Penkki päin p*****tä

Anonyymi

Nuorena poikana tuli pyöräiltyä paljonkin ja ihan kilpaakin. Silloin pyörien penkit olivat poikkeuksetta pehmustettuja. Pehmustetta oli 1-2cm ja juuri koskaan ei ollut ongelmia haarovälin tai pikkuveikan kanssa. Veri kiersi ja matka taittui.

Sitten jossain vaiheessa rupesi tulemaan näitä kovia muovisia penkkejä. Ihmettelin kun kaikki sanoivat että niihin pitää vain tottua ja että kyllä se persus niihin kasvaa/tottuu. Viimeiset kuusi vuotta olen etsinyt sellaista "kovaa penkiä" joka sopisi persukselle ja jossa voisi heittää pidemmänkin matkan ilman että jalkoväliin tulee ongelmia. Ei ole löytynyt. Ja oma ihmettelyni senkun jatkui. Ihmettelin mikis housuja pitää topata koko ajan enemmän kun sen toppingin voisi laittaa penkkiin.

Sitten silmiini osui Youtubesta Oz cycle, ja kaverin kertomus penkeistä. Siinä sanottiin ihan suoraan että ero 150e ja 10e penkeissä on usein painossa. Ja että se penkki joka istuu peruksisiin parhaiten, on silloin paras.

No, minä hylkäsin kasan nimekkäitä italiakaisia ja ranskalaisia valmistajia ja ostin erilasiia 10-16e pankkejä. Ja ylivoimainen voittaja löytyi 285g Kiina-penkistä.

Lietu (malli 3621A) oli ylivoimainen voittaja. Sen runko joustaa sopivasti jolloin se muotoutuu persukseen. Ja sen toppaus mahdollistaa verenkierron jalkoihin. Puhumattakaan siitä että "nokan jyrkkyys/kapeus" ei aiheuta ongelmia reisiin eikä nivusiin. Reikä satulassa ilmastoi haaroväliä niin että 180km lenkkikin ilman hiertymiä on mahdollinen.

Niin että, jos nämä nykypenkit ja "asiantutijoiden" suositukset eivät tunnu hyviltä, niin ostakaan kiinalainen halpa penkki ja nauttijaa ajosta pitkilläkin matkoilla. Niin minäkin teen.

12

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täällä toinen tehnyt samoin. Tilasin uusia halpis penkkejä kunnes löytyi sopiva :)

    • Anonyymi

      Vanhan mummopyörän penkki on mukavin, on kuin sohvalla istuisi.

      • Anonyymi

        5 kilometrin ajon jälkeen jo naama vääntyy tuskaiseen irvistykseen.


    • Anonyymi

      Miksä tältä palstalta poistuu ihan asiallisia kirjoituksia?

      • Anonyymi

        Vilkaisepa tuonne ketjun ihan loppuun. Siellä kerrotaan poisumisista.


    • Anonyymi

      Satulan malli ja leveys onkin se ratkaiseva tekijä. Valitettavasti en ole löytänyt muuta valmistajaa, jonka satulat olisivat edes vähän mallia kuin SQLabs:in satulat, jotka sopivat omaan takamukseen. Pitää siis maksaa jos haluaa sen mallisen satulan.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaa noita rappusia istutaan?

        Tuleeko istuinluut ylimmäiselle vai keskimmäiselle hyllylle?

        Keskimmäiselle ja välillä käväisen myös ylimmäisellä.


    • Anonyymi

      Oikea muotoilu vie painetta pois aroilta alueilta. Painon tulisi olla istuinluilla, jos aikoo pyöräillä hiukankin enemmän.

      Aikoinaan polkupyöräni alkuperäisellä satulalla tuli 15 vuoden käytön jälkeen ongelmia pitkän pyöräilypäivän päätteeksi. Kun en enää jaksanut polkea kunnolla loppumatkasta,niin jalat eivät keventäneet satulalle tulevaa painoa. Nykyinen reiällinen satulani on paremmin muotoiltu, mutta maksoi silti alle 30 euroa.

      En ole koskaan kokeilut lukkopolkimia mutta luulen, että en pitäisi niistä. Ainakin kuvittelen, että painoa tulee satulalle enemmän niitä käytettäessä. Kun nostaa jalkaa samaan aikaan kun painaa toisella alas, niin se jalan nosto painaa satulaan enemmän. En ole kokeillut, minulla ei ole maantiepyörää, gravelia tai muuta vastaavaa. Ehkä niissä ajoasento myös tuo painoa enemmän käsillekin, jolloin satulaan ei tulekaan niin paljoa painoa.

    • Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle - ihan fysikaalisista syistä. Hinta on tosiaan näissä huono konsultti. Lisää videolla: https://youtu.be/fm8n9dJG-Ko

      • Anonyymi

        Velogi ihan ittekkö? Kiitos sinulle, olet tehnyt paljon hyviä videoita.

        Itselle oli satulakeskustelussa herättäintä tämä "OZ Cycling" video.

        https://www.youtube.com/watch?v=QMy_2pR4Mzg

        ...ja sitä se sitten lähti. Katselin kaverin videot melkein kaikki. Mutta ketjujen vahauksesta olen eri mieltä. Meinaan, jos sitä joka päivä käy lenkillä, pitäisi olla neljät ketjut koko ajan likoamassa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      389
      3952
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      219
      1956
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1460
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1320
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      981
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      118
      903
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe