Pernisiöösi anemian hoito suomessa

Anonyymi

Pernisiöösianemian hoito suomessa

Lainaus; " B12-vitamiinia ei voi saada liikaa "

Suomessakin valitettavan moni B12-puutoksinen saa B12-pistoksia kolmen kuukauden välein.

Tämä on täysin järjetöntä ja jopa vaarallista. Pistoksia pitäisi antaa vähintään 1-2 kertaa kuussa. Jotkut tarvitsevat niitä viikottain tai useamman kerrankin viikossa."

Pernisiöösi anemian hoidosta ovat lääkärit ulkona kuin lumiukot ainakin alueemme sairaaloissa jopa niin ulkona että piti mennä yksityiselle puolelle hakemaan oikeasti oikeaa hoitoa.

Eikä minulle ole osoitettu sellaista lääkäriä joka osaa oikeasti hoitaa sellaista potilasta joka on perinyt tautinsa molemmilta vanhemmiltaan..

Hakeuduin hoitoon lääkärille joka on ollut Pernisiöösi anemiaa tutkineen tutkimusryhmässä ja tämän tiedon löysin ihan itse tutkimalla aihetta netissä ja sieltähän sitä tietoa löytyi..

Pahinta oli se että kun minulle sanottiin ylemmältä sairaalan johtotasolta se ettei Kela hyväksy muka tiheitä pistoksia.

Tuntuu apukoululaisen vastaukselta sillä nyt pistokseni ovat viikon välein. mutta lääkärien pitäisi osata laittaa reseptiin sellaisen sanan kuin " sic " sillä sanalla lääkäri ottaa vastuun hoidosta, että se asia pitäisi osata.

Huonon ja osaamattoman hoidon takia olin päässyt huonoon kuntoon sekä vaikutti kaikkeen, silloin oli olotilani ollut todella huono ja kunnon kohentuminen on todella hidasta.

Kun olin saanut nyt pistoksia viikon välein n. 6 kk ajan niin jopa Aivotoimintani alkoi parantua ja on sen jälkeen parantunut huomattavasti lisää ja jaksan asioita paremmin mutta kunto oli päässyt todella huonoksi tuon sairauden osaamattoman hoidon takia , sillä hoito aloitettiin syksyllä 2017 ja tiheät viikon välein pistokset aloitettiin vasta 2019 alkuvuodesta.

Nyt on menossa 2020 syksy ja kuntoni on pikkuhiljaa hitaasti tullut hieman paremmaksi.
Aivotoimintaan myöskin huono hoito vaikutti ja huomaan että aivojen toimintani on hieman kohentunut mutta jälkiä on jättänyt pääkoppaanikin
muistamis vaikeuksina mm.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkoa edelliseen kirjoitukseeni ja voin kertoa sen että olotilani on huomattavasti muuttunut paremmaksi ja kävelyni ja tasapainoni on parantunut mutta varovainen pitää siltikin olla sen tasapainon kanssa.

      Pääkoppakin alkaa olla jo ajan tasalla eli olotila tuntuu normaalilta niin kuin ennen olin ainakin omasta mielestäni asia on niin..
      Käyn viikon välein pistoksella terveyskeskuksessa ja se on auttanut pysymään elämässä mukana pystyn toimimaan omassa huushollissa mieheni rinnalla työskentelemässä keittiössä ruuanlaitossa mm.

      • Anonyymi

        http://www.hankalapotilas.net/2013/11/mita-kaikkien-pitaisi-tietaa-b12-vitamiinin-puutoksesta/

        Monissa sairauksissa Suomessa on vielä parikymmentä vuotta vanhat hoitokäytännöt voimassa, vaikka muualla maailmassa on jo uudet tuulet. Samaan sairauteen saa muualla hoitoa niin että pysyy oireettomana, täällä kärsitään. Esimerkkinä oma pernisiöösi anemia: Suomessa hoitokäytäntö on että pistetään B-12-vitamiinia 1-3 kk:n välein. Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa potilasta tarvitsee pistoksen paljon useammin, 1-2 viikon välein, jopa useamman kerran viikossa pysyäkseen oireettomina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe