Tehdäänkö Saksassa kelvottomia automaatteja?

Anonyymi

Vanhaan hyvään aikaan saksalaisia autoja pidettiin laadukkaina ajopeleinä, mutta nykyisin ne ovat ihan täyttä kuraa. Varsinkin voimansiirron kanssa useilla merkeillä on suunnattomasti ongelmia. Ainakin Volkkarin DSG ja Fordin PowerShift vaihteistot ovat kestävyydeltään aivan onnettomia.

Eräs tuttavani osti vuosi sitten siistin ja vähän yli 100000 km ajetun täydellisellä huoltokirjalla varustetun S-Maxin merkkiliikkeestä. Ostohetkellä hän oli vähän epäillyt PowerShift vaihteiston kestävyyttä, sillä se on rakenteeltaan suunnilleen samanlainen kuin Volkkarin täysin onneton DSG-vaihteisto. Ford-kauppias oli kuitenkin vakuuttanut, että Fordin PowerShift-vaihteistossa ei ole samanlaisia ongelmia kuin DSG-vaihteistoissa, vaan ne kestävät ajoa satojatuhansia kilometrejä.

Tuttavani uskoi Ford-kauppiaan sanoja, ja niinpä autokauppa syntyikin helposti. Tuttavani oli aluksi tyytyväinen auton hyvään kulkuun ja taloudellisuuteen. Noin puoli vuotta sitten auton kulutus alkoi välillä huomattavasti suurentua tasaisellakin tiellä, mutta sitten se taas palasi itsestään normaaliksi. Koska suuren kulutuksen jaksot aina vain lisääntyivät, niin tuttavani vei auton merkkiliikkeeseen tutkittavaksi.

Korjaamolla epäiltiin heti sitä, että vika on PowerShift-vaihteistossa, koska muutama vikakoodi oli päällä. Kun asentajat avasivat vaihteiston, niin vika selvisikin heti. Vaihteisto oli täysin paskana, koska koko öljytila oli täynnä metallimurusia eli auto olisi hajonnut ajossa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Tuttavani ihmetteli sitä, että näin kalliin auton vaihteisto menee paskaksi alle 150000 km:n jälkeen eli PowerShift-vaihteisto olikin täsmälleen yhtä huono kuin Volkkarin DSG-vaihteisto.

Pidän itseäni jonkin sortin tekniikan miehenä, vaikka autotekniikka ei olekaan leipälajini. Koskaan en ole ymmärtänyt sitä, että saksalaiset alkoivat laittaa autoihinsa näitä tavallisista mekaanisista vaihteistoista kehitettyjä robottivaihteistoja. Tällaisten vaihteistojen kehittämisessä ei ole mitään järkeä, sillä niitä on mahdottoman hankala saada toimimaan kunnolla. Kun näiden vaihteistojen kestävyyskin on vielä täysin ala-arvoinen, niin saksalaista autonsuunnittelutaitoa ei näköjään ole enää olemassa. Saksalaisautot näyttävät olevan täyttä kuraa.

Olen vuodesta 1978 asti ajellut automaattivaihteisila autoilla, eikä minulla ole ollut niiden kanssa mitään murheita. Momentinmuuntimella varustetut perinteiset automaatit ovat toimineet moitteettomasti kesällä ja talvella. Mitään huoltoja minkään autoni automaattivaihteistot eivät ole kaivanneet. Vaihdoin kuitenkin vaihteistoihin öljyt aina noin 100000 km ajon jälkeen. Öljyt olivat kaikissa autoissa vaihtohetkelläkin aivan puhtaat ja kirkkaat. Keräysmagneeteissakaan ei koskaan ollut mitään metallinmurusia, vaikka muutamilla autoilla oli ajettukin yli 300000 km.

Voisivatko saksalaisia autoja minua paremin tuntevat kaverit kertoa siitä, miksi saksalaiset valmistajat ovat alkaneet tehdä näitä kelvottomia robottivaihteistoja perinteisten kestävien automaattien sijaan? Onko tarkoituksena ollut taloudellisuuden parantaminen vai miksi muuten on lähdetty täysin harhateille. Fordin ja Volkkarin olisi paljon viisaampaa laittaa autoihinsa perinteiset momentinmuutimella varustetut automaatit, niin sen jälkeen saksalaisten autojen luotettavuus suuresti paranisi.

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainoastaan Tiptronicista on pitkäaikaista omakohtaista kokemusta, ei valitettavaa. Multitronic oli koeajossa mukava, mutta maineeltaan ei kovin kestävä.

    • Anonyymi

      Automaattivaihteisto ja robottivaihteisto (DSG sun muut) on aivan eri asia. Varsinainen vaihdelaatikko on aivan erilaista rakennetta. Oikeassa automaattilaatikossa on planeettapyörästöillä ja momentinmuuntimella toteutettu vaihteisto. Robottilaatikossa on aivan tavallinen käsivaihteistossakin käytettävä hammaspyörästövaihteisto jota ohjataan toimimoottoreilla yhden tai kahden tavanomaisen kytkimen ohella.

      • Anonyymi

        Pakko todeta, että saksalaistehtaitten suunnitteluosastoilla suhtaudutaan hyvin piittaamattomasti autonostajien toiveisiin. Ostajat edellyttäisivät autoilta varmaa toimintaa ja kestävyyttä, joten Volkkarin ja Fordin pitäisi ehdottomasti laittaa autoihinsa perinteisellä momentinmuuntimella ja planeettapyörästöllä varustetut oikeat automaatit. Panssarivaunuissakin käytetään vaihteistoissa planeettapyörästöjä, koska niiden pitää kestää käyttöä vaikeissakin ajo-olosuhteissa.


      • Anonyymi

        Tuollainen öljynpurskutin on yhdentyyppinen automaattivaihteisto. DSG on toisentyyppinen automaattivaihteisto.

        Öjynpurskutin on mukavuudeltaan parempi, mutta taloudellisuudeltaan huonompi. Jos Ford käyttää huonolaatuisia laatikoita niin se ei kyllä oke volsulta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen öljynpurskutin on yhdentyyppinen automaattivaihteisto. DSG on toisentyyppinen automaattivaihteisto.

        Öjynpurskutin on mukavuudeltaan parempi, mutta taloudellisuudeltaan huonompi. Jos Ford käyttää huonolaatuisia laatikoita niin se ei kyllä oke volsulta pois.

        Todella hyviä huumorimiehiä tällä palstalla. Totuushan on se, että Volkkarin käyttämä DSG-vaihteisto on kaikkein huonoin, ja kokeneet automiehet pitävätkin kirjainyhdistelmää DSG Suomen vahvimpana kirosanana. Kiinassakin DSG-vaihteiston myynti on kokonaan kielletty, koska sen kestävyys on liian heikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko todeta, että saksalaistehtaitten suunnitteluosastoilla suhtaudutaan hyvin piittaamattomasti autonostajien toiveisiin. Ostajat edellyttäisivät autoilta varmaa toimintaa ja kestävyyttä, joten Volkkarin ja Fordin pitäisi ehdottomasti laittaa autoihinsa perinteisellä momentinmuuntimella ja planeettapyörästöllä varustetut oikeat automaatit. Panssarivaunuissakin käytetään vaihteistoissa planeettapyörästöjä, koska niiden pitää kestää käyttöä vaikeissakin ajo-olosuhteissa.

        Aloituksessahan mainittiin että itse vaihteisto DSGssä on samanlainen kuin manuaaliloota eli yksinkertaisin ja kestävin kaikista vaihtoehdoista. Ainoastaan vaihtomekanismi on monimutkainen mutta voimahan ei kulje sen kautta joten kestävyys ei voi olla siitä kiinni.
        Oiskohan taas vahvaa värikynää mukana näissä jutuissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessahan mainittiin että itse vaihteisto DSGssä on samanlainen kuin manuaaliloota eli yksinkertaisin ja kestävin kaikista vaihtoehdoista. Ainoastaan vaihtomekanismi on monimutkainen mutta voimahan ei kulje sen kautta joten kestävyys ei voi olla siitä kiinni.
        Oiskohan taas vahvaa värikynää mukana näissä jutuissa?

        lue autobild suomi se kertoo totuuden

        kts. skodasuomi24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lue autobild suomi se kertoo totuuden

        kts. skodasuomi24

        Kyllä suomi24 kertoo totuuden, vai etupäässä sinun 24/7 mielenterveyden ongelmista johtuvat spämmit ja provot. Voi sinua, mene lääkäriin vihdoinkin ja monia terapia autotta tuossa tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessahan mainittiin että itse vaihteisto DSGssä on samanlainen kuin manuaaliloota eli yksinkertaisin ja kestävin kaikista vaihtoehdoista. Ainoastaan vaihtomekanismi on monimutkainen mutta voimahan ei kulje sen kautta joten kestävyys ei voi olla siitä kiinni.
        Oiskohan taas vahvaa värikynää mukana näissä jutuissa?

        Todellisuudessa kytkinlevyt ja kaksoismassavauhtipyörä ovat luvattoman heikkoja
        tuossa konstruktiossa. Eivät kestä ammattikäyttöä kovinkaan pitkään ja DSG:llä perävaunun veto on jo toivotonta ja lyhytaikaista.
        DSG on tarkoitettu vain sunnuntaiajeluun vähäliikenteisillä maanteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessahan mainittiin että itse vaihteisto DSGssä on samanlainen kuin manuaaliloota eli yksinkertaisin ja kestävin kaikista vaihtoehdoista. Ainoastaan vaihtomekanismi on monimutkainen mutta voimahan ei kulje sen kautta joten kestävyys ei voi olla siitä kiinni.
        Oiskohan taas vahvaa värikynää mukana näissä jutuissa?

        Kuka on väittänyt sitä, että manuaaliloota on kaikkein kestävin? Minun kokemusteni mukaan perinteinen momentinmuuntimella ja planeettapyörästöllä varustettu automaatti on kaikkein kestävin. Manuaalivaihteisissa autoissa joudutaan kytkinlevy vaihtamaan noin 200000 km ajon jälkeen, mutta automaatissa ei ole koskaan ollut näitä murheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessahan mainittiin että itse vaihteisto DSGssä on samanlainen kuin manuaaliloota eli yksinkertaisin ja kestävin kaikista vaihtoehdoista. Ainoastaan vaihtomekanismi on monimutkainen mutta voimahan ei kulje sen kautta joten kestävyys ei voi olla siitä kiinni.
        Oiskohan taas vahvaa värikynää mukana näissä jutuissa?

        DSG ja PowerShift vaihteistojen ongelma on se, että monimutkainen vaihtomekanismi meneekin joissakin ajotilanteissa sekaisin, ja silloin vaihdelaatikossa alkaa hammaspyöristä irrota rautaa öljyn sekaan. Kun tämä tapahtuu muutaman kerran, niin sen jälkeen koko laatikko onkin täynnä rautamöhnää, ja sen jälkeen koko vaihteisto menee paskaksi. Tuttavani S-Maxissa on tainnut käydä juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DSG ja PowerShift vaihteistojen ongelma on se, että monimutkainen vaihtomekanismi meneekin joissakin ajotilanteissa sekaisin, ja silloin vaihdelaatikossa alkaa hammaspyöristä irrota rautaa öljyn sekaan. Kun tämä tapahtuu muutaman kerran, niin sen jälkeen koko laatikko onkin täynnä rautamöhnää, ja sen jälkeen koko vaihteisto menee paskaksi. Tuttavani S-Maxissa on tainnut käydä juuri näin.

        "monimutkainen vaihtomekanismi meneekin joissakin ajotilanteissa sekaisin, ja silloin vaihdelaatikossa alkaa hammaspyöristä irrota rautaa öljyn sekaan."

        Onpahan taas sepustus. Konesuunnittelijan koulutuksella ja reilut 30 vuotta mekaanisesta kunnossapidosta leipäni ansainneena en voi muuta kuin pitää näitä tarinoita huuhaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "monimutkainen vaihtomekanismi meneekin joissakin ajotilanteissa sekaisin, ja silloin vaihdelaatikossa alkaa hammaspyöristä irrota rautaa öljyn sekaan."

        Onpahan taas sepustus. Konesuunnittelijan koulutuksella ja reilut 30 vuotta mekaanisesta kunnossapidosta leipäni ansainneena en voi muuta kuin pitää näitä tarinoita huuhaana.

        Eiköhän se vaihteistoöljyn seassa ollut rautajauho ollut hammaspyöristä lähtöisin. Väärin ajoitettu vaihtotapahtuma on varmasti aiheuttanut liiallisen rasituksen hammaspyöriin, ja silloin metallijauhoa alkoi irtoamaan liiallisen pintapaineen vuoksi. DSG vaihteistohan on kuuluisa nytkyttävästä vaihtamisesta, joten shokkirasituksia hammaspyöriin kohdistuu jatkuvasti. Muuten minä en pysty asiaa selittämään, mutta voithan sinä esittää asian vähän tieteellisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se vaihteistoöljyn seassa ollut rautajauho ollut hammaspyöristä lähtöisin. Väärin ajoitettu vaihtotapahtuma on varmasti aiheuttanut liiallisen rasituksen hammaspyöriin, ja silloin metallijauhoa alkoi irtoamaan liiallisen pintapaineen vuoksi. DSG vaihteistohan on kuuluisa nytkyttävästä vaihtamisesta, joten shokkirasituksia hammaspyöriin kohdistuu jatkuvasti. Muuten minä en pysty asiaa selittämään, mutta voithan sinä esittää asian vähän tieteellisemmin.

        Yksi perusasia. DSG laatikko ei vaihda välitystä silloin kun sinä luulet sen vaihtavan. Laatikko avaa silloin yhden kytkimen ja sulkee toisen. Se seuraava vaihde on ollut kytkettynä toisella akselilla jo valmiina.
        Ei tuo vaihtamistapahtuma ole mitenkään erityisen raskas hammaspyörille. Öljynpurskuttimessa on se etu DSG:hen verrattuna että sitä voi ryömittää ilman että kytkin kuluu. Muussa suhteessa DSG on rakenteeltaan yksinkertaisempi ja kestävämpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi perusasia. DSG laatikko ei vaihda välitystä silloin kun sinä luulet sen vaihtavan. Laatikko avaa silloin yhden kytkimen ja sulkee toisen. Se seuraava vaihde on ollut kytkettynä toisella akselilla jo valmiina.
        Ei tuo vaihtamistapahtuma ole mitenkään erityisen raskas hammaspyörille. Öljynpurskuttimessa on se etu DSG:hen verrattuna että sitä voi ryömittää ilman että kytkin kuluu. Muussa suhteessa DSG on rakenteeltaan yksinkertaisempi ja kestävämpi.

        Onko vaihteisto mielestäsi kestävä, jos vaihteistoöljy vain 150000 ajon jälkeen on täynnä rautajauhoa? Kyllä vaihteiston suunnittelu tai valmistus on mennyt aivan päin mäntyä, jos näin pääsee tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vaihteisto mielestäsi kestävä, jos vaihteistoöljy vain 150000 ajon jälkeen on täynnä rautajauhoa? Kyllä vaihteiston suunnittelu tai valmistus on mennyt aivan päin mäntyä, jos näin pääsee tapahtumaan.

        Toki on. Mutta tuon yhden laatikon ongelmilla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa minkätyyppinen vaihteisto on. Fordi on tehnyt sutta monen muunkin asian kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa kytkinlevyt ja kaksoismassavauhtipyörä ovat luvattoman heikkoja
        tuossa konstruktiossa. Eivät kestä ammattikäyttöä kovinkaan pitkään ja DSG:llä perävaunun veto on jo toivotonta ja lyhytaikaista.
        DSG on tarkoitettu vain sunnuntaiajeluun vähäliikenteisillä maanteillä.

        Kaksoismassavauhtipyörät ovat Volkkareiden ja Fordin dieselautojen yleinen ongelma. Tiedän monta kaveria, jotka ovat joutuneet pilkkahinnalla luopumaan muuten hyväkuntoisesta käyttöautostaan, kun kaksoismassavauhtipyörä on tehnyt laupeuden. Tämäkin on taas malliesimerkki järjettömästä saksalaisesta autonsuunnittelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksoismassavauhtipyörät ovat Volkkareiden ja Fordin dieselautojen yleinen ongelma. Tiedän monta kaveria, jotka ovat joutuneet pilkkahinnalla luopumaan muuten hyväkuntoisesta käyttöautostaan, kun kaksoismassavauhtipyörä on tehnyt laupeuden. Tämäkin on taas malliesimerkki järjettömästä saksalaisesta autonsuunnittelusta.

        "muuten hyväkuntoisesta käyttöautostaan"

        Käyttöauto :-)
        Eli kyseessä ovat nämä tonnin pommit. Tojo olisi tuossa vaiheessa jo niin läpiruosteessa että luopuminen tarkoittaa paalaamista.


    • Anonyymi

      Ainakin 25v automaatti on 10/10 kunnossa vielä 300000km ajettuna!

      • Anonyymi

        Minä ajoin Aisinin automaatilla ongelmitta 465.000 km ja vein koneen ja laatikon osalta ehjänä ja katsastettuna vaihtoon. Kori sen sijaan alkoi rapistua jonkin verran.
        DSG-ongelmiin sortuneet voivat nähdä noista kilometreistä vaan märkiä unia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajoin Aisinin automaatilla ongelmitta 465.000 km ja vein koneen ja laatikon osalta ehjänä ja katsastettuna vaihtoon. Kori sen sijaan alkoi rapistua jonkin verran.
        DSG-ongelmiin sortuneet voivat nähdä noista kilometreistä vaan märkiä unia.

        Minullakin oli vielä vuosi sitten käytössä 28 vuotta vanha Tojota, jossa oli automaattivaihteisto. Ajoin autolla kaikkiaan v 240000 km, ja aina se vaihteisto toimi mallikkaasti. Kertaakaan 28 vuoden aikana vaihteistoöljyä ei vaihdettu eikä myöskään ölyyä tarvinnut vaihteistoon lisätä.

        Noin kerran vuodessa tarkistin mittatikusta öljyn värin. Öljy oli aina punaista, kirkasta ja hajutonta, joten vaihteisto oli siis kunnossa. Koskaan mittatikusta ei irronnut rautajauhoa, kun kuivasin sen puhtaaseen valkoiseen nenäliinaan. Laadukkaita ajopelejä valmistava Tojota oli siis osannut valita toimivat automaatit autoihinsa jo vuonna 1991.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajoin Aisinin automaatilla ongelmitta 465.000 km ja vein koneen ja laatikon osalta ehjänä ja katsastettuna vaihtoon. Kori sen sijaan alkoi rapistua jonkin verran.
        DSG-ongelmiin sortuneet voivat nähdä noista kilometreistä vaan märkiä unia.

        Kuka nykyään edes haluaa ajaa ikälopulla ja loppuu poljetulla autolla.
        Nämä tarinat "olipa kerran" voisi jo jättää väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajoin Aisinin automaatilla ongelmitta 465.000 km ja vein koneen ja laatikon osalta ehjänä ja katsastettuna vaihtoon. Kori sen sijaan alkoi rapistua jonkin verran.
        DSG-ongelmiin sortuneet voivat nähdä noista kilometreistä vaan märkiä unia.

        Olen järjestänyt elämäni niin ettei tarvitse ajaa noin vanhalla autolla. Se olisi enemmän painajainen kuin märkä uni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nykyään edes haluaa ajaa ikälopulla ja loppuu poljetulla autolla.
        Nämä tarinat "olipa kerran" voisi jo jättää väliin.

        Köyhän kansan on nykyäänkin vain pakko ajella vanhoilla kestävillä autoilla, sillä rahat eivät muuten riitä leipään. Uusilla hienoilla (ja huonoilla?) autoilla voivat elvistellä vain työsuhdeautoilijat, joiden kaikki autokulut voidaan kivasti laittaa köyhien veronmaksajien piikkiin. Näin se tasa-arvoinen yhteiskuntamme toistaiseksi toimii.


    • Anonyymi

      DSG on ollut jo vuosia hyvä ja luotettava vaihteisto, mutta Toyotan omapoika spämmää iloisesti asioita yli 10 vuotta vanhoista ongelmista joita ei enää ole.
      Se kertoo hänen läheisyyden kaipuustaan ja huomion kipeydestään.
      Kovasti on myös yritystä pelastaa Toyotan kunniaa se melun ja ruosteongelmien keskeltä ja hälventää sen muita huonoja ominaisuuksia, kuten tehottomuus ja ääretön rumuus.

      • Anonyymi

        Olen syrjäsilmällä seuraillut näitä autokeskusteluja. Olen jatkuvasti ihmetellyt sitä, miksi Toyota vedetään mukaan jokaiseen keskusteluun, vaikka aloitus ei mitenkään liittyisi Toyotaan.

        Näiltä vänkääjiltä tiedustelen nyt sitä, onko Toyota jo saavuttanut niin ylivertaisen aseman automarkkinoilla, että se on pakko ottaa mukaan jokaiseen keskusteluun? Toyotahan on vain vanhemman väen suosima tavallinen kauppa-auto, joten ei sen pitäisi kauheasti autofriikkejä kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syrjäsilmällä seuraillut näitä autokeskusteluja. Olen jatkuvasti ihmetellyt sitä, miksi Toyota vedetään mukaan jokaiseen keskusteluun, vaikka aloitus ei mitenkään liittyisi Toyotaan.

        Näiltä vänkääjiltä tiedustelen nyt sitä, onko Toyota jo saavuttanut niin ylivertaisen aseman automarkkinoilla, että se on pakko ottaa mukaan jokaiseen keskusteluun? Toyotahan on vain vanhemman väen suosima tavallinen kauppa-auto, joten ei sen pitäisi kauheasti autofriikkejä kiinnostaa.

        Kysy tuolta tojotistilta miksi hän alkoi puhumaan omasta tojotastaan Fordin vaihdelaatikko-ongelmasta puhuttaessa.
        Hän varmaan osaa selittää miksi Toyota piti liittää mukaan Fordi-keskusteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy tuolta tojotistilta miksi hän alkoi puhumaan omasta tojotastaan Fordin vaihdelaatikko-ongelmasta puhuttaessa.
        Hän varmaan osaa selittää miksi Toyota piti liittää mukaan Fordi-keskusteluun.

        Tulin tähän keskusteluun siksi, koska minullakin on ollut elämäni aikana useita Fordeja, mutta ei niiden automaateissa ollut tällaisia ongelmia. Viimeksi minulla oli 1991 käytettynä ostettu 1986-mallinen Ford Scorpio 2,8 i Ghia automaatti, mutta ei sen toiminnassa ollut mitään ongelmia. Vaihdoin laatikkoon öljyt 100000 km välein, eikä koskaan mitään rautajauhoa löytynyt keräysmagneeteista. Autolla ajettiin yli 300000 km, eikä vaihteistoa kertaakaan säädetty. Fordeissa näyttää nykyisin olevan huonommat automaatit.


      • Anonyymi

        Mutta tosiseikka on se, että VW:n kunniaa ei kukaan enää pysty pelastamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tosiseikka on se, että VW:n kunniaa ei kukaan enää pysty pelastamaan.

        Eipä tavallinen autoilija paljoa automerkin kunniasta välitä. Paljon tärkeämpää köyhille ihmisille on se, että autotehtaat valmistaisivat toimivia ja kestäviä autoja tavalliseen arkiajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tosiseikka on se, että VW:n kunniaa ei kukaan enää pysty pelastamaan.

        VW:n kunniaan vaikuttaa tosi paljon se että meillä on nyt käsissä yksi vanha Ford jonka vaihdelaatikossa on metallilastuja.
        Siinä se kunnia nyt sitten meni. Ei tule koskaan takaisin.


    • Anonyymi

      Hm..kaikkhan me tiedämme ettei Ford ole ensinnäänkään auto.

      • Anonyymi

        Fordia on perinteisesti haukuttu huonoksi autoksi, mutta kokemusteni mukaan se on kuitenkin saksalaisista autoista kaikkein paras ja luotettavin. Audit,Bemarit ja Mersutkin jäävät kirkkaasti hopealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fordia on perinteisesti haukuttu huonoksi autoksi, mutta kokemusteni mukaan se on kuitenkin saksalaisista autoista kaikkein paras ja luotettavin. Audit,Bemarit ja Mersutkin jäävät kirkkaasti hopealle.

        Niin tai näin. Tämän ketjun aloituksen taustalla on reaalielämän case jossa Fordin vaihdelaatikko oli täynnä metallilastuja. Mielikuvat muiden merkkien kestävyydestä eivät ole kovin merkittäviä tälle autonomistajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fordia on perinteisesti haukuttu huonoksi autoksi, mutta kokemusteni mukaan se on kuitenkin saksalaisista autoista kaikkein paras ja luotettavin. Audit,Bemarit ja Mersutkin jäävät kirkkaasti hopealle.

        Etkö siis tiedä, että Ford on amerikkalainen auto.
        Sillä vain sattuu olemaan autotehdas Kölnin kaupungissa Saksan liittotasavallassa!
        Ellet usko, niin kysy joltain saksalaiselta.


    • Anonyymi

      Onhan nuita robotteja japanilaisissakin liekköhän niissä ongelmia? Tulee mieleen että onko kaikki robotit paskoja?

    • Anonyymi

      Kaverini soitti tänään minulle ja kertoi, että vaihteiston korjaus kesti yli viikon. Auto tuli kuntoon, kun siihen tilattiin uusi PowerShift-vaihteisto Saksasta.

      Korjauslasku oli kuulemma yli 5000 €. Kyllä näillä saksalaisilla autoilla ajaminen tulee tolkuttoman kalliiksi. Eipä ole ihme, jos ihmiset entistä enemmän alkavat ostaa luotettavia Toyota autoja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5870
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5373
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3054
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      41
      2143
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2098
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1666
    Aihe