Laakerinlehdet!

Käytättekö? Mie käytän.

Mitä mausteita te sinkut ja sinkuttomat tykkäätte käyttää?

57

69

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keittoihin ja patoihin sopivat, kun pitäähän niiden saada aikansa lillua nesteessä, että niistä makua irtoaa. Liperi käy mielestäni vaihtoehtoisesti samoihin sörsseleihin. Voi laittaa molempiakin.

      • Liperiä en ole kokeillut. Mutta siis soppia ja sörsseleitä tarkoitinkin.


      • Frouva kirjoitti:

        Liperiä en ole kokeillut. Mutta siis soppia ja sörsseleitä tarkoitinkin.

        Liperi on aika voimakas, jos sitä ripottelee kypsentämättä ruokaan, mutta jos sen antaa kypsyä liemessä jonkin aikaa, niin ei se enää pomppaa esiin.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Liperi on aika voimakas, jos sitä ripottelee kypsentämättä ruokaan, mutta jos sen antaa kypsyä liemessä jonkin aikaa, niin ei se enää pomppaa esiin.

        Liperi! Se on ttu P-Karjalassa!


      • Frouva kirjoitti:

        Liperiä en ole kokeillut. Mutta siis soppia ja sörsseleitä tarkoitinkin.

        En oo pappi..

        Höhöö..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liperi! Se on ttu P-Karjalassa!

        Eipäs ole kun papin kaulassa :)


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Eipäs ole kun papin kaulassa :)

        Nyt oletta sekaisin. :))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liperi! Se on ttu P-Karjalassa!

        Tiedätkös muuten mikä on lipero? se on Pohjois-savossa.


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Tiedätkös muuten mikä on lipero? se on Pohjois-savossa.

        No se jalkapalloilija?


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Tiedätkös muuten mikä on lipero? se on Pohjois-savossa.

        No mikä! Äkkiä! Vastaa?! Sitten jää hidastelemaan! 😖


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Tiedätkös muuten mikä on lipero? se on Pohjois-savossa.

        Vauhtia!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vauhtia!

        Se on löysämoraalinen nainen pohjois-savossa. Niin tuolla sanottiin:

        http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2004_583.pdf

        "Pohjois-Savon löysämoraalista naista tarkoitta-via Lipero-nimiä voi verrata viron sanoihinliba, libu ’huono nainen’, jotka ovat etymo-logisesti samaa sanuetta kuin suomen lipeäja lipevä."


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Se on löysämoraalinen nainen pohjois-savossa. Niin tuolla sanottiin:

        http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2004_583.pdf

        "Pohjois-Savon löysämoraalista naista tarkoitta-via Lipero-nimiä voi verrata viron sanoihinliba, libu ’huono nainen’, jotka ovat etymo-logisesti samaa sanuetta kuin suomen lipeäja lipevä."

        Ihan uusi! Mutta ei sitäkään keittoon laiteta 😣


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Se on löysämoraalinen nainen pohjois-savossa. Niin tuolla sanottiin:

        http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2004_583.pdf

        "Pohjois-Savon löysämoraalista naista tarkoitta-via Lipero-nimiä voi verrata viron sanoihinliba, libu ’huono nainen’, jotka ovat etymo-logisesti samaa sanuetta kuin suomen lipeäja lipevä."

        Ensi kerralla vähän rivakammin. Älä ole noin hidas. 👉


      • Frouva
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauhtia!

        Eikös ne ole vaippoja.. 😄


      • Frouva kirjoitti:

        Eikös ne ole vaippoja.. 😄

        Ei mausteeksi. ☝️


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Eikös ne ole vaippoja.. 😄

        Pistin gookleen - vaippa tuli 😝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistin gookleen - vaippa tuli 😝

        Sitten jalkapalloilija Atik Ismail sen jälkeen 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan uusi! Mutta ei sitäkään keittoon laiteta 😣

        kyllä nalli laittaa :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pistin gookleen - vaippa tuli 😝

        Opettele kirjoittamaan, eikös ne vaipat ole beellä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensi kerralla vähän rivakammin. Älä ole noin hidas. 👉

        Se vähän sama kuin niiden savuputkien kanssa, ei vaan ehi.


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        kyllä nalli laittaa :D

        Lallin kumautus...🍲


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Se vähän sama kuin niiden savuputkien kanssa, ei vaan ehi.

        Ähäh! 😝 Kenen kota savuttaa? Kenen putki ei vedä, olisi kysynyt visassa Kirsi Salo.

        Hääps...sitäkös siinä nyt 😂 älä kiukkua enää ☝️


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Se vähän sama kuin niiden savuputkien kanssa, ei vaan ehi.

        Putki tökkäsi Harmista pyllyyn, mutta nätisti ☺️😗


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan, eikös ne vaipat ole beellä?

        P:llä niinku porkkana 🥕 laitoinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putki tökkäsi Harmista pyllyyn, mutta nätisti ☺️😗

        Putki tökkäsi myös pujista, jota ei ole sen jälkeen näkynyt. Jospa lie keiton laitossa 😅....😄



      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Enkä kun odotan jo seuraavaa ottelua kun se on meillä aina niin kiihkeetä 😂😘

        Jännittää jo aihe 😄

        yrittää siinä tasotusta laakerinlehdellä, että tehot lähtis.

        No, oot silti ihan paras 🍬

        Ei kun sulla on, minä oon ihan tyyni :D

        Sitten voitat jos löydät oikean laakerinlehden, minen mistään löytäny, tuommosia tylsiä vaan ilman lehtiä:

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Radial-deep-groove-ball-bearing_din625-t1_2rs_120.png

        Onko tuo karkki? kiits :)


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä sopivasti kuumut *tökkää kotamiestä lonkkaan* ...😚🤩 omaa osuuttani en kiistäkään

        Oli se karkki, ole hyvä 😁

        Heippa nyt. Hyvää yötä :))

        Hyvää yötä :)


    • Suola, erilaiset pippurit. laakerinlehdet karjalanpaistiin kyllä kuuluu myös. Chilijutut ja vaolkosipuli ovat mielestäni ylihehkutettuja, chili peittää muut maut ja tavallinen sipuli minusta parempi kuin valko yleiskäytössä.

      • Mä laitan valkosipulia joko reilusti (useamman kynnen) tai sitten en ollenkaan. Kyllä se varmaan sitten haisee hengityksessäkin, mutta eipä ole minun ongelmani.

        Chiliä taas voi laittaa jauheena tai valmiista kastikkeesta vähänkin. Vaikka pippurin asemasta, jos perusohjeessa on sitä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mä laitan valkosipulia joko reilusti (useamman kynnen) tai sitten en ollenkaan. Kyllä se varmaan sitten haisee hengityksessäkin, mutta eipä ole minun ongelmani.

        Chiliä taas voi laittaa jauheena tai valmiista kastikkeesta vähänkin. Vaikka pippurin asemasta, jos perusohjeessa on sitä.

        Kyllä, ja se haisee pitkälle vaikka olisi suu kiinni! Keuhkojen uloshengitysilmassa, siksi ei auta pastillitkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ja se haisee pitkälle vaikka olisi suu kiinni! Keuhkojen uloshengitysilmassa, siksi ei auta pastillitkaan.

        Auttaa siis myös koronaa vastaan, kun pysyy etäisyydet riittävinä!


      • scrg kirjoitti:

        Mä laitan valkosipulia joko reilusti (useamman kynnen) tai sitten en ollenkaan. Kyllä se varmaan sitten haisee hengityksessäkin, mutta eipä ole minun ongelmani.

        Chiliä taas voi laittaa jauheena tai valmiista kastikkeesta vähänkin. Vaikka pippurin asemasta, jos perusohjeessa on sitä.

        No sama vika, että jos laittaa sitten laittaa kanssa reilusti.

        Se chiliajauhe ei tahdo millään tulla purkista ulos, tykkään pippureista enempi. Sitten kun laittaa tuoretta chiliä ei mikään muu maistukaan, sitäkin kun tahtoo sitten ropsahtaa reilusti.


    • Jiira, eli juustokumina on sellainen mauste, joka kaapista löytyy, mutta olen käyttänyt sitä vain kerran. Juu ei ja päivää.

      • Luultavasti se nöpöttää maustekaapissa seuraavat kymmenen vuotta, tai pesänjakoon asti..

        Pesänjako.. 😳

        Tihihii..


      • Anonyymi

        Jeera...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeera...

        Housuissas jne..😄


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Housuissas jne..😄

        Tänään on muuta! 😋😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeera...

        Jeera siinä tosiaan luki. Olin heittänyt pussin sinne maustekaapin ylähyllylle, sinne, mihin ei keskipituinen nainen yllä ilman hyppäämistä.


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Jeera siinä tosiaan luki. Olin heittänyt pussin sinne maustekaapin ylähyllylle, sinne, mihin ei keskipituinen nainen yllä ilman hyppäämistä.

        No niin ☝️


      • Anonyymi kirjoitti:

        No niin ☝️

        Niinniinniin.. 🍑👈


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Niinniinniin.. 🍑👈

        Persimoni..,😛


    • Lohikeitto ja karjalanpaisti tulee näin äkkiseltään mieleen, niihin ainakin käytän. Aika vähän tulee lihaa nykyään syötyä, mutta perheessä on siitä harvinainen teini, että rakastaa karjalanpaistia. Sitä on siis aina välillä tehtävä, vaikkei muut niin siitä edes välitä:D

    • Anonyymi

      Kissanaivojen kanssa pikantisti.
      Oukkidoukki

      • Anonyymi

        🤣😂🤣


    • Ja mielimausteet tai yrtit on ehkäpä basilika ja timjami. Kaikki ruuat missä on niitä, on yleensä hyviä. Keväällä ne kasvoikin tuossa ikkunalaudalla, sitten siirtyivät ulos, nyt tulee ostettua taas kaupasta.

    • Anonyymi

      Mummojen ja pappojen kokkikerho käynnistyi taas 🤣 jeeraa jiiraa jiiriä keittoon!! Liperin kautta!

    • Anonyymi

      Basilika ja tilli tuoreena. Valkosipuli, myös valkosipulijauhe, cayennepippuri, suola tietysti ja mustapippuri, paprikamauste.. jauhelihamauste. Kaneli. Curry, kurkuma.... mitäs muuta. No kaapeista löytyy vaikka mitä.

      • Anonyymi

        Aivasta sitten kans maskiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivasta sitten kans maskiin.

        Tuo mustapippuri aivastuttaa muuten joka kerta..


    • Laakerinlehtiä ja pippureita pitää olla Karjiksessa, eli karjalanpaistissa. :oD

      Lisäksi mausteita löytyy: Rosepippuri, maustepippuri, mustapippuri cheynne-pippuri, curry, juustokumina, broilerimauste, jauhelihamauste, grillimauste, sipulirouhe, oregano, basillika, timjami.....en mä muista kaikkea...suola tietenkin... :oD

    • Kyllä. Laakerinlehtiä menee lihapatoihin, myös lihakeittoon joskus, useammin kyllä persilja. Jalostajan hernekeittotölkkiäkin olen joskus koettanut sillä ehostaa.

      Kalaan useimmiten tilli ja sitruunapippuri, siis suolan ja voin lisäksi. Harjukseen pitäis joskus kokeilla timjamia tillin sijasta, mutta niin se vain on vieläkin kokeilematta.

      Olen aika laiska kokki, että pitää olla helppoa ja yksinkertaista.

    • Anonyymi

      Käytän karjalanpaistiin, strokanoffiin ja lihaliemen teossa, lihakeittoihin, luuliemeen, patapaistiin jne. Kalan ja kurkun kanssa tilliä, tuoretta sekä kuivattua. Persiljaa, lipstikkaa, joka muuten voimistaa lihan makua keitoksen liemessä. Kirveliä,tinjamia, meiramia, rosmariiniä, minttua, ruohosipulia, erilaisia sipuleit, ja myllystä; pippureit tai karkeaa merisuolaa, noiden mausteiden lisäksi ja maukkaita suomalaisia juureksia.
      Pitkin kevättä ja kesää mä nypin myös mäkimeiramin latvustoja ja kuivatan niitä pikkuhiljaa, omaan käytööni. Äidiltäni opittua, perinnettä.
      Uusin kokeilu oli valkosipulille maistuva ruohosipuli; ei jatkoon! Tunkkaisen makuinen.

    • Anonyymi

      Tämä onkin parempaa valmishernekeittoa kuin jalostajan tämä kotimainen merkkinen, testasin erilaisia noita valmispurkkeja.

      Voileipäkekseistä on hyvä kehitellä erilaisia iltanaposteluja erilaisilla päällysteillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      326
      2703
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2022
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1134
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      992
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      963
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      930
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      863
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      822
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      724
    Aihe