"Miksi Estonia todella upposi?"

Anonyymi

Otsikoi lehti.

Se upotettiin ja tutkimukset sen uppoamisesta tehtiin toimistopöydän äärellä.

Alle puoleentuntiin ei laiva uppoa ellei siinä ole kyljessä ISOA reikää. Autokansi on laivan pääkansi jasiellä lainehtiva vesi ei sitä kaada eikä upota.

- monilla merillä-

53

1982

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika painavat syyt pitäis olla että 800 henkeä pitää murhata.

      • Anonyymi

        Syyskuun 11 2001, Mh370/mh17 .. ja Venäjän historiasta katsoo ketkä murhasiavt tsaariperheen ja muutaman kymmenen miljoonaa kristittyä venäläistä - siinä "painavia syitä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syyskuun 11 2001, Mh370/mh17 .. ja Venäjän historiasta katsoo ketkä murhasiavt tsaariperheen ja muutaman kymmenen miljoonaa kristittyä venäläistä - siinä "painavia syitä"

        Kerro mihin ne liittyvät ja mihin Estonian upotus.


      • Anonyymi

        Tais olla tilaus mies tämä Lehtola Kari. Jos menikin näin törmäsivät Yhteen sukellus veneen kanssa. Syy 2 rekaa täynnä Venäläistä sotilastekniikkaa menossa USA syyniin jopa ydinkäyttöinen mini sähkövoimala ohjus siilojen sähköistykseen. 40 poliisia saattoi 2 merkkaamatonta rekkaa estoniaan ja lähtö viivästyi 30min. Keula visiiri räjäytettiin irti. Pohjaan ja ylös räjäytettiin ilma/vesi reitit. Autokansi vedenpitävä ja 2m merenpinnasta. Keulavisiiri todettiin lähellä alusta oli poistettu koska sotatekniikka sukellettiin pois hylystä. KEULAN Atlantti lukko pudotettiin takaisin mereen koska räjähdys jälkiä. Keulavisiiri hinattiin 1 meripenikulman päähän jälkeenpäin. Kaikuluotain oli löytänyt sen estonian vierestä ennemin Lehtola & kumppanit valehtelivat kaijun aaltopelliksi. 2 Ruotsalaista sukeltajaa kuvasi ja sukelsi räjähdys aukosta filmi sensuroitiin. 7 pelastunutta katosi seuraavina päivinä ESTONIAN päällystöä ja kaksos naiset jotka esiintyjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syyskuun 11 2001, Mh370/mh17 .. ja Venäjän historiasta katsoo ketkä murhasiavt tsaariperheen ja muutaman kymmenen miljoonaa kristittyä venäläistä - siinä "painavia syitä"

        22.11. Dallasin jatkumoa...deep state iski 1963


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tais olla tilaus mies tämä Lehtola Kari. Jos menikin näin törmäsivät Yhteen sukellus veneen kanssa. Syy 2 rekaa täynnä Venäläistä sotilastekniikkaa menossa USA syyniin jopa ydinkäyttöinen mini sähkövoimala ohjus siilojen sähköistykseen. 40 poliisia saattoi 2 merkkaamatonta rekkaa estoniaan ja lähtö viivästyi 30min. Keula visiiri räjäytettiin irti. Pohjaan ja ylös räjäytettiin ilma/vesi reitit. Autokansi vedenpitävä ja 2m merenpinnasta. Keulavisiiri todettiin lähellä alusta oli poistettu koska sotatekniikka sukellettiin pois hylystä. KEULAN Atlantti lukko pudotettiin takaisin mereen koska räjähdys jälkiä. Keulavisiiri hinattiin 1 meripenikulman päähän jälkeenpäin. Kaikuluotain oli löytänyt sen estonian vierestä ennemin Lehtola & kumppanit valehtelivat kaijun aaltopelliksi. 2 Ruotsalaista sukeltajaa kuvasi ja sukelsi räjähdys aukosta filmi sensuroitiin. 7 pelastunutta katosi seuraavina päivinä ESTONIAN päällystöä ja kaksos naiset jotka esiintyjiä.

        Voitko kirjottaa vähän epäselvemmin...Joo en tunne tapausta niin hyvin mutta jos jotain huippusalaista tai sotatekniikkaa pitää kuskata nii luulis siihen olevan helpommatkin keinot kun että vaarana on tulla upotetuks yks kokonainen risteilijä.


