Millaisista ketogeenisista aterioista päiväsi koostuvat?

Anonyymi

Minulla lemppari on ruokaisa salaatti. Vihreällä pedillä kurkkua, kirsikkatomaatteja, proteiininlähde, öljy ja vaihdellen lisäksi siemeniä, pähkinöitä, raejuustoa, avokadoa jne.

Toinen suosikki on lämmin ateria grillatusta/paistetusta proteiinista (liha, kala, kana) ja lisukkeena kukkakaalia, parsakaalia tai kesäkurpitsaa. Kastikkeena aura, majo tai tuorejuusto.

Kolmas on munakas erilaisilla täytteillä.

Huomaan, että mitä kauemmin jatkan ketoilua, sitä vähemmälle jää välipalat. Päivät menee kahdella aterialla yllä mainitulla tyylillä. Rasvakahvi vain aamuisin.

Tänään pakottauduin syömään aamupalan. Pari kananmunaa, 100g rahkaa psylliumilla, chiasiemenillä ja pähkinöillä. Ja se rasvakahvi. Pääsen töistä jo klo 14 ja syön ruoan vasta kotona. Hätävarana pähkinöitä mukana, mutta eipä niitä tarvitse. Nykyään tulee syötyä koska pitää, ei koska olisi nälkä :)

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rupesin taas oikein miettimään että mitä sitä pääasiassa tulee syötyä joten kiva keskustelunaloitus. Ja on hyvä että joku muistuttaa, että pitää tsekata linjaukset ruokavaliossa.

      Totesin, että kananmunat on mulla se tärkein proteiininlähde, toisena kala. Munaa tulee syötyä paistettuna, keitettynä, munakkaana ja näissä leipomuksissa, joista tämä raejuustopannari on mulla aina vakioksi tullut jo ruokavalioon, nytkin syön tuolta loppuja. Kananmuna on vaan täydellisintä ravintoa mitä voi niin pikku paketissa olla.

      Tuoreista tulee syötyä marjoja, hedelmät on poissa lukuunottamatta kotimaista omenaa korkeintaan yksi päivässä. Salaatti on monen lounaan pelastus. Nyt olen taas alkanut tehdä vihersmoothieta. Se on mulle varmaan helpoin tapa pitää huolta päivittäisestä vihreän saannista. Muuten laitan lisukkeeksi kaalisalaattia ja kypsänä vihanneksena parsakaalin nuppuja. Nämä on ihan parhaastä päästä vihanneksia, halpojakin niin tulee pakastebroccolia paljonkin käytettyä. Nyt ostin juuri luomuvalkokaalta, että saa tehdä raastetta lisukkeeksi.

      Eli tiivistettynä minun tämänhetkiset ruoat:
      Rasvana oliiviöljy, voi ja mct-öljy, vähän kookosöljyä. Proteiinina kala, muna, juusto, liha satunnaisesti. Tuoreena ja vihreänä kaalit, salaatinlehdet, kurkku, paprika ja tomaatti, pinaatti, varsiselleri, inkivääri. Rasva-proteiiniyhdistelmänä pähkinät ja siemenet. Maitotuotteena kerma. Makeana tuoreena marjat (mustikka, mansikka, lakka, aronia, mustaherukka), joskus kotimainen omena, avokado (avokadopasta). Pastana shirataki ja soijapapupasta. Lisäksi syön usein oliiveja, aurinkokuivattuja tomaatteja öljyssä sekä pestoa eri aterioina. Oliiveja syön niin salaatissa kuin kukkispizzan päällä, sekä suolaisenhimoon suoraan.

      Herkkuna harvemmin sokeriton tai tumma suklaa, ketojäätelö, proteiinijäätelö, peruna paistettuna tai kylmänä salaatissa. Punaviini, lonkero (kerran viikossa), kuiva kuohuviini joskus.

      Ihan ihmeelliseltä tuntuu, että olen viimeksi ostanut jotain sipsejä, naposteltavia, vehnäjauhosta, maissista tms ja viljasta tehtyjä tuotteita kuten leipää josksu alkuvuonna. Tai ranuja, hampparia, tai mitään syötävää hampparipaikoista. Ruisleipää olen syönyt viimeksi jouluna.

      t. kn

      • Anonyymi

        Mutta hei, olikin kyse aterioista! :-D

        1. Kananmunasta ja tuoreesta vihanneksesta koostuu varmaan normaalein ateriani.
        2. Uunikala ja kypsät vihannekset kastike kermasta ja juustosta myös
        3. Tuunattu valmissalaatti. Vaihdan kastikkeen majoneesiin ja jätän krutongit pois ja laitan tilalle siemeniä.

        t. kn


      • Anonyymi

        Hauska lukea kun kirjoitat tarkasti. Sain idean tuolta ostaa taas varsiselleriä. Pääosin syön samoja juttuja :)

        Tämä viikonloppu meni hyvin vähillä kokkauksilla ja tarkemmin miettimättä mitä söisi. Jännä kun heti tuli eilen vähän morkkis huolettomuudesta. Aloin asiaa sitten hieman pohtimaan. Teki hyvää olla käymättä kaupassa, kokkaamatta ja miettimättä. Mies hoiti lasten sapuskat. Lopulta tulin lopputulemaan että mun viikonlopun ruoat oli täysin ok. Eihän hyvin syöminen tarvitse aina olla loppuun asti harkittua ja vaivan päässä.

        Miten sitten söin. Perjantaina lounas töissä kanasalaatti ja päivällinen ravintolassa. Alkupalaksi vesimelonia ja fetaa. Pääruoaksi mezetyylisen vegelautasen, jossa falafelia, halloumia, salaattia, oliiveja, salaattia, aiolia ja hummusta. Pari kuivaa valkoviinilasillista meni, tai kolme ;). Nam! Lauantaina söin aamupalaksi munia ja juustoa rasvakahvin kaverina, lounaaksi munakkaan ja päivälliseksi pitsaa. Poikkeuksellisesti iltapalankin vielä ja rahkaa erilaisilla siemenillä&pähkinöillä. Ihme suolan himo oli ja söin pari nakkia juustoon käärittynä ja minitomaatteja. Sunnuntaina rasvakahvi, pitsaa lautasellinen, kanankoipi, kokonainen kurkku, 2 jauhelihapihviä, juustoa, vihreetä salaattia, kukkakaalia ja rahkaa siemenillä&pähkinöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska lukea kun kirjoitat tarkasti. Sain idean tuolta ostaa taas varsiselleriä. Pääosin syön samoja juttuja :)

        Tämä viikonloppu meni hyvin vähillä kokkauksilla ja tarkemmin miettimättä mitä söisi. Jännä kun heti tuli eilen vähän morkkis huolettomuudesta. Aloin asiaa sitten hieman pohtimaan. Teki hyvää olla käymättä kaupassa, kokkaamatta ja miettimättä. Mies hoiti lasten sapuskat. Lopulta tulin lopputulemaan että mun viikonlopun ruoat oli täysin ok. Eihän hyvin syöminen tarvitse aina olla loppuun asti harkittua ja vaivan päässä.

        Miten sitten söin. Perjantaina lounas töissä kanasalaatti ja päivällinen ravintolassa. Alkupalaksi vesimelonia ja fetaa. Pääruoaksi mezetyylisen vegelautasen, jossa falafelia, halloumia, salaattia, oliiveja, salaattia, aiolia ja hummusta. Pari kuivaa valkoviinilasillista meni, tai kolme ;). Nam! Lauantaina söin aamupalaksi munia ja juustoa rasvakahvin kaverina, lounaaksi munakkaan ja päivälliseksi pitsaa. Poikkeuksellisesti iltapalankin vielä ja rahkaa erilaisilla siemenillä&pähkinöillä. Ihme suolan himo oli ja söin pari nakkia juustoon käärittynä ja minitomaatteja. Sunnuntaina rasvakahvi, pitsaa lautasellinen, kanankoipi, kokonainen kurkku, 2 jauhelihapihviä, juustoa, vihreetä salaattia, kukkakaalia ja rahkaa siemenillä&pähkinöillä.

        Moikka! Mua kiinnostaa nyt kysyä että huomaatko mitään erikoista muutosta kun nautit viiniä? Mullahan on käynyt niin että menee päähän tosi nopeasti ja siinä missä ennen meni pullo, menee nyt vain lasillinen. Maku tuntuu voimakkaammin eikä voi juoda enempää.

        Tykkään kyllä viinistä ja kuohuviinistä entiseen tyyliin mutta se pienempi määrä riittää. Ei vaan enempi maistu. Alkoholia ei tee mieli eikä tule käytettyä sitä stressin poistoon kuten joskus. Parempi ja tehokkaampi tapa mulla on liikunta ja ulkoilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta hei, olikin kyse aterioista! :-D

        1. Kananmunasta ja tuoreesta vihanneksesta koostuu varmaan normaalein ateriani.
        2. Uunikala ja kypsät vihannekset kastike kermasta ja juustosta myös
        3. Tuunattu valmissalaatti. Vaihdan kastikkeen majoneesiin ja jätän krutongit pois ja laitan tilalle siemeniä.

        t. kn

        MInä söin kananmunan ja salaatinlehden. Juomaksi vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka! Mua kiinnostaa nyt kysyä että huomaatko mitään erikoista muutosta kun nautit viiniä? Mullahan on käynyt niin että menee päähän tosi nopeasti ja siinä missä ennen meni pullo, menee nyt vain lasillinen. Maku tuntuu voimakkaammin eikä voi juoda enempää.

        Tykkään kyllä viinistä ja kuohuviinistä entiseen tyyliin mutta se pienempi määrä riittää. Ei vaan enempi maistu. Alkoholia ei tee mieli eikä tule käytettyä sitä stressin poistoon kuten joskus. Parempi ja tehokkaampi tapa mulla on liikunta ja ulkoilu.

        No en ehkä noin voimakkaasti koe muutosta. Siis sanotaanko ettei niin paljoa tee mieli, jää helposti viikonloppu välistä viinin kanssa. Ja stoppi tulee aiemmin, voin juoda vajaa puolet tai puolet siitä määrästä mitä ennen. Kyllä toi kolme lasillista nousi hattuun vaikka join rauhokseen illan aikana. Tuli vähän krapulan oireitakin siitä. Mielenkiinnosta pissin ketotikkuun seuraavana aamuna ja päivänä. Ihan syvällä ketoosissa olin.

        En ihan kokonaan aio luopua kuivasta valkkarista ja light lonkerosta vaikka vähentynyt kieltämättä alkohalut on tässä matkan varrella. Oon ajatellu, että se on mun herkku jota en halua kokonaan kieltää. Makeat herkuthan olen kieltänyt, enkä koe ongelmaksi tai edes kieltäytymiseksi.

        Meillä oli kesällä juhlat, jossa alkoa oli rajattomasti tarjolla. Se jäi osaltani siihen muutamaan lasilliseen silloinkin. Tulee stoppi jos alkaa humalluttaa. Ihan hyvä juttu tietysti.

        Viikonlopun reippaat ja tuhdit syömiset oli osaltaan ehkä ton viinin vuoksi. Aavistuksen krapulaisessa olossa teki mieli suolaista ja rasvaista. Onneksi ei ollut mitään pahempia houkutuksia ja mielitekoja.


    • Anonyymi

      > Minä söin kananmunan ja salaatinlehden. Juomaksi vettä.

      Jos tuohon lisää nokareen suolaa, saa myös kaikki tarvittavat suojaravinteet.

    • Anonyymi

      Tällä viikolla aamupala on koostunut siemennäkkäristä ja proteiinipäällysteestä, lisänä pikku annos partajugua, jossa marja-aroniaa ja sokerijuurikaskuitua.

      Lounaaksi on mennyt salaattia proteiinilla (kana, chorizo) tai munakas tomaateilla ja sipulilla.

      Illalliseksi kukkispizzaa tai soijapastaa kastikkeella ja proteiinilla (kanaa). Soijapasta on tosi proteiinipitoista, niin sen kanssa ei välttämättä tarvi mitään eläinproteiinia.

      ----

      Mulla vaihtuu viikoittain tämä menu, syön yleensä viikon aikana sen mitä on tullut hankittua kaappiin. Nyt ei ole kalaa ollenkaan, ja menee viikko etten syökään muuta kuin eri kalatuotteita, tonnikalaa , lohta ja silakkaa.

      t. kn

      • Anonyymi

        Nämä ruokailut tosiaan elää viikottain ja mieltymysten mukaan. Mun iltapala nykyään on about sun aamupala. Lounas on lähes aina salaatti tai joskus jämäruokia. Päivällinen on yleensä kukkis, parsakaali, kesäkurpitsa protsku. Viikonloppuna tietty kukkispitsa. Munakas voi korvata päivässä minkä tahansa aterian :)

        Mua harmittaa etten yhtään tykkää tonnikalasta. Syön sitä reissupäivinä eväänä jos hankala paikka, ettei kylmäkasseja mukana tms. Sillon saatan syödä kurkkua, tomaattia, tonnikalaa öljyssä ja pähkinöitä. Mutta en tonnikalasta pidä. Vähiten inhottaa semmonen auringonkukkaöljyssä oleva tonnikala. Luinkohan jostain että auringonkukkaöljy ei olisi hyvää. No ihan sama. Muut kalat on hyviä. Miten teet silakat? Paistat voissa? Mä olen ennen rakastanut ruisjauhoissa paistettuja silakoita, mutta nyt ei jauhot tule kyseeseen.

        Yksi mikä mulla määrää aterioita on se, mitä protskua muulla perheellä on. Nämä urheilevat ja kasvavat teinipojat syö valtavasti, laskin joskus että 6000 kcal per poika päivässä. Kana, jauheliha ja kala on yleensä se protsku ruoassa. Noukin sitten sen proden itselleni kypsennyksen jälkeen ja syön eri lisukkeilla. Nuorille herroille menee sitten se hiilari kasvisten ja sen protskun lisäksi. Välillä onneksi syödään täysin samaa ruokaa. Ja syövät minun siemennäkkäriä, mantelileipää, salaatteja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ruokailut tosiaan elää viikottain ja mieltymysten mukaan. Mun iltapala nykyään on about sun aamupala. Lounas on lähes aina salaatti tai joskus jämäruokia. Päivällinen on yleensä kukkis, parsakaali, kesäkurpitsa protsku. Viikonloppuna tietty kukkispitsa. Munakas voi korvata päivässä minkä tahansa aterian :)

        Mua harmittaa etten yhtään tykkää tonnikalasta. Syön sitä reissupäivinä eväänä jos hankala paikka, ettei kylmäkasseja mukana tms. Sillon saatan syödä kurkkua, tomaattia, tonnikalaa öljyssä ja pähkinöitä. Mutta en tonnikalasta pidä. Vähiten inhottaa semmonen auringonkukkaöljyssä oleva tonnikala. Luinkohan jostain että auringonkukkaöljy ei olisi hyvää. No ihan sama. Muut kalat on hyviä. Miten teet silakat? Paistat voissa? Mä olen ennen rakastanut ruisjauhoissa paistettuja silakoita, mutta nyt ei jauhot tule kyseeseen.

        Yksi mikä mulla määrää aterioita on se, mitä protskua muulla perheellä on. Nämä urheilevat ja kasvavat teinipojat syö valtavasti, laskin joskus että 6000 kcal per poika päivässä. Kana, jauheliha ja kala on yleensä se protsku ruoassa. Noukin sitten sen proden itselleni kypsennyksen jälkeen ja syön eri lisukkeilla. Nuorille herroille menee sitten se hiilari kasvisten ja sen protskun lisäksi. Välillä onneksi syödään täysin samaa ruokaa. Ja syövät minun siemennäkkäriä, mantelileipää, salaatteja jne.

        Mihinköhän muuten mahtaisi perustua tuo auringonkukkaöljyn monessakin paikassa väitetty haitallisuus? Missä on hvp27?

        https://www.pronutritionist.net/2012/04/uusi-tutkimus-auringonkukkaoljy-jyrasi-voin/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihinköhän muuten mahtaisi perustua tuo auringonkukkaöljyn monessakin paikassa väitetty haitallisuus? Missä on hvp27?

        https://www.pronutritionist.net/2012/04/uusi-tutkimus-auringonkukkaoljy-jyrasi-voin/

        Auringonkukkaöljyn oletettu haitallisuus on päätelty (ja päättely siis meni vikaan) siitä että linolihaposta syntyy arakidonihappoa ketjunpidennysentsyymien avulla ja tuo on taas prekursori prostglandiineille jotka voisivat aiheuttaa matala-asteista tulehdusta. Asiaa on mitattu useissakin tutkimuksessa viime aikoina eikä näin ole.

        Auringonkukkaöljy on aika hyvä öljy jos sitä ei kuumenna. Tonnikala ja aurinkokuivatut tomaatit tulevat ensimmäisenä mieleen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Auringonkukkaöljyn oletettu haitallisuus on päätelty (ja päättely siis meni vikaan) siitä että linolihaposta syntyy arakidonihappoa ketjunpidennysentsyymien avulla ja tuo on taas prekursori prostglandiineille jotka voisivat aiheuttaa matala-asteista tulehdusta. Asiaa on mitattu useissakin tutkimuksessa viime aikoina eikä näin ole.

        Auringonkukkaöljy on aika hyvä öljy jos sitä ei kuumenna. Tonnikala ja aurinkokuivatut tomaatit tulevat ensimmäisenä mieleen.

        Auringonkukkaöljyllä ei ole mitään erityistä lisäarvoa verrattuna camelina-, rypsi-, saksanpähkinä- ja oliiviöljyn sekalaiseen käyttöön, vaan päinvastoin: ei omega-3:sta, ei polyfenoleja. Paras puoli on aina mieto maku.

        Auringonkukkaöljyllä voi tosin korvata hyvin kovat rasvat kuten voin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auringonkukkaöljyllä ei ole mitään erityistä lisäarvoa verrattuna camelina-, rypsi-, saksanpähkinä- ja oliiviöljyn sekalaiseen käyttöön, vaan päinvastoin: ei omega-3:sta, ei polyfenoleja. Paras puoli on aina mieto maku.

        Auringonkukkaöljyllä voi tosin korvata hyvin kovat rasvat kuten voin.

        "Auringonkukkaöljyllä voi tosin korvata hyvin kovat rasvat kuten voin."

        Ei kyllä voi. Auringonkukkaöljyssä paistettu kala tai auringonkukkaöljyä leivän päällä?

        Vähän sama kuin joku ihan pokkana esittäisi, että vuosikertaviinin voi hyvin korvata rypälemehulla ja se on ihan jees ja maistuu yhtä hyvältä. Ja onhan se alkoholitontakin.


    • Anonyymi

      Minun lempparini on karppipitsa. Pohjaan 2 kananmunaa, juustoraastetta ja Pofiberia. Täytteitä vaihtelen säännöllisesti. Yleensä tomaattia, paprikaa, herkkusieniä, jauhelihaa, oliiveja, tonnikalaa, sipulia, kinkkua ym. Tällä pitsalla lähtee nälkä hyvin ja poissa pitkään.

      • Anonyymi

        Sitä pitääkin kokeilla millasta pofiberillä tulis.

        t, kn


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe