"Hyvä uskova ja huonompi uskova"

Jeesus sanassaan kyllä ilmoittaa ettei olla ihan pikkutarkkojakaan uskomisen suhteen. Jumalalla onkin monenlaisia uskovia lapsia.

11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jeesus on lammastarhan ovi.

    • Anonyymi

      Ei ole hyviä tai huonoja uskovia. On vain uskonelämän eri vaiheissa olevia. Asiat kirkastuvat usein vähitellen ja jokaiselle omaan tahtiin. Fariseus oli tekopyhä, ei uskova. Tekopyhän ja uskovan erottaa siitä, että uskova turvaa armoon, kun taas tekopyhä esittelee tekojaan.

      • Otsikon laitoinkin lainausmerkeissä. Tuossa jakeessa "kotiinsa" mitä Jeesus tarkoitti taivaan kotiin vaiko omaan kotiinsa? Kuitenkin molemmat oli vanhurskaita toinen enemmän ja toinen vähemmän.


      • tomumaja- kirjoitti:

        Otsikon laitoinkin lainausmerkeissä. Tuossa jakeessa "kotiinsa" mitä Jeesus tarkoitti taivaan kotiin vaiko omaan kotiinsa? Kuitenkin molemmat oli vanhurskaita toinen enemmän ja toinen vähemmän.

        Ihan kirjaimellisesti käännettynä
        hän meni taloonsa.

        Tuosta vanhurskaudesta
        ei oikeastaan sanota,
        että meni kotiinsa vanhurskaampana.

        Siinä sanotaan yksinkertaisesti,
        että meni kotiinsa
        vanhurskautettuna.

        Siis syyttömäksi julistettuna.

        Tuo toinen ei tietenkään
        voinut mennä kotiinsa
        syyttömäksi julistettuna,
        kun ei ollut tunnustanut syntisyyttään.

        Lähdeteksti on käännettävissä
        myös seuraavasti:

        "tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna,
        mutta se toinen ei"

        Fariseuksen ainoaksi vanhurskaudeksi
        jäi omavanhurskaus,
        jonka rukouksessaan toi esiin.

        Ja joidenkin lähdetekstien mukaan
        voidaan kääntää myös:

        "vanhurskaampana ohi tuon"

        Joka tapauksessa fariseuksella
        ei siis ollut ollenkaan
        Jumalan vanhurskautta.


      • Anonyymi
        tomumaja- kirjoitti:

        Otsikon laitoinkin lainausmerkeissä. Tuossa jakeessa "kotiinsa" mitä Jeesus tarkoitti taivaan kotiin vaiko omaan kotiinsa? Kuitenkin molemmat oli vanhurskaita toinen enemmän ja toinen vähemmän.

        Jumala ei hyväksy tekopyhiä.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Ihan kirjaimellisesti käännettynä
        hän meni taloonsa.

        Tuosta vanhurskaudesta
        ei oikeastaan sanota,
        että meni kotiinsa vanhurskaampana.

        Siinä sanotaan yksinkertaisesti,
        että meni kotiinsa
        vanhurskautettuna.

        Siis syyttömäksi julistettuna.

        Tuo toinen ei tietenkään
        voinut mennä kotiinsa
        syyttömäksi julistettuna,
        kun ei ollut tunnustanut syntisyyttään.

        Lähdeteksti on käännettävissä
        myös seuraavasti:

        "tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna,
        mutta se toinen ei"

        Fariseuksen ainoaksi vanhurskaudeksi
        jäi omavanhurskaus,
        jonka rukouksessaan toi esiin.

        Ja joidenkin lähdetekstien mukaan
        voidaan kääntää myös:

        "vanhurskaampana ohi tuon"

        Joka tapauksessa fariseuksella
        ei siis ollut ollenkaan
        Jumalan vanhurskautta.

        "Siinä sanotaan yksinkertaisesti, että meni kotiinsa vanhurskautettuna.
        Siis syyttömäksi julistettuna."

        Juuri näin. Jumala lahjoittaa vanhurskauden vain niille, jotka tunnustavat syntinsä. Omavanhurskaus on kuvitelmaa ja itsensä pettämistä.


      • kalamos kirjoitti:

        Ihan kirjaimellisesti käännettynä
        hän meni taloonsa.

        Tuosta vanhurskaudesta
        ei oikeastaan sanota,
        että meni kotiinsa vanhurskaampana.

        Siinä sanotaan yksinkertaisesti,
        että meni kotiinsa
        vanhurskautettuna.

        Siis syyttömäksi julistettuna.

        Tuo toinen ei tietenkään
        voinut mennä kotiinsa
        syyttömäksi julistettuna,
        kun ei ollut tunnustanut syntisyyttään.

        Lähdeteksti on käännettävissä
        myös seuraavasti:

        "tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna,
        mutta se toinen ei"

        Fariseuksen ainoaksi vanhurskaudeksi
        jäi omavanhurskaus,
        jonka rukouksessaan toi esiin.

        Ja joidenkin lähdetekstien mukaan
        voidaan kääntää myös:

        "vanhurskaampana ohi tuon"

        Joka tapauksessa fariseuksella
        ei siis ollut ollenkaan
        Jumalan vanhurskautta.

        Joo, tässä 92 käännös; 14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

        Aika huikea muutos 33/38 jos miten tulkitaan jakeet. Nyt päästäänkin keskusteluun, kumpaan raamatun käännökseen on"luottaminen" -92 vaiko -33/38 käännöksiin. Aika tärkeää monelle uskovalle. Itseäni on kehoitettu tuohon vahempaan käännökseen.

        Uskoani ei nää jakeeitten hiukan mutoilut himmennä mitenkään


      • Anonyymi
        tomumaja- kirjoitti:

        Joo, tässä 92 käännös; 14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

        Aika huikea muutos 33/38 jos miten tulkitaan jakeet. Nyt päästäänkin keskusteluun, kumpaan raamatun käännökseen on"luottaminen" -92 vaiko -33/38 käännöksiin. Aika tärkeää monelle uskovalle. Itseäni on kehoitettu tuohon vahempaan käännökseen.

        Uskoani ei nää jakeeitten hiukan mutoilut himmennä mitenkään

        Himmeää uskoasi ei enempi himmentää sillä se näyttää olevan täysin pimennetty?

        Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."
        Pyrkimällä alentamaan itsesi sinä kerjäät armoa ihmisiltä kun uskoa sinulla ei ole ja tekosi ovat köykäiseksi näytetty TEE PARANNUS?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Himmeää uskoasi ei enempi himmentää sillä se näyttää olevan täysin pimennetty?

        Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."
        Pyrkimällä alentamaan itsesi sinä kerjäät armoa ihmisiltä kun uskoa sinulla ei ole ja tekosi ovat köykäiseksi näytetty TEE PARANNUS?

        Älä ny kehtaa taas aloittaa. En kerjää ihmisiltä mittään mutta Jumalalta kerjään kylläkin jos pyytäminen jotekin kerjäämistäkn joskus on. Ja olen saamutkn tänäkin päivänä, eilen kepin kanssa hissasin itteäni ja tänään jo ilman.
        Parannusta teen kyllä ihan luonnosttaankin joka päivä hetkittäin. Se on ARMOA ainakin mulle.


      • Anonyymi
        tomumaja- kirjoitti:

        Älä ny kehtaa taas aloittaa. En kerjää ihmisiltä mittään mutta Jumalalta kerjään kylläkin jos pyytäminen jotekin kerjäämistäkn joskus on. Ja olen saamutkn tänäkin päivänä, eilen kepin kanssa hissasin itteäni ja tänään jo ilman.
        Parannusta teen kyllä ihan luonnosttaankin joka päivä hetkittäin. Se on ARMOA ainakin mulle.

        Sinulta puuttuu Jumalan rauha ja siksi teet parannusta. Ei ne kepit mitään rangaistuksia ole, mutta nivelvaivoista kärsivän pitää keskittyä Jumalan Pojan uskoon vai se tuo rauhan ja tyynnyttää levottoman sydämen. Ei ole häpeä turvautua lääkärien apuun, nuo nivelet ja kaihi tuntuvat olevan lähes kaikkien vaivana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta puuttuu Jumalan rauha ja siksi teet parannusta. Ei ne kepit mitään rangaistuksia ole, mutta nivelvaivoista kärsivän pitää keskittyä Jumalan Pojan uskoon vai se tuo rauhan ja tyynnyttää levottoman sydämen. Ei ole häpeä turvautua lääkärien apuun, nuo nivelet ja kaihi tuntuvat olevan lähes kaikkien vaivana.

        Kyllä uskovan on taistelu joka päivä. Lupasiko Jeeus sulle helpon tien kulkea. Tunnen Jumalan edessä hyvinkin pienuutta ja kun en voi ihmisenä kulkea mitään puhdasta kulkuani Joka ikinen päivä me huomaamme sytisyytemme ja vajavaisuutemme, hyvä niin. Joka päivä ihminen lankeilee jo ajatuksin ammoti teoin. Emme kukaan kykene kulkemaan Jeeuksen tarkoittamaa kulkua vai voimmeko mielestäsi? Rauha on anoastaan Jeesuksessa, jos joku luistelee elmänsä vain laulellen ja nauraen menkööt, hyvähän se hänelle. Jumalalla onkin moneen sorttiin lapsiaan ei kahta samanlaista olekkaan. Mulla on rauha mutta vastapainona riittämättömyys vaellukselleni.Jos olisin vain viheltelyä puhkiva ei kai silloin asiat olisi reilassa, nytne kyllä on ja välinpitämättömyys ei minua saa hallintaansa näissä asioissa.


      • tomumaja- kirjoitti:

        Joo, tässä 92 käännös; 14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

        Aika huikea muutos 33/38 jos miten tulkitaan jakeet. Nyt päästäänkin keskusteluun, kumpaan raamatun käännökseen on"luottaminen" -92 vaiko -33/38 käännöksiin. Aika tärkeää monelle uskovalle. Itseäni on kehoitettu tuohon vahempaan käännökseen.

        Uskoani ei nää jakeeitten hiukan mutoilut himmennä mitenkään

        Tuossa kohden vuoden 1992
        käännös lienee lähempänä totuutta,
        kuten aiemmasta viestistäni jo kävi ilmi.

        "Minä sanon teille:
        hän lähti kotiinsa vanhurskaana,
        tuo toinen ei"

        Minä tosin en sitä tullut katsoneeksi,
        vaan katselin interlineaarista käännöstä
        ja esimerkiksi
        Raamattu kansalle -käännöstä:

        "Minä sanon teille:
        hän meni kotiinsa vanhurskautettuna,
        tuo toinen ei"

        Edelleen minä katsoin
        Suomen Tunnustuksellisen Luterilaisen Kirkon
        käännöstä (STLK 2017):

        "Sanon teille:
        tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna,
        mutta se toinen ei"

        Ja sokerina pohjalla
        Jumalan Kansan Raamattua:

        "Minä sanon teille:
        tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna
        ohi tuon toisen"

        Olemme vanhurskautettuja.
        Tai sitten emme ole.

        Jos olemme,
        olemme sitä uskon kautta
        Jumalan armosta
        Jeesuksen Kristuksen tähden.

        "Niin hän puhui vielä muutamille,
        jotka luottivat itseensä,
        luullen olevansa vanhurskaita ..."

        Siis luulivat olevansa,
        mutta eivät olleet.

        Tunnusmerkistö näille on se,
        että he
        "ylenkatsoivat muita".

        Älä välitä noista kakruista,
        jotka ylenkatsovat
        ja pilkkaavat ja heittelevät kiviä.


    • Anonyymi

      Olen ymmärtänyt, ettei ole huonompia tai parempia uskovia Jumalan edessä.
      Tosin, tuolka ei varmaankaan ole väliä, onko ihmisen mittapuun mukaan huono vai hyvä uskovainen.
      Pääasia, että on uskovainen, pelastunut, pelastettu Jeesuksen sovintotyön kautta. On vastaanottanut tuon ja saanut syntyä Jumalanlapseksi.

      ST

    • Anonyymi

      Jaak. 2:
      14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
      15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
      16. ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
      17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
      18. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
      19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
      20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
      21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
      22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
      23. ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
      24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
      25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
      26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut

      • Anonyymi

        Uudestisyntynyt kasvaa aikuisuuteen ja siinä samalla alkaa hedelmät näkymään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestisyntynyt kasvaa aikuisuuteen ja siinä samalla alkaa hedelmät näkymään

        Nimenomaan. Teot ovat uskossa kasvamisen hedelmää. Vasta uskoon tulleelle ei siis kannata antaa "tee näin ja älä tee näin" listaa. Eikä hänen niskaansa kannata kaataa 50 vuoden uskonelämän kokemusta. Eihän lapseltakaan odoteta samaa kuin aikuiselta. Sama koskee myös hengellisiä lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Teot ovat uskossa kasvamisen hedelmää. Vasta uskoon tulleelle ei siis kannata antaa "tee näin ja älä tee näin" listaa. Eikä hänen niskaansa kannata kaataa 50 vuoden uskonelämän kokemusta. Eihän lapseltakaan odoteta samaa kuin aikuiselta. Sama koskee myös hengellisiä lapsia.

        Ei heidän eteensä tule kiikuttaa kolehtihaaviakaan.


    • Anonyymi

      Kymmenykset kuuluivat Vanhaan Liittoon.

      • Entä homostelun tuomitseminen?


      • Henki kirjoitti:

        Entä homostelun tuomitseminen?

        Ei kukaa ihmnen saisi homoja tuomita.


      • Anonyymi
        tomumaja- kirjoitti:

        Ei kukaa ihmnen saisi homoja tuomita.

        Jumalan sana tuomitsee homot helvetin tuleen ja jos tomumajalla on siihen suuntaisia mielitekoja pysy kaapissa ja rukoile siellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sana tuomitsee homot helvetin tuleen ja jos tomumajalla on siihen suuntaisia mielitekoja pysy kaapissa ja rukoile siellä.

        Moni kuvittelee olevansa Raamattu, mutta se ei ole terveellistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sana tuomitsee homot helvetin tuleen ja jos tomumajalla on siihen suuntaisia mielitekoja pysy kaapissa ja rukoile siellä.

        Älä nyt höpötä. Ihmisellä ei ole oikeutta tuomita ,toistan


      • No mistä moinen vihan purkaus?


    • Anonyymi

      Kunnat erottuu toisistaan koko ajan. Ja niitä on tosi paljon.

    • Anonyymi

      Kastereuhaajat ovat raivopäisiä susia, jotka raatelevat Jeesuksen lampaita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe