ADD ja ymmärtävä lääkäri

Anonyymi

Psykiatri Martin Puck suositteli Medikinet-lääkettä sen jälkeen kun olin saanut ADD/ADHD-sairauksiin perehtyneeltä yksityiseltä psykiatrilta ADD-diagnoosin. Olin pitkään Medikinetiä vastaan, koska olen kärsinyt suht pahasta ahdistuneisuushäiriöstä ja masennuksesta ihan pienestä lapsesta asti ja pelkäsin että amfetamiinijohdannainen lääke lisää ahdistuneisuutta niin että en pysty kestämään sitä. Suostuin kuitenkin pitkän suostuttelun jälkeen kokeilemaan. Avot! Elämä muuttui täysin! Yhtäkkiä tunsinkin olevani melkein normaali ihminen! Pystyn keskittymään; vaikka olenhan mä tämmönen pöljä edelleen, ei lääke pysty aivojen rakennetta muuttamaan. Mutta kykenen oppimaan ja muistamaan, pystyn käymään töissä ja suoriudun haastavasta ammatistani kunnialla. Vuosi sitten olin tiukassa työhaastattelussa, joka kesti puolitoista tuntia. Selvisin siitä täydellisesti. Seurasin keskustelua, vastasin ammattitaidolla, eikä keskittymiseni herpaantunut missään vaiheessa. Eipä olisi onnistunut ennen Medikinet-elämää!
Tähän tautiin kuuluu myös alttius riippuvuuksille. Olen sairastanut parikymppisenä syömishäiriön, ja onneksi toipunut siitä. Olin kovaa vauhtia alkoholisoitumassa, mutta lopetin juomisen kokonaan aloitettuani Medikinetin. Alkoholia ei suositella Medikinetin kanssa, eikä sille ole enää tarvettakaan. Ei vaan tee mieli. Medikinetin avulla pysyn siis myös raittiina.
Mikä tärkeintä, JAKSAN käydä töissä! En enää haaveilekaan työkyvyttömyyseläkkeestä, vaan haluan kuulua työelämään ja pärjätä niin kuin muutkin. Elämä ei mene enää pelkästään virkistämättömään uneen ja väsyneessä sumussa ja tervassa tarpomiseen.
Olen käyttänyt Medikinetiä jo 2,5 vuotta, ja se sopii minulle.

Se mistä haluan puhua, on tapa miten lääkärit suhtautuvat tähän koko asiaan. Martin Puck, joka alun perin määräsi Medikinetin, on vaihtanut nuorisopuolelle, joten en valitettavasti pääse hänen vastaanotolleen.
Muut lääkärit tuntuvat suhtautuvan ADD-diagnoosiini muoti-ilmiönä, jonakin keppihevosena jota käytän saadakseni Medikinetiä, jonka käyttöön minulla ei ole syytä tai oikeutta. Minulle tyrkytetään koko ajan ajatusta, että ahdistuneisuuteni johtuu tästä lääkkeestä. Medikinet ei lisää ahdistuneisuuttani, se itse asiassa lieventää sitä.
Aina kun yritän uusia reseptiä, minua kohdellaan kuin rikollista, oli kyse sitten julkisen puolen psykiatrista tai työterveyslääkäristä. Asetelma on aina se, että potilas tässä yrittää huijata itselleen amfetamiinia. Potilas, joka liiottelee, kuvittelee ja vääristelee oireitaan ja oloaan. Potilas, jonka pitäisi vaan päästä itsensä yli ja lakata valittamasta ja ruinaamasta huumeita. Minulle ei tietenkään puhuta noin rumasti, mutta asenne on tämä. Lähden vastaanotolta ahdistuneena ja nöyryytettynä.

Erään tällaisen syyllistävän keskustelun jälkeen varasin ajan yksityiselle psykiatrian erikoislääkärille. Helsingin yliopiston professori Hannu Koponen on erikoistunut farmatologiaan ja lääkehoitojen suunnitteluun. Halusin kuulla puolueettoman asiantuntijan arvion lääkehoidostani. Vastaanotto on Helsingissä ja maksoi yli 160€. Selitin sairaushistoriani, diagnoosini ja lääkitykseni. Hänen mielestään lääkitykseni vaikuttaa hyvin järkevältä ja maltilliselta, eikä hän lähtisi poistamaan tai pienentämään mitään annostuksia. Näin sain varmuuden sille että en ole haalinut ja hamstrannut itselleni perusteetonta lääkekomboa, ja hoitavien lääkäreiden pyrkimykset vähentää lääkkeitäni eivät ole etujeni mukaisia.

Medikinet-annokseni on tällä hetkellä 60mg. Saan kuulla joka kerta kun tapaan lääkärin, että annostukseni on todella korkea. Maksimiannos aikuisella on kuitenkin 80mg. Mikä ongelma tässä siis on? Alun perin annostus oli 20mg kolmesti päivässä, mutta julkisen puolen psykiatri vaihtoi sen 30mg kahdesti. Tämä 60mg:n jakaminen kahteen ei mielestäni toimi yhtä hyvin kuin kolmeen jakaminen, mutta kun yritin piipittää tästä vastaanotolla, lääkäri alkoi syyttää minua väärinkäytöstä. Medikinetin lisäksi lääkkeeni ovat masennukseen Brintellix 20mg, fibromyalgiaan Doxal 50mg, kilpirauhasen vajaatoimintaan Thyroxin, ja ahdistuneisuuteen tarvittaessa Opamox.

Oletteko kokeneet samanlaista kohtelua? Saako tähän tuskaan vertaistukea? Joku ”lääkärien halveksimat” -tukiryhmä? Onko missään Pirkanmaalla neuropsykiatria, joka kohtelee potilaitaan aikuisina ihmisinä, ja tunnustaa ADD/ADHD-lääkityksen hyödyt? Onko lääkäriä, joka ei puhu alentuvasti ja loukkaa kroonisista mielenterveysongelmista kärsiviä? Pystyykö kukaan suosittelemaan psykiatria, jonka vastaanotolta ei poistu huonommassa kunnossa kuin sinne mennessä? Reseptien uusiminen ja muu ylläpitävä psykiatrinen hoito olisi tarpeen. Koponen tuntui erittäin asialliselta ja sen verran kova oli tuo CV:kin että vakuutti minut. 160€ laaki on vaan aika suolanen hinta vaikka vain joka kolmas kuukausi maksettavaksi. Psyykelääkkeiden tms uusiminen ei onnistu puhelimitse, olisi matkustettava hesaan joka kerta.

0

2450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
        Kotimaiset julkkisjuorut
        101
        1510
      2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
        Maailman menoa
        125
        1394
      3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
        Ikävä
        82
        1220
      4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
        Ikävä
        62
        1123
      5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
        Tv-sarjat
        10
        1008
      6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        111
        959
      7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
        Maailman menoa
        210
        764
      8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
        Ikävä
        57
        743
      9. Hei...mä nyt laitan tän vielä

Harmittaa miten meni, en tajunnut enkä tarkoittanut. Eihän näistä tiedä...anteeksi. Kaikki hyvin.
        Ikävä
        27
        687
      10. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
        Ikävä
        117
        684
      Aihe