    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä että siihen liittyy paljonkin kaikkea hämärää.

      Esim. mihin katosi 9 miehistön jäsentä pelastuneiden joukosta? mm. avaintodistaja Avo Piht?

      • Anonyymi

        Avo Piht, Lembit Leiger. Dr. Viktor Bogdanov, Kalev Vahtras, Kaimar Kikas, Agur Targama, Tiina Müür, kaksoset Hannely ja Hanka-Hannika Veide.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avo Piht, Lembit Leiger. Dr. Viktor Bogdanov, Kalev Vahtras, Kaimar Kikas, Agur Targama, Tiina Müür, kaksoset Hannely ja Hanka-Hannika Veide.

        ja vielä Merit Kikas, Kaimarin vaimo, ja Ago Tomingas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avo Piht, Lembit Leiger. Dr. Viktor Bogdanov, Kalev Vahtras, Kaimar Kikas, Agur Targama, Tiina Müür, kaksoset Hannely ja Hanka-Hannika Veide.

        Siellä katosi paljon ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avo Piht, Lembit Leiger. Dr. Viktor Bogdanov, Kalev Vahtras, Kaimar Kikas, Agur Targama, Tiina Müür, kaksoset Hannely ja Hanka-Hannika Veide.

        Liekö siellä merenpohjassa Estonian uumenissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja vielä Merit Kikas, Kaimarin vaimo, ja Ago Tomingas.

        Entä Vulle Vuojaš


    • Anonyymi

      Ja taas mennään. Missäs se mun foliohattu onkaan...

      • Anonyymi

        Tässä mennään. Se laiva ei ole voinut upota puolessa tunnissa, ellei sitä UPOTETTU.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Estonia upposi siksi, että se on tehty raudasta.

    • Anonyymi

      Olikohan Marin jo silloin kipparina?

    • Anonyymi

      Vettä pääsi myrskyssä sisään liikaa autokannelle keulaportin irrottua.

      • Anonyymi

        Siitä ei upota.

        -merenkulkija-


    • Anonyymi

      Suattaapa olla, ja suattaapa olla olemattakin.
      Kyllä se vakavasti epäilyttää, että oli tahallaan järjestetty katastrofi.
      Olihan siitä jotai juttua, että laivasivat siihen jotain armeijan tavaraa viron satamassa-.

      • Anonyymi

        Jos jotain huippusalaista pitänyt salakuljettaa niin ei yhtään epäilyttävimmin kannata kuin armeijan tunnuksilla..


      • Anonyymi

        Tuollaisessa on niin moni mukana että vaikea toteuttaa niin että ei jäisi mitään todisteita ja niitä kun ei ole.


    • Anonyymi

      Tämä on hurjin ja pelottavin teoria:

      YT videon M/S Estonia Captain Piht - kommenteissa:

      "Pihtille ja muille miehistön jäsenille annettiin 2 vaihtoehtoa, joko kuolla injektioon sairaalassa taikka allekirjoittaa paperi, jossa suostuu vaitioloon ja ottaa uusi identiteetti, jättää perheensä eikä ottaa heihin koskaan enää yhteyttä.
      Heille annettiin tarpeeksi rahaa mukavaan elämään. Vaitiolon syy oli laittomien aseiden salakuljetus."

      • Anonyymi

        Toisaalta siinä kommentissa syytetään Israelia Estonian upottamisesta, ja se taas kuulostaa Pietarin propagandalta.


    • Anonyymi

      Monta asiaa meni pieleen ja näin voi käydä, paljon suunnittelu virheitä saa listalle siitä miksi laiva upposi. Kaikkea voi sattua mutta viimekädessä autokannen osastointi pitäisi olla se viimeinen keino mikä pelastaa siltä että laiva ei sentään uppoaisi mutta kun sitäkään ei edes ollut. Vaikka laivaan tulisi ns kuinka iso reikä vaan vedenalaisiin osiin niin ei pitäisi upottaa laivaa missään nimessä eli vaikka nyt joku saisi räjäytettyä sinne reikän tai ajettaisiin kiville niin laiva saa vain pienen vuodon.

      Mutta yksi laiva pitää upottaa matkustajineen niin oppii uutta.

      • Anonyymi

        Mitä se maksaa selvittää historiaa?

        Autokansi on laivan PÄÄKANSI ja suljettu sellaisenaan kaikkialle muualle. Upotakseen alle puolessa tunnissa se tarvitsee todella suuren reiän kylkeen .. ja sellainen syntyy kun se tehdään räjyttämällä.


    • Anonyymi

      Kapteenilla olisi pitäny väålittömästi, kun huomasivat vettä tulevan keulasta sisään,-kääntää perä vasten tuulta, ja pakilla kaau pohjaan. Autokansi olisi tyhjentyny vedestä helposti.

      • Anonyymi

        Asia tai ilmetä vasta silloin kun alkoi tulla kallistumaa? Kapteeni puhuu vain kallistumasta eikä vuodosta mitään kun oli radioliikennettä, kauankohan sen vuodon havaitsemiseen meni aikaa..


    • Anonyymi

      Mikael Öunia, kuten monia mukana olleita ja uhrien omaisia, vaivaa kuitenkin edelleen epävarmuuden tunne. Hän ei koe saaneensa lopullista selvyyttä Estonian uppoamisen syystä.

      – Minusta tutkimusta on jatkettava, jotta laivan hylyn vauriot saadaan selville. Siten onnettomuuden syy voidaan ehkä selvittää, ja voimme todella jättää tapahtuneen taakse.
      https://yle.fi/uutiset/3-7494296

    • Anonyymi

      4. tammikuuta 2006, Õhtuleht:


      Estonian uppoamista käsittelevän työryhmän jäsen Bertil Calamnius:

      "Kun Sirje Piht sanoi miehensä elävän, hän ei erehtynyt. Hän elää! Koska miksi Estonian yhdeksän miehistön jäsentä oli tarpeen erottaa muista? He todennäköisesti näkivät jotain. Luulen, että he kaikki ovat elossa. He ovat Yhdysvalloissa ja ovat todennäköisesti liittyneet todistajansuojaohjelmaan. Heillä on uusi elämä ja uusi nimi, Calamnius epäilee."


      "Sirjen kuolema on hyvä erityisesti niille, jotka ovat piilottaneet totuutta kaikki nämä vuodet", sanoo Viron uhrien järjestön johtaja Helje Kaskel. Hänen mielestään henkilöllä ei voi olla vaikeampaa kohtaloa kuin Sirje Pihden viimeiset 11 traagista vuotta.

      "On rikollista piilottaa Estonian kuolinsyyt 11 vuoden ajan. Yksilöille ja etenkin uhreille on erittäin vaikeaa ja kallista tuoda totuus valoon. Sirje oli yksi niistä, joka oli lippumme kantaja. Hän myös kannusti minua seuraamaan tätä linjaa. Hän oli todella kirkas, vahva nainen ja aina suuri tuki monille sukulaisille. Meidän on nyt jatkettava taistelua Sirjen puolesta ", lupaa Kaskel, että totuus Estoniasta on selvitettävä.
      https://www.ohtuleht.ee/188991/sirje-pihti-surm-on-hea-neile-kes-teavad-ja-varjavad-tode-

    • Anonyymi

      Google käännös
      Pärnu Postimees 28.5.2010:

      Mitä tapahtui niille ihmisille, myös tyttärillesi, jotka alun perin olivat eloonjääneiden luettelossa ja jotka kadonneet myöhemmin?

      Kun alus upposi, saimme Ruotsilta melko nopeasti tietoja torpedon osumisesta Viroon, mutta tyttäremme olivat elossa. Tapasimme jopa näiden tietojen toimittajan Tukholmassa, mutta tiedot vuotivat pian lehdistölle, eikä hän halunnut enää kommunikoida kanssamme.

      Tyttäret nähtiin viimeksi yhdysvaltalaisessa sotilastukikohdassa San Diegossa riippumatta siitä, vietiinkö he vai vietiin mihin tahansa.

      Tiedetään, että Yhdysvalloissa on ainakin seitsemän sivua materiaalia Estonian uppoamisesta, joka on julistettu täysin salaiseksi Yhdysvaltojen kansallisen turvallisuuden suhteen. Voisiko Estonian turman todelliset syyt koskaan tulla julkisiksi?

      Niin kauan kuin ruorissa on samat poliitikot, mikään ei ole selvää.

      Arju Virukan salanimellä on julkaistu kuvitteellinen teos ”Joulukuun aurinko”, joka kertoo muun muassa Estonian turman todellisista syistä. Kirjoittaja oli tuolloin tilanteessa, joka tarjosi pääsyn asiaankuuluviin tietoihin.
      https://parnu.postimees.ee/268822/ulo-veide-estonia-ohvrite-omaksed-loobusid-toeotsingutest

      • Anonyymi

        No mutta nythän ruorissa ei ole enää samat poliitikot! Trump voisi selvittää asian.


    • Anonyymi

      Usa ja kumppanit kuljetti salaa laittomasti ydinmateriaalia, avaruustekniikka, aseita, siksi upotettiin / upposi.

      Joko niin että rekat ajettiin mereen ja tuli ongelmia.
      Lännen agentit upotti
      Tai idän agentit upotti.

      Periaatteessa kaikki on jo tiedossa tarpeeksi hyvin, syyllinen epäselvä.

    • Anonyymi

      Kuvaavaa työssä casessa on se yksi Estlinen johtaja, joka murhattiin upotuksen jälkeen Tallinna-Keila rautatielle ja käärittiin piikkilankaan - Poliisi epäilee itsemurhaa.

      Virkkarit: aika uskottavaa

    • Anonyymi

      Yritys peittää hylky betonilla kertoo jo paljon. Jottei Itämeri saastuisi? Onko siellä vielä saastuttavaa materiaalia?

      • Anonyymi

        Cheneyn ja Halliburtonin pojat taisi sukeltaa ne jo.


      • Anonyymi

        Totuuden peittämiseksi se on. Sehän ON TÄYSIN SELVÄÄ !


    • Anonyymi

      Onko Cheney ja Trump väleissä? Jos ei niin Trump voisi auttaa penkomaan. Twiitatkaa joku sille.

    • Anonyymi

      Nyt jotan rajaa trollauksiin tai foliohattu juttuihin.

      Kunnioitusta kuolleille jotka kokivat tämän hirveyden.

      Kyllä tuo upposi ihan oikeasti vahingossa, eikä siinä ole mitään salaliittoa taustalla.

    • Anonyymi

      Teknisesti mielenkiintoinen kysymys, voiko tuontyyppinen laiva upota vain siksi että siitä tipahtaa keulaportti pois.

      Mutta mikä on epäilyttävin elementti koko tapauksessa?

      Se että vaikuttaa siltä ettei koko tutkintaa ole vakavassa mielessä edes tehty. Yksi äijä vain saapastelee TV-kameroiden eteen uhoamaan: "Minä oon tutkinnu täyvellisesti ja minä vaa tieätää miten tää on. Jos joku haluaa että sitä pitäs tutkia nii se on hullu ja mieälisairas. Estooniva uppos just niinu semmonen kuuluukin uppota. Kyllä miä tieätää".

    • Anonyymi

      Tuossa tutkijassa silmiinpistävää oli nimenomaan käyttämänsä valehtelijalle tyypillinen retoriikka, vääristely ja asian banalisointi.

      Kun mahdolliselle tahalliselle upottamiselle oli kerrottu MOTIIVIKSI se, että aluksella oli eräiden tietojen mukaan venäläistä sotilaselektroniikkaa jota venäjä ei halunnut missään nimessä vääriin käsiin. Niin ymmärsi tahallaan asian väärin ja lähti koville kierroksille oman olkiukkonsa kanssa.

      "Ai että elektriniikka muka upotti laivvan? Ai että piirilevyt jossain ruummassa muka rävjähtää nii lujjaa että laivva sitten uppovaa sen takija? Mistä tynamentista sää luulee että piirilevvyjä muka valmistettaan? Oleksä iha hullu? HULLU!!"

    • Anonyymi

      Asia oli aikoinaan poliittisesti hyvin herkkä. Totuuden paljastumisen pelättiin horjuttavan tasapainoa. Etenkin kun hajonneesta neuvostoliitosta toivottiin lännelle läheistä kumppania. Silloin länsi oli valmis hyväksymään "länsimaistuvalta" venäjältä monenlaisia hirmutekoja, kunhan kumppanuus säilytetään. Esimerkiksi toimenpiteitä joita nykyään voitaisiin luonnehtia esimerkiksi tsetseeneihin kohdistuvaksi kansanmurhaamiseksi.

