Pomo ei puutu kiusaamiseen, kokemuksia?

Töissä on pitkään ollut huono ilmapiiri ja pieniä kuppikuntia ja näiden kuppikuntien vastakkainasettelua. Yksi kuppikunnista tekee mitä tahtoo vaikka yhdessä ollaan talon säännöt sovittu. Tämän kuppikunnan "johtaja" esim. vähättelee muita, nostaa itseään jalustalle ja kun häneltä kysyy sopiiko joku asia niin vastaus on joo ja kohta tekee kuitenkin toisin. Työkaverin kanssa ollaan näitä asioita nostettu esimiehelle jo pitkän aikaa ja vastaus on aina että olemme ymmärtäneet väärin tai se on vain hänen luonne ja meidän pitää ymmärtää. Siviilissä pomo on hyvä ystävä tämän ihmisen kanssa. Viime aikoina oli tilanne ollut mikä tahansa niin kun tuodaan asia julki pomolle, alkaa pomo puolustamaan itseään että hän ei suosi ketään tai hän ei ole tehnyt mitään väärää. Työkaveri, jonka kanssa asioita olemme tuoneet julki, otti lopputilin tovi sitten kun ei jaksanut enää. Itse olen nyt pidemmällä sairauslomalla asian vuoksi. Luottamusmiehen olen ottanut mukaan kuvioihin ja hänen mukaansa asia on niin vakava että siitä voisi tehdä rikosilmoituksen. Meillä on tulossa palaveri, johon luottamusmiehen ja pomon lisäksi osallistuu pomon esimies. Entisten työntekijöiden puolesta minua on varoitettu, että pomo on tosi hyvä puhumaan ihmisiä puolelleen ja nyt minua pelottaa tuo keskustelu ihan todella paljon. Mitä jos kaikki kääntyykin minua vastaan?
Kenelläkään vastaavia kokemuksia tai jotain lohduttavaa sanottavaa? Kääntyykö nämä ikinä työntekijän eduksi?

6

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa normaalilta nykypäivän työelämältä. Sentään sinulla on todisteet rikosilmoitusta varten tai edes luottamusmies puolellasi. Se on todella harvinaista ja yleensä työntekijällä ei ole edes mahdollisuutta puolustautua tai taistella.

      Tälläinen tulee menemään pahemmaksi, jos moni paikka irtaantuu sopimuksista niin nämä pomojen parhaat kaverit saa myös palkat muiden töistä, mikä vahvistaa kiusaamiskulttuuria lisää..

      Muuta en osaa sanoa kuin: Onnea! Sinulla on paremmat mahdollisuudet kuin mitä normaalisti tuossa tilanteessa on. Tuskin kaikki kääntyy sinua vastaan.

      Mutta tänne ei hirveästi kannata kertoilla mitään, jos meinaat rikostutkinnan tehdä. Tämäkin saatetaan katsoa jo pahalla kun olet kertonut noin paljon. Menet nyt harmaalla alueella tänne kirjoittaessa, jos olet allekirjoittanut sopimuksen johon kuuluu vaitiolovelvollisuus.

      • Anonyymi

        Vaitiolovelvollisuus koskee käsittääkseni itse työtä ja siihen liittyviä seikkoja. Siis mikä liittyy itse työhön mitä teet. Työpaikkakiusaaminen on eri asia, ei mainita nimiä tmv.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaitiolovelvollisuus koskee käsittääkseni itse työtä ja siihen liittyviä seikkoja. Siis mikä liittyy itse työhön mitä teet. Työpaikkakiusaaminen on eri asia, ei mainita nimiä tmv.

        Vaitiolovelvollisuus on aika harmaa käsite ja koskee usein myös muiden työntekijöiden asioita ja työyhteisöä - vaikka ei sanoisi nimiä. Sekä se on osa työpaikan mainetta, vaikka ei olisikaan tuotteisiin yms. konkreettiseen liittyvää tietoa.


    • Anonyymi

      Semmoisia ne junttijohtajat on. Integriteetti puuttuu ja moraali. Käytetään hyväksi vaan ketä voidaan. Metsästysporukassa egoillaan johtajan tittelillä ja ajetaan isolla autolla. Kaksinaamaista menoa. Näitä yksinkertaisia vanhoja jääriä myös sutkit narsistiset pikkupomot lisäksi pyörittää ihan miten haluaa.

    • Anonyymi

      Juhlapuheet ja teoreettiset toimintamallit kiusaamisen kitkemiseen ovat kunnossa. Käytännössä julkisella ei edelleenkään puututa kiusaamiseen. Pomot varjelevat toisiaan ja kiusaajakavereitaan. Työterveyshuolto ja luottamushenkilöt on vedetty mukaan samaan kimppaan.

      Uhri on lainsuojaton ja saa pärjätä, kuten parhaaksi näkee. Ongelman esille ottaminen johtaa sodanjulistukseen. Ulossavustaminen ei ole harvinaista.

    • Anonyymi

      Mikä johtaja se on kuka kaveeraa vapaa-ajalla alaisen kanssa, siis varsinkin kun tilanne on tämä?? Kyllä se välimatka pitää ottaa jos asiantunteva ammattinsa osaava esimies on. Tällaisessa tilanteessa on turha odottaa esimiehen olevan *puolueeton*, sanoohan se järkikin.Esimies ei hoida hommiansa kuten esimiehen pitäisi, varsinkin jos hokee epävarmuudessaan samaa fraasia "en suosi ketään jne.". Eikun vaihtoon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe