Kai sopii kysyä

mitä mieltä olet siitä että kirkko on ekumeeninen?

31

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jospa Herra, heittäisi kiviä ja tulta, sen ja niitten päällä kuten ennnemuinoin, ja kaikki mitä on Herran varastohuoneessa, ne kaikki ja paljon muuta.
      Jospa Herra, kaikken se tekisi perinpohjin tyhjäksi ja heittäisi kauas pois aina siperiaa asti. siellä sitten olkoot ekumeenit ja sen kannattajat.

      kauas pois ja nopeasti.

      • Sopii kai tuoda iloisen uutisen että nyt on Herran ennallistamisen aika, jolloin Herra koettelee ja puhdistaa niinkuin kulta tulessa koetellaan ja puhdistetaan. Kun Herra on koetellut ja siten vie Jumalan lapset jotka ottavat vastaan rakkautta totuuteen, oikealle tielle ja kutsuu heitä Hänen seurakunnaksi.

        Mutta loput ei halua luopua ekumeniasta ja on sokea että on matkalla antikristuksen syliin.


      • Anonyymi

        Eli odotat toisille vain niitä rangaistuksia - sekö se juttu on joka antaa puhtia ja intoa - hirveitten rangaistusten odottelu niille muille, niin just jospa Herra jo vain kauhiasti kurittaisi ja kärventäisi- niitä muita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli odotat toisille vain niitä rangaistuksia - sekö se juttu on joka antaa puhtia ja intoa - hirveitten rangaistusten odottelu niille muille, niin just jospa Herra jo vain kauhiasti kurittaisi ja kärventäisi- niitä muita?

        Raamattu on Herran asettama ja viitoittama tie jonka kautta löydetään oikean tien joka vie perille Jumalan luokse ja sitä tietä tulisi kulkea, niin pelastuisi js säästyisi hirmulta Herran tuomiolta. ❤ 📖


      • Anonyymi
        Nöyrälammas kirjoitti:

        Raamattu on Herran asettama ja viitoittama tie jonka kautta löydetään oikean tien joka vie perille Jumalan luokse ja sitä tietä tulisi kulkea, niin pelastuisi js säästyisi hirmulta Herran tuomiolta. ❤ 📖

        Mistä osaat arpoa kuka kulkee ja mitä tietä - kuulostaa että sinä uskot sen tietäväsi, sinä et tarvitse mitään Herraa siihen tuomariksi, sinähän tiedät jo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä osaat arpoa kuka kulkee ja mitä tietä - kuulostaa että sinä uskot sen tietäväsi, sinä et tarvitse mitään Herraa siihen tuomariksi, sinähän tiedät jo?

        ps. Ja lasket sen oman uskosi mittapuuksi sille kuka kulkee mitäkin tietä? - Se tahto olla teidän joidenkuiden pahe että TE jaatte Itse ihmiset oman uskonne mitalla, ilman minkäänlaista Herraa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä osaat arpoa kuka kulkee ja mitä tietä - kuulostaa että sinä uskot sen tietäväsi, sinä et tarvitse mitään Herraa siihen tuomariksi, sinähän tiedät jo?

        Raamattu on Herran asetukseksi, Herran ilmoitukseksi ja uuden liiton elämän ohjeeksi, siinä kaikki ennaltaan on jo ilmoitettu valmiiksi.


      • "...siellä sitten olkoot ekumeenit ja sen kannattajat."

        Et siis katso hyväksi sitä, että kristityt tekevät yhteistyötä sekä mieluummin etsivät yhdistäviä kuin erottavia asioita?


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "...siellä sitten olkoot ekumeenit ja sen kannattajat."

        Et siis katso hyväksi sitä, että kristityt tekevät yhteistyötä sekä mieluummin etsivät yhdistäviä kuin erottavia asioita?

        Mitä yhdistäviä tekijöitä on teikäläisillä ja Raamattu-uskollisilla?


    • Anonyymi

      Nythän on palstalla vaikka mitä kysymyksiä, joutuu aivan miettimään mitä vastaisi.

      Kyllähän minä tästä olen sitä mieltä, että kaikkien uskovien, oikeiden, väärien, teeskentelvien ja myös kulttuuriuskonnollisten tulee yhdistää voimansa köyhyyden, kurjuuden, sorron ja vääryyden vastaisessa taistelussa.

      Ja tietenkin ateismin vastaisessa taistelussa, siinä voimia vasta tarvitaankin, kun vastassa ovat nuorisokulttuurin, saatananpalvonnan ja muun markkinatalouden pimeimmät ja hirveimmät voimat, ja nyt myös gender-ideologia ja mitä ihmeellisempiä tasa-arvoliikkeitä, jotka pyrkivät alistamaan ja orjuuttamaan ihmisen vähintäänkin kuluttajikseen.

      Kristitty tapa on tietenkin mätkäistä sellaisia Raamatulla, Koraani taas on pyhempi kirja, niitä säästellään ja käytetään sen sijaan autopommeja. Buddhalaiset pitävä joogakursseja. Jos nyt päästäisiin ekumeniassa sille tasolle, että islamilaisetkin unohtaisivat CIA:n koulutuksessa oppimansa ja uudelleenoppisivät käyttämään hajupommeja. näkisin, että olisi erinomaiset edellytykset yhdistää voimia ja hyökätä eri tahoilta amerikkalaista ylipainoisuutta, pikaruokaa ja metsäteollisuuden sijoitustoimintaa vastaan.

      Jälkimmäistä vastaan kamppailu voi tietenkin johtaa USAAF:n mattopommituksiin, kenties myös maan miehitykseen, josta syystä ymmärrän AY-liikkeen suomettuneen taipumisen Kaipolan tapauksessa.

      Itse olisin kyllä lähettänyt kaksi tonnia mämmiä JP Morganin pääkonttoriin, hyvän suomalaisen wc-paperin kanssa. Ehkä amerikkalaisista tulisi vähemmän aggressiivisia kun vaihtaisivat ne paikalliset hiekkapaperinsa Lambiin tai Seral Satiniin.

      • >> Ja tietenkin a t e i s m i n vastaisessa taistelussa, siinä voimia vasta tarvitaankin, kun vastassa ovat nuorisokulttuurin, saatananpalvonnan ja muun markkinatalouden pimeimmät ja hirveimmät voimat, ja nyt myös gender-ideologia ja mitä ihmeellisempiä tasa-arvoliikkeitä, jotka pyrkivät alistamaan ja orjuuttamaan ihmisen vähintäänkin kuluttajikseen. <<

        Tuota tuota, sotketko sinä nyt jumaluskon puuttumisen eli ateismin ja saatanapalvonnan jotenkin toisiinsa. Ei ne liity toisiinsa mitenkään.

        Saatananpalvonnan rinnasta lähinnä uskontoihin tai taikauskoon. Tuo gender-ideologia, jos tarkoitat sillä seksuaalisten vähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien kannattamista, niin sille löytyy kannattajia vähän joka puolelta, uskovista, uskonnottomista ja meistä ateistista.

        Mutta löytyy sille myös kiivaita vastustajiakin. Esim. ateisti Markku Hamilo, yksi Aa-kerhon tukija.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Ja tietenkin a t e i s m i n vastaisessa taistelussa, siinä voimia vasta tarvitaankin, kun vastassa ovat nuorisokulttuurin, saatananpalvonnan ja muun markkinatalouden pimeimmät ja hirveimmät voimat, ja nyt myös gender-ideologia ja mitä ihmeellisempiä tasa-arvoliikkeitä, jotka pyrkivät alistamaan ja orjuuttamaan ihmisen vähintäänkin kuluttajikseen. <<

        Tuota tuota, sotketko sinä nyt jumaluskon puuttumisen eli ateismin ja saatanapalvonnan jotenkin toisiinsa. Ei ne liity toisiinsa mitenkään.

        Saatananpalvonnan rinnasta lähinnä uskontoihin tai taikauskoon. Tuo gender-ideologia, jos tarkoitat sillä seksuaalisten vähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien kannattamista, niin sille löytyy kannattajia vähän joka puolelta, uskovista, uskonnottomista ja meistä ateistista.

        Mutta löytyy sille myös kiivaita vastustajiakin. Esim. ateisti Markku Hamilo, yksi Aa-kerhon tukija.

        Hamilosta ei ole paljon kuulunut, Aa-kerhon ja Oiken Median matkaan lähteminen kadotti miehen kuin Sahara pierun.


    • Anonyymi

      # mitä mieltä olet siitä että kirkko on ekumeeninen? #

      Kirkko voi olle vaikka mitä,kirkon voi täyttää vaikka puoliksi hiekalla ja ajaa siellä motocrossia.

      • Anonyymi

        Voiko helvetin enkelit osallistua myös ajoihin? Missä kulkee ekumenian rajat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voiko helvetin enkelit osallistua myös ajoihin? Missä kulkee ekumenian rajat?

        Ei Harrikalla voi ajaa motocrossia.


    • Anonyymi

      Kirkon pitää olla kiinnostunut myös yhteiskunnallisista asioista.

      • Anonyymi

        Mutta ei taipua niiden mukaan.


    • Johan me tästä vähän aloiteltiin keskustelua eli se linkittämäsi Suomen Ekumeeninen jotain oli ev.lut kirkon juttu, josta se itse omi 20 paikkaa, ortodoksit sai 10 paikkaa ja listatut kirkot sai hakemuksesta 2 paikkaa.

      Sitten toisen listan kristilliset kirkot kelpasi vähän kuin ehdokasjäseniksi ja viimeisen listan Merimieskirkko ym. kelpasi hakemuksesta tukijäseniksi eli kuunteluoppilaiksi.
      (tämä muistinvaraisesti, eli saattoi siinä olla vielä joku muukin lista)

      Kovin oli ev. lut. kirkkomainen järjestely. Antaisin arvosanaksi 5-.

    • Anonyymi

      Kirkko on lähinnä dekumeeninen.

    • Anonyymi

      Hapate maistuu hyvälle ja sen kakun ääressä on hyvä kirkkokahvit juoda. Siinä ei niinkään tarvita Sanaa, tai kuuliaisuutta, vaan voidaan olla laumahenkisenä yhtä.

      Sellaisessa ei kohdata tavallaan Getsemanea, ei Hänen ristinsä ja minun, koska ne eivät ole pääasia.
      Hyväntiedonpuulta hedelmä, sen maistiaisessa vanhurskaskin lankeaa.

      • Anonyymi

        Ei kirkko ole ekumeeninen. On kuitenkin hyvä, että kirkko tietyissä asioissa pitää yhteyttä myös muihin uskontoihin. Kaikki me olemme ihmisiä.


    • TänäänkinTaasNenuillaan

      Mitä sinä tarkoitat tuolla sanalla😼❓ Sitäkö, että kaikilla uskonnoilla on sama jumala❓

    • Anonyymi

      Ennen muinoin, Elian aikana, mukamas, papit ja profeetat saivat maistaa, mitä Jumala on heistä mieltä.
      Jeesuksen jälkeen, ei kauan sen Jälkeen Kun Herra oli mennyt Isän tykö valmistamaan meille sijaa, niin on esillä, että
      jonkun asteiset uskovat, Jumalan sen tietää, sai kokea uskovan miehen, suun sanan kautta Jumalan koston ja rangaistuksen, "silmän räpäyksessä" ja he "pääsivät" eli joutuivat Jumalan eteen.
      eli Ananias ja Safiira.
      Nyt ilmestyskirjassa on ilmoitettu mitä Johannes näki, mitä tapahtuu ja mitä ei voi poistaa eikä vältää:
      Jumala, tavalla tahi toiselle tulee ja tappaa seurakunnan sisällä olevia uskovia.

      Nyt jokaisessa tapauksessa jotka ovat kaikkien luettavissa, oli seuraus, että kansa Huusi Jumalan puoleen ja pelkäsi ja antoi Kunnia Jumalalle!

      eli tulee aika ja jo on kun seurakunnan sisälle olevat, uskovat, mitä "tasoa" sitten ovatkaat, tuottavat sen seurakuksen että ne jotka tahtovat, voivat pelastaa sielunsa..

      Joten, Jumalan kosta ja rangaistus. tässä vaiheessa ja tässä ajassa on mahdolliesti, vielä annettu mahdollisuus tehdä PARANNUS.
      eli kääntyä Jumalan puoleen LOPETTAA kaikki pahan ja synnin ja kaiken saastaisen ja iljettävä teko.

      Jos ei, niin sitten tulee tulta ja kiviä, kaikkien jumalattomien päälle reipaasti ja paljon.

      Nyt siis, tämä, mukamas, ekumenia on kirkon sisällä ei maailmassa, ja sen tarkoitus on eksyttää ja saada kansa lupopumaan Elävästä Jumalasta, joka tulee ja näyttää, kuten Elian aikana ja alussa, että Jumala on ja toimii.

      se miksi, näennäisesti Herra, "ei tee mitään" on te te kurjat syntiset voisitte pelastua.

      ja KUN sitten Herra alkaa tekemään niin että te ette vain näe, vaan myös koette sen.
      ja Kuten Herra on sanonut. siitä huolimatta vaikka näette, ETTE TAHDO tehdä parannusta ja loupua synnistä ja pahuudesta.

      Joten teille on ja olisi, jos Herra suo, että esim joku ihminen, kuka lie, teitä suuresti vitsalla vaivaa kuin että te jouduttu, Jumalan ja Karitsan vihan alle.

      jopa minulla, kuka lie olen, on vähäinen määrä laupeutta ja armoa ja rakkautta ,teitä kohtaan, mutta Kun tulee Hän, joka ei ENÄÄ välitä teistä, te ette pääse pakoon.

      Joten, kuten on ollut "aina", Jumala on runsaalla kädellä antanut teille, vitsaa kuten Elian aikana ja Alussa, ja vielä KERRAN Seurakunnan sisällä, niin se on teille annettu armon aika.

      ja kun se aika, joka nopeasti kuluu umpee, ei armoa ole enää tarjolla vaan:

      Ps. 37:
      12 Jumalaton miettii vanhurskaalle pahaa ja kiristelee hänelle hampaitansa;
      13 mutta Herra nauraa hänelle, sillä hän näkee hänen päivänsä joutuvan.

      Ps. 59:
      5 (59:6) Ja sinä, Herra, Jumala Sebaot, Israelin Jumala, heräjä kostamaan kaikille pakanoille. Älä säästä ketään uskotonta väärintekijää. Sela.
      6 (59:7) He tulevat ehtoolla, ulvovat kuin koirat ja kiertävät kaupunkia.
      7 (59:8) Katso, he purkavat suustaan sisuansa, miekat ovat heidän huulillansa, sillä: "Kuka sen kuulee?"
      8 (59:9) Mutta sinä, Herra, naurat heille, sinä pidät kaikkia pakanoita pilkkanasi.

      Ymmärtäkää että tämä on lähellä!

      Joten, tehkää PARANNUS, sillä vielä siihen on mahdollisuus, mutta KOHTA tulee aika kun ei ole, vaan Jumala nauraa ja pilkkaa teitä ja teidän hätäänne!

      • Anonyymi

        Useimmilla uskonnoilla on eri jumala. Kristinuskon ei pidä käpertyä hiljaa vain omaan kammioonsa. Tietysti silloin se sopii, kun on puhe hartaustilaisuudesta. Kuitenkin kirkon pitää toimia laajemmin myös yhteiskunnassa, jolloin se saavuttaa enemmän ihmisiä. Yhteistyö muiden uskontojen kanssa on järkevää joissakin asioissa. Suomessa on uskonnonvapaus, joten kaikkia uskontoja pitää kunnioittaa.


    • Ekumenia on tärkeää, etenkin näinä aikoina, kun kristilliset yhteisöt tuntuvat enemmän jakaantuvat aivan vain pienempiin yhteisöihin.

      Ekumenia on siis eri kristillisten kirkkojen sekä tunnustuskuntien välistä yhteistyötä ja pyrkimystä elää rauhanomaisesti rinnakkain. Eli ”Ekumenian tavoitteena on hajallaan elävän kristikunnan saattaminen keskinäiseen yhteyteen. Kristittyjen yhteys on sekä uskon että elämän yhteyttä.”

      Tämän kristittyjen yhteinen liike on syntynyt 1800 – 1900 lukujen taitteessa ja sen alkuajankohdaksi katsotaan ”Pariisin baasista, NMKY-liikkeen perustamisasiakirjaa, pidetään yhtenä 1800-luvun merkittävimmistä ekumeenisista asiakirjoista.”
      Lähde: ekumenia.fi ”EKUMENIAN TIETOPANKKI”

      Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) on perustettu vuonna 1917, ja siihen kuuluvat:

      • Suomen evankelis-luterilainen kirkko
      • Suomen ortodoksinen kirkko
      • Suomen Vapaakirkko
      • Katolinen kirkko Suomessa
      • Suomen Pelastusarmeija
      • Finlands svenska baptistsamfund
      • Finlands svenska metodistkyrka
      • Suomen Metodistikirkko
      • Missionskyrkan i Finland
      • The Anglican Church in Finland
      • International Evangelical Church in Finland