      Sittemmin poliittinen konsensus venäjän suhteen on lännessä muuttunut. Mikäli estonia-tapaus tapahtuisi tänä päivänä, niin kovat syytökset olisivat heti pelissä ja tapaus tutkittaisiin erittäin tarkoin.

      Mutta miksi estonian tapausta ei tutkita nyt? Tapauksen taustalla voi olla yhteys nimenomaan Vladimir Putiniin, ja totuus voisi luoda painetta vallanvaihdolle.

      Yksinkertaisesti siitä syystä, että kaikkien näiden vuosien jälkeen asiasta vastuussa olleet eivät kerta kaikkiaan kykene myöntämään syöttäneensä silkkaa naudan ulostetta koko tämän ajan. Asiassa voisi myös pintaantua vastuukysymyksiä.

    • Anonyymi

      Aluksen keulavisiirin lukot oli huonosti suunnitetu ja alimitoitettu. Autokansi yhtenäinen avoin tila, jota ei ollut jaettu vesitiiveillä laipioilla. Aluksella tapana lähteä matkaan keulavisiiri auki.

      • Anonyymi

        SDP suunnitellut visiirin ja merenkulkohjeet laadittu SDP:n hallituskaudella.


      • Anonyymi

        Alus oli valmistunut v 1980. Tuon aikakauden 1970-80 lukujen autolautoissa oli runsaasti keulavisiiriongelmia ennen Estonian onnettomuutta. Niistä ei juurikaan raportoitu viranomaisille, koska säädökset/laki ei sitä edellyttänyt. Estonian keulavisiiriä ja sen lukitusrakenteira ei yksinkertaisesti oltu mitoitettu riittävän kestäviksi. Vastaava Diana II:n visiiri petti totaalisesti juuri pari vuotta ennen Estonian onnettomuutta, mutta tuokin asia korjattiin kaikessa hiljaisuudessa. Myös muilla autolautoilla oli läheltä piti tilanteita, mutta niihin ei kiinnitetty riittävää huomiota viranomaisten puolelta.


    • Anonyymi

      Osta sukellusvehkeet ja käy selvittämässä. Tuollainen asioitten jaanailu, osaa kyllä ärsyttää.

    • Anonyymi

      Voi ressukat, kaikkea se kela elättää.
      Veikko Huovisen novellissa oli sarkastinen tutkielma samanlaisesta foliohatusta. Kekkonen on vaihdettu. Mies näyttelee lehtikuvia päällekkäin ja kas kummaa, kallon muoto on muuttunut.
      Samaa tasoa on nämä höyhötykset Estoniasta. Ja kuten joku tuolla aiemmin sanoi, annetaan rauha ja kunnioitus onnettomuudessa menehtyneille.

    • Anonyymi

      Aivan uusimpien - vielä julkaisemattomien - ruotsalaisfolioskenaarioiden mukaan, myös Jimmy Hoffa olisi lisätty Estonian matkustajaluetteloon, vain noin 5 minuuttia ennen laivan lähtöä. Myös natsien kadonneen aarrejunan sisällön uskotaan olleen piilotettu aluksen kaksoispohjaan. Korkkasiko venäläinen sukellusvene Estonian, vain tarkistaakseen, vuotaako alus kultaa ja meripihkahuoneen osia??? Estonian uppoaminen on suuren luokan salaliitto! Tiiviisti mukana myös tuolloinen suomen hallitus?!?!?!

    • Anonyymi

      Ei todella upota eikä hävitä laivan henkilökuntaa, joka pelastuu.
      Kalev Vahtras on yksi suomalaisten pelastama Utön Saarelta helikopterilla tuotuna Turun sairaalaan, mutta miten sairaala piti hänestä huolta vai pitikö?
      Asiasta löytyy dokumentointia:
      Turun sairaalan ylilääkärin Antti Jääskeläisen Spiegel TV:n toimittajalle antaman lausunnon mukaan sairaalasta tosiaan tilattiin kuljetus ja lopulta myös kuljetettiin ilman syytä ja yllättäen yksi potilas ruotsalaisessa helikopterissa pois sairaalasta ja kaiken kammottavuuden lisäksi tuon potilaan ilmoitettiin sairaalan asiakirjoissa kuolleen jo ennen kuljetusta, vaikka on täysin selvää, että kuolleita ei kuljetella toisen vieraan valtion hoiviin, olihan Vahtras virolainen.

      Helikopterista hänet kai sitten laskettiin Hangon rantakiville kuolleena, josta löytyi myöhemmin. Ruhjeita oli runsaasti, mutta miten ne olivat tulleet, kun vaatteet olivat päällä?

      • Anonyymi

        Kovasti olivatkin liikkeellä kaikenlaiset pommimiehet noiden mainioiden sukellusveneiden ja muiden foliohattujen lisäksi vuosina 1973-86 Suomi-Ruotsi-liikenteen autolauttojen ja varsinkin niiden visiirien kimpussa.
        Seuraavien 16 matkustaja-autolautan visiirit vaurioituivat liikenteessä niin, että ne edellyttivät remonttia. Laivan nimen perässä suluissa on sen valmistumisvuosi sekä sen jälkeen vaurion ajankohta, jos se on raportissa mainittu.
        Svea Corona (1975) 31.12.1975, Wellamo (1975), 12/1975, Bore Star (1975), Viking 5 (1975), Diana II (1979), 14.-15.1.1993, Viking Sally = Estonia (1980), upposi 28.9.1994, Turella (1979), Rosella (1980), Viking Song (1980), Viking Saga (1980), 20.10.1984, Finlandia (1981), syksy 1981, Silvia Regina (1981), Mariella (1985), 7.11.1985, Olympia (1986), Svea (1985), Wellamo (1986). Yhteensä 16 tapausta.
        Edellisten lisäksi visiirivaurio kohtasi seuraavia yhdeksää laivaa:
        Visby (1972) 12/1973, Stena Sailer (1973) 1/1974, Svea Star (1968) 5/1974, Saga Star (1981) 5/1982, Stena Jutlandica (1983) 10/1984, Ilitsh (= ex Bore I) (1973) 12/1984 ja 9/1986, Tor Hollandia (1973) talvi 1987, Finnhansa (1966) 1/1977, Silja Europa (1993) 28.9.1994.
        Kaikki tapaukset on esitelty kv. tutkintakomission loppuraportin sivuilla 147-150. Lähes kaikissa tapauksissa visiirivauriot syntyivät kovassa merenkäynnissä. Mielenkiintoisin on tuo Diana II:n tapaus tammikuussa 1993, koska laivan visiiri-ramppi on rakenteeltaan identtinen Estonian kanssa. Muutoinhan ne eivät silti ole sisaraluksia, jollaista Estonialla ei ainakaan Itämeren-liikenteessä koskaan ollutkaan.
        Melkeinpä kohtalon ivaa on, että Silja Europan visiiri vaurioitui Estonian pelastusyönä.

        Mutta joidenkin mielestä vain Viking Sally eli Estonia joutui pommimiehen, sukellusveneen tai jonkinlaisen muun attentaatin kohteeksi - siis vain yhtenä näistä 25 laivasta. Todellako??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti olivatkin liikkeellä kaikenlaiset pommimiehet noiden mainioiden sukellusveneiden ja muiden foliohattujen lisäksi vuosina 1973-86 Suomi-Ruotsi-liikenteen autolauttojen ja varsinkin niiden visiirien kimpussa.
        Seuraavien 16 matkustaja-autolautan visiirit vaurioituivat liikenteessä niin, että ne edellyttivät remonttia. Laivan nimen perässä suluissa on sen valmistumisvuosi sekä sen jälkeen vaurion ajankohta, jos se on raportissa mainittu.
        Svea Corona (1975) 31.12.1975, Wellamo (1975), 12/1975, Bore Star (1975), Viking 5 (1975), Diana II (1979), 14.-15.1.1993, Viking Sally = Estonia (1980), upposi 28.9.1994, Turella (1979), Rosella (1980), Viking Song (1980), Viking Saga (1980), 20.10.1984, Finlandia (1981), syksy 1981, Silvia Regina (1981), Mariella (1985), 7.11.1985, Olympia (1986), Svea (1985), Wellamo (1986). Yhteensä 16 tapausta.
        Edellisten lisäksi visiirivaurio kohtasi seuraavia yhdeksää laivaa:
        Visby (1972) 12/1973, Stena Sailer (1973) 1/1974, Svea Star (1968) 5/1974, Saga Star (1981) 5/1982, Stena Jutlandica (1983) 10/1984, Ilitsh (= ex Bore I) (1973) 12/1984 ja 9/1986, Tor Hollandia (1973) talvi 1987, Finnhansa (1966) 1/1977, Silja Europa (1993) 28.9.1994.
        Kaikki tapaukset on esitelty kv. tutkintakomission loppuraportin sivuilla 147-150. Lähes kaikissa tapauksissa visiirivauriot syntyivät kovassa merenkäynnissä. Mielenkiintoisin on tuo Diana II:n tapaus tammikuussa 1993, koska laivan visiiri-ramppi on rakenteeltaan identtinen Estonian kanssa. Muutoinhan ne eivät silti ole sisaraluksia, jollaista Estonialla ei ainakaan Itämeren-liikenteessä koskaan ollutkaan.
        Melkeinpä kohtalon ivaa on, että Silja Europan visiiri vaurioitui Estonian pelastusyönä.

        Mutta joidenkin mielestä vain Viking Sally eli Estonia joutui pommimiehen, sukellusveneen tai jonkinlaisen muun attentaatin kohteeksi - siis vain yhtenä näistä 25 laivasta. Todellako??

        Silja Europan vaurio oli toisenlainen. Portin hydraulikka vaurioitui niin että toista sen keulan kahdesta perhosportista ei voitu avata Tukholman satamassa jonne laiva saapui Estonian pelastustöiden jälkeisenä päivänä.

        Laiva ei siis ollut minkäänlaisessa vaarassa tämän vaurion vuoksi. Se ainoastaan haittasi lastin purkamista ja lastaamista satamassa. Laivahan saikin lähtöluvan samana iltana takaisin Helsinkiin, vaikka portti oli vaurioitunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silja Europan vaurio oli toisenlainen. Portin hydraulikka vaurioitui niin että toista sen keulan kahdesta perhosportista ei voitu avata Tukholman satamassa jonne laiva saapui Estonian pelastustöiden jälkeisenä päivänä.

        Laiva ei siis ollut minkäänlaisessa vaarassa tämän vaurion vuoksi. Se ainoastaan haittasi lastin purkamista ja lastaamista satamassa. Laivahan saikin lähtöluvan samana iltana takaisin Helsinkiin, vaikka portti oli vaurioitunut.

        Onko jossakin jossakin väittänyt, että Silja Europan Estonian uppoamisyönä saama visiirivaurio olisi ollut vaarallinen?
        Kv. tutkintakomission raportti toteaa, että Silja Europan vasen keulaportti vaurioitui samana yönä tai aamuna, kun Estonia upposi. Vauriot havaittiin, kun keulaportteja yritettiin avata aluksen saavuttua Tukholmaan 29.9.1994. Oikea keulaportti avautui normaalisti, mutta vasemmanpuoleinen avautui vain 40 senttimetriä. Vaurioita olivat muun muassa lommahtamiset sarananvarressa ja kehyskaaressa.
        Vaurioutumisen tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä. Varustamon mukaan vaurioituminen tapahtui Estonian pelastusoperaation aikana.
        --
        Tietysti nuo kaikki 24 muuta visiirivauriota ovat erilaisia kuin Estonian vaurio!!! Muutenhan noiden jokaisen muunkin visiiri olisi revennyt irti ja pudonnut pohjaan, eikö niin?
        Suosittelen jokaiselle attentaatti-ajattelijalle ja sukellusveneuskovaisille luettavaksi, koska täällä esiintyvä foliohattujen pörinä paljastaa, ettei siihen ole edes koskettu eikä yhtä ainoata tuon raportin sivua vääräksi todistettu.

        https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/1izoaJRlP/Estonia_loppuraportti.pdf

        Lisäksi Viron hallituksen tekemiin kysymyksiin vuonna 2006 jätetty vastausmuistio on oikein hyvä eri uskovaisille:
        https://archive.is/Orpq1


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe