Viranomainen otti vanhempien ongelman hoitoon, neuvoi salaa toista lähtemään lasten kanssa

Anonyymi

Olemme koin 40v pariskunta jolla on kaksi yhteistä lasta. Parisuhteen kriisi kärjistyi viime viikkojen aikana. Olen itse siis mies sitoutunut puolisoon jo 16 vuoden ajan.

Kriisi me oli vanha toisen luottamuksen pettäminen joka tapahtui puolison kesätyöpaikalla. Asia salattiin ja minusta maalattiin paremman sanan puutteessa "syyllinen" ja jouduin liian mustasukkaisuuden vuoksi terapiaan. Tämä oli suhteen jatkumiselle edellytys. Noin 2kk myöhemmin kävi ilmi että nainen olikin työpaikalla tehnyt kaiken mahdollisen aloittaakseen suhteen toiseen henkilöön. Tämä ei kantanut tulosta, toinen ei ollut kiinnostunut.

Valehtelua aiheesta jatkui kun halusin purkaa tilanteen. En koskaan saanut totuutta selville, nainen unohti asioita kuten ihatuksen nimen. Kuka unohtaa yhdenkään elämänsä ihastuksen nimen, ainakaan jos ihastus on jatkunut kuukausia.

Nyt lähestyin asiaa vanhan huonoksi havaitun tavan sijaan kirjoittamalla puolisolle kirjeen nykyaikaan siirrettynä, eli sähköpostin. Koska keskustelu ei kantanut koskaan hedelmää.

Toivoin että posti yhdessä näitä asioita käsittelevään sivustoon johtavan linkin kanssa tuottaisi tulosta mutta ei. Pian riitelimme jälleen. Pyysin lopulta omaa rauhaa koska asia ei edennyt mutta yö piteni. En saanut omaa tilaa. Pyysin sitä toistuvasti ja perustelin tällä ettei asia etene enää tänään.

Lopulta tilanne kärjistyi, otin vastaan kauan kinaa kunnes en enää kyennyt. Olen niin ikuisesti asiasta pahoillani mutta kuormitus voitti ja painoin puolison sänkyyn siten etten satuttanut mutta hänen oli tajuttava ettei minulla (vieraassa paikassa) ole enää nurkkaa johon paeta. Tämä kuvottaa minua.

Päiviä kului ja aloitteestani saimme asioita käsiteltyä. Vaimo oli silti ymmärrettävästi soittanut kriisinumeroon koska pelkäsi. Ymmärsin tämän ja sovimme hoitavamme asian.

Eilen aamulla vaimo sai kutsun perhetyöntekijälle. Oudoksuin tapaa jolla asia käsiteltiin. Halusin sen käsitellä vaikka lasten vuoksi mutta minua ei lainkaan kuultu. Kuka tahansa olisi voinut tehdä ilmoituksen, eikö olisi pitänyt kuulla silti myös toisen osapuolen kuulumiset?

Tämä palaute kirvoitti viimein soiton myös minulle. Ihmettelin käytäntöä ja sain aika kummaa pyöritystä vastaukseksi. Kuullaan yhtä kerralla jne. Ok toki mutta eikö 5 arkipäivän aikana ollut mahdollista soittaa myös toiselle osapuolelle? Miksi vain naisen sanalla voidaan hoitaa jotain näin vakavaa?

Alkoi keskustelu puhelimessa. Vastasin yksityiskohtaisesti ja asiallisesti. Yhtäkkiä keskustelu jumittui aiheeseen: "meidän kokeman mukaan nyt olisi hyvä aika ottaa etäisyyttä hetkeksi. Vaimo ottaa lapset ja sinä jäät kotiin. Tai mene vaikka vanhemmillesi (40v ihminen!). Tämä luonnehdinta toistettiin ehkä 10x kunnes sanoin ettei tämä ole ratkaisu puhumattomuuteen. Työntekijät olivat selvästi nuoria ihmisiä.

Ihmettelin käytöstä myös vaimolle. Hän sanoi ettei hänelle ollut tällaisia puhuttu lainkaan. Pian lähdin hakemaan perheelle ruokaa kaupasta. Muut lähtivät leikkipihalle. Tulin kotiin ja tunsin outoa oloa ettei kaikki ole nyt kohdallaan. Soitin vaimolle. Soitin uudestaan. Kun lopulta vastasi kävi ilmi että oli ottanut lapset ja oli junassa matkalla toiselle puolen Suomea.

Järkytyin täysin. Olin tehnyt osani ja työstin ongelmiamme mutta sosiaaliviranomainen oli aamulla syöttänyt vaimolle idean että tämä valehtelee vievänsä lapset puistoon mutta hyppääkin junaan. Se luottamuksesta.

Neuvoja tilanteeseen? Ymmärrän etäisyyden vaikeiden asioiden äärellä mutta luottamus petettiin, viranomainen meitä avioparina ja minua lainkaan edes näkemättä johdatti salaa ratkaisuun joka vei liitolta pohjan ehkä täysin.

Uskomattoman paha olla kun joku vie lapset. Huoli on valtava. Sanoinkuvaamaton. Mitä voin tehdä saadakseni lapset samaan kaupunkiin?.

Viranomaisista teen varmasti ilmoituksen niin vahvasti kuin voi, niin osaamatonta peliä parisuhteen hinnalla tämä oli. Mutta mitä nyt muutoin? Huoli on valtava. En voi luottaa puolison henkiseen tilaan. Kun näin käy, kuka auttaa?

4

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole ylpeä impulsiivisesta reaktiostani. Työstin sitä heti kun vaimo oli valmis ja tein kaikkeni ollakseni mukana. Molemmat tavallamme ylitimme rajoja mutta asioita työstettiin.

      Ihmettelen vauriota jonka muka asiaa tunteva henkilö sai aikaan. Eikö viranomaiselta ole täysin vastuutonta rikkoa avioparin pyhin eli luottamus ja ajaa yhdelle osapuolelle läpi ajatus, että lasten kaappaaminen on ratkaisu?

      Eikö tämä ole aivan vastuutonta virka-asemassa jossa kuuluisi rakentaa ja auttaa suhdetta eteenpäin?

      Olen palasina. Joku näki vaivaa rikkoakseen luottamuksen ihmissuhteessa johon olin kaikesta huolimatta sitoutunut.

    • Anonyymi

      Aikamoista. Ennen kuin kommentoin enempää, toivoisin että avaisit tuota hetkeä kun tunsit itsesi nurkkaan ajetuksi ja painoit puolisosi sänkyyn. Kaunisteletko asiaa? Kun puolisosi kuitenkin sinne kriisipuhelimeen soitti?

      Yleisesti, et ole ensimmäinen jonka olen kuullut kertovan sossutätien melko mielivaltaisesta toiminnasta.

    • Anonyymi

      Tuttu tarina. Opit kyllä ymmärtämään pelin hengen. Sossutätien maailmassa mies on aina se paha ja nainen avuton uhri.
      Tämän kun ymmärrät, niin opit aavistamaan seuraavan siirron....

    • Anonyymi

      Tyhmä, tajua, et voita sitä ämmää, etkä voita toistakaan.


      Ämmä on siksi ämmä, että ei sitä voi ymmärtää.


      Taitaa kohtallasi olla ero yhtä puhdas kuin miljoonien muidenkin ihmisten.
      Älä mieti liikaa...

      Haistata vittuun koko sakki.
      Maksavat vielä saastat, jokaiselle miehelle.

      Itsekin odotan vallankumousta ja hallituksen alas ajoa.

      Älä maksaa senttiäkään kellekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe