Tesla model 3 ajettu 2 vuotta ja 160 000 km.

Anonyymi

Käyttökustannukset sis. sähköt ja huollot renkaineen 4730 dollaria.
Akku menettänyt kapasiteettia 5%

Eikö näiden pitänyt olla vikapesiä?? Mua taitaa olla huijattu.

19

1721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mainos on aina mainos. Onkohan tuossa enää ehjää ja kiiltävää maalipintaa missään?

      • Anonyymi

        Joo, parempi vaan uskoa omia mielikuvia...


    • Anonyymi

      5% patterin keston heikkeneminen on itse asiassa enemmän kuin olisi odottanut. Sähköauton akut ladataan noin 80% maksimikapasiteetista aluksi. Akkujen pitäisi kestää noin 250 000 kilometriä, ennen kuin kapasiteetti laskee tämän alle.

      • Anonyymi

        Huima kilometrimäärä tahkottu 2 vuoteen. Jatkuvan pikalautauksen käytön on mainittu käyvän akun päälle, olisiko tästä kyse?


      • Anonyymi

        Akku kuluu aluksi hieman nopeammin kuin myöhemmin. Melkein kaikissa Tesloissa näkyy tällainen efekti. Ensimmäisten vuosien jälkeen akku kuluu hitaammin.


      • Anonyymi

        Tesla ei käytä tuota 80% rajoitusta vaan akkuja voi ladata täydemmiksi. Sitten on vielä suurteho latauksen superchargerien aiheuttama akkujen ikääntyminen. Toyotalla se toimii juuri noin että käytössä on vain 20-80% väli todellisesta akuston kapasiteetista luultavasti juuri akkujen eliniän pidentämiseksi. Ennenkuin huudetaan ettei Toyotalla ole täyssähköautoja, niin vastaus on että kyllä on, esimerkiksi tuo miljoonan kilometrin takuun täyssähköakusto. Lisäksi miljoonia hybridejä joissa akustot jotka kestää loputtomiin jollei niitä ole jollain normaaliautolijasta poikkeavalla tavalla käytetty (kuten autoa seisotettu vuosia) ja tuhottu ennen aikojaan.


      • Anonyymi

        Eiköhän tuo 5% latauskyvyn alenema ole laskettu siitä käytettävissä olevasta 20-80% lataustilasta, ei akuston maksimilatauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla ei käytä tuota 80% rajoitusta vaan akkuja voi ladata täydemmiksi. Sitten on vielä suurteho latauksen superchargerien aiheuttama akkujen ikääntyminen. Toyotalla se toimii juuri noin että käytössä on vain 20-80% väli todellisesta akuston kapasiteetista luultavasti juuri akkujen eliniän pidentämiseksi. Ennenkuin huudetaan ettei Toyotalla ole täyssähköautoja, niin vastaus on että kyllä on, esimerkiksi tuo miljoonan kilometrin takuun täyssähköakusto. Lisäksi miljoonia hybridejä joissa akustot jotka kestää loputtomiin jollei niitä ole jollain normaaliautolijasta poikkeavalla tavalla käytetty (kuten autoa seisotettu vuosia) ja tuhottu ennen aikojaan.

        Teslalla ei tosiaan ole raja 80%:ssa, mutta Teslan 100% lataus ei tarkoita, että akku olisi ladattu maksimiin. Litium-ioniakuissa täyteen ladattaessa jännite nousee yli 4,2 voltin, mutta Teslan maksimilalatusjännite on 4,1-4,17 volttia.

        Akkujen ikääntymisessä kannattaa muistaa, että lataussyklien lisäksi myös kalenteriaika kuluttaa. Siis 160 000 km kahdessa vuodessa akkujen tila on parempi kuin 160 000 km kuudessa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslalla ei tosiaan ole raja 80%:ssa, mutta Teslan 100% lataus ei tarkoita, että akku olisi ladattu maksimiin. Litium-ioniakuissa täyteen ladattaessa jännite nousee yli 4,2 voltin, mutta Teslan maksimilalatusjännite on 4,1-4,17 volttia.

        Akkujen ikääntymisessä kannattaa muistaa, että lataussyklien lisäksi myös kalenteriaika kuluttaa. Siis 160 000 km kahdessa vuodessa akkujen tila on parempi kuin 160 000 km kuudessa vuodessa.

        > Litium-ioniakuissa täyteen ladattaessa jännite nousee yli 4,2 voltin, mutta Teslan maksimilalatusjännite on 4,1-4,17 volttia.

        Vähän samaa asiaa tällä ajetaan - ei revitä heti kättelyssä kaikkea irti akusta, jotta saadaan elinikää pidennettyä. Vaan muuttuuko raja-arvot ajan mittaan Teslalla?

        Nämä prosenttirajathan tekee sen, että käyttäjälle näkyvä kapasiteetti pysyy vakiona siihen asti, kunnnes akku on jo menettänyt reilumman siivun (kymmeniä prosentteja) kapasiteetistaan. Sen jälkeen varman alamäki vain kiihtyy, jos akkua ladataan ihan täyteen ja puretaan liki tyhjäksi asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Litium-ioniakuissa täyteen ladattaessa jännite nousee yli 4,2 voltin, mutta Teslan maksimilalatusjännite on 4,1-4,17 volttia.

        Vähän samaa asiaa tällä ajetaan - ei revitä heti kättelyssä kaikkea irti akusta, jotta saadaan elinikää pidennettyä. Vaan muuttuuko raja-arvot ajan mittaan Teslalla?

        Nämä prosenttirajathan tekee sen, että käyttäjälle näkyvä kapasiteetti pysyy vakiona siihen asti, kunnnes akku on jo menettänyt reilumman siivun (kymmeniä prosentteja) kapasiteetistaan. Sen jälkeen varman alamäki vain kiihtyy, jos akkua ladataan ihan täyteen ja puretaan liki tyhjäksi asti.

        Tavallisesti sähköautossa kapasiteetin hallinta toimii, kuten kuvaat. Uunituoreen auton täyteen ladatussa akussa on vain 80% sen maksimikapasiteetissa ja softa pitää latausmäärän vakiona, kunnes jossain 200 000 - 300 000 kilometrin välillä tai vajaan kymmenen vuoden kuluttua tulee raja vastaan.

        Tesla on ilmeisesti panostanut kapasiteetinhallinnan tekoälyyn ja antaa aivan uuden akun ostajalle yli 80% kapasta, mutta pudottaa sitten 5% annetusta kapasta aika nopeasti. Ilmeisesti on kyse expectation managementista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisesti sähköautossa kapasiteetin hallinta toimii, kuten kuvaat. Uunituoreen auton täyteen ladatussa akussa on vain 80% sen maksimikapasiteetissa ja softa pitää latausmäärän vakiona, kunnes jossain 200 000 - 300 000 kilometrin välillä tai vajaan kymmenen vuoden kuluttua tulee raja vastaan.

        Tesla on ilmeisesti panostanut kapasiteetinhallinnan tekoälyyn ja antaa aivan uuden akun ostajalle yli 80% kapasta, mutta pudottaa sitten 5% annetusta kapasta aika nopeasti. Ilmeisesti on kyse expectation managementista.

        Tesla antaa ladata uudet akut noin 93 prosenttiin. Eli tuo näkyy 100% latauksena uuden Teslan näytössä.


    • Anonyymi

      Tuohon Teslaan verrattuna 1/3 osa tehon omaava bensa-auto 7l/100km kulutuksella on maksanut pelkän bensan osalta 16800€. Siihen päälle vähintään 30tkm välein öljynvaihdot ym. huollot a. 400€, jakohihnan vaihdot, monet jarruremontit ym. lisäksi niin mennään reilusti yli 20 000€.
      Jos ostat 1/2 tehoisen auton Teslaan verrattuna niin kulutus onkin jo 10l/100km. ja ostohinta Teslan luokkaa.
      Eli Tesla todellakin kannattaa rahallisesti paljon ajavalle, samalla saa mahtavan ajonautinnon.

      • Anonyymi

        Ja tämä kilometrirajapyykki missä sähköauto kannattaa putoaa koko ajan. Pian sähköauto on niillekin halvempi jotka ajavat vain 5000 km vuodessa.


      • Anonyymi

        Laskelmasta puuttuu ostohintaeron pääomakulut


    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni Tesla ei tarvitse sähköäkään, sillä miten muuten 30 000 - 32 000 kW sähkökustannus selittyy.

      Meillä päin sähkö maksaa siirtoineen 16 senttiä kW.

      1600 x 20 kW/100 km x 0,16 € = 5120 Euroa.

      Teslassa ovat kaikki huollot, pesut, renkaat, pyyhkijänsulat, huollot ja mikä tahansa ilmaista. Viette vain Teslan asemalle ja pyydätte ilmaisen pikalatauksen ja pesun sisäpesuineen. Näistä kaikista asioistahan auton käyttökulut syntyvät.

      Saako latauksen aikana ruoatkin ilmaiseksi Suomessa?

      • Anonyymi

        Tesla model 3 kuluttaa noin 17kWh/100km.
        Meilläpäin sähkö maksaa siirtoineen ja veroineen 11c/kWh. Eli 160 000km = 2992€
        Teslalla ei ole huolto-ohjelmaa jota tarvitsee noudattaa jotta takuu säilyisi. Huollettavaa on ainoastaan jarrujen herkistely ja sisäilman suodattimen vaihto jotka linkin teslailija oli tehnyt itse.
        Tuossa linkissä on mainittu että renkaat ym. ovat laskuissa mukana.
        Teslan latausasemalla ei ole palvelua, on laitettava latauskaapeli autoon ihan itse, suuri osa Tesla-autoilijoista pesee autonsa itse pihallaan koska pääasiassa asuvat omakotitaloissa.
        Polttomoottoriautoilijankin täytyy syödä. Syöminen ei mielestäni kuulu autoiluun mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla model 3 kuluttaa noin 17kWh/100km.
        Meilläpäin sähkö maksaa siirtoineen ja veroineen 11c/kWh. Eli 160 000km = 2992€
        Teslalla ei ole huolto-ohjelmaa jota tarvitsee noudattaa jotta takuu säilyisi. Huollettavaa on ainoastaan jarrujen herkistely ja sisäilman suodattimen vaihto jotka linkin teslailija oli tehnyt itse.
        Tuossa linkissä on mainittu että renkaat ym. ovat laskuissa mukana.
        Teslan latausasemalla ei ole palvelua, on laitettava latauskaapeli autoon ihan itse, suuri osa Tesla-autoilijoista pesee autonsa itse pihallaan koska pääasiassa asuvat omakotitaloissa.
        Polttomoottoriautoilijankin täytyy syödä. Syöminen ei mielestäni kuulu autoiluun mitenkään.

        Model 3 kuluttaa 17 kWh per 100 km (jos ajaa säästellen) sen akkuihin ladatusta sähköstä. Kuitenkin latauksen saaminen akkuihin aiheuttaa 16% häviön (keskimäärin). Siten omistaja maksaa vähän päälle 20 kWh/100km:stä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Model 3 kuluttaa 17 kWh per 100 km (jos ajaa säästellen) sen akkuihin ladatusta sähköstä. Kuitenkin latauksen saaminen akkuihin aiheuttaa 16% häviön (keskimäärin). Siten omistaja maksaa vähän päälle 20 kWh/100km:stä.

        Olkoon sitten niin. Toki polttikset syövät reilulla ajolla enemmän kuin nuo edellä mainitut kulutukset, varsinkin "tehokkaat" autot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe