Suuri vetoautokeskustelu

Anonyymi

Minkälaisella autolla karavaanarit vetää asuntovaunua. Bensa vai diesel, etu, taka, vai neliveto. Entä onko vaihteisto automaatti vai manuaali. Kokemuksia näistä, hyviä ja huonoja puolia.
Ei mielellään väittelyä laitteiden paremmuudesta, vaan oikeita käyttäjien kokemuksia.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaunuja vedetään kaikilla näillä vaihtoehdoilla

    • Anonyymi

      Hyvin kulki vanha Finn-Cabby sekä LMC Ladan perässä. Vain 4 vaihdetta ja tiukka perän välitys mahdollistivat sen, että saattoi vetää vaunua suoralla vaihteella (4).
      Jaksoi ihan mukavasti kulkea normi teillä ja vain suuret mäet tarvitsi 3 vaihdetta.
      Siinä 1600 SL:ssä oli ehkä 75-80 heppaa ja kaasu pohjaan aina mäen alla.
      Seuraava masa 626 oli joi selvästi tukevampi, mutta 1,8 koneella joutui vetämään myös 4 vaihteella (90 hv), sillä 5 vaihteella ei jaksanut yhtään, vaikka pedaali pohjassa.
      Koukussa oli vanha Matkaaja, mikä oli myös seuraavien autojen aikana.
      Camry 2,2 i (130 hv) oli paljon painavampi ja veti vaunua hyvin ja vaivattomasti kun oli vielä automaatti. Kulutukset oli kaikilla 13-15 litraa bensiiniä.
      Kun sen vaihtoi samantehoiseen Hyny dieseliin, niin veto on paljon helpompaa
      sillä siinä oli yli 300 Nm ja jaksoi hyvin mennä pienilläkin kierroksilla vaihteita vatkaamatta (aut.) Kulutuskin putosi pari litraa bensakoneista.
      Jotkut väittää, että heikkotehoisella ei pysty vetämään, mutta PYSTYY, kun osaa käyttää vaihteita ja antaa reippaasti kaasua. Korostan vielä että yhtään konetta , kytkintä tai vaihdelaatikkoa en ole saanut rikki 35 vuoteen, vaikka olen antanut autoille aina surutta kenkää. Ei ole tapana luistattaa kytkintä vaan antaa mennä.

    • Anonyymi

      Silloin kun minulla oli vielä takavetoisia autoja, en vetänyt vielä vaunua. Kahta autoa lukuunottamatta olen vetänyt aina etuvetoisella ja bensakoneella. Vetotapa ei ole ratkaiseva kuin ääriolosuhteissa kun on vaara että vaunu jää jumiin pehmeälle nurmikolle tai paksuun lumeen. Ne kaksi nelivetoani olivat kuin vaunuvetoon tehtyjä joissa etuakseli veti koko ajan yhdellä kolmasosalla ja taka-akseli kahdella kolmasosalla. Mutta hyvällä kelissä eivät olleet sen parempia kuin etuvetoisetkaan. Kyllähän automaattilaatikko on mukava vaunuvedossa, mutta se voi olla herkkä kuumenemaan liikaa, joten vaatii hyvää huoltoa. Dieselillä (paku) olen vetänyt vain satunnaisesti, enkä ole huomannut siinä mitään etua bensakoneisiin (autoni ovat aina olleet riittävän tehokkaita vaunun koon suhteen).

    • Anonyymi

      Lyhyen kokemukseni mukaan semmonen 100 heppaa jaksaa vetää vaunua myös ylämäkeen rajoitusten mukaan ja sehän riittää :)

      • Anonyymi

        Jo vaunuilun alkuaikoina "kehitettiin" nyrkkisääntö jossa vetoauton 100 heppaa riittää 1000 kilon vaunun vetämiseen. Siitä sitten laskemaan jos vaunu painoi enemmän.


    • Anonyymi

      Viimeisin vaununvetäjäni vuosien takaa oli takavetoinen 2,9 bensa V6 automaatti. Lootassa ei ollut edes momentinmuuntimen lukkoa. Vastatuulella kulutus oli 19 l/100 km ja myötäisessä 12-13 tienoilla.

    • Anonyymi

      Vedin itse 1,6 litraisella bensakoneella. Tehoa muistaakseni 115 hp ja vääntöä 160 nm. Ei siitä oikein mitään tullut. Kierroksia sai antaa punaiselle asti, ylämäissä kolmosta sisään että jaksoi mennä edes jotenkin järkevästi. Kytkin kestää ja muuten ihan ok, mutta kun voima ei vaan riitä. Sen jälkeen ostin ensimmäisen dieselin, 110 hp ja 250 nm. Kulku muuttui heti paljon helpommaksi. Vaihteita ei tarvinnut käyttää 80 matkanopeudella kuin 4 ja 5. Jos oli todella paha nousu niin 3, mutta suomessa niitä vähän. Vaunu oli 1000 kg painoltaan. Ensimmäiset autot sedaneita, pitkä peräylitys. Ei niin hyviä vetää kuin viimeisimmät katumaasturimalliset autot. Uusin auto 190 hp, 400 nm, neliveto, momenninmuuntimella. Siihen olen tyytyväinen. Aikaisemmat oli manuaalivaihteisia. Kaksoiskytkinautomaattia en ole uskaltanut ostaa. Monenlaista niistä kylillä puhutaan.

      • Anonyymi

        Eihän kukaan järkevä ihminen uskalla ostaa kaksoiskytkintä vaunun vetoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan järkevä ihminen uskalla ostaa kaksoiskytkintä vaunun vetoon.

        Ml Mersu 2.7 diiseli automaatti, turbiini hajos, uusi turbiini paikalleen, sitten rupes laatikko luistaa. Hyvin huollettu aina sitä ennen. Siihen saakka toimi hyvin. Moottorissa ei mitään vikaa, eikä muuallakaan. Hyvä asuntovaunun vedossa muuten Solifer 20 tuli perässä kivasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan järkevä ihminen uskalla ostaa kaksoiskytkintä vaunun vetoon.

        Paljon niitä kuitenkin on liikenteessä asuntovaunuja, hevostrailereita, veneitä perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon niitä kuitenkin on liikenteessä asuntovaunuja, hevostrailereita, veneitä perässä.

        Ne on tulleet uudelleen sinne liikenteeseen remonttipajan kautta.
        Tuhansia euroja on tuhlaantunut siihen savottaan.


    • Anonyymi

      Vielä vuosi sitten meillä oli 1450 kg / 253 cm leveä vaunu, jota takaveto-Hiacella vedeltiin. Se oli niitä viimeisiä oikeita Hiaceja, 117 hp koneella.
      Vaunu ei menoa ihmeemmin hidastanut ja kulutuskin jäi lukemille ~12l /100 km. Kaksistaan kun sillä reissattiin, niin enempiä istumapaikkojakaan ei kaivattu. Hyvää oli myös se, että kyytiin mahtui runsaasti tavaraa grillisrä ja polkupyöristä kumiveneeseen.

      Paras veturi, mitä meillä on ollut. Tosin vain sulan kelin aikaan, liukkaille sillä ei ollut asiaa:)

      • Anonyymi

        Pakettiautossa on puolensa juurikin tilan takia. Sitä on matkalla monenmoista harrastustarviketta jotka olisi hyvä vaan laittaa sinne perään, mitään ei tarvi kaivaa ja etsiä.
        Itse haluaisin jonkun vw caravelle tyyppisen useammalle henkilölle tarkoitetun auton. Siinäkin jäisi vielä reilusti tilaa tavaroille. On niiden hinnat tavalliselle keskituloiselle mahdottomia, tyydyttävä henkilöautoon.


      • Anonyymi

        Meillä myös oli Hiace vm 2011 viimeinen oikea malli. Takaveto sillä pärjäis hyvin, mukana oli kesän reissuilla myös museomopo. Perässä tuli 720 Hobby ihan hyvin. Talvella hyvät nastarenkaat ja painoa kontissa, ei ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä myös oli Hiace vm 2011 viimeinen oikea malli. Takaveto sillä pärjäis hyvin, mukana oli kesän reissuilla myös museomopo. Perässä tuli 720 Hobby ihan hyvin. Talvella hyvät nastarenkaat ja painoa kontissa, ei ongelmia.

        Juu, kyllähän takatuuppari Hiacella vaunua periaatteessa talvikelilläkin vetelee. Meillä oli vaan sellainen pikku ongelma, eli pihasta lähtevä jyrkkä päättyvä katu. Vaikka oli pihalaattoja painona takakontissa ja hyvät renkaat, niin pelkkä autokin vaati usein tuon mäen voittamiseksi peruutusvaihteen pesään. Joskus lumisateen jälkeen mökiltäkin tullessa peruuttelin Hiacea n. 500 m, kun muuten ei päässyt, ei mitenkään.
        Jos joku takatuuppari-pakun omistava ei tiedä, niin sellainen nousee talvikelissä mäet pakilla ehkä yllättävänkin paljon helpommin kuin etuperin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kyllähän takatuuppari Hiacella vaunua periaatteessa talvikelilläkin vetelee. Meillä oli vaan sellainen pikku ongelma, eli pihasta lähtevä jyrkkä päättyvä katu. Vaikka oli pihalaattoja painona takakontissa ja hyvät renkaat, niin pelkkä autokin vaati usein tuon mäen voittamiseksi peruutusvaihteen pesään. Joskus lumisateen jälkeen mökiltäkin tullessa peruuttelin Hiacea n. 500 m, kun muuten ei päässyt, ei mitenkään.
        Jos joku takatuuppari-pakun omistava ei tiedä, niin sellainen nousee talvikelissä mäet pakilla ehkä yllättävänkin paljon helpommin kuin etuperin.

        Joo, kyllä se Hiacella ajo on hauskaa, nelikko menee hyvin. Vähän turhan kapea sisätiloiltaan .


    • Anonyymi

      Olen vetänyt vaunua 300 diesel MB 124 automaattilaatikko ja nykyään Toyota Hilux. Molemmilla isokin vaunu kulkee mukavasti.

      • Anonyymi

        Toisilla taas on erikseen tilava vuosipaikkavaunu ja sitten pieni kätevä reissuvaunu.
        Kevyellä vaunulla on helppo liikkua eikä tarvitse niin järeää vetokalustoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisilla taas on erikseen tilava vuosipaikkavaunu ja sitten pieni kätevä reissuvaunu.
        Kevyellä vaunulla on helppo liikkua eikä tarvitse niin järeää vetokalustoakaan.

        Empä ole moisesta ratkaisusta koskaan kuullutkaan. Mitkä vaunut omistat ?
        Eikö siinä matkavaunussa tule ahdasta jos samalla porukalla matkustatte ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empä ole moisesta ratkaisusta koskaan kuullutkaan. Mitkä vaunut omistat ?
        Eikö siinä matkavaunussa tule ahdasta jos samalla porukalla matkustatte ?

        Ei siinä ison vaunun kanssa reissatessa ole mitään ongelmaa. Menee aivan hyvin, paljon on reissuttu sen kanssa. Eikä ole tulemaan kausipaikka vaunuu siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empä ole moisesta ratkaisusta koskaan kuullutkaan. Mitkä vaunut omistat ?
        Eikö siinä matkavaunussa tule ahdasta jos samalla porukalla matkustatte ?

        Tuollainen ratkaisu alkaa olla jo yleistä. Eikä sen kausipaikkavaunun tarvitse edes olla mikään Landhaus, vaan joku hieman keskikokoa suurempi vaunu. Kun reissuvaunu on pieni ja kevyt, sen vetämiseen kelpaa pienikin henkilöauto. Isompaa kausipaikkavaunua siirrellään satunnaisesti vaikkapa vuokrapakulla.

        Kausipaikkavaunua ei aina valita niin että joka vuodepaikka on käytössä ja asukkaita vaunu piukassa. Isokin vaunu voi olla vain kahden hengen käytössä (lapsenlapset vierailee joskus).


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe