyota tuo meille myyntiin puhtaan bensa-auton uuden Yariksen myötä.

        Se on nimenomaan puhdas polttis eli sitä ei voi ladata. Höpöhybridi-versiokin maksaa 21.000€ ja siihen päälle sikakallis huolto-ohjema. Toyota osaa kyllä rahastaa tolloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää hysteriaa jonka tasolle ei pidä laskeutua.

        Moi autokauppias vai huoltoaseman omistaja, ahdistaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi autokauppias vai huoltoaseman omistaja, ahdistaako?

        Aivan rivikansalainen joka osaa matematiikkaa ja jolla on pitkä elämänkokemus. Tällaiset isot muutokset tapahtuvat hitaasti. Ei hysteerisen mielen vauhdilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi autokauppias vai huoltoaseman omistaja, ahdistaako?

        Taannoin EU kertoi että Suomeen on saatava
        72000 latausasemaa.(TM)
        Ei kai ne mitään maksa,mites nyt muka silleen?
        Sanoipa hra Arhinmäki ettei velkoja tarvi maksaa.


    • Anonyymi

      Ladattava auto on vielä sen verran kallis ostaa että bensalasku on ainakin toistaiseksi vielä halvempi kuin osamaksu sähkölasku.

      Sitten on vielä se kysymys että kestääkö akku hyvin auton koko käyttöiän, vai onko se uusittava jossakin vaiheessa, tai onko auto silloin kannattavampaa romuttaa nykyistä nuorempana. Se vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon seuraavan autonvaihdon yhteydessä, vaikka eipä autoissa ole enää 15 vuoden jälkeen paljoakaan rahaa kiinni.

      Riippuu tietysti monesta asiasta mikä kenellekkin on hyvä.

      • Anonyymi

        "Sitten on vielä se kysymys että kestääkö akku hyvin auton koko käyttöiän, vai onko se uusittava jossakin vaiheessa,"

        Nissan on seurannut akkujen kestävyyttä ja tulos on se että 22 vuoden jälkeen kapasiteetista on käytössä noin 80%.


      • Anonyymi

        "Ladattava auto on vielä sen verran kallis ostaa että bensalasku on ainakin toistaiseksi vielä halvempi kuin osamaksu sähkölasku."

        Vertaatko tässä uusia autoja keskenään vai vertaatko uutta ladattavaa käytettyyn polttikseen? Siinä on aika iso ero.
        Uusien autojen vertailussa ladattavat ovat hyvin kilpailukykyisiä. Myös sähköautot ovat ilmoittautuneet kisaan vahvasti mukaan. Seat Mii 15.000€ ja ID.3 27.000€.


      • Anonyymi

        "Ladattava auto on vielä sen verran kallis ostaa että bensalasku on ainakin toistaiseksi vielä halvempi kuin osamaksu sähkölasku."

        Kun piirtää käppyrän, jossa samankaltaisten uusien polttomoottoriautojen hinta (nouseva) ja vastaavien uusien sähköautojen hinta (laskeva) vuositasolla, huomaa, että muutaman vuoden päästä käyrät kohtaavat. Ja sen jälkeen sähköautoista tuleekin jo edullisempia jo ostohinnaltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ladattava auto on vielä sen verran kallis ostaa että bensalasku on ainakin toistaiseksi vielä halvempi kuin osamaksu sähkölasku."

        Kun piirtää käppyrän, jossa samankaltaisten uusien polttomoottoriautojen hinta (nouseva) ja vastaavien uusien sähköautojen hinta (laskeva) vuositasolla, huomaa, että muutaman vuoden päästä käyrät kohtaavat. Ja sen jälkeen sähköautoista tuleekin jo edullisempia jo ostohinnaltaan.

        Jo nyt Saksassa ID.3 on hankintatuen avulla Golfin hintainen. Suomessakin tukea pitäisi korottaa samalle tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten on vielä se kysymys että kestääkö akku hyvin auton koko käyttöiän, vai onko se uusittava jossakin vaiheessa,"

        Nissan on seurannut akkujen kestävyyttä ja tulos on se että 22 vuoden jälkeen kapasiteetista on käytössä noin 80%.

        Tuo on kyllä utopiaa ja valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä utopiaa ja valetta.

        Kuis paljon tojon vanhoihin hybrideihin vaihdetaan akkuja? Ei kai paljoakaan.
        Mieti siitä mikä on utopiaa.
        Tojon akut joutuvat vielä paljon rankemmalle kuin sähköautojen koska niitä ladataan ja puretaan paljon tiheämmällä syklillä kuin sähköauton akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuis paljon tojon vanhoihin hybrideihin vaihdetaan akkuja? Ei kai paljoakaan.
        Mieti siitä mikä on utopiaa.
        Tojon akut joutuvat vielä paljon rankemmalle kuin sähköautojen koska niitä ladataan ja puretaan paljon tiheämmällä syklillä kuin sähköauton akkuja.

        Se ei ole mikään oikea sähköauto. Tojohybridin akkupaketti ei maksa kun 1500-1800 euroa vaihdettuna, eli ei paljoakaan.
        Silti niitä varjellaan paljon maksavissa hybriditarkastushuolloissa. Ihan turhaa.

        Tojohybridin omistajat maksavat moneen kertaan sen akun vaihdon kalliissa ja tiheissä huoltokerroissa.

        Ei voi verrata oikean sähköauton akkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ladattava auto on vielä sen verran kallis ostaa että bensalasku on ainakin toistaiseksi vielä halvempi kuin osamaksu sähkölasku."

        Vertaatko tässä uusia autoja keskenään vai vertaatko uutta ladattavaa käytettyyn polttikseen? Siinä on aika iso ero.
        Uusien autojen vertailussa ladattavat ovat hyvin kilpailukykyisiä. Myös sähköautot ovat ilmoittautuneet kisaan vahvasti mukaan. Seat Mii 15.000€ ja ID.3 27.000€.

        Seat Miihin maksaa uusi akku enemmän kuin koko auto. Ei kuulosta järkevälle ostokselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seat Miihin maksaa uusi akku enemmän kuin koko auto. Ei kuulosta järkevälle ostokselle.

        Aika sama paljon koko akuston uusiminen maksaa. Akusto kun kestää normaalisti koko auton eliniän.
        Tarvittaessa akustosta voidaan vaihtaa yksittäisiä kennoja. Koko akuston vaihtaminen on hyvin epätodennäköinen skenario.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika sama paljon koko akuston uusiminen maksaa. Akusto kun kestää normaalisti koko auton eliniän.
        Tarvittaessa akustosta voidaan vaihtaa yksittäisiä kennoja. Koko akuston vaihtaminen on hyvin epätodennäköinen skenario.

        Ehkä näillä kavereilla on ollut polttismoottoreita, jotka on pitänyt vaihtaa kokonaan kun joku hihna on kulunut loppuun. Tms.


    • Anonyymi

      Juuri näin, koska uusienkin polkuautojen verotus kuulemma aiotaan puolittaa. Näin ainakin ovat lupailleet ennen kunnallisvaaleja varsinkin vihervasurit.

    • Anonyymi

      Jos tarkkoja ollaan, niin oikeastaan mitään autoa ei ole kannattanut ostaa ikinä. Auto nyt vain sattuu olemaan välttämättömyyshyödyke harvaanasutussa Suomessa jossa kattava julkinen liikenne on rapautunut 60-luvulta alkaen maltapaon seurauksena.

      Termi "kannataa" on muutenkin himppasen koominen autoilun yhteydessä.

      • Anonyymi

        "Termi "kannataa" on muutenkin himppasen koominen autoilun yhteydessä."

        Tuon kyllä keksit ihan omasta päästä. Ei täällä kukaan ole näin sanonut.


    • Anonyymi

      Saksas ei auto liikkeet ota edes vaihdossa sähkö tai hybrid autoo olleet varsinaisii
      pommeja volvo akku on kalliimpi kun ns auto... heh hehkutusta ilmalämpöpumpput
      poksahtaa jne..

      • Anonyymi

        Kyllä hyvät sähkö- ja hybridiautot otetaan vaihdossa, älä puhu puppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hyvät sähkö- ja hybridiautot otetaan vaihdossa, älä puhu puppua.

        Ei myö ny ostella eikä nostella mittää ylimääräst, se on nyt silviisii, sano humupekka!🐼😷🍓☠️🚀


    • Anonyymi

      Vähän käytettyjä autoja on vaikea ostaa, jos kukaan ei osta ensin uusia.

    • Anonyymi

      Odota ihan rauhassa noitten patteriautojen lisääntymistä, valtio hoitaa kompensaation sitten "latausveron" muodossa. Nyt on nomenomaan järkevää ostaa polttomoottoriautoja, että ne saadaan loppumaan kaupoista ja siten ilmasto pelastuu, ja sitten kaikki kuolee . . . . .

      • Anonyymi

        Ei tartte "latausveroa" niissä on jo käyttövoimavero... Eiköhän tuo nouse sitä mukaa kun sähkö yleistyy?


    • Anonyymi

      . Mitään uutta autoa ei tarvitse paalata 5v kuluttua. Corolla on uuden veroinen, Octaviallakin pystyy kihnuttamaan mikäli moottori on peruskorjattu ja vaihteisto vaihdettu uuteen. . Eli siinä kohtaa APn laskelmat menivät pieleen.

      • Anonyymi

        Jää mustapekka käteen, kun kumpaakaan yrittää 5 vuoden päästä myydä. Tulee kalliita kilometrejä.


    • Anonyymi

      Parin vuoden päästä tulee Volkswagenilta Suomeenkin alle 25.000€ auto. Toyotaltakin varmasti ennen 2040.

    • Anonyymi

      Uutta ei kannata ostaa niin kauan kun on myynnissä käytetty!

      pieni bensaturbo manuaali seat, golf luokassa 3-7 vuotiaana ostettu ja tinkasee tyhjät pois.

      Jopa on edullista auton pitoa ja käyttöä, mukavalla auton ajoa.

    • Anonyymi

      Ei varmaan ole järkevää taloudellisesti ostaa mutta jos haluaa ajaa uudella autolla ja vaihtaa sen n.3 vuoden välein niin ei pitäis olla muiden ongelma.

    • Anonyymi

      Meneillään oleva autoilun murros on häkellyttävä. Sähköistyminen vaikuttaa nyt vääjäämättömältä. Olen hyvin tyytyväinen Tesla Model 3:seeni, enkä kadu sen ostoa tulee lähivuosina aivan mitä tahansa muita sähköautoja. Aivan eri kaliiberin kokemus, en koskaan vaihtaisi takaisin polttomoottoriin.

      • Anonyymi

        Sama. Aina ennen kun ostin uuden auton, tuli jonkinlainen "krapula" hankinnan jälkeen ja ajatus että kannattiko sittenkään...
        Tesla 3.n oston jälkeen ei tuota tunnetta tullut vaikka hintaa oli tuplaten edellisiin uusiin autoihini nähden. Huikee laite, tuo pitää kokea ennen kuin tajuaa.


    • Anonyymi

      Sähköautojen hinnat tulee nousemaan, nyt niitä tehdään tappiolla, sähköautosta saa huonosti välirahaa, vain uudet sähköautot kelpaa ja vanhassa käytetyssä akkutakuun pitää olla voimassa. Vanha Tesla on yhtäkuin vanha Volvo, ei sen kummempi.

      • Anonyymi

        Nyt taas mennään täysin mutu edellä ilman mitään faktoja.

        https://electrek.co/2019/11/18/vw-id-3-electric-car-40-cheaper-than-e-golf/

        Tuosta voi lukea miten ID.3:n valmistus on yksinkertaisempaa ja halvempaa kuin polttiksen valmistus. Siksi ID.3 onkin halvempi ostaa kuin Golf.
        23.000€ autosta jossa on Passatin kokoiset sisätilat on hyvä kauppa kuluttajalle. Näitä menee niin paljon kuin VW ehtii tekemään.


      • Anonyymi

        Tesla ei tee sähköautoja tappiolla. Lähinnä vanhojen valmistajien ns. compliance autojen valmistus tuottaa tappiota. Ja sähköautojen hinnat nousemassa? Haloo, katsopa hieman hintakehitystä, paremminkin ne laskevat nopeasti!

        Käytettyjen sähköautojen hinnat laskevat lähinnä uusien sähköautojen hintojen putoamisen johdosta. Silti täytyy muistaa, että tilastojen valossa sähköautot pitävät arvonsa kaikkein parhaiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla ei tee sähköautoja tappiolla. Lähinnä vanhojen valmistajien ns. compliance autojen valmistus tuottaa tappiota. Ja sähköautojen hinnat nousemassa? Haloo, katsopa hieman hintakehitystä, paremminkin ne laskevat nopeasti!

        Käytettyjen sähköautojen hinnat laskevat lähinnä uusien sähköautojen hintojen putoamisen johdosta. Silti täytyy muistaa, että tilastojen valossa sähköautot pitävät arvonsa kaikkein parhaiten.

        Sähköautot ovat pidempi-ikäisiä kuin polttikset. Esim. ID.3:n runkorakenne on alumiinia joka ei ruostu koskaan. Polttiksen voimalinjassa on yli 2.000 liikkuvaa osaa ja se vaatii jatkuvaa huoltoa. Sähköautossa lukumäärä on 20-30 ja se on käytännössä huoltovapaa.
        Nissanin tutkimusten mukaa akut kestävät yli 20 vuotta ja sen jälkeenkin niiden kapasiteeetista on käytössä noin 80%.


    • Anonyymi

      Sähköauton tekeminen tuottaa paljon hiilidioksidi päästöjä.
      Jos sähköauto 40kwh akulla verrataan diesel autoon 5l/100km.
      Sähköauton ilmasto positiivinen vaikutus alkaa vasta 7vuoden kuluttua kun
      ajajana on keskiverto eurooppailen kuljettaja

      • Anonyymi

        Tuo on vain sinun mielioide, sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään, totuus on toinen.


      • Anonyymi

        Akut voi taloudellisesti kierrättää yli 90%:sesti. Poltettua dieseliä ei voi. Iso osa sähköautojen tuotannon hiilidioksidipäästöistä on vanhaa fossiiliteknologiaa, joten tuotannon päästötkin laskevat, kunhan päästään vanhoista savuttajista eroon. Tosin ovat sähköautojen valmistuksen päästöt muutenkin laskemaan päin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voit tutustua viralliseen aineistoon
        https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2019_11_Analysis_CO2_footprint_lithium-ion_batteries.pdf

        Et sitten itse lukenut. Siinähän sanotaan suoraan, että aineisto perustuu melko vanhaan dataan, ja että eri tuotantomenetelmillä on suuria eroja.

        Toinen tärkeä pointti on, että tämä EI ottanut huomioon akun seuraavaa käyttökohdetta, esim. sähköverkon energiavarastona kulutushuippujen tasaamiseen, EIKÄ kierrätystä, joka on nykyisin pompannut jo yli 90 painoprosentin hyötysuhteeseen.

        "Equally important as functional units is the system boundary. This analysis has focused on the “cradle-togate” boundary which means it covers material production and the manufacturing of the battery but not the
        actual use, nor a second life or the effect of recycling. This means a battery’s CO2 footprint will be regarded
        the same no matter if it will allow 500 charge and discharge cycles or 5,000. "


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Enpä tiedä, onko näitä keskeneräisiä ja välivaiheen sähkövirityksiä ostaa kun ne vanhenee tekniikaltaan jk vuodessa??

      • Anonyymi

        Ei tietysti kannata ostaa mitään autoa koskaan. Polttisviritykset ovat niitäkin enemmän jäljessä. Ainakin 10 vuoden päästä uudella sähköautolla on jotain arvoa vielä.


    • Anonyymi

      Aivan oikein. Ei kannata ostaa uutta. Vanhan kunnossa olevan polttiksen arvo senkun nousee. Ja mitä vähemmän niitä on jäljellä, sen arvokkaammaksi käy. $$$

      • Anonyymi

        Juu, nousee. Kunhan ovat eka palvelleet muutaman vuoden odotellessa ostohinnaltaan polttiksia halvempia sähköautoja. Sitten ne polttikset nousevat viimeisen kerran — paaluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, nousee. Kunhan ovat eka palvelleet muutaman vuoden odotellessa ostohinnaltaan polttiksia halvempia sähköautoja. Sitten ne polttikset nousevat viimeisen kerran — paaluun.

        Se on PAALI, pahvipää. EI paalu. Paali niinkuin heinäpaali.


    • Anonyymi

      Kaikkein järkevintä on ajella polttisautoilla niin kauan kuin se on sallittua, jos ei ole varaa vaihtaa hybridi- tai sähköautoa uuteen ennen takuiden päättymistä. Kymmenien tuhansien euron remontit tai vaihtoehtoisesti auton romuttaminen eivät ainakaan minua innosta.

      • Anonyymi

        Älä viitsi satuilla. Mistä kymmenien tuhansien eurojen remontit tulisivat? Paitsi tietysti sun mielikuvituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi satuilla. Mistä kymmenien tuhansien eurojen remontit tulisivat? Paitsi tietysti sun mielikuvituksesta.

        Kyllä 30000 euroa aina reilun 150 tkm välein Bemarin hybridiin on aika paljon.
        https://huutokaupat.com/2077633


    • Anonyymi

      Sähköauton päästöt:
      Uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön CO2 päästöt ovat 75g/km.
      Sekatuotanto 175g/km.
      Hiilellä tuotettu sähkö yli 300g/km.

      Keskimääräinen päästö yli 180g/km.

      Eli se siitä sähköautojen puhtaudesta.

      • Anonyymi

        Täyttä paskapuhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä paskapuhetta.

        Sekin lisää päästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä paskapuhetta.

        Kivihiilellä sähköntuotannon päästöt 900-1000 g/kWh. Sähköauton kulutus 20 kWh/100km.
        Noilla lähtöarvoilla sähköauton päästöt 180-200 g/km. Maakaasulla tuotetulla sähköllä 140-160 g/km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivihiilellä sähköntuotannon päästöt 900-1000 g/kWh. Sähköauton kulutus 20 kWh/100km.
        Noilla lähtöarvoilla sähköauton päästöt 180-200 g/km. Maakaasulla tuotetulla sähköllä 140-160 g/km.

        1 kWh kivihiilisähköntuotantoa on n. 920g päästöjä.

        Oma auto vie normiajossa n. 11-15 kWh/100 km. Talvella n. 18-21.

        Eli pahimmassa tapauksessa kivihiilellä talvella: 920g / kWh * 21kWh / 100 = 193g. Mutta! Autot ladataan yöllä, jolloin kivihiilellä ei juuri tuoteta sähköä!

        Maakaasulla 330g / kWh * 21kWh / 100 = 69g.

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/co2-laskentaohje_energiankulutuksen_hiilidioksidipaastojen_laskentaan/co2-paastokertoimet

        "Keskimääräinen sähköntuotannon CO2-päästökerroin Suomessa laskettuna kolmen vuoden liukuvana keskiarvona:
        141 kg CO2/MWh"

        Keskiarvolla laskettuna 141kg / MWh * 21kWh / 100 = 30g.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 kWh kivihiilisähköntuotantoa on n. 920g päästöjä.

        Oma auto vie normiajossa n. 11-15 kWh/100 km. Talvella n. 18-21.

        Eli pahimmassa tapauksessa kivihiilellä talvella: 920g / kWh * 21kWh / 100 = 193g. Mutta! Autot ladataan yöllä, jolloin kivihiilellä ei juuri tuoteta sähköä!

        Maakaasulla 330g / kWh * 21kWh / 100 = 69g.

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/co2-laskentaohje_energiankulutuksen_hiilidioksidipaastojen_laskentaan/co2-paastokertoimet

        "Keskimääräinen sähköntuotannon CO2-päästökerroin Suomessa laskettuna kolmen vuoden liukuvana keskiarvona:
        141 kg CO2/MWh"

        Keskiarvolla laskettuna 141kg / MWh * 21kWh / 100 = 30g.

        Niin, ja kaikki nuo lasketut olivat pahimman mukaan. Kesällä keskiarvolla laskettuna päästöt ovat n. 16g/km kaupunkiajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja kaikki nuo lasketut olivat pahimman mukaan. Kesällä keskiarvolla laskettuna päästöt ovat n. 16g/km kaupunkiajossa.

        Mites ne valmistuksessa käytetyt isot päästöt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivihiilellä sähköntuotannon päästöt 900-1000 g/kWh. Sähköauton kulutus 20 kWh/100km.
        Noilla lähtöarvoilla sähköauton päästöt 180-200 g/km. Maakaasulla tuotetulla sähköllä 140-160 g/km.

        Se on kummallista että sähköntuotannon päästöarvoja laskettaessa puhutaan (kuten tässäkin) elinkaaripäästöistä sisältäen jopa sähkövoimaloiden rakentamisen!
        Sekä lisätään vähän hyvänmiehenlisää että näyttäisi tosi pahalta.

        https://studio.kauppalehti.fi/fennovoima-olemme-osa-ratkaisua/polttamatta-paras-sahkontuotannon-paastoilla-on-valtavasti-merkitysta

        Polttoainettahan näiden kommentoijien mielestä valuu huoltoaseman pumpusta ilman valmistamisen päästöjä. Öljyporauslauttojen, jalostamojen, laivojen ym. valmistamisien päästöistä puhumattakaan.

        Jos puhutaan suomesta, täällä kun ollaan, niin sähköntuotannosta hiilineutraaleita (siis puhtaita co2 vapaita) on 82%.

        https://pks.fi/uusiutuvasta-energiasta/hiilineutraali-sahkontuotanto-ennatystasolla/

        Kehtaako joku oikeasti nillittää sähköautojen päästöistä suomessa kun sähköautoilija käyttää suomen tuotetusta sähköstä nyt promillen tuhannesosia. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja , ne käyttäisivät suomen sähköstä vain 12%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kummallista että sähköntuotannon päästöarvoja laskettaessa puhutaan (kuten tässäkin) elinkaaripäästöistä sisältäen jopa sähkövoimaloiden rakentamisen!
        Sekä lisätään vähän hyvänmiehenlisää että näyttäisi tosi pahalta.

        https://studio.kauppalehti.fi/fennovoima-olemme-osa-ratkaisua/polttamatta-paras-sahkontuotannon-paastoilla-on-valtavasti-merkitysta

        Polttoainettahan näiden kommentoijien mielestä valuu huoltoaseman pumpusta ilman valmistamisen päästöjä. Öljyporauslauttojen, jalostamojen, laivojen ym. valmistamisien päästöistä puhumattakaan.

        Jos puhutaan suomesta, täällä kun ollaan, niin sähköntuotannosta hiilineutraaleita (siis puhtaita co2 vapaita) on 82%.

        https://pks.fi/uusiutuvasta-energiasta/hiilineutraali-sahkontuotanto-ennatystasolla/

        Kehtaako joku oikeasti nillittää sähköautojen päästöistä suomessa kun sähköautoilija käyttää suomen tuotetusta sähköstä nyt promillen tuhannesosia. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja , ne käyttäisivät suomen sähköstä vain 12%.

        Sähköautoilun puhtaus ja ilmastonpelastus on itsensä pettämistä.
        https://yle.fi/uutiset/3-9241906


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilun puhtaus ja ilmastonpelastus on itsensä pettämistä.
        https://yle.fi/uutiset/3-9241906

        "Otsikon lainaus on energiayhtiö ST1:n pääomistaja Mika Anttosen suusta. Anttonen julisti Öljy- ja biopolttoainealan lokakuussa järjestämässä energiaseminaarissa sähköautoihin ladatut odotukset päästöjen hillitsemiseksi höpö-höpö-jutuiksi."

        Joo, tuo riittää. Mika Anttosella on oma lehmä ojassa; häntä kovasti pelottaa huoltoasemaketjunsa tarpeettomaksi jääminen.


    • Anonyymi

      Valtio tulee huolehtimaan uusilla veroilla ja maksuilla etteivät menetä yhtään rahaa. Autoilu ei tule jatkossa halpenemaan yhtään. Autoilua on rangaistu aina ja kovalla kädellä.

      • Anonyymi

        Nykyinen punamulta-hallitus on ilmoittanut että yksityisautoilusta aiotaan päästä eroon.

        Simppeliä ja nättiä. Kaikki muuttaa kasvukeskuksien ydinkeskustaan ja liikkuvat vain busseilla tai kiskoilla. Ihmiset eivät voi hankkia lapsia koska perheen kuskaaminen on mahdotonta. Myös kaikki harrastukset mihin tarvitaan kuljetusta keskustasta pois, lopetetaan.

        Ihmiset ovat somessa ja kasovat kissavideoita. Erillista vapaa-aikaa ei ole koska sosialistisessa utopiassa ei tarvitse tehdä töitä kun valtio maksaa kaiken.


    • Anonyymi

      Uusia polttomoottori- ja hybridautoja saa näillä näkymin myydä vuoteen 2035 asti ja tullaan taatusti myös ostamaan.

      • Anonyymi

        Hahahahahaha!


    • Anonyymi

      Ostakaa uusi Mersun EQC sähköauto, 2 vuoden ja 100 tkm takuulla, Hinta vain reilut 80000 euroa. Akku painaa vaivaiset 635 kg ja se on taatusti edullinen vaihtaa uuteen takuun päätyttyä. Turvallista ja halpaa ajoa!

      • Anonyymi

        Eiköhän jätetä Mersun sähköautot rauhaan, kunnes valmistavat ensimmäisen hyvän mallin.


    • Anonyymi

      Täytyy olla aika tietämätön ja todellinen hevosmies, jos ostaa vielä pelkällä polttomoottorilla varustetun auton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe