Millainen on yhden miehen asuttava vene, joka on halpa ylläpitää ja käytännöllinen?

Anonyymi

Jos ostaisi veneen yhdelle hengelle eläkepäiviä varten ja pyrkisi siihen, että ylläpito olisi mahdollisimman halpaa ja että vene palvelisi ennen kaikkea yhden miehen tarpeita, niin millainen olisi vene?

Pienuudesta kai kaikki lähtee, koska kulut kasvavat nopeasti koon myötä. Mutta miten pieni on liian pieni?

78

1898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljolti kiinni siitä, missä haluaa seilata ja pitääkö seisomakorkeutta vaatimuksena. Asuttavuudeltaan jeikäläiselle riittäisi 22 jalkainen mutta ottaisin 26 jalkaisen ettei tuntuisi liian jollamaiselta. Yli 32 jalkaisia en katselisi. Mahdollisimman halpa ylläpito edellyttää mahdollisimman uutta tai hiljattain perusteellisesti kunnostettua venettä, koska muuten on jatkuvasti jotain laitettavaa normaalin ylläpidon lisäksi. Hankintahinta tietysti nousee kun ylläpitokustannus laskee.

    • Anonyymi

      Jollainen? Olen vakuuttunut lampia kahlatessa itse asiassa.

    • Anonyymi

      Seilailin aikanani Scanper 22 -veneellä yksin. Kaikki sisätila on yhtenäistä, istumakorkeus löytyy ja asuttavuus riittää parinviikon reissuille. Vesi on kanisterissa, perämoottori, hella, Wallas -lämmitin. Se on silti liian pieni sisäsaariston ulkopuolelle.
      Joku 27 jalkainen, Sunwind tms. saattaisi riittää jo.
      Nyt asustelen yksin 33 -jalkaisessa Välimerellä ympärivuotisesti, veneen arvo joku 35 000. Seisomakorkeus, kunnon tankit, suihku, kuumavesisysteemit, sähköinen ankkurivinssi ja yksi kunnollinen makuukajuutta, toinen auttavankokoinen keulassa.
      Suomesta venettä hommattaessa pulmaksi yleensä aina tulee vanhojen skandien vajavainen asuttavuus tässä 10 m luokassa. Pienet tankit, onneton peräkajuutta, ei suihkua, kulmikas avotila jne.
      Valinnoissa oli mukana ainakin nämä:
      -Etap 32
      -HR 312
      -Malo 106
      -Baltic 33
      -Nauticat 33
      -Bavaria 340
      -Bavaria 32
      -Moody 336, jonka ostin.
      Baltic putosi ensin pois, se ei ole asuttava.
      HR putosi läpikäveltävän ja puusisusteisen vessan sekä pelkän pistopunkkansa takia.
      Nauticat tippui pois nihkeän seilattavuutensa vuoksi. Se silti kannattaa katsoa, asuttavuus on ylivertaista kymppimetristen joukossa.
      Malo tuntui muuten hyvältä mutta kyllin hyväkuntoista ei löytynyt. Etap on varmasti hyvä, olen sellaisella seilannut. Omaan silmään se vaan ei oikein sovi. Bavarian vanha 340 on hyvä mutta harvinainen. 32 taas osuisi hyvinkin.
      Kun en budjettiasi tiedä, on vaikea vastata. Pyri kuitenkin vähintään 27 -jalkaiseen ja jos pystyt, osta kymppimetrinen. Sitten ei oikein mikään ajateltavissa oleva reissu jää tekemättä eikä vene ole yhtään liian iso vielä.
      Ariel 336.

      • Anonyymi

        Toppirikisen Moodysi purjepinta-ala taitaa olla aika vähäinen veneen painoon nähden, kuinka se kulkee? Onko rautaköli vai muu?


    • Anonyymi

      Suomen vesillä muutaman viikon asumiseen katsoisin 25-30-jalkaisia. Itsellä oli Lohi 25 aikoinaan. Se oli mielestäni mukava. Se on hitaampi, mutta satamassa helpompi kuin 30-jalkainen. Spriikeitin on tietty vähän tehoton, kaasuliesi olisi mukavampi. Sunwind 27 olisi myös hyvä. Pidempiin asumisiin vaikka joku 30-jalkainen. Perämoottori on helppo ylläpitää, 30-vuotias sisädiesel ongelmien tullen ei. Toisaalta dieselin kanssa on mukavampi ajella.

    • Anonyymi

      Jos purjehdit vain kesäkauden suomen rannikolla/saaristossa,niin perämoottori
      Vaihtoehdoista edullisin.kokoluokka 6-8m.paino max 2.5 tonnia.perämoottori painavimmissa vaikka 10 hv.pakki on tosin heikompi kuin keskimoottoreissa,mutta
      Uusinta huomattavasti edullisempaa.sisätila layout oman mieltymyksen mukaan.
      Mielestäni parant 25 aika hyvä...onnea etsintään!

    • Anonyymi

      Kaikkein paras vene yksin purjehtivalle, vaikka siihen loistavan tilasuunnittelunsa puolesta mahtuisi koko perhekin, on ehdottomasti folkkari! Folkkari on niin hyvin suunniteltu vene, että yhtä hyvää tullaan tuskin koskaan suunnittelemaankaan. Se on loistavasti ohjautuva ja taipuu niin retkeily- kuin kilpapurjehdukseenkin. Folkkarilla on menty jopa maailman ympäri! Ja kaiken lisäksi se on vielä edullinen. Unohda suosiolla kaiken maailman Bavariat ym. ulkomaan ihmeet, sillä vesillä ei ole folkkarin voittanutta ja juuri siitä syystä se säilyttää suosionsa vuosikymmenestä toiseen!

      • Anonyymi

        Folkkari nyt ei ainakaan ole aikamiehen vene. Kuka haluaa elää ryömintäkorkeudessa tuntia pitempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Folkkari nyt ei ainakaan ole aikamiehen vene. Kuka haluaa elää ryömintäkorkeudessa tuntia pitempään.

        Olet poispilattu vellihousu.


    • Anonyymi

      Tästä uusi Viko 27ds hintaan 30 000 euroa. Näyttää muuten hyvältä, mutta liettä ei voi käyttää purjehtiessa. Traileroitava, eli talvisäilytys omalla pihalla maksaa vain satasen kuljetuspalkkiota eikä tarvitse kuulua venekerhoon. Jos joutuu ottamaan lainaa, sen maksaa tuolla edulla pois pikku hiljaa.

      https://www.yacht.de/gebrauchtboote/264012-viko-yachts-viko-27ds

    • Anonyymi

      Kyllä seisomakorkeus täytyy keskimittaiselle miehelle olla, kun veneessä on tarkoitus viettää pitkiä aikoja. Löysin tiedon, että joissakin pienissä matkapurjehdusveneissä sellainen on. Esimerkiksi Vancouver 28:ssa mahtuu seisomaan reilu 180-senttinen ihminen.

      Mietin myös sitä, että kokkausmahdollisuus pitäisi rakentaa myös ulos. On esimerkiksi olemassa jos jonkinlaisia tuulelta suojattuja kaasulla toimiva ratkaisuja, joissa kattila ja poltin roikkuvat ketjussa, jolloin pohja osoittaa alaspäin kallistuksessakin.

      • Anonyymi

        Vaikuttaa hyvältä, Englannista löytyy muutamia merikelpoisia pieniä pursia kovaan mrnoon

        CA


      • Anonyymi

        "kattila ja poltin roikkuvat ketjussa, jolloin pohja osoittaa alaspäin kallistuksessakin"
        Ei todellakaan, vaan kattila ja poltin heiluvat tasapainoaseman ympärillä aivan miten sattuu, joten varo kattilasta ulos roiskuvaa kiehuvaa vettä.
        Heilahduksen vaimennin on ehdoton välttämättömyys ei-kiinteästi asennetussa veneliedessä, olipa se toteutettu sitten kuivakitkalla kuten yleensä tai vaikkapa iskareilla, jps liettä on tarkoitus käyttää merelläin, eikä vain satamassa.


    • Anonyymi

      Mielenkiinoinen avaus aloittajalta.

      Sen verran tarkennusta lähtötiedoista. Tarkoitatko asuttavuudella ympärivuotista? Talvetkin Suomessa?

      Aihe kiinnostaa itseäkin.

    • Anonyymi

      Näyttää noita H35:a olevan useita tarjolla. Hintakaan ei hirvitä, jos ikä ei haittaa.

    • Anonyymi

      En tarkoita asumista ympäri vuoden, vaan talveksi menisin muualle, mutta en todennäköisesti mihinkään lämpimään. Pärjäähän tuo Norjan kaverikin öljykamiinansa kanssa.

      Lähinnä kiinnostaa se, millainen vene kannatatisi ostaa ja millaiseksi vene kannattaisi varustella, jotta se palvelisi nimenomaan yhden hengen tarpeita mahdollisimman halvalla.

      • Anonyymi

        Laajasti uusittu, vahvasti rakennettu. Katso tarjontaa UK, Norja yms. Missä rakenteet ovat lujia ja kestävät keliä, yksin mentäessä helpottaa autopiltotti, kaikki köydet viritelty istuiloraan, isot tankit, matala syväys, köysi knaapeja useita, muös keskellä...


      • Anonyymi

        Menisit muualle mutta et lämpimään, siis menisit talveksi kotiisi, vai menisit veneellä muualle? Jos menisit kotiisi niin et tarvitsisi pohjanmerelle sopivaa venettä vaan paremminkin kevyessä tuulessa kulkevaa kryssivenettä saaristoon.


      • Anonyymi

        Siis: "Lähinnä kiinnostaa se, millainen vene kannatatisi ostaa ja millaiseksi vene kannattaisi varustella, jotta se palvelisi nimenomaan yhden hengen tarpeita mahdollisimman halvalla."

        Omalla kokemuksella vene voi olla kesäkotina melko edulliseen hintaan.
        Veneessä pitää olla kohtuulliset sisätilat eli sänky, veski ja jonkinlainen keittiö.
        Vaikka suunnittelisit syödä päivittäin ulkona, niin tarvitset sen keittomahdollisuuden.
        Veski on tarpeen vaikka satamassa sellainen olisi. Itsellä on riittänyt hieman parempi porta potti. Helppo käyttää ja tyhjentää eikä haise.
        Itsellä on pakkomielle siihen, että vene liikkuu purjeilla. Jos etsit satamapaattia ja kustannustehokasta kesäasuntoa, niin moottorivene on ihan hyvä sekin.
        Asuintilalla saa olla myös leveyttä n. 3m. Itse kärsin jonkinverran siitä, että paattini seisomakorkeus on alle 2m.
        Jos mahdollista, niin hommaa paatti syksyllä. Käytettyä ostaessa on tehtävä tarkka syyni veneestä ja apulaitteista ettei sitten tule ikäviä yllätyksiä. Kuluttajalta ostettaessa takuu loppuu samalla kun myyjän takavalot lakkaavat näkymästä. Liikkeellä on aina jonkinmonen vastuu myymästään tuotteesta.
        Satamapaikkoja kannattaa sitten harkita ennen sopimusta. Onko vesi ja sähkö. Onko marina-palveluita kuten sauna, baari, pyykuinpesu jne.Millaiset joukkoliikennemahdollisuudet ja/tai miten onnistuu auton pysäköinti?


    • Anonyymi

      Myisin asuntoni, jättäisin mökin, asuisin pääosin veneessä, joskus mökillä.

    • Anonyymi

      Mites joku moottoripursimainen, vaikka Degerö 28 tai Monsun 31? Tai jos ihan pientä ja halpaa etsii niin Avance 245 on klassikko.

      • Anonyymi

        Avance 24/245 on vähän jollamainen purjehtia ja matala asua, mutta voihan sitä toisaalta leikkimökissäkin asua.


    • Tunnen äijiä, jotka asustelee koko kesän H-veneessään. Se on asenteesta, ei veneestä kiinni.

    • Anonyymi

      Tottahan se on, että asenne ratkaisee, mutta jos nyt kuitenkin valmistelisi, kun on vielä työelämässä ja rahaa tulee säännöllisesti kohtuullinen määrä.

      Yllättävän vaikeaa on parviälyllekin selvittää, millainen olisi yhdelle ihmiselle sopiva vene. Esimerkiksi toimintoihin liittyvistä ratkaisuista ei ole vielä sanaakaan.

      • Anonyymi

        "Jos ostaisi veneen yhdelle hengelle eläkepäiviä varten ja pyrkisi siihen, että ylläpito olisi mahdollisimman halpaa ja että vene palvelisi ennen kaikkea yhden miehen tarpeita, niin millainen olisi vene?"

        Parviälylle voi antaa lähtötiedoiksi vaikkapa mitä toimintoja on oltava ja mitkä eivät ole tarpeen, eikä ainoastaan, että ylläpito olisi mahdollisimman halpaa. Sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi

        Olet väärässä ja vielä hieman epäkohtelias.

        Tuossa oleellisimmat aikaisemmasta vastauksesta.

        "Laajasti uusittu, vahvasti rakennettu. Katso tarjontaa UK, Norja yms. Missä rakenteet ovat lujia ja kestävät keliä, yksin mentäessä helpottaa autopiltotti, kaikki köydet viritelty istuiloraan, isot tankit, matala syväys, köysi knaapeja useita, muös keskellä..."

        Lisäisin vielä 2 x pikareivi ja köydet istuinkaukaloon, rulla genua tai itseskuuttaava fokka genaakkeri kevyillle tuulille. Köysikela takatuhdolla, elämän langat molemmin puolin.

        Huomaat sitten itse mitä tarvitset.

        Itse hommaisin pitkäkölisen vaikka algeron tai collin acherin tuleville seikkailuille, koska kantaa purjeet hyvin kovemmissakin olosuhteissa, tietysti kärsii kevyillä tuulilla.


      • Joku tuolla aiemmin suositteli perämoottoria. Se on mielestäni yksinpurjehtijalle huono ratkaisu. Tuossa mainitsemassa H-veneessä pitäisi lähes samanaikaisesti killua peräkannella taistelemassa moottorin kanssa ja keulassa valmistelemassa kiinnittymistä. Luonnonsatamiin tultaessa olisi vielä ankkuriköysikin yhdessä kädessä. Tuossa tilanteessa arvostaa dieseliä.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Joku tuolla aiemmin suositteli perämoottoria. Se on mielestäni yksinpurjehtijalle huono ratkaisu. Tuossa mainitsemassa H-veneessä pitäisi lähes samanaikaisesti killua peräkannella taistelemassa moottorin kanssa ja keulassa valmistelemassa kiinnittymistä. Luonnonsatamiin tultaessa olisi vielä ankkuriköysikin yhdessä kädessä. Tuossa tilanteessa arvostaa dieseliä.

        Tai sitten sähköperämoottoria jossa jatkettu kohva sitloorassa. Ainut taistelu on virtakytkimen kääntö ja moottorin laskeminen alas ennen lähtöä. Jos ajelee pitkään, niin jossain vaiheessa liuúttaa moottorin ylös jarruttamasta.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Joku tuolla aiemmin suositteli perämoottoria. Se on mielestäni yksinpurjehtijalle huono ratkaisu. Tuossa mainitsemassa H-veneessä pitäisi lähes samanaikaisesti killua peräkannella taistelemassa moottorin kanssa ja keulassa valmistelemassa kiinnittymistä. Luonnonsatamiin tultaessa olisi vielä ankkuriköysikin yhdessä kädessä. Tuossa tilanteessa arvostaa dieseliä.

        En puhuisi taiteilusta peräkannella: itse pidän H:n ohjailua perämoottorilla päin vastoin erityisen kätevänä.

        Pinnan voi halutessaan vaikka lukita keskelle ja pelkkää konetta pyöritellä. Liikkeet ovat hyvinkin ketteriä. Kääntyy ns. kolikolla.

        Siitä ongelmasta ei kai pääse sisäkoneella sen helpommalla, että joskus pitää käydä keulassa ja joskus pitää leikkiä ankkurilla.


    • Anonyymi

      Katse vaikkapa Ruåtsiin, niin tarjonta monipuolistuu. Länsirannikolla on merikelpoisempaa tarjontaa ja kunnon myrkkymaalitkin pohjassa.
      Sisäkorkeutta pitää olla sen verran, että pipo päässä pääsee etenemään ainakin salongin pöydän ääreen nöyrtymättä. Pituutta se vaatii homeisilta skandeilta sen 30 käpälää ja esimerkkejä veneistä:

      Boström B31, hinnat alkaen 9 k€ hyvällä tekniikalla.
      Fastnet 34, yksi kaupan 11 k€.
      Forgus 31, kympin pintaan jos löytyy.
      Jarrack 33, 15-20 k€.
      Jon 30. Suomestakin löytynee 17 k€.

      Ruåtsin, ranskan ja brittien suunnittelemissa on usein vessaan tehtävissä helpolla suihkulle systeemit.

      Noilla mainitsemillani uskaltaa hieman kovempaankin keliin, eikä ne hakkaa aallokossa.

      Sailguide.com kertoo hyvin lisää skandiveneneistä.

    • Anonyymi

      https://bluewaterboats.org/albin-vega-27

      Albin vega sopii hyvin yksinpurjehdukseen isoillekkin vesille, Hinnat muutamasta tonnista ylöspäin, yksinkertainen, matalasyväys siis helppo ja edullinen yllä pitää ja kunnossaolevalla pallonkiertokin mahdollista.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        You tubistakin löytyi toinen yksinpurjehtija vegalla paljon lisää

        https://youtu.be/OumgVi2TfDY

        Purjehdus on tärkeää mutta tässä vissiin etsitään kesäasuntoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjehdus on tärkeää mutta tässä vissiin etsitään kesäasuntoa?

        No sellaista ei oikein löydy alle 50" kokoluokasta ja edullisuu yms häviävät.

        Se on sitten 33 nauticat, kuten joku mainitsi, on sellaisellakin purjehdittu pallon ympäri, vaikka skandimiehet parjaavat vanhaa, lepoisaa luotto mp:tä ja kyllä sillä vastakäännös onnistuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjehdus on tärkeää mutta tässä vissiin etsitään kesäasuntoa?

        vegassa on ruhtinaalliset tilat verrattuna moneen tässä keskustelussa mainittuun venhoon.


    • Anonyymi

      Tuossa olisi rapialla kymppitonnilla ehkä hyvälle tinkaajalle kunnostettu Albin Ballad. Vene on käynyt aika perusteellisen remontin 2015, uusia purjeitakin aikamoinen määrä.

      https://www.theyachtmarket.com/en/boat-for-sale/1951208/

      Päädyit mihin veneeseen tahansa osta se joka on parhaimmassa kunnossa.

      • Anonyymi

        Ja sen jälkeen voi alkaa virittelemän yksinpurjehduta helpottavia viritelmiä, jos kaipaa.

        Autopilotti riittävän nopea ja vahva on ykkös varuste...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sen jälkeen voi alkaa virittelemän yksinpurjehduta helpottavia viritelmiä, jos kaipaa.

        Autopilotti riittävän nopea ja vahva on ykkös varuste...

        Juurikin näin. Aika harvoin näkee tuossa ikäluokassa noin perusteellisen refitin läpikäynyttä venettä, uudella koneellakin ajettu alle 200 tuntia. Uusi heloitus, koko riki, purjeet ja elektroniikka liesiä, pappatelttaa ja uuneja, hostereita myöten. Noi Fusionin veneisiin tarkoitetut äänentoistojärjestelmätkään eivät ole aivan halvimmista päästä. Parhaimmat niistä maksaa lähemmäs kymppitonnia isommissa jahdeissa. Voi olla ettei tuossa kyllä omistaja enään paljon tinki hinnasta, sitä oli juuri pudotettua 7 tonnilla. Ei tule mieleen kuin enään AIS ja tuossa on kansainvälisille vesillekin kaikki varusteet nykypäivää.


      • Anonyymi

        Ei ihme, että on jo nyt kauppa meneillään, toi olisi ollut järkiostos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihme, että on jo nyt kauppa meneillään, toi olisi ollut järkiostos!

        Näitä poikkeuslöytöjä on ollut nyt muutamia juurikin skotlannissa, briteissä, mutta myös karibian saarilla. Epäilen hieman että osa voi olla coronaan menehtyneitä omistajia - veneilijät kun nyt tuppaa suurelta osin olemaan jo riski-iässä virukselle. Vertailun vuoksi niin vastaavista veneistä ilman mitään remontteja alkuperäillä varusteilla pyydetään suomessa lähemmäs kymppiä, mutta ei ne sitten kyllä liikahdakaan minnekään. Cruiserit maailmalta on myös laittanut blogeihinsa aika älyttömiäkin tarjouksia mitä maailman varikoilta löytyy. Fijillä oli hiljattain crusingvalmis teräsketch, 47 jalkainen myynnissä 30 tuhannella dollarilla johon olisi pitänyt vaihtaa kone ja riki. Lähes kaikki sanovat että maailman telakoille on alkanut kerääntymään tavaraa joille ei ole enään käyttöä.


    • Anonyymi

      Laurin Koster 28 / 32 tai Allegro 28 /32. Näillä voit mennä mihin vain varusteista riippuen.

      • Anonyymi

        Lisättäköön norjalainen Scylla, joka alunperin taidettiin suunnitella meripostin jakajille ja kalastajille mikäli oikein muistan.


      • Anonyymi

        Pikkujuttu, Allegro 27 tai 33 jalkainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisättäköön norjalainen Scylla, joka alunperin taidettiin suunnitella meripostin jakajille ja kalastajille mikäli oikein muistan.

        Eikös se ole luvialainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ole luvialainen.

        On ja on myös Norjalais valmisteinen pursi. Eroa kuin yöllä ja päivällä näillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ja on myös Norjalais valmisteinen pursi. Eroa kuin yöllä ja päivällä näillä.

        Björn Nyberg aloitti veneiden rakentamisen 1960-luvulla, suunnitteli Scylla-veneen ja keskittyi oman venetyyppinsä rakentamiseen. Neljänkymmenen vuoden aikana Nyberg ja Ismo Lilja rakensivat yli 70 Scyllaa Sådön veistämöllä Luvialla.

        Pekka Parikka kirjoitti 1980-luvulla erään parhaimmista kirjoista, joita on julkaistu veneen suunnittelusta ja rakentamisesta. Kirja on ”Myrskylinnusta” mutta se on muutakin – se on kuvaus Nalle Nybergistä, luovasta suunnittelusta, laivojen ja veneiden rakentamisen traditioista, myös sinnikkyydestä ja uskosta omaan työhön. Parikka kirjoittaa: ”Björn Nyberg on eräs harvoja venesuunnittelun ja veneenrakennuksen puhdaslinjaisia traditionalisteja maassamme”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Björn Nyberg aloitti veneiden rakentamisen 1960-luvulla, suunnitteli Scylla-veneen ja keskittyi oman venetyyppinsä rakentamiseen. Neljänkymmenen vuoden aikana Nyberg ja Ismo Lilja rakensivat yli 70 Scyllaa Sådön veistämöllä Luvialla.

        Pekka Parikka kirjoitti 1980-luvulla erään parhaimmista kirjoista, joita on julkaistu veneen suunnittelusta ja rakentamisesta. Kirja on ”Myrskylinnusta” mutta se on muutakin – se on kuvaus Nalle Nybergistä, luovasta suunnittelusta, laivojen ja veneiden rakentamisen traditioista, myös sinnikkyydestä ja uskosta omaan työhön. Parikka kirjoittaa: ”Björn Nyberg on eräs harvoja venesuunnittelun ja veneenrakennuksen puhdaslinjaisia traditionalisteja maassamme”.

        Hauska kirja ja merikelpoinen alus CA sarjassa.


    • Anonyymi

      Jos alusta saakka suunnittelisi nimenomaan yhden hengen käyttöön, niin ainakin tällaisia ratkaisuja tulisi itselleni.

      -Avotila suuri ja suojaisa. Siellä aikaa kuitenkin vietetään. Siihen yhteyteen voisi rakentaa mahdollisimman paljon säilytystiloja ja ruoantekomahdollisuuden ja riittävän korkean teltan. Olisi hyvä, jos avotilassa mahtuisi nukkumaan (yöpurjehdukset yksin).

      -Keulaan erilliset WC ja suihku, joiden edessä säilytystilaa.

      -Meripunkka poikittain, jotta se ei veisi pituussuunnassa tilaa. Punkka täytyy pystyä päivällä "katkaisemaan" keskeltä.

      -Sohvien tilalle yksi tuoli ja irrotettava pöytä. Siinä voi syödä. Muu sohvien tila käytettävä säilytystiloksi tavaroille ja tekniikalle.

      -Kyljet täyteen aurinopaneeleita. Epäsuora paistekin lataa paljon, kun edessä ei ole varjoja.

      -Aurinkopaneelien seuraksi polttokenno.

    • Anonyymi

      Lisäksi pirusti painoa köliin, jotta ylös säilötyt tavarat eivät liiaksi horjuta painopistettä.

      • Anonyymi

        Yli vakauskaan ei ole stabilisuuden tai miellyttävyyden kannalta hyväksi merikelpoisessa aluksessa


    • Anonyymi

      Itse hommasin tossa pari kuukautta sitten Neptun 22- purjeveneen, jossa nostoköli. Nostokölin ansiosta venettä voi talvet säilyttää trailerilla ja helppo laskea ja nostaa rampilta. Tilaakin veneessä löytyy ihan mukavasti ja itsellä ainakin rullagenoa. Neptun veneet ovat aika harvinaisia Suomessa eikä niitä ole nettiveneessä juurikaan, mutta Saksassa niitä löytyy hyvin paljon. Saksalaisilla nettisivustoilla niitä on pilvin pimein myytävänä.

    • Anonyymi

      Harkitsisin vakavasti moottoripurtta tällaiseen käyttöön. Jos on tarkoitus asua veneessä, niin ne tarjoavat asumiseen parhaat puitteet. Useimmilla kykenee purjehtimaankin, jos ei ole kiire. - Ja mihinkä eläkeläisellä olisikaan kiire..

      • Anonyymi

        Minusta kiire ei ole peruste hyvin purjehtivan veneen hankkimiselle, vaan se, että hyvin purjehtivalla veneellä on mukava purjehtia.

        Jos vene luovii hyvin, venettä voi kuljettaa vapaammin ja helpommin haluamiinsa suuntiin. Jos vastakäännös sujuu, sellaisia mielellään tekee. Jos vene kulkee myös kevyellä tuulella, sillä tulee purjehdittua enemmän. Ei ole haitaksi, että vene soveltuu kovempaankin keliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta kiire ei ole peruste hyvin purjehtivan veneen hankkimiselle, vaan se, että hyvin purjehtivalla veneellä on mukava purjehtia.

        Jos vene luovii hyvin, venettä voi kuljettaa vapaammin ja helpommin haluamiinsa suuntiin. Jos vastakäännös sujuu, sellaisia mielellään tekee. Jos vene kulkee myös kevyellä tuulella, sillä tulee purjehdittua enemmän. Ei ole haitaksi, että vene soveltuu kovempaankin keliin.

        Kun etuharus ylettyy niin usein osatakiloiduissakin lähes toppiin asti, niin eikö niiden käsittelykin ole sitten käytännössä sama kuin toppirikisenkin, kun etuharus on vain aavistuksen alempana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun etuharus ylettyy niin usein osatakiloiduissakin lähes toppiin asti, niin eikö niiden käsittelykin ole sitten käytännössä sama kuin toppirikisenkin, kun etuharus on vain aavistuksen alempana?

        En yhtään tiedä, enkä tiedä sitäkään, mikä lainaamassasi viestissä johti ajatuksesi osatakiloidun ja toppirikisten eroihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En yhtään tiedä, enkä tiedä sitäkään, mikä lainaamassasi viestissä johti ajatuksesi osatakiloidun ja toppirikisten eroihin.

        Turhaan vastailit sitten. Edellisissä viesteissä kirjoitettiin vastakäännöksistä ja luovimisesta ja tuulista, purjeista ja purjeveneistä, purjehtimisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta kiire ei ole peruste hyvin purjehtivan veneen hankkimiselle, vaan se, että hyvin purjehtivalla veneellä on mukava purjehtia.

        Jos vene luovii hyvin, venettä voi kuljettaa vapaammin ja helpommin haluamiinsa suuntiin. Jos vastakäännös sujuu, sellaisia mielellään tekee. Jos vene kulkee myös kevyellä tuulella, sillä tulee purjehdittua enemmän. Ei ole haitaksi, että vene soveltuu kovempaankin keliin.

        Tuollaista olisi kivaa nähdä kesällä, mutta ei porukat jaksaenää purjehtia, siis luovia


      • Anonyymi

        Nauti cat 33 kyllä purjehtii ihan riittävän hyvin ja kokoisekseen hyvin asuttava, ei se raaseri ole, mutta kyllä sillä luovii ja vastakäännökset menee.

        Avomerellä tuolla nousukulmalla ei juurikaan väliä matkapurjehduksessa, eikä oikeastaan saaristossa, se on asenteesta kiinni.

        Jis on wannbe pursipoika toki harmittaa jos nousukulma 0.5° astetta huonompi (karrikointia)

        Suosittelen aloittajaa käymään kokeilemassa NC33

        Itselläni ei ole ko. Venettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nauti cat 33 kyllä purjehtii ihan riittävän hyvin ja kokoisekseen hyvin asuttava, ei se raaseri ole, mutta kyllä sillä luovii ja vastakäännökset menee.

        Avomerellä tuolla nousukulmalla ei juurikaan väliä matkapurjehduksessa, eikä oikeastaan saaristossa, se on asenteesta kiinni.

        Jis on wannbe pursipoika toki harmittaa jos nousukulma 0.5° astetta huonompi (karrikointia)

        Suosittelen aloittajaa käymään kokeilemassa NC33

        Itselläni ei ole ko. Venettä

        Kartikointi on oivallinen tehokeino, mutta kyse ei tietenkään ole puolen asteen eroista, vaan kokonaisuudesta. Ketterää ja kykenevää alusta on mukava purjehtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nauti cat 33 kyllä purjehtii ihan riittävän hyvin ja kokoisekseen hyvin asuttava, ei se raaseri ole, mutta kyllä sillä luovii ja vastakäännökset menee.

        Avomerellä tuolla nousukulmalla ei juurikaan väliä matkapurjehduksessa, eikä oikeastaan saaristossa, se on asenteesta kiinni.

        Jis on wannbe pursipoika toki harmittaa jos nousukulma 0.5° astetta huonompi (karrikointia)

        Suosittelen aloittajaa käymään kokeilemassa NC33

        Itselläni ei ole ko. Venettä

        Ei hyvää nousukulmaa pelkästään luovimiseen tarvita. Usein noustaan tuuleen vain yhtä samaa halssia pitkään, joka jäisi tekemättä veneellä jossa on huono nousukulma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kartikointi on oivallinen tehokeino, mutta kyse ei tietenkään ole puolen asteen eroista, vaan kokonaisuudesta. Ketterää ja kykenevää alusta on mukava purjehtia.

        Mutta pitkällä matkalla on mukava asua avarammin ja pitkillä matalapaine vesisateisina päivinä mukavaa, kun voi sisältä katsella mailman menoa tai edetä sisältä ajaen joko purjein tai koneella.

        Kaikki on kompromissia ja sulle tärkeintä itse purjehdus, itse veneilen yhteen putkeen noin puolivuotta, kun lähden koto satamasta. Siinä alkaa katsomaan merellä oloa hieman toisesta kantista ja siksi pursi vaihtui 40" LRC moottori veneeseen, kun merellä olo tärkeämpää, kuin purjeiden kanssa veuhtominen, olen sitäkin lajia tullut riittämiin harrastettua.

        LRC= long range cruising = mahdolistaa omavaraisesti oleilua pitkälle etenemällä tai oleilulle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvää nousukulmaa pelkästään luovimiseen tarvita. Usein noustaan tuuleen vain yhtä samaa halssia pitkään, joka jäisi tekemättä veneellä jossa on huono nousukulma.

        Joo, parilla vastakäännöksellä sama lopputulema saaristossa ja avomerellä tuollakaan mitään merkitystä matkapurjehduksessa.

        Ymmärrän jos olet kiireinen vkl tai 1kk loma purjehtia, ja kiire sinne laiturille nököttelemään. Aloittaja ehkä? ja itse katson asiaa näkökulmasta, että mihinkään ei ole kiire, kun aikaa on ja reissu kestää kuukausia ja maileja kertyy vaikka kuinka paljon, niin tuulen nousun kulma on pikku juttu kokonaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta pitkällä matkalla on mukava asua avarammin ja pitkillä matalapaine vesisateisina päivinä mukavaa, kun voi sisältä katsella mailman menoa tai edetä sisältä ajaen joko purjein tai koneella.

        Kaikki on kompromissia ja sulle tärkeintä itse purjehdus, itse veneilen yhteen putkeen noin puolivuotta, kun lähden koto satamasta. Siinä alkaa katsomaan merellä oloa hieman toisesta kantista ja siksi pursi vaihtui 40" LRC moottori veneeseen, kun merellä olo tärkeämpää, kuin purjeiden kanssa veuhtominen, olen sitäkin lajia tullut riittämiin harrastettua.

        LRC= long range cruising = mahdolistaa omavaraisesti oleilua pitkälle etenemällä tai oleilulle

        Metrin pituisessa (40 tuumaa) moottoriveneessä ollaan kuin sillit purkissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metrin pituisessa (40 tuumaa) moottoriveneessä ollaan kuin sillit purkissa.

        moottori vaihtui 40 -tuumaiseen veneeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, parilla vastakäännöksellä sama lopputulema saaristossa ja avomerellä tuollakaan mitään merkitystä matkapurjehduksessa.

        Ymmärrän jos olet kiireinen vkl tai 1kk loma purjehtia, ja kiire sinne laiturille nököttelemään. Aloittaja ehkä? ja itse katson asiaa näkökulmasta, että mihinkään ei ole kiire, kun aikaa on ja reissu kestää kuukausia ja maileja kertyy vaikka kuinka paljon, niin tuulen nousun kulma on pikku juttu kokonaisuudessa.

        Esim. eroa on siinä että purjehtiiko tavallisessa lounaistuulessa Helsingistä Tallinnaan ilman vastakäännöstä, vain kahdella vastakäännöksellä, tai sitten nousukyvyttömällä niin monella vastakäännöksellä ettei matka etenee kuin sivusuunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun etuharus ylettyy niin usein osatakiloiduissakin lähes toppiin asti, niin eikö niiden käsittelykin ole sitten käytännössä sama kuin toppirikisenkin, kun etuharus on vain aavistuksen alempana?

        Reilusti osatakiloidun pieni fokkapurje helpompi käsitellä luoviessa mutta etuharusta ei saa kiristettyä hekillä mutta isopurjetta saa latistettua? Kutteritakilaan voisi rakentaa mahdollisiksi nuo molemmat säädöt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. eroa on siinä että purjehtiiko tavallisessa lounaistuulessa Helsingistä Tallinnaan ilman vastakäännöstä, vain kahdella vastakäännöksellä, tai sitten nousukyvyttömällä niin monella vastakäännöksellä ettei matka etenee kuin sivusuunnissa.

        Tuossa tapauksessa, heräisi kysymys joko mennä muualle tai odotta paremoaa tuulensuuntaa, eläkeläisellä on aikaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. eroa on siinä että purjehtiiko tavallisessa lounaistuulessa Helsingistä Tallinnaan ilman vastakäännöstä, vain kahdella vastakäännöksellä, tai sitten nousukyvyttömällä niin monella vastakäännöksellä ettei matka etenee kuin sivusuunnissa.

        Hyvässä veneessä on niin mukava asua ja olla, ettei tartte lähteä vastatuuleen.

        Voi rauhassa odotella Helsnigissä, että tuuli kääntyy lounaasta vaikka länsi- taikka luoteistuuleksi.


    • Anonyymi

      Mihin veneeseen sitten ikinä päädytkin, huolehdi että ostat sen jonkun hyvämaineisen pursiseuran jäseneltä!

      Vene on seurassa vuosittain katsastettu ja siksi myös sen kunnossapito on ollut korkealla tasolla. Villien veneilijöiden veneiden kunto vaihtelee rajusti.

      Katsastustarra vastaa hyvinkin takuupaperia. Edelleen jos vene on MK -jäsenen, ostoriski käytännössä nollaantuu.

      Oma veneeni kuului NJK- / MK -jäsenelle ennen eikä veneessä ollut ostaessa pienintäkään virhettä vaikka ikääkin jo oli.

      Nyt moni mutasarjaseuran jäsen saattaa pahastua, samoin kunnan lutakoissa venettään pitävä villinlinjan seilori.
      Sanomani totuusarvoa ne eivät kuitenkaan miksikään muuta.

      • Anonyymi

        Nyt on sitten veneilijät asetettu arvojärjestykseen.
        Mihinkä lokeroon sijoitat ne veneilijät, jotka eivät kuulu mihinkää seuraan?

        Mainittakoon tässä se kun aikoinaan ostin purjeveneen eräältä Espoolaiseen pursiseuraan kuuluneelta pitkäaikaiselta jäseneltä ja sain myös mukaan tuoreen katsastuspöytäkirjankin.
        Ennen kuin uskalsin lähteä sillä merelle, niin ensin piti tehdä merkittävät sähkötyöt ja rakentaa akuille kiinnitysteline.
        Esimekiksi VHF :n syöttöjohdon sisällys oli muuttunut osittain jauhoksi. Se laite vastaanotti, mutta ei lähettänyt.
        Kotisatamassa otin pa- tankin ulos ja totesin sen sisältävän litratolkulla bakteerimössöä.
        Kotiin pääsyn turvasi superkokoinen esisuodatin, joka otti törkyä sisäänsä ja selvisin kotilaituriin.
        Ainakaan tuollaisille katsastuksille ei kannata laskea mitään arvoa.


      • Anonyymi

        Joo, sanomasi totuusarvo ei tosiaan voi muuttua, vaikka siitä paljastuisi jotain valheita.


    • Anonyymi

      Riippuu hyvin pitkälti pitääkö olla erillinen wc.

      • Anonyymi

        Tai sitten vain purjehtiva wc, joe eriilisyys ei ole mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten vain purjehtiva wc, joe eriilisyys ei ole mahdollista.

        Useat vanhemmat veneet ovat juuri noita purjehtivia wc, komposti lääviä. Vuosikymmenten rasvat, paskat spermat ja pölyt jumiutuneina kaikkialla.

        Yäk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useat vanhemmat veneet ovat juuri noita purjehtivia wc, komposti lääviä. Vuosikymmenten rasvat, paskat spermat ja pölyt jumiutuneina kaikkialla.

        Yäk

        Aito purjehtiva wc olisi helposti puhtaana pidettävissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aito purjehtiva wc olisi helposti puhtaana pidettävissä

        Tarkoitat varmaan targa moottoriveneitä, avovene johon istutettu ulkohuussi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan targa moottoriveneitä, avovene johon istutettu ulkohuussi.

        Onko siinä avoveneessä vessanpytty perämoottorina?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      76
      2894
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      2025
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1628
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      152
      1471
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      313
      1436
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1222
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1219
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1139
    9. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1123
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe