Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sinänsä epäterveellistä

Anonyymi

Vuonna 2020 julkaistu 37 233 aikuisen seurantatutkimuksen »Association of Low-Carbohydrate and Low-Fat Diets With Mortality Among US Adults» mukaan sekä vähärasvainen että vähähiilihydraattinen ruokavalio eivät sinänsä olleet yhteydessä kuolleisuuteen, vaan terveellisyys liittyi siihen, miten nuo ruokavalio oli koostettu.

16

172

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan. On sekä huonoja rasvoja että huonoja hiilihydraatteja.

Itse suosin täysjyvää, kasviksia (ml. juurekset), palkokasveja, kasviöljyjä, vaaleaa lihaa, kalaa ja hedelmiä.

Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.

• Anonyymi

»Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.»

Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta.

Ja vaikka punainen liha suurentaisikin kuolleisuutta, vaikutus on yksilötasolla vain marginaalinen, väestötasolla kuitenkin huomattava.

https://www.vastalaake.fi/vl_artikkelit/aiheuttaako-lihansyonti-syopaa/

• Anonyymi kirjoitti:

Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta.

Ja vaikka punainen liha suurentaisikin kuolleisuutta, vaikutus on yksilötasolla vain marginaalinen, väestötasolla kuitenkin huomattava.

Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta."

Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin. Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?

• Anonyymi

"Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa."

Listasta unohtui että mvältä myös tietoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta."

Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin. Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?

»Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin.»

Tämä on keskustelupalsta, enkä ole huomannut, että tässä olisi tapeltu mistään. Erilaisten näkökantojen esilletuominen ei tarkoita välttämättä vielä edes sitä, että oltaisiin erimielisiä jostain, eikä erimielisyydestä pidä ahdistua tai vetäytyä puolustuskannalle.

»Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?»

En näe sille mitään syytä. Esim. en itse ole eläessäni ollut koskaan vähähiilihydraattisella dieetillä (päinvastoin kuin hvp27).

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.

»Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista»

Joo, en itsekään syö punaista lihaa. Tänään tosin teki mieli ostaa Göransin lihapyörykäitä 500 g, mutta ajattelin niissä olevan liikaa suolaa ja ostin sen sijaan piimää, kesäkurpitsaa, tomaattia ja purkin Rainbow-soijavalmistetta.

Knuutin kirjassa oli viite tutkimukseen »Multiple health and environmental impacts of foods», jonka tiivistelmä löytyy osoitteesta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6859310/ .

Siinä lopputulemana oli, että punainen ja prosessoitu liha ovat sekä epäterveellisiä että ympäristölle haitallisia.

»[....] ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.»

Itse saan välillä rautaa suositusmääriä enemmän, lähteenä soijarouhe, mutta soijarouheen rauta ei ole onneksi hemirautaa.

• Anonyymi kirjoitti:

»Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista»

Joo, en itsekään syö punaista lihaa. Tänään tosin teki mieli ostaa Göransin lihapyörykäitä 500 g, mutta ajattelin niissä olevan liikaa suolaa ja ostin sen sijaan piimää, kesäkurpitsaa, tomaattia ja purkin Rainbow-soijavalmistetta.

Knuutin kirjassa oli viite tutkimukseen »Multiple health and environmental impacts of foods», jonka tiivistelmä löytyy osoitteesta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6859310/ .

Siinä lopputulemana oli, että punainen ja prosessoitu liha ovat sekä epäterveellisiä että ympäristölle haitallisia.

»[....] ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.»

Itse saan välillä rautaa suositusmääriä enemmän, lähteenä soijarouhe, mutta soijarouheen rauta ei ole onneksi hemirautaa.

Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini joskus liki 190. Nyt oli vain 160 kun olen syönyt enemmän puuroa ja vähemmän täysjyväruisleipää

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Olut päivittäin nautittuna on vain terveellistä ja parantaa rasvamaksan ja alkoholismin. Noin viisi litraa on kohtuullinen. Sokeria voi myös syödä pari kiloa jos omistaa polkupyörän.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini joskus liki 190. Nyt oli vain 160 kun olen syönyt enemmän puuroa ja vähemmän täysjyväruisleipää

"Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini jos....."

ja aivot repusssa???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini jos....."

ja aivot repusssa???

repussa mutta tallessa toisin kuin...???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän asuu kerrostalossa ja säilyttää ferritiiniä rapussa. Eli ihan niin kuin kirjoitti, ei mitään virhettä.

• Anonyymi kirjoitti:

Hän asuu kerrostalossa ja säilyttää ferritiiniä rapussa. Eli ihan niin kuin kirjoitti, ei mitään virhettä.

SwiftKey tekee välillä hassuja korjauksia. Piti siis kirjoittaa tapissa. Hemoglobiini oli tippunut 160 kun edellisessä mittauksessa se oli 185. Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

SwiftKey tekee välillä hassuja korjauksia. Piti siis kirjoittaa tapissa. Hemoglobiini oli tippunut 160 kun edellisessä mittauksessa se oli 185. Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä.

"Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä."

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/1514?q=kaurapuuro&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/31819?q=täysjyvä&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&

ja diabeetikkon avälttäisin molempia mutta hoopoveehän ei ole vieläkään ymmärtänyt mistä on kysymys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seurantatutkimuksiin perustuvat väitteet lepäävät tieteellisesti heikolla pohjalla. Vuonna 2011 analysoitiin perustellisesti seurantatutkimuksiin perustuvaa 52 eri väitettä ja tuloksena oli että yksikään -aivan oikein, ei edes yksi, väitteistä toteutunut kliinisissä tutkimuksissa joka on huomattavasti luotettavampi tutkimusmuoto.

• Anonyymi

Mitään laihdutusdiettiä ei saa laatia niin että siihen kuolisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1361
    2. 67
      1285
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1251
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      87
      880
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      602
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      576
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      574
    Aihe