Jouluruuat

Pitäisi miettiä jouluruokia. Rosollia aika paljon ja imellettyä perunalaatikkoa. Ruisleipää, silliä, graavia, muikunmätiä. Vodkaa ja punaviiniä. Lihaa en taida ostaa mutta kalaa ehkä. Tomaattisipulisalaattia. Juustoja ja vaikka viikunahilloa? Pitäisi oikeastaan pärjätä noilla uuden vuoden yli ja jossain välissä voisi käydä aasialaisessa. Täällä ei valitettavasti ole thai-paikkoja mutta kohtalainen kiinalainen löytyy.

Tilaa on yksi hylly jääkaapissa. Pakastin on täynnä.

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Menikö viime joulu terveellisesti?

      • Ultraterveellisesti Malagassa. Siellä oli sentään punajuuria ja porkkanoita eli rosollia sai väännettyä. Paikallisetkin tykkäsivät. Silliä ei saanut mutta muuten siellä oli oikein mukavaa. Seuraavalla keikalla täytyy käydä Fuengirolassa ostamassa suomitavaraa kuten silliä ja ruisleipää. Vekujahan siellä ei onneksi ole.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ultraterveellisesti Malagassa. Siellä oli sentään punajuuria ja porkkanoita eli rosollia sai väännettyä. Paikallisetkin tykkäsivät. Silliä ei saanut mutta muuten siellä oli oikein mukavaa. Seuraavalla keikalla täytyy käydä Fuengirolassa ostamassa suomitavaraa kuten silliä ja ruisleipää. Vekujahan siellä ei onneksi ole.

        Jos laitat silliä rosolliin, se muuttuu sillisalaatiksi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ultraterveellisesti Malagassa. Siellä oli sentään punajuuria ja porkkanoita eli rosollia sai väännettyä. Paikallisetkin tykkäsivät. Silliä ei saanut mutta muuten siellä oli oikein mukavaa. Seuraavalla keikalla täytyy käydä Fuengirolassa ostamassa suomitavaraa kuten silliä ja ruisleipää. Vekujahan siellä ei onneksi ole.

        "Vekujahan siellä ei onneksi ole."

        Mutta apteekki varmaankin löytyy?


    • Anonyymi

      Ja sillähän se lääkinnän ylläpitäminen onnistuu hyvin. Onnittelen-ei tule mitään yllätyksiä.

    • Anonyymi

      Tuo lista on aika vahvasti hiilihydraattipitoista.

      Olen muutaman edellisen joulun viettänyt Virossa ja paikalliset jouluruuat eivät ole aivan niin lihottavia kuin suomalaiset jouluruuat. Tänä jouluna taidan viettää taas kotona itse tehtyjen jouluruokien parissa. Ruisleivän korvaan perinteisesti itse tehdyillä Karjalanpiirakoilla (siis oikeilla perunatäytteellä).

      • No omana jouluna paino varmaankin laskee eikä nouse. Noissa ruuissa kun ei juurikaan energiaa ole.

        Ruisleipä on varmaan lihottavin ruoka noista. Saatan jopa ostaa pienen paketin voita. Joku pääruoka pitäisi kyllä keksiä. Ehkä haudutettua lohta ja lohikeitto?


      • Anonyymi

        " Ruisleivän korvaan perinteisesti itse tehdyillä Karjalanpiirakoilla (siis oikeilla perunatäytteellä)."

        Ja hyötynä sokerin suhteen on??


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No omana jouluna paino varmaankin laskee eikä nouse. Noissa ruuissa kun ei juurikaan energiaa ole.

        Ruisleipä on varmaan lihottavin ruoka noista. Saatan jopa ostaa pienen paketin voita. Joku pääruoka pitäisi kyllä keksiä. Ehkä haudutettua lohta ja lohikeitto?

        "Ruisleipä on varmaan lihottavin ruoka noista. Saatan jopa ostaa pienen paketin voita. "

        uskosi/luulosi alkavat rakoilla??


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ruisleipä on varmaan lihottavin ruoka noista. Saatan jopa ostaa pienen paketin voita. "

        uskosi/luulosi alkavat rakoilla??

        En erityisesti pidä voista. Hapankerma ja juustot ovat hyviä mutta kastikkeisiin voi on paras rasva ja jos teen jouluna liharuokaa niin väännän kyllä paistikastikkeen eli suurustan paistin lientä vehnäjauholla. Hapanpaisti voisi olla yksi vaihtoehto jouluruuaksi. Ei ole kylläkään pipareita enkä käytä niitä mihinkään muuhun. Ehkä ne voisi korvata glögillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ruisleivän korvaan perinteisesti itse tehdyillä Karjalanpiirakoilla (siis oikeilla perunatäytteellä)."

        Ja hyötynä sokerin suhteen on??

        Miten se liittyy asiaan? Tämä ei ole diabetespalsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ruisleipä on varmaan lihottavin ruoka noista. Saatan jopa ostaa pienen paketin voita. "

        uskosi/luulosi alkavat rakoilla??

        Niinpä, ei se ruisleipä mitenkään erityisen lihottavaa ole. Voitakin voi syödä neljänneskilon vuodessa, esimerkiksi jouluna.


    • Anonyymi

      Taitaa tulla taas syötyä kinkku läskeineen ja nahkoineen ja Pandan ja Fazerin suklaata niin paljon että on huono olo ja ylirasvaisia , mausteisia laatikkoruokia sekä luumukiisseliä niin että vessa kutsuu vaikka on edelliset joulut muistissa , niitä kun on suvun vaatimuksesta taas tarjolla . Yäh , apua !

      • Joo. Pakkosyöminen ei ole kivaa. Käyn kyllä joulupäivällisellä ennen joulua. Vakipaikka on kiinni niin jossain muualla. Harmi kun kaupan joululaatikot ovat niin huonoja. Tiloja ei ole niin itse ei voi tehdä. Bataattilaatikko saattaisi onnistua mutta se ei ole yhtä hyvää kuin oikea.

        Tiuraa saa edelleenkin joten silakkalaatikkoa ja silakkapottuja täytyy tehdä heti kun saa sitä jostain.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Joo. Pakkosyöminen ei ole kivaa. Käyn kyllä joulupäivällisellä ennen joulua. Vakipaikka on kiinni niin jossain muualla. Harmi kun kaupan joululaatikot ovat niin huonoja. Tiloja ei ole niin itse ei voi tehdä. Bataattilaatikko saattaisi onnistua mutta se ei ole yhtä hyvää kuin oikea.

        Tiuraa saa edelleenkin joten silakkalaatikkoa ja silakkapottuja täytyy tehdä heti kun saa sitä jostain.

        En ole enää vuosiin syönyt itseäni ähkyyn jouluna. Vaikka syönkin perinteisiä jouluruokia, niitä voi ottaa lautaselle kohtuudella siten ettei tule syötyä liikaa. Karkkeja ei tule ostettua kuin vähän maistiaisiksi ja aikuiset lapsenikin on jo oppineet ettei minulle tarvitse kantaa laatikkokaupalla konvehteja tms.

        Imelletyssä perunalaatikossa joudun turvautumaan kaupan antiin, koska itse tekemällä ole onnistunut vain kerran tekemään todella maukasta. Harmi vaan ettei koskaan tule laitettua muistiin minkä valmistajan perunalaatikko on se paras, niissäkin on valtavia eroja. Muilta osin en ole mikään "joululaatikkoihminen". Lisäksi tulee ehkä ostettua pienin mahdollinen rasia porkkanalaatikkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole enää vuosiin syönyt itseäni ähkyyn jouluna. Vaikka syönkin perinteisiä jouluruokia, niitä voi ottaa lautaselle kohtuudella siten ettei tule syötyä liikaa. Karkkeja ei tule ostettua kuin vähän maistiaisiksi ja aikuiset lapsenikin on jo oppineet ettei minulle tarvitse kantaa laatikkokaupalla konvehteja tms.

        Imelletyssä perunalaatikossa joudun turvautumaan kaupan antiin, koska itse tekemällä ole onnistunut vain kerran tekemään todella maukasta. Harmi vaan ettei koskaan tule laitettua muistiin minkä valmistajan perunalaatikko on se paras, niissäkin on valtavia eroja. Muilta osin en ole mikään "joululaatikkoihminen". Lisäksi tulee ehkä ostettua pienin mahdollinen rasia porkkanalaatikkoa.

        Imelletty perunalaatikko on helppo. Jauhoiset perunat keitetään kypsäksi ja sekaan ruokalusikallinen vehnäjauhoja kun seoksen lämpötila tippuu noin 60 C. Liian kuuma tappaa bakteerit ja parempi olisi tuollaiset 40 C mutta pitkään. Kinkku-uunin yläpuoli on aika hyvä.

        Tädin porkkanalaatikko oli tavattoman hyvää. Raastettua porkkanaa ja pieneksi leikattua valkoista leipää. Nesteenä kuohukermaa. Kaupan porkkanalaatikko ei ole hyvää mutta tädin tarkasta reseptistä ei ole tietoa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Imelletty perunalaatikko on helppo. Jauhoiset perunat keitetään kypsäksi ja sekaan ruokalusikallinen vehnäjauhoja kun seoksen lämpötila tippuu noin 60 C. Liian kuuma tappaa bakteerit ja parempi olisi tuollaiset 40 C mutta pitkään. Kinkku-uunin yläpuoli on aika hyvä.

        Tädin porkkanalaatikko oli tavattoman hyvää. Raastettua porkkanaa ja pieneksi leikattua valkoista leipää. Nesteenä kuohukermaa. Kaupan porkkanalaatikko ei ole hyvää mutta tädin tarkasta reseptistä ei ole tietoa.

        Olet nyt sen Ozempicin kanssa kuvitellun ruokahalun vähenemisen takia näännyttänyt itseäsi ja elimistösi huutaa nyt ruokaa: rosollia, silliä, kinkkua, porkkanalaatikkoa - luettelolla ei ole loppua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet nyt sen Ozempicin kanssa kuvitellun ruokahalun vähenemisen takia näännyttänyt itseäsi ja elimistösi huutaa nyt ruokaa: rosollia, silliä, kinkkua, porkkanalaatikkoa - luettelolla ei ole loppua.

        Tuota ei. Jouluna on vaan monta päivää lomaa eikä ravintolasyöminen ole edes mahdollista saati kiinnostavaa. 4 kg lähti 3 viikossa ja ruokaa piti pakottautua syömään. Jouluna Ozempic pariksi päiväksi tauolle mutta ei mitään mässäämistä.

        Kinkkua en missään tapauksessa syö jouluna mutta kavereilla saattaa olla uutena vuotena uusi kinkku kun viettävät joulun Alppilassa ja siellä on huono kinkku.

        Lista ei myöskään ole loputon vaan ehkä 6 ruokaa tai ruuan osaa.


    • Anonyymi

      Laihduttamisen ja painonhallinnan kannalta ei ole mitään merkitystä sillä mitä syöt joulusta uuteen vuoteen. Se ratkaisee mitä syöt uudesta vuodesta jouluun.

      Syö jouluna mitä haluat ja nauti!

      • Ei mässäily tuolloinkaan kannata. Itse syönen aika vähän mutta ruokaa josta pidän. Se ei edes ole välttämättä kallista.


    • Anonyymi

      No johan on. Mulla ei ole tuota ongelmaa kun olen sinkku ja vanhemmat kuolleet. Tai ongelma on yksinäinen joulu. Siinä menee kuin muutki viikonloput. Ehkä hautuumaalla käyn kynttilät viemässä ja joulukirkossa. Muuten ei ole mitään ihmeempää. Enpä taida kinkkua ostaa. Menee tuo muutenkin. Mutta jouluja sinne aloittajalle jo etukäteen.

      • Sinkku täälläkin ja asun työn takia toisella paikkakunnalla kimppakämpässä. Keittiössä minimitarpeet. Jääkaapissa yksi hylly ja vihanneslaatikko.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Sinkku täälläkin ja asun työn takia toisella paikkakunnalla kimppakämpässä. Keittiössä minimitarpeet. Jääkaapissa yksi hylly ja vihanneslaatikko.

        Sinkku tai ei, Lidlin joulukinkku on parasta. Sitä tekee järvenpääläinen Wursti.

        Ei tietenkään vedä vertoja itsepaistetulle, mutta kuka paistaa nykypäivänä kinkkua itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinkku tai ei, Lidlin joulukinkku on parasta. Sitä tekee järvenpääläinen Wursti.

        Ei tietenkään vedä vertoja itsepaistetulle, mutta kuka paistaa nykypäivänä kinkkua itse?

        Kauppojen paistopisteiden joulutortut ovat hyviä ja usein myös huokeita. Niissä on tosin runsaasti tyydyttynyttä rasvaa https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/1347


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinkku tai ei, Lidlin joulukinkku on parasta. Sitä tekee järvenpääläinen Wursti.

        Ei tietenkään vedä vertoja itsepaistetulle, mutta kuka paistaa nykypäivänä kinkkua itse?

        Itse tuskin paistan joulukinkkua enää koskaan. Jos löytyy joku 20 ihmisen porukka niin saatan harkita mutta silloinkin menee todennäköisesti nyhtöpossuksi. Kalkkunaa voisi harkitakin kun se on ihan ok jälkeiskäyttömielessä. Haluaisin kyllä pari viipaletta lämmintä joulukinkkua mutta tuo riittäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinkku tai ei, Lidlin joulukinkku on parasta. Sitä tekee järvenpääläinen Wursti.

        Ei tietenkään vedä vertoja itsepaistetulle, mutta kuka paistaa nykypäivänä kinkkua itse?

        Kinkun paistaminen itse on helppo nakki! Aika moni paistaa edelleen joulukinkun itse. Sen voi todeta niistä suurista raakakinkkujen lukumääristä joita kaupoissa myydään ennen joulua. Lähelläni olevassa Prismassakin on myyty pakastekinkkuja suoraan kuormalavalta kuutiometrin kokoisesta pahvilaatikosta (ei ehdi edes myyntitiskiin). Jokainen joka osaa käyttää kotona olevaa lieden uunia onnistuu varmasti. Ohjeita löytyy niin kinkkupaketin päältä kuin netistäkin ja jos haluaa toimia varman päälle, hankkii lihalämpömittarin jonka avulla onnistuu varmasti.

        Valmista joulukinkkua en ole ostanut koskaan, vaikka olen ollut jo pitkään sinkkuna. Pieniäkin tuore- tai pakastekinkkuja löytyy kaupoista, eikä kinkkua ole pakko ahnehtia kokonaan joulupyhinä. Kun pyhät ovat ohi, syön kinkkua leikkeleenä ja laitan osa kinkusta pakasteeseen josta otan sen käyttöön kun tuoreena syötävä osa on loppunut.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse tuskin paistan joulukinkkua enää koskaan. Jos löytyy joku 20 ihmisen porukka niin saatan harkita mutta silloinkin menee todennäköisesti nyhtöpossuksi. Kalkkunaa voisi harkitakin kun se on ihan ok jälkeiskäyttömielessä. Haluaisin kyllä pari viipaletta lämmintä joulukinkkua mutta tuo riittäisi.

        Palstan pikkujoulujuhlissa on kyllä tarjolla kinkkua ja kukkispitsaa, mutta sinun pitäisi esittää siellä jokin ohjelmanumero. Veku on jo lupautunut soittamaan banjoa. Seremoniamestarina toimii itseoikeutetusti KNM.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppojen paistopisteiden joulutortut ovat hyviä ja usein myös huokeita. Niissä on tosin runsaasti tyydyttynyttä rasvaa https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/1347

        Nuo paistovalmiit joulutortut ovat nykyään useammin valmistettu margariinia käyttäen. Siksi olen ostanut tukusta suuren leipomofirman (nimi alkaa F kirjaimella) paistovalmiita tähtitorttuja jotka on tehty voita käyttäen, kun pitää paistaa suuria määriä asiakkaille. Maku on aivan omaa luokkaansa ja niitä saa myös tavaratalojen paistopisteistä jotka käyttävät em. firman tuotteita (hinta on kalliimpi).

        Harmi vaan että nykyään ei oikein tahdo löytyä oikeaa voitaikinaa kaupoista kotina paistettaviiv joulutorttuihin. Itse voitaikinan tekeminen on melkoinen urakka joten siihen en ole lähtenyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palstan pikkujoulujuhlissa on kyllä tarjolla kinkkua ja kukkispitsaa, mutta sinun pitäisi esittää siellä jokin ohjelmanumero. Veku on jo lupautunut soittamaan banjoa. Seremoniamestarina toimii itseoikeutetusti KNM.

        Veku kyllä esittää kuinka voissa paistettu laardi kermakastikkeessa on herkullista. Muut vetävät parempaa ruokaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo paistovalmiit joulutortut ovat nykyään useammin valmistettu margariinia käyttäen. Siksi olen ostanut tukusta suuren leipomofirman (nimi alkaa F kirjaimella) paistovalmiita tähtitorttuja jotka on tehty voita käyttäen, kun pitää paistaa suuria määriä asiakkaille. Maku on aivan omaa luokkaansa ja niitä saa myös tavaratalojen paistopisteistä jotka käyttävät em. firman tuotteita (hinta on kalliimpi).

        Harmi vaan että nykyään ei oikein tahdo löytyä oikeaa voitaikinaa kaupoista kotina paistettaviiv joulutorttuihin. Itse voitaikinan tekeminen on melkoinen urakka joten siihen en ole lähtenyt.

        Juu. Tein kerran 18 kpl omenatorttua vanhemmille. Resepti hapanta omenaa, voita ja fariinisokeria voitaikinapohjan päällä. Isä söi heti 14 kpl. Olisi syönyt enemmänkin mutta oli pari tuttua tulossa kylään.


    • Anonyymi

      Uattouamuna herätään ja sitten myö syyvvään, sitten juuvvaan kahvit ja sitten myö syyvvään ja männään torille ja sitten myö syyvvään lihapiirakat, sitten ostetaa joulukuus ja syyvvään munkki­possut, sitten myö tuuvvaan kuus sissään ja juuvvaan päeväkahvit, koristellaan kuus ja sitten myö syyvvään, sitten Suomen Turku julistaa jooluraahan ja sitten myö syyvvään ja otetaan joolulökit ja sen piälle vähä syyvvään, sitten naesväki lähtöö käämään haavoella ja myö isän kansa sillä aeekoo syyvvään ja kun naesväki tulloo takasi niin myö haakataan väljpalloo, sitten kylypee ropsaatettaan joolusaanassa ja syyvvään makkaroo, juuvvaan saana­kahvit ja syyvvään piparit, sitten myö ootellaan joolu­aterijjoo ja syyvvään ootellessa parj kinkkuvoeleipee, sitten syyvvään joolu­ateria ja juuvvaan piälle torttukahvit ja sitten myö syyvvään, sitten myö leekitään joolukuusen ympärillä ja sitten myö syyvvään, sitten kyttäellään joolupukkia ja napostellaan pähkinöetä, sitten tulloo pukki ja myö vähä syyvvään pukin kansa, sitten avataan lahjat ja sitten syyvvään, sitten isä kaevaa evak­kolekan puulaatikosta ja tarjoo pukille paakut ja sitten pukki talutettaan taksiin ja sitten myö syyvvään, sitten katellaan telekkaria ja syyvvään, sitten tirraatettaan iltakahvit ja syyvvään suklaata, sitte otetaan vähän suolasta kun hiukoo ja sitten myö männäännii jo muata.

      • Anonyymi

        Hmm. aika mutkikas ohjelma.

        Säästäisit aikaa huomattavasti, jos käyttäisit laadukasta tehosekoitinta. Sellaista monta sataa euroa maksavaa, joka pilkkoo vaikka kivet.

        Erityisesti härkäpapusmoothie antaa miellyttävän kylläisen, ähkyvapaan olon.


    • Anonyymi

      Hei tonttu-ukot hyppikää ... UattoUaMuna... ?

    • Anonyymi

      Ruokaohje 20.10 klo 19.45 Mitä suomen sukulaiskieltä mahtaa tuo käsittämätön uattouamunanan ohje olla ? Onko tuo mordvaa , maria vai permiä ? Suomen sukulaiskansojen ruokaperinne kiinnostaa mutta ikävä kyllä googlen kääntäjä ei löydä tällaista kieltä eikä pysty kääntämään noin harvinaista kieltä suomeksi , eikä suomalainen tuollaista kieltä ymmärrä vaikka vaikuttaa että itse ymmärrätkin suomea koskapa kirjoitit täällä .

      • Anonyymi

        Hän on luultavasti Frans Eemil Sillanpään jälkeläisiä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe