Muutaman kerran perhedieselillä Tesloja härnänneenä voin todeta, että 100 km/h-> ylöspäin niiden kiihtyvyys alkaa olemaan onnetonta. Sähköautoja markkinoidaan hulppeilla 0-100 arvoilla, sähkömoottori on tunnetusti parhaimmillaan paikaltaan lähtiessä, mutta ohituskiihtyvyys alkaa olla luokkaa iskän corolla.
Sähköauton kiihtyvyys maantienopeuksilla
8
2400
Vastaukset
- Anonyymi
Tuollainen "testaus" ei ole vertailukelpoinen, koska et vaan ole saanut järkeviä kuljettajia yllytettyä hulluuteesi. Pätevä testi pystytään tekemään vain vertailukelpoisissa olosuhteissa kellolla aikaa ottaen. En tutkinut asiaa, mutta eiköhän jostain löydy jo tuollaisia kiihtyvyyskäyriä valmiinakin joista näkee minkälainen kiihtyvyys Teslalla on satasesta ylöspäin (Suomen olosuhteissa käytännössä täysin tarpeeton tieto, moottoritellä ohittaminen onnistuu vaikka rekalla).
- Anonyymi
Testeissä Tesla 3:n perusmallin kiihtyvyydeksi 80-120 km/h on mitattu noin 5 sekuntia eli on samaa luokkaa kuin Mersun C220 CDI peruskiisseli. Vähän ponnekkaampi C250CDI näyttää jo Telalle perävaloja.
80-120 on Suomen oloissa tärkein kiihtyvyys: 100:sen tiellä ohitetaan rekka.
Sähköautojen kiintomagneettimoottoreissa on heti 0 km/h suuri momentti, joten kiihtyvyysarvoissa paikallaan lähdettäessä ne pesevät perinneautot. Maantienopeuksissa ero häviää ja lujaa ajettaessa vaihteiden puute alkaa haitata. Siksi Porsche käyttää Taycanissa kahta vaihdetta ja Tesla S Plaidiin on huhujen mukaan tulossa kolme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testeissä Tesla 3:n perusmallin kiihtyvyydeksi 80-120 km/h on mitattu noin 5 sekuntia eli on samaa luokkaa kuin Mersun C220 CDI peruskiisseli. Vähän ponnekkaampi C250CDI näyttää jo Telalle perävaloja.
80-120 on Suomen oloissa tärkein kiihtyvyys: 100:sen tiellä ohitetaan rekka.
Sähköautojen kiintomagneettimoottoreissa on heti 0 km/h suuri momentti, joten kiihtyvyysarvoissa paikallaan lähdettäessä ne pesevät perinneautot. Maantienopeuksissa ero häviää ja lujaa ajettaessa vaihteiden puute alkaa haitata. Siksi Porsche käyttää Taycanissa kahta vaihdetta ja Tesla S Plaidiin on huhujen mukaan tulossa kolme.Normaaleissa ajonopeuksissa ei tarvita vaihteita sähköautoissa. Sähkömoottorin kierroslukuskaala on niin iso että se riittää helposti tavanomaisiin 0-150 km/h. Jossain Saksan moottoriteillä ja harvoissa vapaan ajonopeuden maissa voidaan tarvita vaihteita kun sähkömoottorin rakenteellinen suurin kierrosnopeus saavutetaan.
Jos kotona on nykyaikainen pyykkikone, huomaa kuinka suurella pyörimisnopeusskaalalla nuo taajuusohjatut sähkömoottorit voivat pyöriä. Noin korvakuulolta arvioiden moottorin käyttöjännitteen taajuus nousee nopeimmassa linkouksessa yli 10 kHz:n. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaaleissa ajonopeuksissa ei tarvita vaihteita sähköautoissa. Sähkömoottorin kierroslukuskaala on niin iso että se riittää helposti tavanomaisiin 0-150 km/h. Jossain Saksan moottoriteillä ja harvoissa vapaan ajonopeuden maissa voidaan tarvita vaihteita kun sähkömoottorin rakenteellinen suurin kierrosnopeus saavutetaan.
Jos kotona on nykyaikainen pyykkikone, huomaa kuinka suurella pyörimisnopeusskaalalla nuo taajuusohjatut sähkömoottorit voivat pyöriä. Noin korvakuulolta arvioiden moottorin käyttöjännitteen taajuus nousee nopeimmassa linkouksessa yli 10 kHz:n.Nopeuden takia ei sähköautoon tarvita vaihteita. Tesla S kulkee 249 km/h ilman vaihteita. Kyse on vääntömomentista ja sitä kautta tehosta. Sähköautojen päämoottorina käytetyssä kestomagneettimoottorissa vääntömomentti laskee kierrosluvun funktiona ja taitepisteen jälkeen niin nopeasti, että myös teho laskee.
Tämän vaikutuksen voi nähdä hauskasti seuraavassa videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=ItCGU7BTBv8
Vaikka Teslassa on 796 hevosvoimaa ja Taycanissa "vain" 751, Possu pesee vaihteen ansiosta Teslan.
Ei perineautossakaan välttämättä vaihteistoa tarvita. Koenigsegging Regerassa ei ole vaihteistoa, mutta pesee sekä S:n että Taycanin 0-200 km/h kiihdytyksessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeuden takia ei sähköautoon tarvita vaihteita. Tesla S kulkee 249 km/h ilman vaihteita. Kyse on vääntömomentista ja sitä kautta tehosta. Sähköautojen päämoottorina käytetyssä kestomagneettimoottorissa vääntömomentti laskee kierrosluvun funktiona ja taitepisteen jälkeen niin nopeasti, että myös teho laskee.
Tämän vaikutuksen voi nähdä hauskasti seuraavassa videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=ItCGU7BTBv8
Vaikka Teslassa on 796 hevosvoimaa ja Taycanissa "vain" 751, Possu pesee vaihteen ansiosta Teslan.
Ei perineautossakaan välttämättä vaihteistoa tarvita. Koenigsegging Regerassa ei ole vaihteistoa, mutta pesee sekä S:n että Taycanin 0-200 km/h kiihdytyksessä.Teslassa on kolmevaihe moottori
Ei mitään magneetteja .
Elikkä tekee itsemagneettikenttänsä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa on kolmevaihe moottori
Ei mitään magneetteja .
Elikkä tekee itsemagneettikenttänsä"Kestomagneettimoottori" on sähköteknisesti tahtimoottori, eli se pyörii "väkisin" käyttöjännitteen taajuuden määräämällä nopeudella. Jos tuollaista moottoria kuormittaa yli sen vääntömomentin, se "putoaa" tahdista ja momentti katoaa (pahimmillaan pysähtyy).
Oikosulkumoottorissa ei tarvita mitään magneetteja, koska se kehittää tarvittavan magneettikentän roottoriin kierrosluvun jättämästä. Oikosulkumoottori ei ole kriittinen tahdissa pysymisestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa on kolmevaihe moottori
Ei mitään magneetteja .
Elikkä tekee itsemagneettikenttänsäNyt meni osittain pieleen.
Tesla 3:n moottorit ovat kolmivaihemoottoreita kuten yleensäkin suurempien tehojen sähkömoottorit.
Myös se, että moottori tekee itse magneettikenttänsä pitää paikkansa neliveto-Tesla 3:n etumoottorin suhteen, joka on oikosulkumoottori.
Mutta takamoottori, joka on takaveto-Tesla 3:ssa ainoa moottori, on kestomagneettimoottori. Katso vaikka manuaalista:
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_fi.pdf
Syynä kestomagneettimoottorin käyttöön ovat parempi hyötysuhde sekä korkeampi vääntömomentti liikkeelle lähdettäessä. Oikosulkumoottorilla taas hanskataan tahtimoottorin laskevaa vääntökäyrää eli se tuo tehoa nimenomaan suuremmilla nopeuksilla.
Tesla S:ssä järjestely on päinvastoin kuin Tesla 3:ssa. Etumoottori on kestomagneettimoottori ja takamoottori oikosulkumoottori.
- Anonyymi
Taitaa Suomen maanteistä suurin osa olla satasen rajoituksella. Eipä Teslalla eikä muillakaan ole siis erityistä tarvetta kiihdytellä satasesta ylöspäin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713