"No Poo" -liike ja sen hiustenhoitokeinot

"No Poo" ei viittaa "ei ulosteeseen" vaan "ei shampooseen," niin hassulle kuin liikkeen nimi särähtääkin.

Netistä tuntuu löytyvän väkeä joka vanoo sen nimeen etteivät käytä mitään tehtaalla tuotettua shampoota tai hoitiainetta hiusten pesuun ja käyttävät luonnollisiksi näkemiään keinoja kuten laimennettua leivontasoodaa ja omenasiiderietikkaa.

Olen huomannut että tätä liikettä edustavissa näen hyvin harvoin suomalaista eli tyypillisen pohjoismaista hiustyyppiä. Tällä tarkoitetaan tyyppiä jolla on keskimääräistä enemmän hiusjuuria päähanassa mutta suorat, hennommat suortuvat. Ne olisivat hyvinkin paksut oikein käsiteltynä mutta ovat herkkiä mm. kuivuudelle.

Leivontasooda on hyvin emäksinen ja omenasiiderietikka hyvin hapan aine. Ensimmäinen avaa hiusten huokoset ja järkyttää luonnollista PH-arvoa. Toinen sulkee huokoset ja kuivattaa ne tehokkaasti. Kumpikin näistä on siis melkoista uhkapeliä mitä tulee pohjoismaisiin hiuksiin.

Itse siis lähtisin tarkastelemaan tätä ilmiötä hieman kritisoiden. Etenkin kun varjelen kovasti pitkiä hiuksiani.

4

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itseasiassa pelkkä vesipesu saa hiukset näyttämään paksummilta, vahvistaa niitä. Ihmiset pesevät hiuksensa pilalle.Mitä enemmän hiuksia pestään sen nopeammin ne rasvoittuvat. Jotkut käyttävät viimeiseen huuhteluveteen lorauksen omenaviinietikkaa. Soodalla en suosittele pesemään. Jos haluaa hiustensa kunnon paranevan niin kannattaa aloittaa öljyhoidolla. 1/2-1 tl luomukookosöljyä ( on Life- liikkeessä, ruokakaupan Urtekram luomu kylmäpuristettu kookosöljy), 1/2-1tl oliiviöljyä pieneen kippoon, vesihauteeseen, kylppärin lavuaariin kuumaa vettä, sekoittaa öljy). Kuivaan tukkaan hierotaan, päänahkaan myös, annetaan vaikuttaa vähintään puoli tuntia, mieluusti tunti- kaksi. Sitten pestään kananmunan keltuaisella, joka sekoitettu n.1/2-1 dl haaleaa vettä.( Keltuainen irrottaa rasvaa). Huuhdellaan haalealla viileällä vedellä, lopuksi kylmä. Lopuksi voi hyvin pienellä määrällä shampoota kevyest pestä hiukset. Hius voi tuntua öljyiseltä, sitä ei pidä säikähtää. Lopputuloksen näkee vasta kun kuivat. Öljyhoidon jälkeen hiukset eivät rasvoitu, koska öljyhoito on ravinnut päänahkaa ja se ei rupea puskemaan heti rasvaa. Jos pesee shampoolla päänahkaa niin se rupeas vain puskemaan rasvaa nopeammin. Tukkaa ei kannata pestä kuin kork. kerran viikossa. Itseasiassa pelkkä vesipesu tekee hiuksista hyvät. Öljyhoidolla kannattaa aloittaa. Jos joskus hieman shampoota niin kaupoissa on sulfaanittomia shampoita. Kaikki vaahtoavat tuotteet pilaavat tukan. Itse hiusta ei saa koskaan hangata shampoolla, vain hiukan päänahkaa. Hyvin pieni määrä shampoota riittää, se hierotaan aina ensin kämmeniin ja sitten vasta päänahkaan. Hoitoaine aina pyyhekuivaan tukkaan. Pyyhkeellä ei saa hangata tukkaa. Ihmiset jotka pesevät pelkällä vedellä niin hiukset ei enää rasvoitu, tulevat paksumman ja taipuisamman ja kiiltävämmän näköisiksi.

    • Anonyymi

      Tuli käytettyä joskus hiuksiin laimennettua omenasiiderietikkaa. Tulos oli kuin mistäkin kauhuelokuvasta, menetin varmaankin yhtä paljon hiuksia kuin viikossa tai enemmän, noukin pois niin kammasta kuin viemäristäkin.

      Taisivat katketa keskeltä kun hiuspohja tuntuu aika samanlaiselta kuin ennenkin. Jouduin tasoittamaan latvoja ja totuttelemaan ohuemman tuntuisiin hiuksiin ennen kuin alkoivat kasvamaan taas.

      Hiustyyppini on justiinsa tuollainen, paljon juuria ja hennot suortuvat. Ne jotka kyseistä elintarviketta mainostavat hiuksiin omaavat yleensä afrikkalaiset tai latinot hiukset. Ei suomalaisia jotka poikkeavat niistä melkoisesti.

    • Itse pesen hiuksiani kerran, korkeintaan kaksi kertaa viikossa. Käytän ihan shamppoota, mutta välillä mulla ollut käytössä joku luonnon-tai luomukosmetiikkaa oleva shamppoo, joskus myös joku apteekistakin saatava. Tällä hetkellä ihan tavallisesta kaupasta ostettu (Tosi hieno suomalainen -shamppoo).Esim. Lorealin shamppoita en käytä, kun niissä on silikonia (tai ainakin ennen oli) ja luulen, että se saa mun pään kutisemaan, kun ainakin aikoinaan mun pää kutisi aina, kun käytin Lorealin hiustenhoitotuotteita. Mulla lyhyet hiukset, tuuheat eli paljon hiuksia päässä, mutta yksittäinen hius ei paksu, hiukset piikkisuorat, päänahka aika kuiva ja hilseilevä, etenkin hilseilee enemän jos kasvatan vähänkin pidemmät hiukset, kun päänahka ei saa silloin kauheastin ilmaa tuuhean tukan takia. Olen sen kannalla, että vähemmän kemikaaleja on parempi aina kun mahdollista, mutta hiustenhoitotuotteiden on hyvä olla myös omalle hiuslaadulle ja päänahalle sopivia. Eikä hiuksia kannata pestä ihan joka päivä, varsinkin jos lyhyt tukka. Välillä pelkkä vesipesukin riittää.

      • Ei pitkiäkään hiuksia pestä joka päivä. Oli pitkät tai lyhyet hiukset, hiuspohja aina reagoi siihen että onko hiuksissa sen omaa luonnollista talia tai ei, nimeltään sebum. Juuri se saa hiukset rasvaiseksi ja se on kroppamme omaa hoitoainetta joka on tarkoitettu niin ihon kuin hiusten suojaksi.

        Ylirasvoittuminen on tavallaan ihon ongelmanratkaisua eli sen mielestä teemme väärin.

        Kerran tai kaksi viikossa olisi juuri se suositus. Itsekin shampoota käyttäessä haluaisin tietää että ovatko ainesosat luonnollisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2214
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1448
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1055
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe