Monella eri tavalla voi tulla se herääminen,että hetkinen elänkö mielestäni hyvää elämää? Tässä hyvä esimerkki https://www.iltalehti.fi/mieli/a/4c8b2c0b-8fe9-40a7-b2ac-d1135e8a5ec4 Tälle ihmiselle kolari avasi silmät. Minulle aikoinaan 3,kympin kriisi avasi silmät. Elin narsistin määräämää elämää, ilkeiden uskovien ympäröimänä. Nyt kun olen kaikki karsinut kuviot pois,olen vapaa!!! Nykyään kyllä rukoilen, en ole täydellinen uskova nykyään,mutta koen siunausta!
Uskonnollisesta aivopesusta ja avioliitosta irrottautuminen
22
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla ihan samoin käynyt,elin sairaassa yhteisössä,ilkeiden uskovien kanssa.Kun lähdin pois,elämä on tuntunut elämältä,ei enää hellareitten henkistä väkivaltaa.Uskoani en jättänyt.
- Anonyymi
Tässä toinen kertomus: https://yle.fi/uutiset/3-11453830 Juttu on sinnikkäästä ja tiedonhaluisesta kansalaisesta. Hän jätti Jehovan todistajien yhteisön ja lähti opiskelemaan.
- Anonyymi
Jostain on aloitettava jos ei enää muuta ole. https://www.msn.com/fi-fi/lifestyle/ihmissuhteet/imeekö-raskas-kaveri-energiasi-asiantuntija-kertoo-miten-tekin-voisitte-tulla-toimeen/ar-BB17cagX?li=BBr5KbI
- Anonyymi
Voi näitä sankareita,jotka uskaltavat ottaa tämän askeleen ja erota vankila yhteisöstä.Jumalaan vedoten,peloitellaan uhrit toteuttamaan yhteisön tahtoa,voiko sairaampaa olla!!! Minullekin on hellarit toivottaneet kuolemaa ym.
- Anonyymi
Enemmän pitäisi valistaa.
- Anonyymi
Ei ne päätä kuka taivaaseen pääsee!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just niin,tämä on ollut todella järkyttävää todeta lahkossa,vain me.Esim.hellareissa ollessani pastori kielsi olemasta tekemisissä luterilaisten kanssa,minä halusin heti tutustua heihin,oikein kivoja ihmisiä olen tavannut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi Taivaaseen pääsy ei ole ihmisen päätettävissä.
Olin Helari joka yritin päästä tutustumaan uusiin ihmisiin. Mutta toisin kävi. Olin yksin monta pitkää vuotta. Kukaan ei pyytänyt mihinkään ja oli vaikeaa päästä klikkeihin. Syy ehkä se, olin erilainen. Hiukset ja vaatteet eivät olleet joittenkin mielestä sopivia. Ja korvikset tietysti. Yksi pari sopivaa, mutta muut meni jo synnin puolelle. En kelvannut omana itsenäni. Kaiken lisäksi olin työtön ja ei ollut mitään dramaattista uskoontulo kertomusta taustalla. Kun sattui kuolemantapaus, niin aivan yksin olin. Vain yksi vanhemistoveli lupasi rukoilla puolestani. Sain epäluottamuslauseen eräältä kun yritin pyytää apua asioissa. Sanoi etteivät tunne minua. Olin ollut jo 10 vuotta jäsen. Päätin erota ja en selitellyt mitään. Erosin hyvillä mielin. Mutta nykyään jos joku heistä tukee vastaan, niin ei tervehditä. En ole luopunut uskosta vaan liityin yhteisöön jossa saa olla oma itsensä. Ei tarvitse tunkea itseensä joka paikkaan tullakseen huomatuksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän pitäisi valistaa.
Ei kai teitä ketjuissa ja käsiraudoissa ole mihinkään yhteisöön alunperin raahattu. Itse olette siellä "ilkeässä yhteisössä" istuneet. Jos ei osaa tehdä omaan elämäänsä liittyviä päätöksiä ilman valistuskampanjaa, niin vika on edelleen omien korvien välissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just niin,tämä on ollut todella järkyttävää todeta lahkossa,vain me.Esim.hellareissa ollessani pastori kielsi olemasta tekemisissä luterilaisten kanssa,minä halusin heti tutustua heihin,oikein kivoja ihmisiä olen tavannut.
Olen kasvanut helluntailaisuudessa ja ollut lapsesta lähtien tekemisissä luterilaisten tai muiden seurakuntien edustajien kanssa. Helluntailaiset ja luterilaiset järjestävät jopa yhteisiä tilaisuuksia. Teidän jutuissanne ei ole mitään järkeä. Seurakunta ei ole koskaan määrännyt yksittäisten jäsenten tekemisiä saati sitten tapaamisia. Kuka menemisiään edes seurakunnissa selittelee, saati sitten pyytää niille keneltäkään lupaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kasvanut helluntailaisuudessa ja ollut lapsesta lähtien tekemisissä luterilaisten tai muiden seurakuntien edustajien kanssa. Helluntailaiset ja luterilaiset järjestävät jopa yhteisiä tilaisuuksia. Teidän jutuissanne ei ole mitään järkeä. Seurakunta ei ole koskaan määrännyt yksittäisten jäsenten tekemisiä saati sitten tapaamisia. Kuka menemisiään edes seurakunnissa selittelee, saati sitten pyytää niille keneltäkään lupaa.
Älä jauha paskaa teeskentelijä,valehteleva hellari.Olen ollut kokouksessa ja pastori pöntön takaa sanoi.Että minua oksettaa nämä hellarit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi Taivaaseen pääsy ei ole ihmisen päätettävissä.
Olin Helari joka yritin päästä tutustumaan uusiin ihmisiin. Mutta toisin kävi. Olin yksin monta pitkää vuotta. Kukaan ei pyytänyt mihinkään ja oli vaikeaa päästä klikkeihin. Syy ehkä se, olin erilainen. Hiukset ja vaatteet eivät olleet joittenkin mielestä sopivia. Ja korvikset tietysti. Yksi pari sopivaa, mutta muut meni jo synnin puolelle. En kelvannut omana itsenäni. Kaiken lisäksi olin työtön ja ei ollut mitään dramaattista uskoontulo kertomusta taustalla. Kun sattui kuolemantapaus, niin aivan yksin olin. Vain yksi vanhemistoveli lupasi rukoilla puolestani. Sain epäluottamuslauseen eräältä kun yritin pyytää apua asioissa. Sanoi etteivät tunne minua. Olin ollut jo 10 vuotta jäsen. Päätin erota ja en selitellyt mitään. Erosin hyvillä mielin. Mutta nykyään jos joku heistä tukee vastaan, niin ei tervehditä. En ole luopunut uskosta vaan liityin yhteisöön jossa saa olla oma itsensä. Ei tarvitse tunkea itseensä joka paikkaan tullakseen huomatuksi.Hyvä ettet luopunut uskosta ja löysit hengellisen kodin. Ihmisiin petytään ollaan sitten uskossa taikka askossa . Salopuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen hellari ja meillä on yhteistyötä luterilaisten ja vapisten kanssa. En mitätöi kirjoittajien kokemuksia. Kaikkea on ja ei me voida kieltää toisten kokemuksia. Kun ihminen tulee uskoon ei se muuta ihmisen psyykettä vaikka kyllä Jumalan tahto on että alkaisi hengellinen kasvu. On todella surullista jos uskova jää yksin sen vuoksi ettei häntä hyväksytä tai kohdellaan väärin. Salopuu
- Anonyymi
Evoluutiouskon aivopesustakin voi päästä eroon.
- Anonyymi
Uskonto on läpi käytävä. Elämä on arvokkain koettelemuksen jälkeen.
- Anonyymi
on todella, suorastaan lapsellista käytöstä tuo, ettei tervehditä . . .
muutamien "silmät avautuu", onneksi !!
sekin väärin, kun heistä erottautuu, nimittävät automaattisesti: "luopio ?? voisivat nyt ottaa
lusikan kauniiseen käteensä, ja myöntää, - henkilö jättänyt ko.yhteisön, - usko kulkee aina mukana:),
seurakuntayhteisö vain vaihtuu, käsittääkseni Suomessa edelleen: uskonnonvapaus.
myös lahkot voisivat opetella hyväksyyn sen mikä meillä
Suomen laissa on: u s k o n n o n v a p a u s, sisältää myös valita mikä seurakunta kenellekkin
on sopivampi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sekin väärin, kun heistä erottautuu, nimittävät automaattisesti: "luopio ?? voisivat nyt ottaa
lusikan kauniiseen käteensä, ja myöntää, - henkilö jättänyt ko.yhteisön, - usko kulkee aina mukana:),
seurakuntayhteisö vain vaihtuu, käsittääkseni Suomessa edelleen: uskonnonvapaus.
Suomen laissa on: u s k o n n o n v a p a u s, sisältää myös valita mikä seurakunta kenellekkin
on sopivampi.Lapsellisia ihmisiä on kaikkialla. Työpaikoilla, seurakunnissa, urheiluseuroissa......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on sopivampi."myös lahkot voisivat opetella hyväksyyn sen mikä meillä Suomen laissa on: u s k o n n o n v a p a u s, sisältää myös valita mikä seurakunta kenellekkin on sopivampi."
Kuka teitä on estänyt vaihtamasta seurakuntaa? En ole huomannut, että seurakunnissa olisi lähtijöitä tai heidän motiivejaan kauheasti pohdiskeltu. Otetaan pikemminkin luonnollisena, että ihmiset omista syistään tulevat ja menevät. Miksi teille edes on niin tärkeää mitä joku lähdöstänne mahdollisesti ajattelee? Haiskahtaa vähän siltä, että teette yliherkkyyttänne kärpäsestä härkäsiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"myös lahkot voisivat opetella hyväksyyn sen mikä meillä Suomen laissa on: u s k o n n o n v a p a u s, sisältää myös valita mikä seurakunta kenellekkin on sopivampi."
Kuka teitä on estänyt vaihtamasta seurakuntaa? En ole huomannut, että seurakunnissa olisi lähtijöitä tai heidän motiivejaan kauheasti pohdiskeltu. Otetaan pikemminkin luonnollisena, että ihmiset omista syistään tulevat ja menevät. Miksi teille edes on niin tärkeää mitä joku lähdöstänne mahdollisesti ajattelee? Haiskahtaa vähän siltä, että teette yliherkkyyttänne kärpäsestä härkäsiä.Se riippuu seurakunnasta. Jotkut ovat todella ihania. Mutta srk, jossa suurin osa on sukua keskenään ja ovat vastuussa asioista ja opista. Siinä on vaikeaa päästä sisälle. Joskus on vaikea ottaa vastaan palautetta. Monet ikävät asiat jää selvittämättä ja niistä ei voi puhua kenelläkään. Miksi helarit ei halua edes kuulla että voisi olla ongelmia? Siinä jää paha olo kun sinua ei edes uskota. Kyllä niitä narsisteja löytyy seurakunnista. Ja yleensä he eivät ole taviksia. Johtavana pastorina, evnkelistana...
Mutta jos on täydellinen srk löytynyt, ilman virheitä, ja täydellinen keskinäinen rakkaus, niin onnittelen!!! Se on oikea srk malli. Anonyymi kirjoitti:
Se riippuu seurakunnasta. Jotkut ovat todella ihania. Mutta srk, jossa suurin osa on sukua keskenään ja ovat vastuussa asioista ja opista. Siinä on vaikeaa päästä sisälle. Joskus on vaikea ottaa vastaan palautetta. Monet ikävät asiat jää selvittämättä ja niistä ei voi puhua kenelläkään. Miksi helarit ei halua edes kuulla että voisi olla ongelmia? Siinä jää paha olo kun sinua ei edes uskota. Kyllä niitä narsisteja löytyy seurakunnista. Ja yleensä he eivät ole taviksia. Johtavana pastorina, evnkelistana...
Mutta jos on täydellinen srk löytynyt, ilman virheitä, ja täydellinen keskinäinen rakkaus, niin onnittelen!!! Se on oikea srk malli.Outoa ett tähän saa törmätä jatkuvasti:tietyt suvut ja perheet tavallaan johtavat seurakuntaa. Niin oli minunkin seurakunnassani.
Tuntui, että se nokkimisjärjestys ja etupenkin paikat oli niille kaikki kaikessa. Oman aseman puolustaminen ja vahvistaminen.
- Anonyymi
Kuulostaa pahalta 😟
Hyvä, että olet nyt irtaantunut.
ST - Anonyymi
Narsimin lainalaisuuden kuvio menee aina samaa rataa tapahtuu se sitten perheessä, työpaikalla, seurakunnassa tai parisuhteessa.
Laitan tähän muutaman hyvän teoksen, joita löytyy kirjastoistakin! Narsistin vuoristorata /Iiris Aroniemi
Narsistien lapsena Pitkä tie itsenäisyyteen /Janne Viljamaa
Enkö ole koskaan tarpeeksi hyvä? Karyl McBride
Itselläni ei ole henkilökohtaista kokemusta (ehkä joskus työpaikalla) mutta ystävänä on uhri. Salopuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1323019Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2602647Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641698Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2091675- 591562
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831239- 451218
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781202Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3051053Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391022