Veikkaisin että halvimman ja kalleimman ero on lähellä nollaa. Onko joku testannut esim. Shimano Altus vs. Ultegra?
Osasarjan vaikutus keskinopeuteen
9
75
Vastaukset
- Anonyymi
Kerran oli yhdessä maasturissa A-sarjan Shimano ja vauhti oli kyllä nolla sen jälkeen, kun takavaihtaja taittui pinnojen väliin. Toki laakereita varmaan tulee mitattavissa oleva ero, mutta isot erot ovat käyttömukavuudessa ja kestävyydessä.
Kun ostan noita halvempia sarjoja, ostan SRAM’ia tai Campagnoloa. Ne eivät tee ihan kuraa ja alemmassa keskihintaluokassa ovat toimivampia. Kalliissa sarjoissa sitten on sama, miltä valmistajalta sarja on. - Anonyymi
Se ero tulee kilometrien myötä. Itsellä kesti tiagran ht2 keskiö rapiat 500 km. Ei ollut sen jälkeen enää kovin nopea. Ultegra tuntuu nyt toimivan kevyesti ettei ainakaan jarruta menoa.
- Anonyymi
Miten jotkut osat voivat mennä noin nopeasti rikki??
Hm... laitoin viime vuonna elokuussa uuden keskiön silloin 21 vuotta vanhaan polkupyörääni ja olen ajanut sen jälkeen sillä reilut 3100 km. Ostin halvan Shimanon keskiön Motonetistä (13,90 euroa). Vaihdoin samalla takarataspakan (noin 13 euroa) ja ketjut (7 euroa) sekä ensimmäistä kertaa eturattaat (rattaat kammet -setti noin 20 euroa).
Kaikki työt tein itse, ostin vain halvat työkalut, joiden hinnat 10-15 euroa kappaleelta). Ei ollut tarkoitus vaihtaa keskiötä vielä 21 vuoden jälkeenkään, mutta uusi kampisetti vaati keskiön, jossa pidempi akseli... olihan siinä projektia keskiön irrottamisessa vanhasta polkupyörästä, mutta hyvin irtosi lopulta, kun ei ollut kiire eli jos ei auennut vielä(kään), niin vanhat osat takaisin (öljyä kierteisiin, jolle pitkä vaikutusaika, lämpöä jne).
Pyörässäni on edelleen alkuperäisinä Alivion 3x21-v vaihtajat ja vaihdevivut. Takavaihtajan vaijeria olen vaihtanut muutaman kerran. Vaihtajien säätöihin en ole tarvinnut puuttua vaijerien kiristämistä lukuunottamatta. Kun laitoin välityksiä keventääkseni pienemmät eturattaat, jouduin siirtämään etuvaihtajan alemmaksi, jotta vaihtaisi vaihteita. Itse ajan päällystetyillä pyöräteillä sekä hiekkateillä. Ei maastoajoa juurikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten jotkut osat voivat mennä noin nopeasti rikki??
Hm... laitoin viime vuonna elokuussa uuden keskiön silloin 21 vuotta vanhaan polkupyörääni ja olen ajanut sen jälkeen sillä reilut 3100 km. Ostin halvan Shimanon keskiön Motonetistä (13,90 euroa). Vaihdoin samalla takarataspakan (noin 13 euroa) ja ketjut (7 euroa) sekä ensimmäistä kertaa eturattaat (rattaat kammet -setti noin 20 euroa).
Kaikki työt tein itse, ostin vain halvat työkalut, joiden hinnat 10-15 euroa kappaleelta). Ei ollut tarkoitus vaihtaa keskiötä vielä 21 vuoden jälkeenkään, mutta uusi kampisetti vaati keskiön, jossa pidempi akseli... olihan siinä projektia keskiön irrottamisessa vanhasta polkupyörästä, mutta hyvin irtosi lopulta, kun ei ollut kiire eli jos ei auennut vielä(kään), niin vanhat osat takaisin (öljyä kierteisiin, jolle pitkä vaikutusaika, lämpöä jne).
Pyörässäni on edelleen alkuperäisinä Alivion 3x21-v vaihtajat ja vaihdevivut. Takavaihtajan vaijeria olen vaihtanut muutaman kerran. Vaihtajien säätöihin en ole tarvinnut puuttua vaijerien kiristämistä lukuunottamatta. Kun laitoin välityksiä keventääkseni pienemmät eturattaat, jouduin siirtämään etuvaihtajan alemmaksi, jotta vaihtaisi vaihteita. Itse ajan päällystetyillä pyöräteillä sekä hiekkateillä. Ei maastoajoa juurikaan....tuossahan "Alivion 3x21-v vaihtajat" piti olla "Alivion 3x7v vaihtajat" eli on 21-vaihteinen fillari eikä 63... :-)
- Anonyymi
63-vaihteinen olisikin hyvä, aina kun polkaisee poljinta pitäisi jo moneen kertaan vaihdella vaihteita.
Nopeus ei liene kärkipäässä syitä valita kalliimpi osasarja, vaikka marginaalisesti varmaan ovat sitäkin kun ovat kevyempiä. Kalliimmat osasarjat on tehty laadukkaammista materiaaleista, jolloin ne kestävät paremmin kulutusta. Esim. halvemmissa kahvoissa on muovia kriittisessäkin paikassa, joten kalliimmissa vaihteensiirto tapahtuu pienemmällä voimalla. Lisäksi vaihtajat pysyvät paremmin säädöissään.
- Anonyymi
Itselläni on parikymmentä vuotta vanha alivio. Ainoastaan takavaihtajan vipu jumiutui lähinnä kai käyttämättömyydestä. Putsasin osat ja hankin uuden vaihtajan. Nyt toimii kuin uutena. Siitä huolimatta hotsittaa hommata ultegra, siitä yksinkertaisesta syystä että se tuntuu statukselta. Luksuksen tuntu tuntuu vaan niin kivalta.
- Anonyymi
Joo pyyhit vaan välillä pölyt pois, niin taas näyttää uudelta. Se on vähän eri asia, jos ajelee jatkuvasti vähän enemmän vaikka kuntoilumielessä. Halvat osat ei vaan kestä oman kokemuksen mukaan. Ei taida teillä ihmettelijöillä ihan kymppitonni täyttyä vuodessa.
- Anonyymi
Jos pyöräilee vain "joskus ja jouluna" ja lyhyttä matkaa, niin halvemmat osat ovat ihan käyttökelpoista tavaraa. Jos taas tulee useampi tuhat km matkaa vuodessa, niin osien kestävyys alkaa vaikuttamaan. Vaikuttaa siis suhteessa mitä enemmän kilometrejä tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174346
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842489Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251290Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187- 113928
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830