      Sitten osa on tarkkailijajäseniä, eli osallistuvat osittain ekumeeniseen toimintaan:
      • Suomen Adventtikirkko
      • Suomen Baptistikirkko
      • Suomen Helluntaikirkko
      • Ystävien Uskonnollinen Seura Kveekarit
      • Finlands Svenska Pingstmission

      Sekä järjestojä:
      • Filantropia
      • Filoksenia
      • Helsingin Diakonissalaitos
      • Herättäjä-Yhdistys
      • Hiljaisuuden Ystävät
      • Kansan Raamattuseura
      • Kirkon alat
      • Kirkon Ulkomaanapu
      • Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS
      • Medialähetys Sanansaattajat
      • Lasten ja nuorten keskus
      • OCM-Suomen Konstantinus Yhdistys
      • Opiskelijoiden Lähetysliitto
      • Pyhän Henrikin pyhiinvaellusyhdistys
      • San Damianon osuuskunta
      • Sinapinsiemen
      • Suomen Caritas
      • Suomen kristillinen rauhanliike
      • Suomen Kristillinen Ylioppilasliitto
      • Suomen Liikemiesten Lähetysliitto
      • Suomen Lähetysseura
      • Suomen Merimieskirkko
      • Suomen NMKY:n liitto
      • Suomen NNKY-liitto
      • Suomen Pipliaseura
      • Suomen World Vision
      • Temppeliherrain Ritarikunta
      • Tuomasyhteisö

      • Anonyymi

        Pienikin hapatus hapattaa koko taikinan. Siksi ei aitojen uskovien tule veljeillä teikäläisten kanssa. Te vaaditte aina muiden muuttumista kaltaisiksenne.


    • Kun Herra on kutsunut kansaa ulos Egyptistä, oli aluksi suuri lauma, joka lähti erämaalle. Siellä Jumala opetti Sanan merkityksestä.

      5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

      Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"

      5Moos. 32:47 Sillä ei ole se turha sana, joka ei koskisi teitä, vaan siinä on teidän elämänne; ja sen sanan varassa te elätte kauan siinä maassa, johon te menette Jordanin yli, ottamaan sen omaksenne."

      Matt. 24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

      Sana ei ole koskaan katoa paitsi maa ja taivas. Se ei ole turha Sana ja siinä on meidän elämämme ja Sanan varassa eletään ja jokaisesta Sanasta joka lähtee Jumalan suusta. Näin tällä tavalla Jumala ohjaa ja kuljettaa Sanalla.

      Niin pääsi luvattuun Sanan avulla vain pienentynyt lauma, joka nöyrtyi Jumalan Sanaan. Loput sai surman koska järki heidät ohjasi ja järki oli tavallaan ihmisen oma jumala.

      Järjessä on riski, kun se nousee ylentääkseen eli korottaakseen ja tahtoo olla suuri ja tahtoo itse ohjailla tulkiten Raamattua. Se tarkoittaa että Jumala ei ole mukana ohjaamassa vaan oma järki. Yhdessä kohdassa sanotaan että järjen päätelmät ja jokainen varustus nostetaan Jumalan tuntemista vastaan.

      2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

      Järki ei saisi ohjailla tulkiten Raamattua eikä saisi olla "jumala", tai muuten Jumalan Sana menettää arvonsa.

      Olisi tärkeintä ymmärtää että tulee aina pitäytyä Jumalan Sanaan sellaisena, kuin se on ilmoitettu ja pysyä siinä, tällä tavalla Herra kuljettaa ja avaa ymmärrystä. Hän on yksin Jumala, - ei järki saisi olla "jumala" ohjaillen ja tulkiten Raamattua.

      Sanotaan näin että "Raamattu" ei pyydä inhimillistä ymmärrystä vaan uskomista, jonka kautta saa Herralta avaamaa ymmärrystä, mitä Raamatussa opetetaan. Niin, Jumala antaa armoa heille jotka nöyrtyvät Jumalan Sanaan ja antavat Jumalan Sanaa kuljettaa heitä. Armo on itseasiassa kaikkinaiseksi ymmärrykseksi ja viisaudeksi.

      Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.

      Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta >>>nöyrille hän antaa armon." <<<

      Ef. 1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,

      Johanneksen evankeliumi:
      1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
      1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

      Joh. 15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi.' Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; >>>jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne. <<<

      KR 1933/-38
      2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa,>>> emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.<<<

      ______________

      Ekumenia ei tarkoita Raamatun Jumalaa, vaan muiden jumalia oppineen. Ekumenia sana ‘oikoumene’ tarkoittaa kolme asiaa: maailmaa ja maanpiiriä epäraamatullisen uskontoyhteyden kautta ja maanpiirin eksyttäjää, joka on saatana. Kreikankielen mukaan sana on οἰκουμένη.

      Se ei ole sama asia kuin Raamatun mukainen ykseys 'echad'.

      • Anonyymi

        Sivistyssanakirjan mukaan: Oikumene (m.kreik. οἰκουμένη, oikūmenē tai oikoumenē) tarkoiti aikoinaan ”…antiikin aikana asuttua eli tunnettua maailmaa, maapallon asutettuja alueita. Sen vastakohta oli anoikumene.”
        ”Sanasta on sittemmin johdettu kristillisten kirkkojen käsite ekumeeninen (oikumenikos), yleinen tai yleiskirkollinen, koko kristikuntaa koskeva.”
        Aikio, Annukka & Vornanen, Rauni: Uusi sivistyssanakirja, s. 176, 446. Kustannusosakeyhtiö Otava, 1993.

        Joten, mielestäsi muut kristityt eivät palvele samaa Jumalaa kuin sinä, vaan edustaa ”muiden jumalia”?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivistyssanakirjan mukaan: Oikumene (m.kreik. οἰκουμένη, oikūmenē tai oikoumenē) tarkoiti aikoinaan ”…antiikin aikana asuttua eli tunnettua maailmaa, maapallon asutettuja alueita. Sen vastakohta oli anoikumene.”
        ”Sanasta on sittemmin johdettu kristillisten kirkkojen käsite ekumeeninen (oikumenikos), yleinen tai yleiskirkollinen, koko kristikuntaa koskeva.”
        Aikio, Annukka & Vornanen, Rauni: Uusi sivistyssanakirja, s. 176, 446. Kustannusosakeyhtiö Otava, 1993.

        Joten, mielestäsi muut kristityt eivät palvele samaa Jumalaa kuin sinä, vaan edustaa ”muiden jumalia”?

        Niin, se sana oikoumene löytyy Raamatusta. Laitan tänne Raamatun kohdat, jossa se sana mainitaan. Niiden kohtien mukaan ykseys ei esiinny asiayhteydessä. Se osoittaa että ekumenia ei tarkoita ykseyttä.

        --------------

        Luuk. 4:5 και αναγαγων αυτον ο διαβολος εις ορος υψηλον εδειξεν αυτω πασας τας βασιλειας της --->οικουμενης<--- εν στιγμη χρονου

        Luuk. 4:5 Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki -----> maailman valtakunnat <---

        ____________________

        Luuk. 21:26 αποψυχοντων ανθρωπων απο φοβου και προσδοκιας των επερχομενων τη --->οικουμενη<--- αι γαρ δυναμεις των ουρανων σαλευθησονται

        Luuk. 21:26 Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä ---> maanpiiriä <--- kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.

        _____________________

        Ap.t. 17:31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva ---> maanpiirin <---vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

        Ap.t. 17:31 διοτι εστησεν ημεραν εν η μελλει κρινειν την ---> οικουμενη <---ν εν δικαιοσυνη εν ανδρι ω ωρισεν πιστιν παρασχων πασιν αναστησας αυτον εκ νεκρων


    • Anonyymi

      Tässä on menty saivartelemaan sanan merkityksestä. Aloittaja on ilmeisesti tarkoittanut sillä eri uskontojen välistä yhteistyötä. Minusta se on ihan hyvä asia, että keskustelua syntyy. Eri uskontojen yhteistyö on hyvä asia, kun se rajoittuu vain yhteiskunnallisiin asioihin, eikä puutu eri uskontojen opinkappaleisiin. Eri uskonnot eivät saa eriytyä pelkästään vain omiin kammioihinsa.

    • Ekumenia on hyvä asia. Huvittaa se, että laitalahkolaiset moittivat esim. Lutheria kovista teksteistä juutalaisia, katolisia ja muita vastaan eivätkä tajua että silloin ei ollut ekumeniaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      169
      1653
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      959
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      81
      776
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe