Tärkeä olisi nyt ottaa influenssarokote mutta...

Anonyymi

Arveluttaa, kun sain tietää, että erillistä sairauspotilaista vapaata rokotuspäivää ei nyt Tampereella järjestetä. MIKSI EI. Minulle vastattiin, että koronan takia ei rokoteta kuin ajanvarauksella. Ajanvarauksella otin rokotteen viime vuonna ja rokotus tapahtui erillisenä rokotuspäivänä, jolloin ei ollut muita potilaita koko terveyskeskuksessa. Eli huomattavastio turvallisemmin kuin nyt koronasyksynä. Infosta luin, että saamastani vastauksesta huolimatta Hatanpään sairaalassa on marraskjuussa rokotuspäivä , joka sekin tapahtuu ajanvarauksella, mutta Hatanpäälle on matkustettava bussilla pitemmän matkaa ja otettava ahtaanpaikan riski. Omassa terveyskeskuksessani ei ole rokotuspäiviä. Tiedän että jos saa sekä influenssan että koronan vakavan sairastumsien riskit ovat suuret, mutta olen ottanut kaikki influenssarokotteet joka vuosi jo vuosien ajan, joten influenssa ei ehkä iske kovin vakavana, mutta pidän suurena riskinä saada korona ko. terveyskeskuksesta influenssarokotetta hakiessani. Onko se tosiaan koronan vakavuuden tuntien liian vaikeaa järjestää riskitöntä influenssarokotteen saamisen mahdollisuutta riskiryhmiin kuuluville. EI LUULISI. Eikö terveyskeskuksen tilat jo vastaa esim. ravintolan tiloja ja kun aikavarauksia on järjestetty 5min välein, vastaanottotiloissa hengittelee iso joukko ihmisiä työpäivän aikana. Maskia voi käyttää, mutta tavallinen suoja ei ehkä riitä ja riisuutuessa voi tipahtaa pois paikaltaan.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terveyskeskus on aina koronasta vapaa paikka. Ainakin ohjeistuksen mukaan koronaan sairastunut ei saa mennä terveyskeskukseen vaan erilliseen koronaa tutkivaa ja hoitavaa paikkaan, johon vastaavasti ei oteta muita sairauksia potevia.

      Helsingissäkin influenssarokotukset tehdään vain ajanvarauksella, mutta rokotuspaikat on keskitetty entisiin joukkorokotuspaikkoihin. Itsekin joudun matkustamaan rokotuspaikkaan bussilla, mutta onneksi matka-aika jää selvästi alle 15 minuutin ja bussissa pitää suojautua hengityssuojalla ja kertakäyttökäsineillä.

      Kukaan ei voi taata etteikö korona tarttuisi näissä suojatuissakin paikoissa, koska koronavirus tarttuu jo pari päivää ennen oireiden tulemista. Toivottavasti jokainen influenssarokotuksessa käyvä on ladannut puhelimeensa koronavilkun. Jäljitys on sairastumistapauksessa helpompaa kun jokaisesta rokotuspaikalla käyneestä on tiedossa tarkka ajankohta ja henkilötiedot. Jos muutamaa päivää myöhemmin joku rikotuksessa käynyt sairastuu koronaan, jäljittäjä pystyy selvittämään helposti samaan aikaan rokotuksessa käyneet.

      Vastaanottotiloissa viruspartikkelit eivät leiju määrättömän pitää aikaa, eikä koronan tarttuminen ole todennäköistä sen perusteella että siellä on mahdollisesti ollut aiemmin koronaviruksen kantaja.

      • Anonyymi

        Kiitos vastaajalle. Kuitenkin en voi olla ihmettelemättä, miksi tilanne rokotusten suhteen on huonompi kuin viime vuonna. Olen herkkä saamaan kaikki infektiot eikä nykytilanne ole siksi minulle täysin uutta, sillä olen juossut jo vuosia marketeissa aina pärskiviä ihmisiä pakoon. Influenssarokote antaa suojan vain 3-4 "flunssatyypille" ja uhkana on monia muita. Esim. modernilla ja tilavalla Tipotien terveysasemalla olisi mahdollisuus järjestää rokotukset samoin kuin edellisenä vuonnakin. Ihmettelen, kun keväällä riskiryhmään kuuluvat eivät saaneet tavata edes omaisiaan, Nyt tilanteen ollessa jo kevättä pahempi ja ehkä pahenemassa, juuri riskiryhmäläiset joutuvat ottamaan kevättä suuremmat riskit halutessaan rokotesuojan. Riskiryhmät lisäävät kuolleisuuslukuja sairastuessaan huomattavasti ja tukkivat sairaalat. Siihen nähden olisi helpompaa mieluimmin lisätä rokotuspaikkoja ja aikoja ja rokottaa ihan muuna aikana asiakkaalle parhaassa ja lähimmässä pisteessä.. tietysti ajanvarauksella. Samoin tarjota rokotuksia ihan muillekkin helposti saatavalla periaatteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastaajalle. Kuitenkin en voi olla ihmettelemättä, miksi tilanne rokotusten suhteen on huonompi kuin viime vuonna. Olen herkkä saamaan kaikki infektiot eikä nykytilanne ole siksi minulle täysin uutta, sillä olen juossut jo vuosia marketeissa aina pärskiviä ihmisiä pakoon. Influenssarokote antaa suojan vain 3-4 "flunssatyypille" ja uhkana on monia muita. Esim. modernilla ja tilavalla Tipotien terveysasemalla olisi mahdollisuus järjestää rokotukset samoin kuin edellisenä vuonnakin. Ihmettelen, kun keväällä riskiryhmään kuuluvat eivät saaneet tavata edes omaisiaan, Nyt tilanteen ollessa jo kevättä pahempi ja ehkä pahenemassa, juuri riskiryhmäläiset joutuvat ottamaan kevättä suuremmat riskit halutessaan rokotesuojan. Riskiryhmät lisäävät kuolleisuuslukuja sairastuessaan huomattavasti ja tukkivat sairaalat. Siihen nähden olisi helpompaa mieluimmin lisätä rokotuspaikkoja ja aikoja ja rokottaa ihan muuna aikana asiakkaalle parhaassa ja lähimmässä pisteessä.. tietysti ajanvarauksella. Samoin tarjota rokotuksia ihan muillekkin helposti saatavalla periaatteella.

        Lisäisin vielä, että toisaalta jos yhä useammat ihmiset käyttävät maskeja, ei muidenkaan hengitystieinfektioiden leviäminen ole niin voimakasta. Pinnoilta leviäminen raas estyy "käsidesillä" .Onkohan tämän vuoden influenssarokote samaa tyyppiä kuin edellisenä vuonna. Jos ei suuresti poikkea, joidenkin henkilöiden vasta-aineet saattavat antaa vielä riittävän suojan. Vasta-ainemuodostuskin on yksilöllistä ja vaihtelee lisäksi yksilönkin kohdalla, riippuen muista tekijöistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäisin vielä, että toisaalta jos yhä useammat ihmiset käyttävät maskeja, ei muidenkaan hengitystieinfektioiden leviäminen ole niin voimakasta. Pinnoilta leviäminen raas estyy "käsidesillä" .Onkohan tämän vuoden influenssarokote samaa tyyppiä kuin edellisenä vuonna. Jos ei suuresti poikkea, joidenkin henkilöiden vasta-aineet saattavat antaa vielä riittävän suojan. Vasta-ainemuodostuskin on yksilöllistä ja vaihtelee lisäksi yksilönkin kohdalla, riippuen muista tekijöistä

        Juuri kerrottiin että nyt käytettävässä influenssarokotteessa on yksi neljästä viruskannasta sama kuin vuosi sitten, kolme muuta on muutettu uusiin mutaatioihin tehoavaksi. Sekin on vain ennuste, koska influenssavirukset voivat ehtiä mutatoitumaan vielä ennen rokottamista. Näin kävi muutama vuosi sitten ja minäkin sairastuin tähän uuteen mutatoituneeseen virusversioon rokotuksesta huolimatta. Tuolloin rokotesuoja oli tämän takia tavanomaista huonompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri kerrottiin että nyt käytettävässä influenssarokotteessa on yksi neljästä viruskannasta sama kuin vuosi sitten, kolme muuta on muutettu uusiin mutaatioihin tehoavaksi. Sekin on vain ennuste, koska influenssavirukset voivat ehtiä mutatoitumaan vielä ennen rokottamista. Näin kävi muutama vuosi sitten ja minäkin sairastuin tähän uuteen mutatoituneeseen virusversioon rokotuksesta huolimatta. Tuolloin rokotesuoja oli tämän takia tavanomaista huonompi.

        Luin myös saman terveyskeskuksien netti-infosta, eli vain toinen B-tyypin rokote on viimevuoden kanssa sama. Perustyypit A-influenssan kohdallahan eivät muutu ja ne ovat H1N1 ja H3N2, mutta niiden variaatiot vaihtuvat. Itse käyn vain pakollisilla ostosmatkoilla, joten tiedän mistä flunssani olen saanut melko varmasti ilman jäljitysohjelmaa, jos sen saan. Kiitettävällä tavalla täällä Tampereella on juuri viime viikkoina maskien käyttö lisääntynyt. Ostoksilla käyn lähiössä omalla autolla ja ostan usean päivän ostokset kerralla. Ongelmana on vuodenaika, keliolosuhteet ja parkkipaikkojen vähyys rokotuspaikoissa. En muutenkaan aja rokotukselle itse, Kerran huimasi takasin ajaessani ja se loppui siihen, tosin ko. alue on jo uudelleen rakennettu ja parkkihallissa lippukäytäntö eikä enää edes minun terveyskeskus sijaitse siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin myös saman terveyskeskuksien netti-infosta, eli vain toinen B-tyypin rokote on viimevuoden kanssa sama. Perustyypit A-influenssan kohdallahan eivät muutu ja ne ovat H1N1 ja H3N2, mutta niiden variaatiot vaihtuvat. Itse käyn vain pakollisilla ostosmatkoilla, joten tiedän mistä flunssani olen saanut melko varmasti ilman jäljitysohjelmaa, jos sen saan. Kiitettävällä tavalla täällä Tampereella on juuri viime viikkoina maskien käyttö lisääntynyt. Ostoksilla käyn lähiössä omalla autolla ja ostan usean päivän ostokset kerralla. Ongelmana on vuodenaika, keliolosuhteet ja parkkipaikkojen vähyys rokotuspaikoissa. En muutenkaan aja rokotukselle itse, Kerran huimasi takasin ajaessani ja se loppui siihen, tosin ko. alue on jo uudelleen rakennettu ja parkkihallissa lippukäytäntö eikä enää edes minun terveyskeskus sijaitse siellä.

        Mistä olet saanut puhelimeen flunssan jäljitysohjelman?

        Influenssan saa jos vaikkapa joku sattuu aivastamaan lähettyvillä tai vaikkapa vaan hengittää. Sen voi saada myös vaikka ovankahvasta jota flunssainen henkilö on juuri koskettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä olet saanut puhelimeen flunssan jäljitysohjelman?

        Influenssan saa jos vaikkapa joku sattuu aivastamaan lähettyvillä tai vaikkapa vaan hengittää. Sen voi saada myös vaikka ovankahvasta jota flunssainen henkilö on juuri koskettanut.

        Influenssa tarttuu kuten koronakin, Molemmat tarttuvat heikommin, jos kaikki käyttävät maskia ja lisäksi pitävät edes runsaan metrin suojaetäisyyttä ja tapaavat mahdollisimman harvoja ihmisiä, silloin ei kausi-influenssakaan leviä kovin voimakkaasti. Koronan leviämisen estämiseksi väestöä kehoitettiin aluksi etupäässä pesemään käsiä ja käyttämään käsidesiä, kunnen tutkimukset osoittivat , että korona leviää voimkkaimmin pisaratartuntana, jolloin maskin käyttö hidastaa tai estää leviämistä, samoin suojaetäisyydet ja harvennetut ihmiskontaktit. Ovenkahvat levittävät tautia, jos niissä on sairastuneen kosketuksen kautta elävää virusta ja toinen henkilö pitelee nenää tai suuta pesemättä käsiä kosketuksen jälkeen. Flunssan jäljitysohjelmaa ei ole, mutta ei se ohjelma yksin estä koronankaan tarttumista. Ihmisiä on kehoitettu toimimaan flunssan oireita saadessaan kuin sairastaisi koronaa. Testikään ei vapauta, koska positiivinen tulos voi tulla vasta usean sairastumispäivän jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri kerrottiin että nyt käytettävässä influenssarokotteessa on yksi neljästä viruskannasta sama kuin vuosi sitten, kolme muuta on muutettu uusiin mutaatioihin tehoavaksi. Sekin on vain ennuste, koska influenssavirukset voivat ehtiä mutatoitumaan vielä ennen rokottamista. Näin kävi muutama vuosi sitten ja minäkin sairastuin tähän uuteen mutatoituneeseen virusversioon rokotuksesta huolimatta. Tuolloin rokotesuoja oli tämän takia tavanomaista huonompi.

        Lisäisin aikaisempaan kommenttiini, että saattaa olla sama vuosi, kun minäkin sairastuin rokotuksen ottamisesta huolimatta. Syynä oli, että osa väestöstä sai 2 A-influenssarokotetta ja 2 B-influenssarokotetta ja osa vain yhden B-influenssarokotteen. Hallitseva flunssa sinä vuonna oli juuri se toinen B-influenssa, johon vain osa sai rokotteen.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa joskus aiemmin syksyllä uutisoitiin että influenssarokotteita on tilattu enemmän kun loppuivat kesken viime vuonna. En muista lukuja, mutta lisäys oli huomattava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe