Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sinänsä epäterveellistä

Anonyymi

Vuonna 2020 julkaistu 37 233 aikuisen seurantatutkimuksen »Association of Low-Carbohydrate and Low-Fat Diets With Mortality Among US Adults» mukaan sekä vähärasvainen että vähähiilihydraattinen ruokavalio eivät sinänsä olleet yhteydessä kuolleisuuteen, vaan terveellisyys liittyi siihen, miten nuo ruokavalio oli koostettu.

16

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan. On sekä huonoja rasvoja että huonoja hiilihydraatteja.

      Itse suosin täysjyvää, kasviksia (ml. juurekset), palkokasveja, kasviöljyjä, vaaleaa lihaa, kalaa ja hedelmiä.

      Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.

      • Anonyymi

        »Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.»

        Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta.

        Ja vaikka punainen liha suurentaisikin kuolleisuutta, vaikutus on yksilötasolla vain marginaalinen, väestötasolla kuitenkin huomattava.

        https://www.vastalaake.fi/vl_artikkelit/aiheuttaako-lihansyonti-syopaa/


      • Anonyymi kirjoitti:

        »Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.»

        Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta.

        Ja vaikka punainen liha suurentaisikin kuolleisuutta, vaikutus on yksilötasolla vain marginaalinen, väestötasolla kuitenkin huomattava.

        https://www.vastalaake.fi/vl_artikkelit/aiheuttaako-lihansyonti-syopaa/

        Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.»

        Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta.

        Ja vaikka punainen liha suurentaisikin kuolleisuutta, vaikutus on yksilötasolla vain marginaalinen, väestötasolla kuitenkin huomattava.

        https://www.vastalaake.fi/vl_artikkelit/aiheuttaako-lihansyonti-syopaa/

        "Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta."

        Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin. Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?


      • Anonyymi

        "Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa."

        Listasta unohtui että mvältä myös tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta."

        Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin. Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?

        »Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin.»

        Tämä on keskustelupalsta, enkä ole huomannut, että tässä olisi tapeltu mistään. Erilaisten näkökantojen esilletuominen ei tarkoita välttämättä vielä edes sitä, että oltaisiin erimielisiä jostain, eikä erimielisyydestä pidä ahdistua tai vetäytyä puolustuskannalle.

        »Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?»

        En näe sille mitään syytä. Esim. en itse ole eläessäni ollut koskaan vähähiilihydraattisella dieetillä (päinvastoin kuin hvp27).


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.

        »Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista»

        Joo, en itsekään syö punaista lihaa. Tänään tosin teki mieli ostaa Göransin lihapyörykäitä 500 g, mutta ajattelin niissä olevan liikaa suolaa ja ostin sen sijaan piimää, kesäkurpitsaa, tomaattia ja purkin Rainbow-soijavalmistetta.

        Knuutin kirjassa oli viite tutkimukseen »Multiple health and environmental impacts of foods», jonka tiivistelmä löytyy osoitteesta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6859310/ .

        Siinä lopputulemana oli, että punainen ja prosessoitu liha ovat sekä epäterveellisiä että ympäristölle haitallisia.

        »[....] ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.»

        Itse saan välillä rautaa suositusmääriä enemmän, lähteenä soijarouhe, mutta soijarouheen rauta ei ole onneksi hemirautaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        »Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista»

        Joo, en itsekään syö punaista lihaa. Tänään tosin teki mieli ostaa Göransin lihapyörykäitä 500 g, mutta ajattelin niissä olevan liikaa suolaa ja ostin sen sijaan piimää, kesäkurpitsaa, tomaattia ja purkin Rainbow-soijavalmistetta.

        Knuutin kirjassa oli viite tutkimukseen »Multiple health and environmental impacts of foods», jonka tiivistelmä löytyy osoitteesta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6859310/ .

        Siinä lopputulemana oli, että punainen ja prosessoitu liha ovat sekä epäterveellisiä että ympäristölle haitallisia.

        »[....] ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.»

        Itse saan välillä rautaa suositusmääriä enemmän, lähteenä soijarouhe, mutta soijarouheen rauta ei ole onneksi hemirautaa.

        Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini joskus liki 190. Nyt oli vain 160 kun olen syönyt enemmän puuroa ja vähemmän täysjyväruisleipää


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.

        Olut päivittäin nautittuna on vain terveellistä ja parantaa rasvamaksan ja alkoholismin. Noin viisi litraa on kohtuullinen. Sokeria voi myös syödä pari kiloa jos omistaa polkupyörän.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini joskus liki 190. Nyt oli vain 160 kun olen syönyt enemmän puuroa ja vähemmän täysjyväruisleipää

        "Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini jos....."

        ja aivot repusssa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini jos....."

        ja aivot repusssa???

        repussa mutta tallessa toisin kuin...???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        repussa mutta tallessa toisin kuin...???

        Hän asuu kerrostalossa ja säilyttää ferritiiniä rapussa. Eli ihan niin kuin kirjoitti, ei mitään virhettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hän asuu kerrostalossa ja säilyttää ferritiiniä rapussa. Eli ihan niin kuin kirjoitti, ei mitään virhettä.

        SwiftKey tekee välillä hassuja korjauksia. Piti siis kirjoittaa tapissa. Hemoglobiini oli tippunut 160 kun edellisessä mittauksessa se oli 185. Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        SwiftKey tekee välillä hassuja korjauksia. Piti siis kirjoittaa tapissa. Hemoglobiini oli tippunut 160 kun edellisessä mittauksessa se oli 185. Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä.

        "Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä."

        https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/1514?q=kaurapuuro&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&

        https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/31819?q=täysjyvä&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&

        ja diabeetikkon avälttäisin molempia mutta hoopoveehän ei ole vieläkään ymmärtänyt mistä on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        repussa mutta tallessa toisin kuin...???

        Seurantatutkimuksiin perustuvat väitteet lepäävät tieteellisesti heikolla pohjalla. Vuonna 2011 analysoitiin perustellisesti seurantatutkimuksiin perustuvaa 52 eri väitettä ja tuloksena oli että yksikään -aivan oikein, ei edes yksi, väitteistä toteutunut kliinisissä tutkimuksissa joka on huomattavasti luotettavampi tutkimusmuoto.


    • Anonyymi

      Mitään laihdutusdiettiä ei saa laatia niin että siihen kuolisi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe