Sähköautot pakkasessa

Anonyymi

Miten pärjäisivät sähköautot jossain Siperiassa -56°C pakkasessa? Kyllä olisi ikävä polttomoottoriautoa.

41

224

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todella kiinnostavaa ja tärkeää.

    • Anonyymi

      kiinnostavaa ja tärkeää olisi tietää montako kymmentä km sähköautoilla päästään kohtuu normaalissa 25- 30 asteen pakkaskelissä?

      • Anonyymi

        -30C päästään noin puolet rangesta, ainakin Tesla Model 3:sella.


    • Anonyymi

      Tiukilla on kyllä polttomoottoritkin noissa lämpötiloissa.

      • Anonyymi

        Juu,vei välttis käynnisty.


    • Anonyymi

      Noissa pakkaslukemissa ei käy kuin tuollaisiin pakkasiin suunniteltu polttomoottori, normiauto siellä ei käy. Siperiassa sitäpaitsi ne sinne tehdytkin autot käyvät ympäri vuorokauden jos ovat ulkona.
      Sähköauto toimisi siellä ongelmitta jos seistessään olisivat kytkettynä vähintään 11kW lataukseen estämään akun jäätymisen.

      • Anonyymi

        Sähkömoottori on täysin immuuni lämpötilalle. Esim satelliittien aurinkokennot käännetään sähkömoottorilla oikeaan asentoon ja siellä lämpötila on "vähän" kylmenpää kuin Siperiassa.
        Mitä kovemmat olosuhteet, sitä selkeämmin sähkömoottori pieksee polttikset.

        Akkujen lämmittämiseksi ei todellakaan tarvita mitään 11kW virtalähdettä. Normi töpselisähkö riittää paremmin kuin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottori on täysin immuuni lämpötilalle. Esim satelliittien aurinkokennot käännetään sähkömoottorilla oikeaan asentoon ja siellä lämpötila on "vähän" kylmenpää kuin Siperiassa.
        Mitä kovemmat olosuhteet, sitä selkeämmin sähkömoottori pieksee polttikset.

        Akkujen lämmittämiseksi ei todellakaan tarvita mitään 11kW virtalähdettä. Normi töpselisähkö riittää paremmin kuin hyvin.

        Ja lataukseen vähän isommat paukut kuin 10A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottori on täysin immuuni lämpötilalle. Esim satelliittien aurinkokennot käännetään sähkömoottorilla oikeaan asentoon ja siellä lämpötila on "vähän" kylmenpää kuin Siperiassa.
        Mitä kovemmat olosuhteet, sitä selkeämmin sähkömoottori pieksee polttikset.

        Akkujen lämmittämiseksi ei todellakaan tarvita mitään 11kW virtalähdettä. Normi töpselisähkö riittää paremmin kuin hyvin.

        Sähkömoottori toimii mutta akkuhan se on aina se heikoin lenkki ja mitä kylmempää sen pahempi akulle. Jokin muu keino akkujen läpötilan hallintaan esim polttokenno. Kuitenkin pieni mötikkä joka on helppo säädellä lämpötiloissa.Energiaahan se vie kuitenkin ja auton co2 lukema kasvaa ääri olosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottori toimii mutta akkuhan se on aina se heikoin lenkki ja mitä kylmempää sen pahempi akulle. Jokin muu keino akkujen läpötilan hallintaan esim polttokenno. Kuitenkin pieni mötikkä joka on helppo säädellä lämpötiloissa.Energiaahan se vie kuitenkin ja auton co2 lukema kasvaa ääri olosuhteissa.

        Tuo ongelma on jo ratkaistu aikaa sitten. Sähköautojen akuissa on ollut jo kauan tehokas lämmitys ja viilennys.


    • Anonyymi

      Miten Toyotan itselataava toimisi - 56 C pakkasessa?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vanhaa teknologaa. Esim ID.3:ssa on lämmitettävä akku ja lämpöpumppu vakiona.
        Akun lämpötila on aina optimi eikä ulkolämpötila vaikuta siihen. Samoin kabiinin lämmitys ei vie paljoa energiaa kun autossa on lämpöpumppu.
        TM:n talvivertailu kertoi hyvin selkeästi että kaikki sähköautot lämpeävät puolet nopeammin kuin paraskaan polttis ja paras sähköauto keräsi enemmän pisteitä kuin paras polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhaa teknologaa. Esim ID.3:ssa on lämmitettävä akku ja lämpöpumppu vakiona.
        Akun lämpötila on aina optimi eikä ulkolämpötila vaikuta siihen. Samoin kabiinin lämmitys ei vie paljoa energiaa kun autossa on lämpöpumppu.
        TM:n talvivertailu kertoi hyvin selkeästi että kaikki sähköautot lämpeävät puolet nopeammin kuin paraskaan polttis ja paras sähköauto keräsi enemmän pisteitä kuin paras polttis.

        Minä uskon taas asiantuntijoiden lausuntoihin ennemmin, kuin sinun jonnin joutaviin jorinoihin. Se, että kikkelisi rupeaa seisomaan aina VW:n nähdessäsi, ei poista edelleenkään tuota sähkäreiden perusongelmaa, joka on tänäpäivänäkin akut, ja niiden antama range/kylmänsieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä uskon taas asiantuntijoiden lausuntoihin ennemmin, kuin sinun jonnin joutaviin jorinoihin. Se, että kikkelisi rupeaa seisomaan aina VW:n nähdessäsi, ei poista edelleenkään tuota sähkäreiden perusongelmaa, joka on tänäpäivänäkin akut, ja niiden antama range/kylmänsieto.

        Ja kolmas niiden perusongelmista on siihen lataukseen käytettävä aika.🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä uskon taas asiantuntijoiden lausuntoihin ennemmin, kuin sinun jonnin joutaviin jorinoihin. Se, että kikkelisi rupeaa seisomaan aina VW:n nähdessäsi, ei poista edelleenkään tuota sähkäreiden perusongelmaa, joka on tänäpäivänäkin akut, ja niiden antama range/kylmänsieto.

        Katso ID.3:n spekseistä niin ei tarvitse uskoa mun puheita. Sieltä näet että nämä ovat vakiovarusteita volsussa.

        Latausaikaa on tarjolla kotipihassa paljon enemmän kuin tarvis. Aina on akku aamulla täynnä kun lähtee töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso ID.3:n spekseistä niin ei tarvitse uskoa mun puheita. Sieltä näet että nämä ovat vakiovarusteita volsussa.

        Latausaikaa on tarjolla kotipihassa paljon enemmän kuin tarvis. Aina on akku aamulla täynnä kun lähtee töihin.

        "Katso ID.3:n spekseistä niin ei tarvitse uskoa mun puheita. Sieltä näet että nämä ovat vakiovarusteita volsussa."

        Katso sinä puolestasi Toyotan sivuilta, kuinka Toyota hybrid kulkee 3,5L satasella.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso ID.3:n spekseistä niin ei tarvitse uskoa mun puheita. Sieltä näet että nämä ovat vakiovarusteita volsussa.

        Latausaikaa on tarjolla kotipihassa paljon enemmän kuin tarvis. Aina on akku aamulla täynnä kun lähtee töihin.

        "Latausaikaa on tarjolla kotipihassa paljon enemmän kuin tarvis. Aina on akku aamulla täynnä kun lähtee töihin."

        Entäs kun lähdet reissuun? Onko latauspaikat silloin valmiiksi tiedossa, vai meneekö pelkästään hakuammunnaksi?...


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Latausaikaa on tarjolla kotipihassa paljon enemmän kuin tarvis. Aina on akku aamulla täynnä kun lähtee töihin."

        Entäs kun lähdet reissuun? Onko latauspaikat silloin valmiiksi tiedossa, vai meneekö pelkästään hakuammunnaksi?...

        Oletko koskaan kuullut sellaisista asioista kuin kartta tai navigaattori? Sähköaut osaa ehdottaa seuraavaa latauspaikkaa kun on reissunpäällä jos latauksen tarvetta tulee.
        Todella harvoin tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut sellaisista asioista kuin kartta tai navigaattori? Sähköaut osaa ehdottaa seuraavaa latauspaikkaa kun on reissunpäällä jos latauksen tarvetta tulee.
        Todella harvoin tulee.

        En tarvitse navigointia oman polttikseni tankin täyttämiseen viidessä minuutissa, joka on kaiken lisäksi vielä matkan varrella. Sähköautolija sen sijaan tarvitsee näköjään kaiken maailman navigoinnit, sun muut ehdotukset reissussa, että pääsee sinne latauspaikalle viettämään sitä 10 tuntia, että saa sen "tankin täyteen"!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarvitse navigointia oman polttikseni tankin täyttämiseen viidessä minuutissa, joka on kaiken lisäksi vielä matkan varrella. Sähköautolija sen sijaan tarvitsee näköjään kaiken maailman navigoinnit, sun muut ehdotukset reissussa, että pääsee sinne latauspaikalle viettämään sitä 10 tuntia, että saa sen "tankin täyteen"!

        ID.3 lataa 300km:n sähköt puolessa tunnissa. Katsopa tästä video miten sähköautolla ajaa 1.000km 10,5 tunnissa. Sähköautolla pitkän matkan taittaminen on joutuisaa. Kuski tarvitsee enemmän taukoja kuin auto.

        https://www.youtube.com/watch?v=koPcwHJ4aSk&t


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Ymmärsit siis viestini jujun, että mainos ei ole todellisuus....Ei edes VW:n Pidee sähkärillä.

        Auton vakiovarustelista ei ole mainos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID.3 lataa 300km:n sähköt puolessa tunnissa. Katsopa tästä video miten sähköautolla ajaa 1.000km 10,5 tunnissa. Sähköautolla pitkän matkan taittaminen on joutuisaa. Kuski tarvitsee enemmän taukoja kuin auto.

        https://www.youtube.com/watch?v=koPcwHJ4aSk&t

        "ID.3 lataa 300km:n sähköt puolessa tunnissa."

        Minä täytän oman polttikseni tankin viidessä minuutissa, ja saan sillä toimintasädettä 950Km. Älyätkö eron sähkikseen?...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ID.3 lataa 300km:n sähköt puolessa tunnissa."

        Minä täytän oman polttikseni tankin viidessä minuutissa, ja saan sillä toimintasädettä 950Km. Älyätkö eron sähkikseen?...

        Minä käytän reilussa viikossa muutaman sekunnin sähköauton lataukseen, eikä tarvitse edes mennä kotoa minnekään. Seuraavana aamuna akku on täysi, ja sillä mennään taas yli viikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän reilussa viikossa muutaman sekunnin sähköauton lataukseen, eikä tarvitse edes mennä kotoa minnekään. Seuraavana aamuna akku on täysi, ja sillä mennään taas yli viikko.

        Kerroppa sähköautosi merkki, jossa akku ladataan viikossa muutamassa sekunnissa, niin minäkin hommaan sellaisen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa sähköautosi merkki, jossa akku ladataan viikossa muutamassa sekunnissa, niin minäkin hommaan sellaisen!

        Rutinoff 350GT Electric.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa sähköautosi merkki, jossa akku ladataan viikossa muutamassa sekunnissa, niin minäkin hommaan sellaisen!

        Kuskilta ei tarvita muuta kuin kytkeä sähköauto lataukseen, Se vie muutaman sekunnin.
        Auto latautuu yönyli omia aikojaan kotipihassa. Ei sitä tarvitse vahtia sen kummemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuskilta ei tarvita muuta kuin kytkeä sähköauto lataukseen, Se vie muutaman sekunnin.
        Auto latautuu yönyli omia aikojaan kotipihassa. Ei sitä tarvitse vahtia sen kummemmin.

        Latauspiuhan kytkeminen ei tosiaankaan vie kuin sen muutaman sekunnin. Ihan kuin polttiksen lohkolämppärin piuhan kytkeminenkään, mutta kun reissun päällä ollaan, niin polttiksella matka jatkuu 5 minuutin tankkauksen jälkeen taas sen seuraavat 950Km, kun taas sähkärillä sen viiden minuutin "tankkauksen" jälkeen saa rangea sen 10Km?.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latauspiuhan kytkeminen ei tosiaankaan vie kuin sen muutaman sekunnin. Ihan kuin polttiksen lohkolämppärin piuhan kytkeminenkään, mutta kun reissun päällä ollaan, niin polttiksella matka jatkuu 5 minuutin tankkauksen jälkeen taas sen seuraavat 950Km, kun taas sähkärillä sen viiden minuutin "tankkauksen" jälkeen saa rangea sen 10Km?.....

        Tesla Model 3 lataa 5 minuutin latauksella 130 km 250 kW Supercharger V3:sella. Lataaminen on melko nopeaa sinne 50-60% korville.


    • Anonyymi

      Kuinka usein normi suomalainen menee/käy siperiassa pahimpaan talviaikaan?

      • Anonyymi

        Jos on 30 pakkasta niin minä en taida nokkaani pihalle pistää muutenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on 30 pakkasta niin minä en taida nokkaani pihalle pistää muutenkaan.

        No se on helppo sinusta ymmärtää. Tuskin pistät nokkaasi ulos sieltä valtion maksamasta vuokrayksiöstäsi muutenkaan......


    • Anonyymi

      Tähän mennessä on kritisoitu sähköautoa ettei pääse kusematta lappiin -30 pakkasessa, nyt pitää jo päästä siperiaan... Mitähän vielä?

      • Anonyymi

        Nämä jutut menevät typerimmiksi ja typerimmiksi sitä mukaa kun sähköautot kehittyvät. Kohta kysellään miten sähköautolla ajetaan pohjoisnavalta etelänavalle ilman kusitaukoa.


      • Anonyymi

        Katsos homma on niin että jos se sähköauto ei käy kaikille kaikkeen käyttöön niin se onpi täysin turhake. Päinvastoin on polttiasauto. Yksi malli riittää kaikkien käyttöön ja kaikki poltisautot, myös vanhat diesel volkkarit on ylimaallisen lämpöisiä, jopa kuumia 40 pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos homma on niin että jos se sähköauto ei käy kaikille kaikkeen käyttöön niin se onpi täysin turhake. Päinvastoin on polttiasauto. Yksi malli riittää kaikkien käyttöön ja kaikki poltisautot, myös vanhat diesel volkkarit on ylimaallisen lämpöisiä, jopa kuumia 40 pakkasessa.

        Ihan hyvin olen yli vuoden ajan pärjännyt sähköautolla. Lämminkin on ollut aina. Tulee melkoisen halvaksi paljon ajavalle.

        Sähköauto muuten lämpiää -20C -> 20C alle viidessä minuutissa. Mites sun kuuma diesel-volkkari?

        Mutta koko ajan pitää nillittää.


    • Anonyymi

      polttomoottori hinuri nostaa lavalle ja halliin kesää odottamaan

    • Anonyymi

      1. mikä tahansa auto on heti vanha kun ajat sen uutena liikkeen hallista ulos.
      2. sähköauton ongelma onkin se koko auton aivo eli näpelöintinäyttö joka toimii pakkasessa kuin lumiukon ajatus ( tesla ilmoitti juuri yli 100 000 kpl näytön ongelmista )
      3. helsingin saatanalliset lumikasat juuri nyt, latauspisteet ja asemat lumipyramiidin sisällä
      4. jono ei liiku ja pitää arvioida pakkasessa juuri tänään -23 että pääsenkö tällä perille jos pidän lämmitystä tällä teholla kun en tiedä miten tämä ruuhka liikkuu.
      5. joka päiväistä jäistä letkua sovittamassa jäisiin pistokkeisiin pitkin pihan lumikinoksia.
      6. akkujen kehitys tekee yhtä nopeasti tehdystä autosta vanhentuneen...ei vanhaan saa uutta tekniikkaa ( akkkua, lataustekniikkaa ymym )
      7.akkuauto on kiinnostava uutena kaikilla takuilla, juuri ketään ei kiinnosta ajella toisten vanhoilla elähtäneillä tekniikoilla juuri siellä missä näillä kapistuksilla operoidaan ( kuka on kiinnostunut jonkun vanhasta älypuhelimesta vaikka olisi vain vuoden vanha )
      8. akustot sijaitsevat pyöränakselien alapuolella joten tulvat ym saartavat auton tilaan helposti joka muuttaa auton kierrätysvälineeksi
      9. kuka kaipaa edes ilmatteeksi akkuautoa jonka akuston uusiminen maksaa 3000- 30 000e
      10. kuka kehtaa kysellä ja keneltä yli 5 vuotta vanhaan akkuvälineeseen akustoa.
      11. mikä yritys mahtaa olla kiinnostunut pitämään hyllyssään 400 kiloa painavaa vanhan mallista akkuyksikköä, jota joku joskus kyselee......

      13. itseäni kiinnostaisi löytää saunaan akkukiuas, jonka lataisin aina työpaikan sähköillä työaikana.

      • Anonyymi

        Kaikki satua, paitsi kohta 1 ja osittain kohta 2 ja 6; 6: paremminkin sähköautojen kehitys tekee polttomoottoreista vieläkin enemmän vanhanaikaisia. Kohta 2 ei ollut kyse näytöistä, vaan hajonneesta 99€ osasta, eMMC-piiristä. Sen voi vaihtaa ja nyt Tesla niin tekeekin.

        Lue aiheesta hieman.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe