käsijarru vaiko vaihde?

valkoinen pupu

Autokoulussa tämä ei noussut esille, joten nyt tässä muutaman kuukauden autoilleeni haluaisinkin tietää miksi vaihde jätetään päälle mieluummin kuin käsijarru silloin kun auto parkkeerataan jonnekin? Näin ainakin molemmat vanhempani sanovat melkein kaikki muut autoilijat jotka tunnen.

14

5559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ET

Ainakin talvella syy on selvä: käsijarrun vaijeri voi jäätyä kuorensa sisälle ja jarru jäädä päälle. Vaihde ei koskaan jäädy. Siinä yksi syy.

Kesäaikaan lienee yksi ja sama, kumpaa keinoa käytät.

• ei pidä paikkaansa

ei ainakaan mulla oo koskaan jäätyny ykskään käsijarrunvaijeri, tosin jos sitä ei käytä
        niin se ruostuu kiinni. ja silloin on kalliimpi juttu edessä eli sitä kannattaa käyttää, ne käsijarruvaijerit on tiiviitä ettei niihin vesi pääse jos se jäätyy niin sitten on aika vaihtaa koko vaijeri

• denso
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

ei ainakaan mulla oo koskaan jäätyny ykskään käsijarrunvaijeri, tosin jos sitä ei käytä
        niin se ruostuu kiinni. ja silloin on kalliimpi juttu edessä eli sitä kannattaa käyttää, ne käsijarruvaijerit on tiiviitä ettei niihin vesi pääse jos se jäätyy niin sitten on aika vaihtaa koko vaijeri

Molemmat aina. Jos jonkun asian vuoksi jättää jommankumman laittamatta "päälle" unohtaa sen seuraavan kerran väärässä paikassa. Se pitää olla selkärangassa. Parempi auto parkkiruudussa, kuin järven pohjassa.

• Ballo
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

Kyllähän se käkkäri juttuu kiinni, jos kuori on rikki. Viime syksynä vanhassa autossani jämähti käkkäri kiinni - kuori oli haljennut, sisälle oli mennyt vettä ja yöllä pakasti. Muuta se ei sitten tarvinnutkaan. Uudet vaijerit tilalle ja sen jälkeen rupesi hyvin pelittämään.

Käkkäriä tulee käytettyä aina pysäköinnin yhteydessä sekä vaihde silmään.

• kokemusta on

Ainoastaan vaihde päälle pysäköidessä talvisin.

Käsijarrun ikävä puoli on että jos on päässyt kosteutta vaijerin kuoren sisäpuolelle, vaijeri voi jäähtyä.

Mutta vielä pahemmin voi käydä. Jarrunauhat voivat jäähtyä rumpuun kiinni tai palat levyyn kiinni. Silloin voi tulla äitiä ikävää, eteenkin jos käsijarru ottaa etupyörille. On tullut opittua tätä kantapään kautta .....

• mä ukko

tarkoitetaan. Ei taidä nämä muksut hiffata että jos vaijeri jäätyisi niin se jäätyy ajossa ja parkissa pakkasella ei paljon auta auton sisätilan tai pakarin lämpö.

Ja todellakin ne kuumat palat ja levyt tai rummut ja kengät kun jättää yhteen lämpösenä niin mukavastihan tuo pakkasen huura niihin tarttuu kuin myös partaan. Ei taida paljon parta kasvaa kun puhutaan vaan jostain vaijerista. Hehh Hheeehhheheh terveisin ukko.

• Ruben Chiller

Itse en yleensä käytä käsijarrua pysäköidessä, etenkään talvella. Juuri se jäätyminen voi olla ongelma, johtuu se sitten rikkinäisesä vaijerin kuoresta tai mekanismien/kenkien/palojen jäätymisestä.

Tietenkin jos on jyrkkä tai muuten "turvallisuuskriittinen" paikka niin käkkäri päälle seurauksista välittämättä.

Vaikka käyttäisin käsijarrua, silti laitan vaihteen päälle ihan varmistukseksi.

Niille, jotka tuomitsevat käsijarrun käyttämättömyyden pysäköitäessä paikkojen ruostumiseen vedoten tiedoksi, että voi sitä käsijarrua käyttää lyhyesti päällä esim. ennen liikkeellelähtöä tai muuten sopivassa paikassa kerran tai pari viikossa. Silloin saa vaijerit ja mekanismit liikuntaa ihan tarpeeksi.

Lisäksi autolla kannattaisi ainakin kerran viikossa tehdä voimakas jarrutus (ei lukkojarrutus), jotta takajarrujen männätkin liikkuisi eikä paikat jumittuisi niin kuin käy monilla jarrupolkimen "hivelijöillä", joilla ei keveiden jarrutusten takia käytännössä juuri koskaan takajarrut joudu töihin. Se pieni lisäkuluminen, minkä voimakas jarrutus osille aiheuttaa on pieni hinta verrattuna jumittuneiden jarrujen herkistelyyn.
      Tee tuo "huoltojarrutus" kuitenkin vain tyhjällä tieosuudella, ettet saa pahaa aavistamatonta kanssa-autoilijaa perääsi!!!

• diiseli

Käsijarrun on toimittava kaikissa olosuhteissa. Jos jäätyy se on huollon puutetta. Linja- ja kuorma-autoissa pysäköintijarru toimii usein paineilmakäytttöisellä jousijarrusylinterillä ja se pannaan päälle aina pysäköitäesssä. Liikkeelle lähdetään sitten kun jarrujärjestelmässä on riittävästi painetta irrottamaan käsijarru.

Työpaikallani on myös kolmisen kymmentä pikkubussia ja maasturia. Huoltomiehemme on myös sitä mieltä, että käsijarrun ON TOIMITTAVA pakkasellakin. Ja ne toimivat.

Nuo litaniat "se jäätyy" voi siis jättää omaan arvoonsa kun huolehtii jarrurejn kunnosta.

• automies
        diiseli kirjoitti:

Käsijarrun on toimittava kaikissa olosuhteissa. Jos jäätyy se on huollon puutetta. Linja- ja kuorma-autoissa pysäköintijarru toimii usein paineilmakäytttöisellä jousijarrusylinterillä ja se pannaan päälle aina pysäköitäesssä. Liikkeelle lähdetään sitten kun jarrujärjestelmässä on riittävästi painetta irrottamaan käsijarru.

Työpaikallani on myös kolmisen kymmentä pikkubussia ja maasturia. Huoltomiehemme on myös sitä mieltä, että käsijarrun ON TOIMITTAVA pakkasellakin. Ja ne toimivat.

Nuo litaniat "se jäätyy" voi siis jättää omaan arvoonsa kun huolehtii jarrurejn kunnosta.

ihan totta :-)

Siina se erottuu tosi automies jauhopeukalosta kenella roippeet pelaa ja kenella ei ;-)

• Erkka
        diiseli kirjoitti:

Olen samaa mieltä, mutta mutta..nimittäin merenrantakaupungeissa tuntuu tuo talvikeli olevan kosteampi. Jäätyy joka nippeli autosta pakkasilla. Muistuu mieleeni kun muutín täältä Lapista Hesaan. Olin tottunut vetämään aina kässärin päälle parkissa(toimiikin paremmin kun käyttää!). Sain työauton alle. Vedin tietenkin käsijarrun päälle. Aamulla oli semmonen marraskuun pikkupakkanen, niin autohan ei lähteny mihinkään! Ihmettelivät miksi olin vetäny kässärin päälle...Ja PIENI VINKKI LOPUKSI; Kääntäkää renkaat linkkuun, esim reunakiveä vasten jos joudutte jättämään jyrkkään mäkeen!

• kalle

On sellainen vempele, että jos sitä ei säännöllisesti käytä, niin se alkaa jumittelemaan.
      Itse käytän aina kun auto jonnekin parkkiin jää, eikä ole ollut ongelmia.

• hugo

minulle opetettiin että sekä vaihde ykköselle (saabissa tietenkin pakille) että käsijarru.

• A4 1.6

Itse pistän AINA käsijarrun päälle ja vaihteen vapaalle. Minulla jarru on jäätynyt niin harvoin, vaikka auto on saattanut olla selvästi yli keski-ikäinenkin, ettei siitä kannata ottaa stressiä. Mielummin jäätynyt käsijarru kerran ties kuinka monessa vuodessa kuin käyttämättömyyttään jumiutuneet takajarrut ehkä jopa parin vuoden välein!
      Kun jättää vaihteen vapaalle, ei ole vaaraa käynnistää autoa vaihde päällä. Vaikka liikkeelle lähtiesä kytkin tuleekin painettua vaistomaisesti pohjaan ennen käynnistystä, saattaa joskus olla niinkin ettei jalat ole sisällä autossa avainta kääntäessä. Esim. ropaaminen konehuoneen puolella, jolloin autoon ei tule mentyä sisälle saakka.
      Jos auton jättää pelkän vaihteen varaan, se lähtee käynnistäessä valumaan jo melko olemattomalla pitkittäisellä kaltevuudella, ellei pistä käsijarrua päälle tai seiso jarrupolkimella samaan aikaan. Vanhemmassa autossa, joka saattaa vaatia kaasun painamista käynnistäessä, jarrupolkimen painaminen ei oikein ole mahdollistakaan kun jalat loppuvat kesken. Jos on itse tottunut pistämään käsijarrun päälle ja joku toinen jättääkin auton vaihteen varaan, valumaan lähtö on enemmän kuin todennäköistä.

• Minä

Kysypä vaikka joltain autonasentajalta.
      Käsijarru.

Varsinkin nykyautoissa käsijarrun käyttö kun säätää takajarruja.

Jos joku puhuu jäätymisestä niin se on juuri sellainen vähänkäytetty käsijarru kun jäätyy.

Itselläni ei ole koskaan jäätynyt käsijarru.
      Tosin itse jätän todella harvoin vaihteen päälle. Ainoastaan mäissä.

Ne oli ne vanhemmat autot kun saattoi jäädä jarrukahva käteen ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1572
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26